نمره ناپلئونی اداره کل نوسازی مدارس اردبیل

اداره کل نوسازی مدارس اگر چه برای رساندن فضاهای آموزشی استان به شرایط ایده آل راه سختی در پیش دارد اما انتظار می رود با استفاده حداکثری از ظرفیت خیرین مدرسه ساز و تسریع در اجرای پروژه ها به وظیفه ذاتی خود در نوسازی مدارس به نحو احسن عمل کند.
کد خبر: ۱۰۴۵
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۸ 26 January 2015

نسبت دانش آموز به معلم یکی از مولفه های کیفیت بخشی به آموزش در دنیا تلقی می شود اما آیا در استان اردبیل این روند در چهارچوب استاندارد است یا آموزش و پرورش این استان نیازمند نیروی انسانی برای تقویت این تناسب است؟

به گزارش تابناک اردبیل، نسبت دانش آموز به معلم در کنار نیروهای متخصص، آزمایشگاه های مجهز و کارگاه های عملی از جمله مواردی است که بدون توجه به آن نمی توان انتظار توسعه کیفی آموزشی را داشت بنابراین باید به این مورد در ظاهر ساده توجه شود تا سیستم آموزشی استاندارد باشد و کیفیت فدای کمیت نشود.

طبق گفته مدیر کل آموزش و پرورش استان اردبیل، در مقطع ابتدایی 103 هزار و 153 دانش آموز در سطح استان مشغول تحصیل هستند که 5 هزار و 727 معلم وظیفه آموزشی آنها را بر عهده دارند به عبارت دیگر در مقطع ابتدایی به ازای هر 18 دانش آموز، یک معلم وجود دارد.

«صابر سپهری» در مورد تعداد دانش آموزان و معلمان استان اردبیل در دوره راهنمایی تصریح کرد: در مقطع متوسطه دوره اول (راهنمایی) به ازای هر 12 دانش آموز یک معلم و در مقطع متوسطه دوره دوم (دبیرستان) برای هر 14.3 دانش آموز یک معلم در سطح استان اردبیل مشغول تدریس هستند.

وی با بیان اینکه در متوسطه دوره اول 2 هزار و 769 معلم برای 32 هزار و 940 دانش آموز آموزش می دهند، اضافه کرد: در متوسطه دوره دوم 54 هزار و 693 دانش آموز زیر نظر 3 هزار و 824 معلم آموزش می بینند.

در کشور حدود 12 میلیون و 500 هزار دانش آموز وجود دارد و به ازای این تعداد، تقریبا یک میلیون و 200 هزار نفر کادر آموزش و پرورش وجود دارد به عبارت دیگر میانگین کشوری به ازای هر 11 دانش آموز یک کادر در آموزش و پرورش وجود دارد و در دنیا برای هر 15 الی 18 دانش آموز یک معلم به کار می گیرند.

با نگاه به آمارهای کشور و دنیا می توان استنباط کرد که آموزش و پرورش استان اردبیل در زمینه نیروی انسانی تقریبا برابر با میانگین جهانی حرکت می کند و مشکلی در این زمینه ندارد.

وقتی مشکلی در زمینه نیروی انسانی وجود ندارد برای کیفیت بخشی به مقوله های آموزشی و ارتقای آنها باید به دنبال ارتقای سخت افزاری مدارس بود که مسئولیت این بخش طبق قوانین بر عهده اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس گذاشته شده است اما کارشناسان آموزشی معتقدند این اداره کل هنوز نتوانسته است در تامین تجهیزات سخت افزاری و نوسازی فضای فیزیکی مدارس عملکرد ایده آلی داشته باشند. هنوز هم بسیاری از مدارس استان فرسوده هستند که به عنوان نمونه می توان از ویران شدن مدرسه بر سر دانش آموزان در یکی از روستاهای مشکین شهر اشاره کرد که در یک ماه اخیر با ورزش باد شدید رخ داد.

از آنجا که در آموزش و پرورش امکانات سخت افزاری و نرم افزار مکمل هم هستند و هر دوی آنها باهم و در کنار هم تعریف می شوند بنابراین اگر یکی از آنها نباشد، کارآیی دیگر پایین خواهد آمد.

بنابراین برای بهره وری حداکثری نظام آموزش و پرورش استان از اداره کل نوسازی مدارس انتظار می رود با استفاده از تمامی ظرفیت های موجود برای بهینه سازی فضاهای آموزشی استان تلاش کند تا در برنامه میان مدت شاهد ارتقای رتبه کنکور استان و در بلند مدت شاهد توسعه فرهنگی و آموزشی استان شد.

اداره کل نوسازی مدارس اگر چه برای رساندن فضاهای آموزشی استان به شرایط ایده آل راه سختی در پیش دارد اما انتظار می رود با استفاده حداکثری از ظرفیت خیرین مدرسه ساز و تسریع در اجرای پروژه ها به وظیفه ذاتی خود در نوسازی مدارس به نحو احسن عمل کند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار