4.3میلیون هکتار ازاراضی کشاورزی به دلیل شوری محدودیت کشت دارد

اراضی کشاورزی کشور در معرض تهدید شوری

از مجموع اراضی تحت پوشش کشت آبی کشور، 4.3 میلیون هکتار به دلیل شوری در درجات مختلف محدودیت کشت دارد.
کد خبر: ۵۳۹۸۹۳
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۱ 18 December 2017
به گزارش تابناک البرز، از کل وسعت 165 میلیون هکتاری کشور نزدیک به 10 درصد آن ظرفیت کشاورزی دارد، افزود: اراضی دارای ظرفیت کشاورزی کشور حدود 18.5 میلیون هکتار است.

بر اساس این گزارش ، از این میزان اراضی دارای قابلیت کشاورزی در کشور فقط حدود 8 میلیون هکتار زیر کشت آبی قرار دارند و 6.3 میلیون هکتار نیز زیر کشت دیم قرار دارند. 

گفتنی است هرساله حدود 4.2 میلیون هکتار از اراضی آبی و دیم نیز زیر کشت قرار نمی گیرند که در اصصلاح به آیش معروف است، از حدود 8 میلیون هکتار اراضی زیر کشت آبی فقط 1.2 میلیون هکتار اراضی بدون محدودیت هستند و 6.8 میلیون هکتار نیز اراضی دارای محدودیت هستند که 4.3 میلیون هکتار آن فقط محدودیت شوری با درجات مختلف دارند.

رئیس موسسه تحقیقاتی خاک و آب کشور با بیان اینکه موضوع شوری خاک دومین مساله تهدید کننده اراضی کشاورزی کشور بعد از تغییر کاربری اراضی کشاورزی است، گفت: با توجه به توسعه کشاروزی آبی می دانیم که هر جا که آبیاری اراضی کشاورزی را داریم به همراه آن نمک به خاک اضافه می کنیم که باید به شرایط زهکشی خاک ها توجه کنیم ضمن اینکه به شست و شوی نمک از پروفیل خاک نیز توجه کنیم.

وی بیان داشت: شدت تبخیر آب در کشور ما بسیار بیشتر از متوسط دنیاست در حالیکه میزان بارندگی بسیار کمتر از متوسط جهانی است به طوریکه بارندگی ما چیزی حدود 240 میلی متر در سال است ولی در دنیا حدود 800 میلی متر است و میزان متوسط تبخیر که 2100 میلی متر است ولی در دنیا 700 میلی متر است.

رئیس موسسه تحقیقاتی خاک و آب کشور با اشاره به تهدید گسترش شوری اراضی کشاورزی، اضافه کرد: با این شرایط بارندگی و تبخیر کشور ما تعادل مناسبی ندارد پس اراضی تحت کشت آّبی را باید به شدت مواظبت کنیم تا تجمع نمک در خا ک اتفاق نیافتد.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
وبگردی
آخرین اخبار