مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمانشاه:

تعادل بخشی به حفاری های غیر مجاز در کرمانشاه/۸۷ میلیون مترمکعبی آب دستگاه‌ها در طرح سازگاری با کم آبی صرفه جویی شد

مدیرعامل آب منطقه ای استان کرمانشاه گفت: در طرح سازگاری با کم آبی حفاری های غیر مجاز در استان نیاز جدی به تعادل بخشی دارند که نتیجه این اقدامات ۱۳۸ میلیون مترمکعب آب توسط دستگاه ها صرفه جویی شده که سهم آب منطقه‌ای کرمانشاه ۸۷ میلیون مترمکعب بوده است.
کد خبر: ۱۱۸۲۶۸۹
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۶ 30 August 2024

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه، رسول فرهادی ظهر امروز (نهم شهریور ماه) در نشست خبری با خبرنگاران، اظهار کرد: در بحث مهار برداشت های غیر مجاز آب ۱۰ هزار حلقه چاه مجاز و پنج هزار حلقه چاه غیر مجاز در استان وجود دارد که به تناسب چاه های مجاز عدد بالایی است و نیاز به تعادل بخشی دارد.

وی افزود: در سال ۹۸ برنامه ای به نام برنامه سازگاری با کم آبی در دولت دوازدهم در تدوین و سهم برنامه دستگاه های متولی در بخش شرب و صنعت و کشاورزی و فضای سبز و مجموعه شهرداری ها مشخص شد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمانشاه تصریح کرد: در این راستا آب منطقه ای برای اجرای برنامه های خود به طرحی نام تعادل بخشی را در پیش گرفته که به صورت سالانه مورد رصد و پایش قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ لازم بود که ۱۲۰ میلیون مترمکعب آب در حوزه‌ی طرح سازگاری با کم آبی ذخیره  شود که عملکرد دستگاه های مختلف استان در این بخش ۱۳۸ میلیون مترمکعب بوده که از این میزان ۸۷ میلیون مترمکعب مربوط به صرفه جویی آب در آب منطقه ای استان بوده است، پر کردن چاه های غیر مجاز حدود ۴۰ میلیون متر مکعب و نصب کنتور ها و سایر برنامه های دیگر هم ۴۰ میلیون متر مکعب در این صرفه جویی سهم داشته اند.

فرهادی در خصوص اقدامات و مشارکت جهاد کشاورزی استان در این طرح گفت: در بخش کشاورزی با آبیاری قطره بارانی و قطره ای و ایجاد سیستم های نوین همکاری های لازم انجام شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمانشاه در خصوص برخورد با حفاری های غیر مجاز افزود: از ابتدای تشکیل شرکت آب منطقه ای استان ۲۶۱ دستگاه حفاری غیر مجاز در استان شناسایی و توقیف شده که ۷۰ درصد این دستگاه ها مربوط به سال ۱۴۰۲/۱۴۰۳ بوده است.

فرهادی با اشاره به محصولات پر مصرف آب عنوان کرد: بخش دیگری قانون در بند پ ماده ۳۹ برای محصولات پرمصرف پیش بینی کرده که عنوان می‌کند در این بخش محصولات پرمصرف آب را شناسایی کرده و تعرفه‌های سنگینی را برای آنها وضع کرده که بنابر آن قیمتی که دارند عواقبی دارد.

وی تشریح کرد: این امر موجب می‌شود مصارف آب در این بخش با جرائم سنگینی اتفاق بیفتد و کاهش مصرف آب را به دنبال خواهد داشت، این تعرفه‌ها مجدداً به حساب خزانه و در اختیار مجموعه‌های جهاد کشاورزی و وزارت نیرو قرار خواهد گرفت و برای بخشی از عقب ماندگی طرح‌های احیا و تعادل بخشی به مصرف خواهد رسید.

فرهادی گفت: براساس آمار ۲۰ حلقه چاه غیر مجاز در سطح استان بازگشایی شده که از محل انسداد این چاه‌ها بالغ بر ۳۸ میلیون مترمکعب آب به عنوان نتیجه و ثمره طرح تعادل بخشی به آبخوان‌های استان کرمانشاه تزریق شده است.

وی در خصوص حوزه آب شرب استان افزود: مصرف آب شرب کرمانشاه معادل ۹۳ تا یکصد میلیون مترمکعب است که از این ۹۳ میلیون مترمکعب آب بین ۵۰ تا ۶۰ میلیون مترمکعب از سد گاوشان به شهر کرمانشاه و تصفیه خانه غدیر وارد می‌شود.

مدیرعامل آب منطقه استان کرمانشاه تشریح کرد: این تصفیه خانه از سال ۱۴۰۱ تا الان در مدار بهره برداری قرار دارد و در حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون مترمکعب آب به مجموعه آب و فاضلاب استان تحویل می‌دهد که بهره برداری از آن بر عهده ی آب منطقه‌ای استان کرمانشاه قرار دارد.

فرهادی افزود: طی جلساتی که در سال گذشته با پتروشیمی پلیمر، نیروگاه بیستون‌ و مجموعه جهان فولاد داشتیم به این نتیجه رسیدیم که با استفاده این کارخانه ها از منابع آب نامتعارف استان فرصتی ایجاد کنیم که هم در مصرف منابع آب زیرزمینی صرفه‌جویی شود و هم ظرفیتی برای پاکسازی رودخانه قره سو و آبشوران فراهم شود.

فرهادی در خصوص استفاده از منابع آب نا متعارف در استان ادامه داد: در بحث مطالعه این طرح برآورد شده که حدود ۲۲ کیلومتر خط انتقال از محل تصفیه خانه فاضلاب شهر کرمانشاه برای انتقال ۲۳ میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده شهر کرمانشاه به این چند کارخانه نامبرده احداث شود.

وی خاطرنشان کرد:  این طرح یک مهلت زمانی برای اجرا دارد که اگر بعد از تاریخ ۱۴۰۳/۱۴۰۴ بر اساس نوع صنایع اقدام به انتقال پساب نشود وزارت نیرو موظف است به همراهی دستگاه های قضایی و انتظامی نسبت به کاهش مصرف شدید این بخش از صنایع اقدام کند.

فرهادی در مورد برداشت آب از منابع آب سطحی استان گفت: امسال مجوز برداشت ۶۱۵ میلیون مترمکعب آب از منابع سطحی استان صادر شده است.

وی در خصوص ذخایر آبی استان عنوان کرد: ذخیره آب استان ۵/۵ میلیارد مترمکعب است که مجوز برداشت ۶۱۵ میلیون مترمکعب در حوزه آب سطحی و ۵۷۰ میلیون مترمکعب در حوزه آب زیرزمینی و ۹ میلیون متر مکعب برای مصرف نیروگاه های برق آبی استان داده شده است.

فرهادی در مورد آبرسانی به شهر کرمانشاه عنوان کرد: آبرسانی به شهر کرمانشاه از سد گاوشان از سال ۱۴۰۱ وارد بهره برداری شده بیش از ۵۰ درصد آب شرب فعلی کرمانشاه از این طرح تامین می‌شود که این طرح به یک سری تجهیزات به ارزش یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال  نیاز دارد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمانشاه در خصوص پروژه سد بیستون عنوان کرد: هیچگونه تخصیص منابع آبی در این خصوص وجود نداشته و بنابراین به مرحله اجرا نرسید و مواردی که گفته می‌شود این پروژه در مرحله اجرا بوده و یا اجرا شده است صحیح نیست.

وی تشریح کرد: در مورد این پروژه لازم است ردیف مطالعه انجام گیرد و این امر با ردیف اجرا کاملاً متفاوت است، ردیف مطالعه منجر به ایجاد و تخصیص منابع آب می‌شود که در صورت تخصیص این منابع پروژه وارد فاز اجرا شده و در صورت عدم تخصیص طرح خاتمه پیدا می‌کند و نیاز است منابع جایگزین آن طرح برای نقطه‌ای که نیاز است معرفی شود.

وی در بحث رودخانه آبشوران گفت: پروژه اصلاح آبشوران از سال ۱۳۹۰ آغاز شده و جز پروژه‌های مقام معظم رهبری بوده، رودخانه آبشوران حدود ۱۴/۵ کیلومتر طول دارد که تا کنون هشت کیلومتر از ان ساماندهی شده و ۵۷ درصد پیشرفت فیزیکی این طرح بوده است.

وی ادامه داد: نیاز این طرح در بخش اجرا بیش از ۱۵ هزار میلیارد ریال است‌ که طی مکاتباتی که پنجم‌ خرداد ماه از طریق وزیر کشور و ستاد مدیریت بحران کشور برای استفاده از ظرفیت حوادث غیرمترقبه انجام گرفت مقرر شده سه هزار میلیارد ریال بصورت فوری در اختیار مجموعه آب منطقه‌ای کرمانشاه قرار داده شود.

فرهادی در خصوص بحث سراب ها، رودخانه‌ها و تالاب‌ها افزود: امسال وضعیت بارش‌ها به صورت مناسبی بوده و بعضاً سیلاب‌هایی هم در استان اتفاق افتاد که از دسترس خارج شد، طی مکاتبه‌ای که با مجموعه محیط زیست استان و جلسات کارشناسی انجام شده توافق شد که از طریق انحراف سیلاب‌ها تالاب‌های استان را زنده کنیم و در نتیجه این اقدام‌ها تالاب هشیلان را آبگیری کردیم که این اقدام با خشنودی مردم در مجاورت آن بودند و تشکر مجموعه میراث فرهنگی و مجموعه محیط زیست استان مواجه شد.

وی در پایان در بحث خشکی سراب ها و رودخانه ها عنوان کرد: از آنجا که بخشی از سراب های استان منشا کارستی دارد بحث حفر چاه های غیر مجاز در خشکی این سراب ها چندان مطرح نیست و عمده دلیل این خشکی ها کاهش بارش و تغییر اقلیم است، اما در مورد رودخانه ها موضوع متفاوت بوده و خشکی رودخانه ها متاثر از برداشت های غیر مجاز در چشمه آن ها است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار