هوبره های نی ریز سرشماری می شوند

برنامه پایش و سرشماری پرنده وحشی هوبره در دومنطقه شهرستان نی ریز انجام شد.
کد خبر: ۳۴۳۷۷۸
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۶ 14 December 2016
تابناک فارس به نقل از نبض نی ریز: برنامه پایش و سرشماری پرنده وحشی هوبره در دومنطقه شهرستان نی ریز انجام شد.

 پایش و سرشماری پرنده وحشی هوبره در نی ریز
 
 جواد مهدی پور رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نی ریز با اعلام این خبر گفت: طبق برنامه اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس برنامه پایش و سرشماری پرنده وحشی هوبره در دومنطقه شهرستان انجام شد.

وی ادامه داد:این برنامه در منطقه ای آزاد و همچنین  حاشیه شرقی دریاچه بختگان به اجرا در آمد. در این دو زیستگاه تعدادی هوبره که احتمالاً از نوع بومی هستند، مشاهده و آمار برداری گردید.

 جواد مهدی پور در خصوص این موضوع اظهار داشت : هوبره با نام علمی chlamydotis undulata از خانواده Otidae بوده که در ایران شامل سه گونه زنگوله بال ،میش مرغ و هوبره است . هوبره جثه ای در حدود ٦٠ تا٦٥ سانتی متر با پاها و گردنی بلند و چشم درشت و زرد رنگ و پر و بالی به رنگ قهوه ای شنی و خاکستری رنگ دارد و حدود دو تا پنج کیلو وزن دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نی ریز بیان کرد: زیستگاه این پرنده در نواحی بیابانی و نیمه بیابانی کویری استپی و دشتی است که دارای پوشش گیاهی پراکنده و تنک هستند و این پرنده بصورت بومی یا مهاجر در این زیستگاه ها زیست می کند و حدود دو سوم کشور واجد شرایط زیستی برای این پرنده می باشد .

وی درپایان در ازمشکلاتی که برای این پرنده وحشی وجود دارد گفت: بدلیل شکار بی رویه و تخریب زیستگاه هایش در حال حاضر به شدت کمیاب شده است به طوریکه در لیست قرمز AUCN به عنوان گونه های در حال انقراض قرار گرفته و در ایران نیز از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان گونه حمایت شده اعلام گردیده و بهای ضرر و زیان حاصله از شکار این گونه مبلغ دویست میلیون ریال می باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار