در گفت‌وگو با رئیس اتاق بازرگانی گیلان مطرح شد؛

سهم گیلان در صادرات چقدر است؟

رئیس اتاق بازرگانی گیلان گفت: در سه ماهه نخست سال‌جاری در مجموع به وزن ۳۴۱ هزارتن کالا به ارزش بیش از ۱۷۵ میلیون دلار شامل محصولات نباتی، محصولات معدنی و مصنوعات آن، مفتول مسی، محصولات شیمیایی، پلاستیکی، محصولات صنایع غذایی و غیره از گمرکات گیلان به کشورهای روسیه، جمهوری آذربایجان، امارات متحده عربی، گرجستان، عراق، قزاقستان، بلاروس، افغانستان، ترکیه و هند صادر شده است.
کد خبر: ۱۱۸۲۳۳۲
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۱ 28 August 2024

قاسم رضائیان در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک گیلان در خصوص تعامل گیلان با کشورهای حاشیه خزر در حوزه توسعه صادرات و فعالیت‌های اقتصادی، اظهار کرد: آمار سه ماهه نخست سال جاری در خصوص فعالیت‌های سازمان بنادر دریانوردی کشور نشان می‌دهد که طی این مدت در فعالیت‌ها و تجارت دریابرد در دریای خزر بیش از دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن مبادله صورت پذیرفته که این میزان نسبت به سال قبل ۴۵ درصد رشد داشته است، سهم بندرانزلی از این تجارت دریابرد حدودا ۶۰۰ هزارتن بوده که رشد صادراتی ۵۰ درصدی را طی سه ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد، لذا انتظار بر این است تا با تکمیل پروژه‌های در حال اجرا، گیلان به قطب صادرات کالاهای تولیدی کشور به روسیه و نیز کشورهای حاشیه خزر بدل شود.

رئیس اتاق بازرگانی گیلان با اشاره به وضعیت صادرات امسال استان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، افزود: در سه ماهه نخست سال‌جاری در مجموع به وزن ۳۴۱ هزارتن کالا به ارزش بیش از ۱۷۵ میلیون دلار شامل محصولات نباتی، محصولات معدنی و مصنوعات آن، مفتول مسی، محصولات شیمیایی، پلاستیکی، محصولات صنایع غذایی و غیره از گمرکات گیلان به کشورهای روسیه، جمهوری آذربایجان، امارات متحده عربی، گرجستان، عراق، قزاقستان، بلاروس، افغانستان، ترکیه و هند صادر شده است.

وی در پاسخ به این سوال که چه تعداد کارت بازرگانی در استان صادر شده و چقدر فعال هستند؟ تصریح کرد: در سه ماه نخست سال جاری، ۱۴۱ کارت بازرگانی صادر شده که نسبت به ۲۴ کارت صادر شده در مدت مشابه سال قبل با ۴۷۸ درصد رشد همراه بوده است. همچنین از ابتدای امسال تاکنون ۷۳ کارت بازرگانی نیز تمدید شده که نسبت به ۱۹ کارت تمدید شده در مدت مشابه سال ۱۴۰۲، ۲۸۴ درصد رشد داشته است.

رضائیان ادامه داد: علاوه بر این، از ابتدای سال‌جاری تا پایان خرداد ماه سه کارت بازرگانی نیز تعلیق شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل و تعلیق چهار کارت، ۲.۵ درصد کاهش داشت.

رئیس اتاق بازرگانی گیلان در خصوص تاثیر ثبات و آرامش بازار ارز بر روند تولید و تجارت، گفت: جهش تولید مستلزم ثبات در بازار ارز بوده و این در حالی است که بازارها در ایران، نسبت به نوسانات نرخ ارز کشش‌پذیرند و کوچک‌ترین تغییر در قیمت ارز، به بی‌ثباتی بازارها می‌انجامد لذا کنترل بازار ارز و اجتناب از نرخ‌های چندگانه راهبردی است که دولت باید برای حفظ ثبات در حلقه‌های زنجیره تأمین محصولات در پیش گیرد.

وی بیان کرد: در بخش تجارت خارجی نیز که به تولید گره خوره، چالش رفع تعهد ارزی بر مشکلات شرکت‌های صادرات‌محور افزوده و در صورت عدم اصلاح آن، میراثی جز کاهش حجم صادرات برجای نخواهد گذاشت.

رضائیان در پاسخ به این سوال که چالش اصلی حوزه اقتصادی و جذب سرمایه‌گذار در استان چیست؟ افزود: زیرساخت‌های لازم برای ورود سرمایه‌گذار در استان گیلان مناسب نیست. شرایط بانک‌ها بسیار دشوار است. تداوم کمبود نقدینگی در بازار، بسیاری از تولیدکنندگان را در تأمین سرمایه ثابت و به‌ویژه در گردش با مشکل مواجه ساخته و موانع دریافت تسهیلات بانکی بر این دشواری افزوده است.

رئیس اتاق بازرگانی گیلان ادامه داد: موضوع دیگر، عدم شناسایی و معرفی تخصصی عرصه‌های مستعد سرمایه‌گذاری و عدم آشنایی سرمایه‌گذاران با پتانسیل‌های موجود در استان در قالب یک بانک اطلاعاتی جامع است.

وی در خصوص نقش و سهم گیلان در نمایشگاه‌های کشورهای حاشیه خزر گفت: بخش اصلی حضور در کشورهای حاشیه دریای خزر در قالب برگزاری نمایشگاه‌های تجاری و با راهبری و برنامه‌ریزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان بوده است. طیف گسترده‌ای از تجار، بازرگانان و فعالان اقتصادی استان گیلان در عرصه‌های مختلف، کار تجارت خارجی را از مسیر حضور در همین نمایشگاه‌ها آغاز کرده‌اند. با توجه به فاصله جغرافیایی گیلان با این کشورها و مناسبات منطقه‌ای مطلوب در ادوار گذشته، باید تلاش کرد تا با برگزاری نمایشگاه‌های متنوع و متعدد، زمینه ورود به بازارهای کشورهای همسایه و افزایش حجم مبادلات و صادرات را برای تولیدکنندگان و بازرگانان گیلانی فراهم کرد.

وی در خصوص فعالیت بازارچه مرزی و نقش آن در توسعه استان افزود: در حال حاضر، بازارچه مرزی آستارا در استان فعال است. با توجه به اینکه گیلان به لحاظ گردشگری از استان‌های شاخص در کشور محسوب می‌شود و وجود بازارچه‌های مرزی یکی از عناصر تقویت برند گردشگری خرید تلقی می‌شوند، رونق بخشیدن به فعالیت‌های اقتصادی بازارچه مرزی آستارا و ایجاد بازارچه‌های مرزی بیشتر با مشارکت مردم می‌تواند به تحقق شعار سال بیانجامد.

رئیس اتاق بازرگانی گیلان تأکید کرد: تجار و بازرگانان توجه داشته باشند، ورود به بازارهای تجاری خارجی مستلزم برخورداری از شناخت کامل قوانین و مقررات گمرکی و بازرگانی است. بنابراین، بهتر است قبل از هرگونه اقدامی ضمن شرکت در دوره‌های آموزشی کاربردی، از تجربه مشاوران خبره در حوزه تجارت خارجی بهره گیرند.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار