عزیز فیلی در شورای تامین شهرستان دنا به آمار کشته های سانحه هوایی اشاره کرد و گفت:از ۶۶نفر حادثه دیده سانحه پرواز ۳۷۰۴؛پانزده نفر اهل استان کهگیلویه وبویراحمد هستند.
وی با بیان اینکه بیشتر کشته شدگان این حادثه اهل استان تهران بوده اند بیان داشت:استان تهران با ۳۳ کشته؛فارس یک نفر؛البرز ۳نفر؛مازندان ۵نفر؛قزوین ۱نفر؛ قم یک نفر؛بوشهر ۲نفر؛گلستان یک نفر؛کرمان یک نفر قم یک نفر و دو نفر از نیروهای امنیتی از جمله کشته شدگان این حادثه هستند.
فیلی تصریح کرد:یکی از مسله های اصلی برای انتقال اجساد شرایط جوی فردا است که قرارگاه شمالی و قرارگاه جنوبی تشکیل خواهد شد.
معاون عمرانی استاندار استان با تاکید بر اینکه اقای نجار ریس ستاد بحران کشور کلیه عملیات را مدیریت خواهند کرد.
فیلی گفت: بیشتر عملیات انتقال اجساد از سمت شهر سی سخت خواهد بود.
مدير روابط عمومي سازمان هواپيمايي کشوري از سفر يک هيات فرانسوي هفت نفره به منظور بررسي علت سقوط هواپيماي «اي تي آر» شرکت هواپيمايي آسمان به تهران خبر داد.
رضا جعفرزاده افزود: این هیات، امشب وارد تهران می شود تا در جلسات بررسی دلیل سقوط این هواپیما شرکت کنند.
به گفته این مقام مسئول در سازمان هواپیمایی کشوری، 3 نفر از از اعضای هیات فرانسوی عضو کمیسیون بررسی سوانح هوایی این کشور و 4 نفر دیگر از کارخانه سازنده هواپیمای «ای تی آر» هستند.
جعفرزاده افزود: شرکت کانادایی سازنده موتورهای این هواپیما نیز اعلام آمادگی کرده در صورت نیاز کارشناسان خود را برای بررسی دلایل سقوط این هواپیما به ایران اعزام کند.
وی گفت: سفر متخصصان فرانسوی به تهران بر اساس قوانین و مقررات بین المللی انجام می شود تا متخصصان سازنده این هواپیما دلایل سقوط آن را مورد بررسی قرار دهند.
کاپیتان اردشیری گفت: قطعات هواپیما بدلیل برخورد هواپیما با برف( و نه صخره)، نمی تواند به فاصله دور پرتاب شود؛ لذا چهار لکه سیاه مشاهده شده در برخی تصاویر منتشره، نشان می دهد که این لکه ها، چهارنفر از سرنشینان هواپیما هستند که در حالت زخمی از هواپیما خارج شده اند.
استاد باسابقه خلبانی کشور با تشریح دلایل احتمالی برخورد هواپیمایATR به کوه گفت:هواپیما در قسمت شرقی با سلسله قله های دنا برخورد کرده و نتوانسته به قسمت غربی که فرودگاه قرار دارد، برسد.
کاپیتان عین الله اردشیری، خلبان پیش کسوت کشور در گفتگو با مهر اظهار کرد: با بررسی تصاویری که تا ساعت ۱۲ امروز از محل حادثه منتشر شده، هواپیما اصلاً طرح تقرب برای فرود را انجام نداده است و روی NDB (دستگاه تقرب پرواز فرودگاه) نرفته است.
وی که تعداد زيادي از سوانح هوایی کشور را بررسی کرده است، گفت: هواپیما در قسمت شرقی با سلسله قله های دنا برخورد کرده و نتوانسته قله را رد کرده و به قسمت غربی که شهر یاسوج و باند فرودگاه قرار دارد، برسد.
او درباره «شرایط و تصمیمات احتمالی خلبان پیش از برخورد با کوه» گفت: خلبان از میان ابرها، زمین را مشاهده کرده و سریع ارتفاع را به ۱۰ هزار پا کاهش داده و زیر ابرها رفته است و تصور کرده می تواند با همین ارتفاع از زیر ابرها، خود را به فرودگاه برساند. خلبان روی دستگاه DME، فاصله هواپیما با فرودگاه را می دیده است . عقربه دستگاه ADF ، نیز سمت و جهت فرودگاه را نشان می داده است. بنابراین خلبان زمانی که ارتفاع کم کرده و زیر ابرها رفته است، تصور کرده با اطلاعات مذکور و در ارتفاع ۱۰ هزار پایی می تواند از جایی که ارتفاع سلسله قله های دنا کمتر است، عبور کرده و به سمت فرودگاه برود. اما در ۸.۵ مایلی فرودگاه با کوه برخورد کرده است.
کاپیتان اردشیری ادامه داد: زمانی که برف می بارد و کوه و زمین پوشیده از برف است، از ارتفاع، نمی توان بین کوه و زمین تمایز قائل شد. به همین دلیل خلبان متوجه وجود قله در مقابل خود نشده است و زمانی متوجه قله در مقابل هواپیما شده است که فرصت کافی برای اوج گرفتن در اختیار نداشته و متاسفانه با یکی از قله های کوتاه سلسله قله های دنا برخورد کرده است.
وی درباره ارتفاع احتمالی هواپیما در هنگام برخورد با کوه گفت: هواپیما در هنگام برخورد با کوه حدود ۱۰ هزار پا ارتفاع داشته است. اما هواپیما تا زمانی که روی NDB فرودگاه قرار نگرفته باشد، اجازه ندارد ارتفاع خود را به کمتر از ۱۵هزار و ۵۰۰ پا کاهش دهد و در واقع قبل از قرار گرفتن روی NDB فرودگاه، حداقل ارتفاع باید ۱۵هزار و ۵۰۰ پا باشد.
این استاد کارآزموده خلبانی در پاسخ به این سوال خبرنگار مهر که « آیا ممکن است، خلبان بدلیل خطای انسانی ارتفاع هواپیما را کم کرده باشد؟» توضیح داد: کاهش ارتفاع هواپیما، الزاما ناشی از اشتباه خلبان نبوده و دلایل مختلفی می تواند عامل کاهش ارتفاع هواپیما باشد که «برخی» از این دلایل به این شرح است: ممکن است هواپیما در داخل ابرها با مشکلاتی مواجه شده و اصطلاحا به شرایط «STALL» یا «واماندگی» رسیده و با خارج شدن از کنترل، هواپیما به کوه برخورده کرده است. ممکن است سیستم ضدیخ هواپیما از کار افتاده باشد که در این صورت در عرض چند دقیقه، بدنه هواپیما از چندین تن یخ پوشیده می شود و هواپیما سنگین شده و نمی تواند ارتفاع را حفظ کند. ممکن است از کار افتادن یکی از موتورهای هواپیما نیز منجر به کاهش ارتفاع شده باشد.
وی درباره اینکه گفته می شود هواپیما با قله دنا برخورد کرده، نیز گفت: ما در این منطقه با سلسله قله های دنا روبرو هستیم و هواپیما با قله چهارم یا پنجم دنا ( از نظر ارتفاع) برخورده کرده است.
وی در توضیح بیشتر گفت: جایی که هواپیما برخورد کرده، از قله اصلی ۱۴۵۰۰ پایی دنا، ۲۰ مایل یا ۳۷ کیلومتر؛ از قله دوم ۱۴۱۰۰ پایی دنا، ۲۸ مایل یا ۵۲ کیلومتر؛ و از قله سوم ۱۴هزار پایی دنا، ۶مایل یا ۱۱ کیلومتر فاصله دارد.
کاپیتان اردشیری ادامه داد: جایی که هواپیما برخورد کرده، در ارتفاع حدود ۱۰ هزار پایی و احتمالا با قله های چهارم یا پنجم دنا است.
سرنشینان سالم هواپیما چه شدند؟
کاپیتان اردشیری همچنین گفت: قطعات هواپیما بدلیل برخورد هواپیما با برف( و نه صخره)، نمی تواند به فاصله دور پرتاب شود؛ لذا چهار لکه سیاه مشاهده شده در برخی تصاویر منتشره، نشان می دهد که این لکه ها، چهارنفر از سرنشینان هواپیما هستند که در حالت زخمی از هواپیما خارج شده اند. دو نفر از آنها فاصله کوتاهی را توانسته اند طی کنند واین ۴ لکه از سرنشینان هواپیما هستند که در نهایت بدلیل خونریزی یا یخ زدن، نتوانسته اند ادامه مسیر بدهند.
و دو نفر مسافت بيشتري را طي كردند.
این ۴ لکه از سرنشینان هواپیما هستند که در نهایت بدلیل خونریزی یا یخ زدن، نتوانسته اند ادامه مسیر بدهند.
وی ادامه داد: در عین حال امکان دارد سرنشینان سالم تری غیر از این چهار نفر، مسافت بیشتری را طی کرده باشند تا خود را به جایی مثلا روستای شرفی که از توابع روستای فده است، برسانند.
کاپیتان عین الله اردشیری، سالها خلبان ازمایشگر سازمان هواپیمایی کشوری و مسئول بررسی تعداد زیادی از سوانح مهم هوایی کشور بوده است.
مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد گفت: کار احراز هویت پیکرهای جانباختگان سانحه هواپیمایی تهران- یاسوج به همراه صدور جواز دفن آنها در پزشکی قانونی در مرکز این استان انجام میشود.
کامروز امینی اظهار داشت: تاکنون هیچ جسدی از محل وقوع سانحه هوایی در منطقه پازن پیر در محدوده روستای نقل دنا به پزشکی قانونی استان انتقال داده نشده است.
تاکنون نیز 50 خانواده از جانباختگان این سانحه هوایی از استانهای مختلف لرستان، مازندران، تهران و کهگیلویه و بویراحمد با مراجعه به مرکز پزشکی قانونی استان نمونه ژنتیکی دادهاند.
جلال پورانفرد در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در یاسوج اظهار داشت: تاکنون 45 جسد هواپیمای تهران ـ یاسوج شناسایی شده و عملیات جستوجو اجساد همچنان ادامه دارد.
وی با بیان اینکه برخی از اجساد کشف شده قابل شناسایی نیست، افزود: اجساد فردا برای تشخیص هویت و طی کردن مراحل قانونی به پزشکی قانونی یاسوج منتقل میشوند.
پورانفرد ابراز کرد: همچنان عملیات جستوجوی اجساد در قله پازن پیر توسط امدادگران ادامه دارد و فردا در صورت مساعد بودن هوا با بالگرد و در غیر اینصورت به صورت زمینی منتقل میشوند.
مرتضی سلیمی؛ رئیس سازمان_امداد_نجات_هلال_احمر گفت: نیروهای تخصصی هلالاحمر با تلاشهای بسیار در شرایط سخت جوی تعدادی از اجساد سرنشینان هواپیما را پیدا کردهاند ولی هنوز امکان شناسایی پیکرها وجود ندارد.
۲۴ نفر از تیمهای تخصصی هلال احمر امشب در محل کشف لاشه هواپیما اسکان دارند.
جستوجو برای یافتن دیگر اجساد سرنشینان هواپیمای تهران-یاسوج ادامه خواهد داشت و به همین منظور تیمهای تخصصی هلال احمر امشب در محل حادثه اسکان دارند.
تلاشها برای انتقال اجساد فردا ادامه خواهد داشت.
تیمهای تخصصی و هلی برد هلالاحمر تا نزدیکترین نقطه به محل حادثه سازماندهی شدهاند.
۳۰ نجاتگر توسط بالگرد از اولین ساعات به محل حادثه امروز اعزام شدند.
به گفته سلیمی؛ هماهنگی جهت انتقال پیکرهای حادثهدیدگان از طریق هوایی و زمینی انجام شده است.
آیت الله ملک_حسینی:
ضمن عرض تسلیت به همه خانواده های داغدیده و بازماندگان این عزیزان، و تسلیت به همه ملت ایران؛پیام مقام معظم رهبری به همه خانواده های عزادار امید بخش بود و مطابق این فرمایش باید تلاش شبانه روزی همه عوامل امدادی در جهت انتقال ابدان مطهر این عزیزان باشد.
باید فضا کاملاً عملیاتی باشد تا نیروها امدادی بتوانند کار خودشان را انجام دهند
به عزیران سپاه، ارتش ، نیروی انتظامی، صداوسیما، و همه کسانی که نقشی در عملیات جستجو داشتند عرض تشکر داریم.
تقدیر و تشکر ویژه از مردم شهرستان سمیرم و مردم پادنا که حقیقتا با پذیرایی و استقبال از مهمانان و امداد گران سنگ تمام گذاشتند.
همه باید تلاش کنیم که به بهترین شکل ابدان مطهر این عزیزان تشییع شود.
خداوند کسانی را نخواهد بخشید که بخواهند گمانه زنی و اظهارنظر های غیرواقع کنند باید بگذاریم تا همه حقوق مردم در این حادثه مورد بررسی قرار گیرد.
هنوز جعبه سیاه هواپیما پیدا نشده !
یک امدادگر حاضر در منطقه: هنوز جعبه سیاه هواپیما پیدا نشده است.
تیم های امدادی امشب در قله می مانند.
سه نفر از کسانی که بدون هماهنگی به سمت قله رفته بودند در ارتفاعات دچار مشکل شدند./ميزان
نیروهای حاضر در محل از تکاوران ارتش ، تیپ 48 فتح و نیروهای محلی ، در کنار لاشه هواپیما تاکنون بالغ بر 30 پیکر را شناسایی کرده اند.
فرمانده تکاوران ارتش گفت : کمپ اسکان در ارتفاع 4 هزار پایی در نزدیکی لاشه هواپیما دایر شده و نیروهای تکاور و دیگر نیروها در محل خواهند ماند تا در صبح زود اقدام به انتقال پیکرها نمایند.
بر اساس گزارش های رسیده از برخی مناطق استان ، تلگرام قطع شد.
تاکنون توضیحی در این خصوص که آیا فقط در کهگیلویه و بویراحمد قطع است یا در دیگر نقاط کشور هنوز خبری منتشر نشده است.
بنابر این گزارش لحظاتی پیش روابط عمومی هلال احمر خواسته بود که تصاویر اجساد توسط شبکه های مجازی منتشر نشود.
لازم به توضیح است شبکه اجتماعی واتس آپ قطع نیست.
مشاهدات میدانی خبرنگار اعزامی فارس:بارش بیش از دو متری برف در منطقه سقوط هواپیما در کنار شیب زیاد کار را برای امدادگران سخت کرده است.
اگر اجساد در نقطهای متمرکز باشند تا آخر وقت امروز امکان بازگرداندن تمامی پیکرها وجود دارد و در غیر این صورت عملیات تا روزهای آینده ادامه پیدا میکند.
۲۰۰ نفر از نیروهای هلالاحمر و ۸۰ کوهنورد آماده در حال امدادرسانی هستند اما خطر ریزش بهمن به دلیل صدا و باد بالگردها وجود دارد و به همین دلیل هلی برن مشکل به نظر می رسد و بهترین راه انتقال زمینی است
مسئول تیم هلال احمر در منطقه:نیروهای ما به محل سقوط هواپیما رسیدند.
در حال حاظر پیکرها را از لابه لای لاشههای هواپیما به کاورها انتقال میدهیم.
ریزش برف در اطراف هواپیما دسترسی ما را سخت کرده و فقط قسمتی کوچکی از هواپیما خارج از برف است.
قربانعلی صیادی کوهنورد: بر بالین اجساد رسیده ایم/ قسمت هایی از هواپیما زیر برف است/ چندین جسد مشاهده کرده ایم.
رییس سازمان امداد ونجات: تلاش می کنیم تا غروب آفتاب تعدادی از اجساد را منتقل کنیم
نیروهایی از هلال احمر و ارتش در محل حادثه سقوط هواپیما تهران_یاسوج حضور دارند ، تلاش می کنیم تا غروب آفتاب تعدادی از اجساد را منتقل کنیم.
افراد به اجساد و لاشه هواپیمای آسمان رسیده اند./ میزان
وفایی مدیرکل مدیریت بحران استانداری : قرارگاه شماره دو در شهر سی سخت در شهرستان دنا مستقر هستند و شیوه های انتقال کوه نوردان و پزشکی قانون درحال انجام است و تمام تصمیمات لازم با حضور شخص استاندار در مدیریت بحران شهرستان دنا در حال برنامه ریزی است.
کلیه نیروها در حال انتقال هستند و هلی برن نیز باید هرچه سریعتر صورت گیرد و همه پای کار هستند.
رئیس اورژانس ۱۱۵ کهگیلویه و بویراحمد گفت: انتقال جانباختگان سقوط هواپیمای " تهران ـ یاسوج" توسط سپاه پاسداران و هلال احمر انجام میشود.
جلال پورانفرد در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در یاسوج اظهار داشت: هم اکنون تمامی گروههای امدادی اورژانس منتظر انتقال اجساد توسط سپاه پاسداران و هلال احمر هستند.
وی با بیان اینکه هنوز محل دقیق انتقال اجساد به کدام استان مشخص نیست، عنوان کرد: اجساد جانباختگان سقوط هواپیما به پزشکی قانونی انتقال مییابد.
مسعود وکیلی در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در یاسوج اظهار داشت: در صورتی سقوط هواپیما در حوزه استحفاظی کهگیلویه و بویراحمد رخ داده باشد نیروها و امکانات پیشبینی شده در بیده سمیرم به سمت سیسخت حرکت میکنند و در صورتی در حوزه استحفاظی اصفهان باشد نیز باید نیروها و امکانات استان به سمت بیده حرکت کنند.
معاون امداد جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد از آمادگی کامل امدادگران خبر داد و افزود: پیشبینی میکنیم 50 درصد اجساد سالم بوده و متلاشی نشده باشند.
وکیلی ابراز کرد: کانتینر سردخانهای استان چهارمحال و محال و بختیاری در روستای بیده مستقر بوده و آماده باش کامل وجود دارد که در صورتی سقوط در حوزه استحفاظی کهگیلویه و بویراحمد باشد به سمت سیسخت حرکت کند.
یک شاهد عینی در بالگردی که هواپیما را پیدا کرده است، گفت: دم هواپیما از بالا کاملا مشخص است.
مهدی اسلامی به خبرنگار مهر گفت: قطعات دم عقب هواپیما مشاهده شده و قطعات دیگر در زیر برف قرار دارد.
وی بیان کرد: قطعاتی دیگر از هواپیما نیز در اطراف دیده می شود.
مؤمنی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان:
به دلیل پراکندگی اجساد هواپیما، همه شعاع نقطه مورد نظر توسط نیروهای عملیاتی هلال احمر به صورت دقیق جستوجو میشود.
کارشناسان شرکت هواپیمایی آسمان برای پیدا کردن جعبه سیاه به نقطه مورد نظر اعزام میشوند.
فرماندار بویراحمد: لاشه هواپیما در شیب تندی پیدا شده است/ منطقه مورد نظر سخت گذر است/ به زودی اطلاعات دقیق تری ارائه خواهد شد
مدیر اورژانس استان اصفهان: فرود بالگرد در نقطه مورد نظر غیرممکن است و اجساد باید به صورت دستی و زمینی به پایین کوه منتقل شوند که این کار زمان میبرد.
10:18 تكميلی1/بالگردهای سپاه، قطعاتی شبيه به بقايای يک هواپيما را در ارتفاعات ديده اند و عكسبرداری كرده اند
اين عكس ها برای اطمينان در حال بررسي توسط مديرعامل هواپيمايی آسمان در پشت درهای بسته است و به محض بررسی و اعلام نظر، به اطلاع خواهد رسيد.
سخنگوی سپاه: بالگردهای سپاه لاشه هواپیمای تهران - یاسوج را پیدا کردند.
سردار رمضان شریف سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفتوگو با خبرنگار دفاعی خبرگزاری تسنیم با اشاره به عملیات جستجوی بالگردهای سپاه گفت: بالگردهای نیروی هوافضایی سپاه صبح امروز لاشه هواپیمای آسمان را ارتفاعات کوه دنا پیدا کردند.
چه کسی و چگونه فهمید که همه ی سرنشینان جان باخته اند؟
پس از خبر محو از صفحه رادار و اعلام سقوط ، در اقدامی عجیب اعلام شود که همه ی سرنشینان هواپیما فوت شده اند! موضوعی که باعث شد این ابهام بوجود آید که چگونه با وجود پیدا نشدن لاشه هواپیما از فوت همه ی سرنشینان خبر داده می شود.
ساعات زیادی از تایید خبر سقوط هواپیمای تهران-یاسوج میگذرد اما هنوز کسی نتوانسته خود را به محل حادثه برساند. وضعیتی که به گفته مسئولان ناشی از شرایط بد جوی در محل حادثه است و البته مشکلاتی مانند فقدان بالگردهای دید در شب هم به کمک آن آمده است.
اما وقتی هنوز کسی نتوانسته به محل حادثه برسد و لاشه هواپیما و پیرامون آن را بررسی نماید، از کجا متوجه شدهاند که تمامی سرنشینان هواپیما جان باختهاند؟ آیا میشود گفت چون برخورد سهمگین بوده و در ارتفاعات سرد رقم خورده و...، پس حتما همه سرنشینان جان باختهاند؟ اگر آن احتمال های ضعیف رخ داده باشد و کسی جان به در برده باشد چه؟ آیا یاس و نومیدی بر همه مان مستولی شده که حتی کورسوی امیدی به بقای هیچ کدام از سرنشینان هواپیمای سقوط کرده نداریم یا موضوعی ناگفته، مسئولان را به این اطمینان رسانده است؟! و اینکه اگر از همان لحظات اولیه با چنین ذهنیتی نیروهای امدادی را رهسپار محل کرده ایم ، آیا در نوع و انگیزه آن ها برای پیدا کردن لاشه هواپیما تاثیرگذاری داشته ایم یا نه؟