افزایش ۴.۵ برابری صادرات زرشک خراسان جنوبی

رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی گفت: در سه سال گذشته صادرات زرشک استان با رشد بیش از ۴.۵ برابر از ۱۵۰ به ۷۰۰ هزار دلار رسیده که برگزاری جشنواره‌ زرشک در این زمینه اثرگذار بوده است.
کد خبر: ۱۱۸۳۶۴۴
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۰ 07 September 2024
به گزارش «تابناک خراسان جنوبی» به نقل از ایرنا، غلامحسین حسینی روز شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته تعاون (۱۳ تا ۱۹ شهریور) اظهار کرد: جشنواره زرشک با محوریت اتاق تعاون در سال جاری برگزار می‌شود.
 
وی بیان کرد: در سال جاری جشنواره زرشک همانند سال قبل با محوریت اتاق تعاون برگزاری می‌شود و افزایش ۳۰ درصدی صادرات این محصول رهاورد جشنواره سال گذشته است.
 
رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی هدف از برگزاری جشنواره زرشک را افزایش قیمت زرشک ذکر کرد و گفت: تمامی کشور‌ها مقصد صادراتی محصول زرشک استان هستند، به عنوان مثال قیمت زرشک‌تر قبل از جشنواره زرشک در سال ۱۴۰۱، ۸۰ هزار ریال بود که در جشنواره زرشک سال گذشته به ۴۰۰ هزار ریال رسید.
 
عناب، زرشک و زعفران از محصولات راهبردی خراسان جنوبی محسوب می‌شوند و این استان در تولید عناب و زرشک رتبه اول کشور را دارد.
 
حسینی با بیان اینکه امسال به علت تداخل با عزاداری‌های روز‌های پایانی صفر برنامه‌های هفته تعاون از روز گذشته (۱۶ شهریورماه) آغاز شد گفت: افتتاح طرح، برگزاری نوزدهمین جشنواره تعاونی‌های برتر، دیدار با خانواده شهدا، برگزاری کمیته بررسی مشکلات تعاونی‌ها، غبارروبی مزار شهدا و دیدار با نماینده ولی فقیه از مهمترین برنامه‌های هفته تعاون است.
 
وی با بیان اینکه ۲۵ درصد اقتصاد جامعه باید توسط تعاونی‌های محقق شود که اکنون هشت درصد است، افزود: در سه سال گذشته افزایش گرایش سرمایه‌گذاری‌ها را به سمت بخش تعاون داشته‌ایم.
 
حسینی با تاکید براینکه اتاق تعاون هر کجا که احساس کند که در تعاونی‌ها برنامه سویی دنبال می‌شود، ورود پیدا می‌کنند، تصریح کرد: وظیفه ما جلوگیری از هدررفت سرمایه است.
 
وی عنوان کرد: در دولت سیزدهم پایه گذاری‌های خوبی برای بخش تعاون شد و سند توسعه بخش تعاون در سال ۱۴۰۰ بازنگری شد و ۸۱ تکلیف برای دستگاه‌ها در این سند لحاظ شده، اما تاکنون این سند اجرایی نشده است.
 
رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه مطالبه ما از دولتمردان اجرای کامل سند توسعه بخش تعاون استان است، بیان کرد: بخش تعاون در حوزه مسئولیت اجتماعی در حد توان خود به خوبی عمل کرده است.
 
حسینی عنوان کرد: پیگیری مشکلات تعاونی‌ها در سطح مختلف به صورت مستمر در حال انجام است که امیدواریم با حل مشکلات تعاونی‌ها شاهد نقش موثری آن در اقتصاد باشیم.
 
وی تصریح کرد: ساماندهی مسکن کارگری استان را تعاونی‌های استان برعهده دارند و پروژه ۴۲۶ مسکن کارگران به زودی در سایت زعفرانیه بیرجند آغاز خواهد شد.
 
حسینی با بیان اینکه علت تاخیر در ساخت مسکن کارگران برورکراسی اداری در سطح ملی است و اتاق تعاون استان در این خصوص هیچ کوتاهی نکرده، گفت: برای ساخت مسکن ۶ هزار و ۷۰۰ ثبت‌نام در سطح استان کردند و در ۲۹ شهر این افراد ساماندهی شدند و تنها شهرستانی که مشکل زمین داشتیم شهر بیرجند بود.
 
وی با اشاره به اینکه ۲۵ درصد تسهیلات تبصره ۱۸ در قانون بودجه سال جاری به بخش تعاون اختصاص یافته است، بیان کرد: در کارگروه اشتغال مصوب کردیم که سهم ۲۵ درصدی تعاونی‌ها به اتاق تعاون واگذار شود و پرداخت تسهیلات از این مسیر انجام شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار