چرا نمی شود مثل روسیه با امریکا خوب شد؟

علی خداپرست - فعال دانشجویی
کد خبر: ۱۰۶۰۴۴
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۰ 05 October 2015
روسیزاسیون آمریکا

تابناک گیلان: تاریخ روابط ایران و روسیه پر است از حوادثی که کام ملت مان را تلخ کرده است.

از قراردادهای ننگین مثل آخال و ترکمنچای و گلستان گرفته تا تأسیس و حمایت از جریان های کمونیستی و مارکسیتی مثل حزب توده و مجاهدین خلق و البته به توپ بستن مجلس.

اما امروز همان روسیه قطعنامه های ضد ایرانی را تعدیل یا وتو می کند و بزرگترین تأمین کننده تسلیحات نظامی ایران است.

با اینکه به درستی هیچ یک از جنایات روس ها علیه کشورمان را فراموش نکرده ایم.اما این مسائل هرگز مانع روابطمان با آن ها نشده است.هرگز نمی شنویم که ورود یک شرکت روسی به بازار ایران حساسیت کسی را برنگیزد و هرگز نمی شنویم دست دادن یا دیدار مقامات دو کشور بحرانی در کشورمان ایجاد کرده باشد.

حتی دیدار پوتین و مقام معظم رهبری هم ما را متعجب نمی کند.به نظر می رسدهرچند که ما گذشته تلخ روابطمان با روس ها را فراموش نکرده ایم اما آن ها را بخشیده باشیم.
بخشیده ایم تا دیگر روس ها دشمنمان نباشند. تا در رسیدن به فناوری هسته ای کمکمان کنند.تا صنعت دفاعی قوی تری داشته باشیم.تا در معادلات بین المللی تنها نباشیم. تا شاید چنین روزی برادرمان سوریه را دریابد.

تا گذشته تلخ  آینده مان را تلخ تر نکند..

اما داستان آمریکا انگار کمی فرق می کند...

آمریکا روی دیگر سکه

تاریخ روابط ایران و آمریکا سیاهه ای است پر از ظلم،تحقیر و کشتار برای ایرانیان.28 مرداد 1332 سرآغازیست بر این تاریخ شوم پایانیست بر آرزو های یک ملت به پا خاسته.با تصویب کاپیتلاسیون معنای تحقیر را بهتر فهمیدیم.حمایت های پیدا و پنهان آمریکا از دیکتاتوری پهلوی روزگار پر دردی بر ملت ایران تحمیل کرد.

پیروزی انقلاب هر چند پایانی بر دوره ستم شاهی بود. اما به جنایات آمریکا علیه ملت ایران پایان نداد و پذیرفتن شاه کافی بود که شعله های خشم ملت ایران دامان آمریکا را بگیرد و تسخیر سفارت آمریکا نقطه عطفی شود در تاریخ روابط دو کشور.

جنایات آمریکا علیه ایران با همکاری و تشویق صدام برای حمله به ایران ادامه یافت.کار به اینجا هم ختم نشد.حمله ی مستقیم آمریکا به ناوچه ها و سکو های نفتی و در نهایت ساقط کردن هواپیمای مسافربری ایرانی نشان از اوج خباثت آن ها در حق ملت ایران بود.تحریم های ظالمانه در طول این سال ها هم نمکی بود بر این زخم کهنه.

هرچند گوشه ای از این جنایات هم کافی است که یک ملت به دشمنی با عامل آن بپردازد اما نکته ای که فراموشمان نشده برایمان سوال ایجاد می کند.

فراموشمان نشده که بیش از همکاری آمریکا با رژیم بعث و بیش از میراژهای فرانسوی و بمبهای انگلیسی و مواد شیمیایی آلمانی این تسلیحات شوروی برادر بزرگ روسیه کنونی بود که شهادت هزاران تن از پاکترین فرزندان این سرزمین را رقم زد.

اما سوال امروز ما این نیست که چرا روسیه بخشیده شد.که می دانیم بخشیده شد تا گذشته تلخ آینده مان را تلخ تر نکند.

اما پرسش ما این است که چرا آمریکا بخشیده نشد؟

قطعا اگر روابط نامطلوب گذشته مان با روس ها به وضعیت مثبت کنونی تبدیل شده. به خاطر صداقت و مهربانی روس ها نیست.بلکه به خاطر تلاش های مستمری است که برای گشودن درهای جدید به سوی جمهوری اسلامی ایران انجام گرفته است.

با این تفاسیر هرچند معتقدم رابطه با آمریکا علاج دردهای کشورنیست و همانطور که رهبری عزیز فرمودند،علاج دردهای کشور باید بجای نیویورک،ژنو و وین در داخل کشور جست وجو کرد.اماباید گفت برخورد عزتمندانه همراه با تعامل بدون خصومت با آمریکا می تواند برای کشور،منطقه وجهان مفید باشد.مثلا اگر ایران و آمریکا در مسائل منطقه ای به نقاط مشترکی برسند دیگر مجالی برای آل سعود خبیث برای آتش کشیدن منطقه باقی نمی ماند.و حتی شاید بتوان به دهان سگ هار آمریکا در منطقه(اسرائیل) هم افسار زد.

روسیزاسیون آمریکا(تبدیل آمریکا به کشوری مانند روسیه در تعامل با ایران)هر چند به سادگی به دست نمی آید. اما دستیابی به منافع ملی،دینی و انسانی هر تلاشی را در این راه ارزشمند می نماید.

در زیر به چند پیشنهاد برای روسیزاسیون آمریکا اشاره می شود:

1.تلاش برای تاثیر گذاری و تغییر نگرش مجلسین سنا و کنگره نسبت به ایران

2.تشکیل لابی قدرتمند از ایرانیان مقیم آمریکا

3.تلاش برای تغییر نگرش افکار عمومی آمریکایی نسبت به ایران

4.ایجاد ارتباط با فرماندارن معتدل ایالت های آمریکا

5.کمک به افراد نزدیک به ایران برای ایجاد شبکه های سراسری در آمریکا

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار