رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان:

برداشت پیله خشک بادام زمینی تا مهرماه ادامه دارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از پیش بینی تولید بیش از ۱۱ هزار تنی پیله خشک بادام زمینی خبر داد و گفت: پنج شهرستان، سطح زیر کشت بادام زمینی دارند.
کد خبر: ۱۱۸۱۹۹۰
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۴ 26 August 2024

صالح محمدی امروز پنجم شهریور ماه در گفت وگو با خبرنگارتابناک گیلان، با بیان اینکه برداشت بادام زمینی در سطح ۳۱۰۰ هکتار از اراضی زراعی استان گیلان آغاز شده است، اظهار کرد: پیش بینی می شود که بادام کاران گیلانی امسال ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن پیله خشک به ارزش اقتصادی حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومان تولید کنند.

وی شهرستان آستانه اشرفیه را با سطح زیر کشت ۲۵۷۰ هکتار قطب اصلی بادام کاری در گیلان دانست و افزود: این محصول در شهرستان های رشت، تالش، رودبار و بندرانزلی نیز کشت می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه کشت بادام زمینی همه ساله در اوایل اردیبهشت ماه توسط بادام کاران منطقه انجام می شود، تصریح کرد: برداشت این محصول نیز از اوایل شهریورماه آغاز می شود و تا مهرماه ادامه می یابد.

محمدی با اشاره به دوره رشد ۱۱۰ تا ۱۲۰ روزه محصول بادام زمینی استان گیلان، عنوان کرد: این محصول از کیفیت مناسبی برخوردار بوده و به دلیل طعم مطلوب، مورد پسند و استقبال مصرف کنندگان قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰۰۰ خانوار در زمینه تولید و بهره برداری محصول بادام زمینی در گیلان فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: هشت کارخانه با ظرفیت تولید هر کدام ۱۵۰۰ تن در سال و ۲۰۰ کارگاه سنتی در زمینه فرآوری این محصول در استان فعال است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان به جایگاه دیرینه استان در کشت بادام زمینی اشاره کرد و یادآور شد: محصول بادام زمینی به دلیل داشتن چربی های غیر اشباع و پروتئین بالا، کاهش دهنده خطر بیماری های قلبی، سرطان و آلزایمر بوده و علاوه بر مصرف خوراکی و آجیلی، در تهیه فرآورده های جانبی همچون روغن بادام زمینی، کره بادام زمینی و علوفه و کنجاله بادام زمینی به عنوان خوراک دام مورد استفاده قرار می گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار