اکنون چند روزیست که توفان کرونا در دیار سبز گیلان از نخستین استانهای درگیر شیوع این ویروس فروکش کرده و آرام به سوی توقفگاه پنجم در حرکت است.
کد خبر: ۹۹۰۰۵۷
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۱ 31 August 2021

موج پنجم بیماری کووید ۱۹ در گیلان با غالب شدن ویروس دلتا همگام با کشور همه گیری و گستردگی بیشتری نسبت به چهار خیز دیگر داشت، این بیماری در خیز پنجم در این استان نسبت به موج های گذشته افراد بیشتری را در بیمارستان ها و بسیارانی را در خانه هایشان بستری کرد.

خیز پنجم کرونا در گیلان تا رسیدن به اوج و حرکت به سوی نزولی شدن نسبت به موج های گذشته طولانی تر شد، ویروس کرونا پس از مدتی آرام گرفتن در توقفگاه چهارم، آرام آرام هوس قدرت نمایی کرد و از ۲ ماه گذشته "دهم تیرماه" بی رحمانه آمار زیر ۲۰۰ نفری بیماران بستری در بیمارستان های استان را به نزدیک ۲ هزار و ۱۰۰ نفر رساند.

بیماری کووید ۱۹ در گیلان طی روزهای اخیر پس از نزدیک ۲ ماه اوج گیری، روند آرام نزولی را طی می کند و تقریبا از دوشنبه هفته گذشته به ویژه از هفته جاری هر روز از تعداد بیماران بستری روزانه در بیمارستان های استان کاسته می شود و آمار روزانه بستری ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر در روز تقریبا به کمتر از ۳۰۰ نفر و در شبانه روز گذشته به ۲۴۷ نفر رسیده است.

هم اکنون بر اساس آخرین آمار تا صبح امروز نهم شهریور یکهزار و ۵۱۶ بیمار در بیمارستان های گیلان بستری که از این میان ۱۹۲ نفر در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند که نسبت به آمار جمعه گذشته تعداد بستریهای کرونایی بیمارستان های استان افزون بر ۱۹ درصد کاهش یافته است.

رشت مرکز گیلان در مقایسه با سایر شهرستان های استان با توجه به تراکم جمعیت شرایط سخت تری را در موج پنجم سپری کرد، اما به گفته علی فتح اللهی فرماندار شهرستان رشت آمار بستری های مبتلا به بیماری کووید ۱۹ مربوط به این شهرستان افزون بر ۱۶ درصد کاهش یافته است.

وی شمار مبتلایان کرونای بستری در بیمارستان های رشت را از یک هزار و ۷۷ نفر هفته گذشته به ۹۲۶ بستری در روز گذشته عنوان و اضافه کرد: بستری های روزانه از ۱۸۶ نفر هفته گذشته به تعداد ۱۴۰ نفر طی دیروز رسیده ضمن اینکه آمار فوتی ها نیز از ۲۳ نفر به ۱۷ نفر رسیده است، به این ترتیب شاهد سیر نزولی بیماری کووید ۱۹ در این شهرستان هستیم.

فرماندار شهرستان رشت با بیان اینکه رعایت پروتکل های بهداشتی در شهرستان رشت نیز به بالای ۵۰ درصد رسیده، خاطر نشان کرد: توجه مردم به هشدارهای بهداشتی و افزایش رعایت پروتکل ها یقین به روند نزولی بیماری کووید ۱۹ کمک می کند.

تغییر رنگ شهرستان های گیلان که از حدود ٢ ماه گذشته با افزایش بیماران مبتلا به کووید ١٩ به سمت قرمز پیش رفت و از سه هفته گذشته همه شهرستان های این استان قرمز شده بودند، با کاهش آمار مبتلایان روزانه و بستری در بیمارستان های گیلان رنگ های کرونایی در این استان نیز از هفته جاری در حال جابجایی است.

بر اساس تازه ترین نرم افزار ماسک مربوط به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رنگ نارنجی به شهرستان های رودسر، املش، شفت، فومن و رضوانشهر بازگشت که پیش از این در رنگ بندی قرمز کرونایی قرار داشتند.

طبق این ارزیابی بقیه ۱۲ شهرستان گیلان شامل رشت ، خمام، سیاهکل، لاهیجان، آستانه اشرفیه، صومعه سرا، تالش ، رودبار، بندانزلی، آستارا ، لنگرود و ماسال به لحاظ رنگ بندی کرونایی، قرمز "پرخطر کرونایی" هستند که کارشناسان بهداشتی استان تداوم همکاری مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی را راهی برای بازگشت شرایط به سمت نارنجی و زرد عنوان می کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از مردم خواست تا شیوه نامه های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا را بیش از پیش رعایت کنند تا شاهد تداوم روند نزولی آمار مبتلایان به ویروس کرونا و مرگ و میرهای ناشی از این بیماری در استان باشیم.

دکتر فردین مهرابیان بیان داشت: اگر چه بارها گفته شد اما باز تاکید می کنیم که تنها راه قطع زنجیره انتقال بیماری کووید ۱۹ رعایت بهداشت فردی و شیوه نامه ها و دستورالعمل های بهداشتی است.

اگر چه بارها بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا تاکید شده اما هنوز برخی، خطر کرونا را جدی نگرفته و به هشدارها توجه ندارد.

توجه داشته باشیم که کرونا تاکنون قدرت خود را در پنج مرحله به ما نشان داد و هر بار با قدرت بیشتری افراد را به هر طریقی گرفتار کرد، در چنین شرایطی که ویروس کرونا فعلا قصد رها کردن ما را ندارد، بهترین راه برای مقابله با این ویروس رعایت پروتکل های بهداشتی است.

تجربه موج های گذشته نشان داده که هر بار مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا اهتمام جدی داشتند ویروس کرونا عقب نشینی کرد، پس بکوشیم با رعایت پروتکل های بهداشتی و انجام واکسیناسیون، رنگ سیاه و قرمز کرونایی را از چهره ی سبز آبی گیلان بزداییم و لبخند را به لب مردمان این دیار بازگردانیم .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار