در سالروز وفات امیرکبیر

فرصت خدمت به مردم را چون امیرکبیر قدر بدانیم

تابناک: رهبر معظم انقلاب: "یکی از نام های دارای افتخار در تاریخ ما به همان ‌اندازه‏ای که واقعیت دارد امیرکبیر است. امیرکبیر در کشور ما سه سال در رأس دولت بوده است. معلوم می‏شود سه سال وقت خیلی زیادی است. همه‏ کارهایی که امیرکبیر انجام داده و همه خاطرات خوبی که تاریخ و ملت ما از این شخصیت دارد، محصول سه سال است."
کد خبر: ۱۶۱۱۵۸
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۴ 10 January 2016

به گزارش تابناک مرکزی، ایران اسلامی رنگ و بوی انتخاباتی به خود گرفته است و آماده برگزاری انتخاباتی پر شکوه می شود تا برگی دیگر از تاریخ پرافتخار این آب و خاک را ورق بزند. در این بین چون چشم بر هم زدنی فردای انتخابات فرا می رسد و آنان که با اقبال عمومی مواجه شده اند خود را برای حضور در مجلس شورای اسلامی آماده می کنند. چهار سال فرصت داده شده از سوی مردم به شخص مورد اعتماد می تواند منشا خیر و برکات باشد و افراد با مغتنم شمردن این فرصت استثنایی می توانند با اقدامات موثر خود پاسخ مثبتی به رای اعتماد مردم بدهند.

تاریخ پر فراز و نشیب جامعه‌ ایران در طول سالیان دراز حیات خود، حکومت های مختلف و گوناگونی را به خود دیده است. حکومت هایی که در مواردی موجب ننگ امروز مردم به شمار آمده و از مطالعه‌ تاریخ آن حکومت ها چیزی جز اندوه و حسرت عائد خواننده نمی شود. با وجود این، در همان دوران نیز شخصیت های مهمی به چشم می آیند که موجب افتخار و مباهات جامعه‌ی ایرانی شده اند. میرزا محمدتقی خان  امیرکبیر یکی از شخصیت هایی است که در دوران سیاه حکومت قاجاریه به ویژه دوران سلطنت ناصرالدین شاه قاجار همچون آفتابی تابناک تابیده و موجب پیشبرد فرهنگی و مذهبی جامعه‌ی ایرانی شده است.

نمایندگان منتخب مردم با مطالعه‌ی زندگانی و عملکرد شخصیت هایی همچون امیرکبیر افزون بر آنکه با تاریخ ایران در آن برهه‌ی زمانی آشنا می شوند، ریل گذاری مسیر توسعه و پیشرفت قطار انقلاب را بهتر انجام می دهند تا ایران اسلامی به آنچه امروز به دغدغه اصلی رهبر معظم انقلاب اسلامی تبدیل شده است نزدیک تر شود و تمدنی اسلامی برگرفته از اندیشه های ناب اسلام محمدی شکل بگیرد.  

رهبر معظم انقلاب در سخنان خود در دیدار نمایندگان هفتمین دوره‏ مجلس شوراى اسلامی‌ در تاریخ 1383/03/27 فرمودند: "یکی از نام های دارای افتخار در تاریخ ما به همان ‌اندازه‏ای که واقعیت دارد امیرکبیر است. امیرکبیر در کشور ما سه سال در رأس دولت بوده است. معلوم می‏شود سه سال وقت خیلی زیادی است. همه‏ کارهایی که امیرکبیر انجام داده و همه خاطرات خوبی که تاریخ و ملت ما از این شخصیت دارد، محصول سه سال است."

ایشان افزوده‌اند: "بنابراین چهار سال، وقت کمی‌نیست  وقت خیلی زیادی است  به‌شرط این‏که از همه‏ این وقت به نحو درست استفاده شود".

اقدامات امیر کبیر در همین زمان کوتاه و با وجود مخالفت‌های فراوان حتی از درون دربار، اقدامات زیر بنایی و اساسی برای پیشبرد کشور بوده است.

تثبیت امنیت و استقرار حاکمیت دولت، سامان‌‌دهی به قشون ایران، ایجاد کارخانه‌های اسلحه سازی. اصلاح امور قضایی، تأسیس چاپارخانه، تأسیس دارالفنون، اعزام ایرانیان به خارج از کشور برای تحصیلات، ترویج ترجمه و انتشار کتب علمی، ایجاد روزنامه و انتشار کتب، لغو القاب، بنای بیمارستان و رواج تلقیح عمومی‌آبله، مرمت ابنیه تاریخی، مبارزه با فساد و ارتشاء، تقویت بنیه اقتصادی کشور، ترویج صنایع جدید، فرستادن صنعتگر به روسیه، استخراج معادن، توسعه کشاورزی و آبیاری، توسعه تجارت داخلی و خارجی، کوتاه کردن دست اجانب در امور کشور، تعیین مشی سیاسی معینی در سیاست خارجی، اصلاح امور مالی و تعدیل بودجه بخشی از اقدامات او است.

امیرکبیر در همان دوران کوتاه صدارت گامهای استواری برای توسعه اقتصادی و صنعتی کشور و نیز رشد اقتصاد تجاری کشور برداشت و برای مثبت شدن تراز بازرگانی خارجی ایران تلاش های فراوانی انجام داد.

وطن‌ دوستی و مخالفت شدید امیرکبیر با نفوذ کشورهای خارجی در ایران، تلاش برای برقراری عدالت و امنیت، تلاش برای قطع ارتباط جاسوسی اطلاعاتی اتباع داخلی برای نمایندگان خارجی از دیگر اقدامات اصلاح گرانه امیرکبیر در طول دوران کوتاه 39 ماهه صدارتش بوده است.

این انتظار از منتخبین مردم می رود با سرمشق گرفتن از تاریخ بزرگان ایران اسلامی مجلسی را رقم بزنند که به فرموده مقام معظم رهبری در دیدار روز گذشته خود با مردم قم "در قضیه هسته ای و دیگر مسائل مقابل دشمنان بایستد و شجاع، مستقل و آزاد، حرفها و مواضع ملت را بیان کند و در مسائل گوناگون حرف های دشمنان را تکرار نکند".

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار