کشف خمره درحفاری گاز میمه

کد خبر: ۱۰۷۲۱۷
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۳ 07 October 2015

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری دهلران از کشف خمره باستانی در عملیات حفاری گاز بخش سراب میمه در شهرستان دهلران خبر داد.


به گزارش تابناک ایلام ،فرج فاضلی- رییس اداره میراث فرهنگی- صنایع دستی و گردشگری شهرستان دهلران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما اظهار کرد: در پی عملیات حفاری شرکت گاز در بخش سراب میمه و در محله بهرام آباد در فاصله 100 متری قبرستان خمره ای کشف شد.

وی افزود: حوزه مقاومت بسیج عشایری سراب میمه ضمن توقف کار و عملیات حفاری، با اداره میراث فرهنگی تماس گرفته که بلافاصله این اداره اکیپ کارشناسی خود را به محل اعزام نمود.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دهلران با بیان اینکه این خمره در عمق یک متری محل حفاری نمایان شد تصریح کرد: این خمره دارای ارتفاع 1 متر و 20 سانتی متر و قطر دهانه آن 60 سانتی متر می باشد.
فاضلی عنوان کرد: این خمره که در باستان شناسی به خمره های ته دکمه ای معروف می باشد و با توجه به نوع خمیر سفال و استحکام آن به دلیل جنبه زیبایی و طبق نمونه های مشابه این خمره متعلق به دوره ساسانی می باشد.
وی افزود: کاربرد دقیق این خمره ها مشخص نمی باشد ولی احتمالأ بعنوان محل نگهداری مایعات یا غلات مورد استفاده قرار می گرفته است.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار