سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام گزارشی از جلسه امروز کمیسیون با حضور یوکیا آمانو دبیر کل آژانس انرژی هسته ای ارائه کرد.
کد خبر: ۹۸۰۴۱
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۰ 20 September 2015

تابناک تبریز :سید حسین نقوی حسینی  با بیان اینکه یوکیو آمانو، همراه با چهار نفر از همکارانش در آژانس، در معیت آقایان قشقاوی، کمالوندی، سفیر ایران در آژانس و آقای شیخ الاسلامی میهمان کمیسیون بودند، اظهار داشت: در این جلسه ابتدا زاکانی رئیس کمیسیون درباره نقش مجلس شورای اسلامی و کمیسیون برجام در بررسی برجام توضیح داد و گفت.

نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس نهم شورای اسلامی ادامه داد: وی بخشی از دلنگرانی ملت ایران را از عملکرد آژانس و عدم انجام تعهدات آژانس ارائه کرد. از جمله اینکه در شرایطی که ملت ایران به شدت به رادیو داروها نیاز داشت و هزاران بیمار خاص و سرطانی به رادیو داروها نیاز داشتند ولی آژانس مانع از آن شد که مردم ما به آن‌ها دسترسی پیدا کنند. یا وقتی که راکتور تهران به غنی سازی 20 درصد نیاز داشت، آژانس کمکی به ایران نکرد.

وی اظهار داشت: در ادامه جلسه آمانوعنوان کرد که افتخار پیدا کرده که در مجلس شورای اسلامی حضور دارد و در رابطه با این موضوع مهم با هم گفت‌وگو کنیم. قبل از این با روحانی، ظریف و صالحی گفت‌وگوهای زیادی داشته است. آمانو گفت: از سال 2009 که مدیر کل آژانس شدم، اولویت اصلی من حل دیپلماتیک مسئله هسته‌ای ایران بود. شش سال گذشت و تلاش‌ها دارد به نتیجه می رسد و ایران در حال اعتماد سازی در جامعه جهانی است.

نقوی به نقل از آمانو گفت: وی تاکید داشت که آژانس یک سازمان مستقل و فنی است و روابط آژانس با ایران، از دهه هفتاد تاکنون بوده است و در چارچوب مقررات آژانس با هم کار کردیم. شورای حکام اینجانب را مسئول اجرایی برجام و راستی آزمایی‌های آژانس در این زمینه کرد و امیدواریم زمینه اجرای برجام را به خوبی فراهم کنیم. ما با ایران بر سر یک نقشه راه به توافق رسیدیم و در این مسیر قدم‌های چشمگیری برداشته‌ایم و براساس جدول زمان بندی خودش تا پایان سال به نتیجه می‌رسد (پایان سال میلادی).

رعایت مسائل محرمانه در آژانس

آمانو همچنین تاکید داشت: ما مسئله محرمانه بودن را رعایت می کنیم و از کلیه اطلاعات حفاظت می‌کنیم و حفاظت از این اطلاعات جز برنامه‌های ماست. طبق برجام ایران خود داوطلبانه پروتکل الحاقی را اجرا می‌کند که کمک بزرگی به اثبات صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته ای ایران است.

نقوی حسینی در ادامه گفت: آمانو گفت 120 کشور در دنیا پروتکل را اجرا می‌کنند. ایران هم مانند همان کشورها، پروتکل را اجرا می‌کند.آژانس یک نهاد مستقل، فنی و کاملا بی‌طرف است و به NPTمتعهد است و تلاش می‌کنیم اعتماد جهان به فعالیت هسته‌ای ایران را جلب کنیم.

آمانو گفت: مباحثی هم مطرح شد که باید کوتاه پاسخ دهم. آژانس می‌خواست سوخت 20 درصد را به ایران بدهد ولی توافق حاصل نشد. در این رابطه کشورهای دیگر بود که مخالفت کردند و تقصیر آژانس نبود.

پس از بیانات آمانو، آقایان نجابت،‌ نقوی حسینی، بروجردی، احمدی، بذرپاش، زاهدی و ابوترابی اظهار نظر و طرح سوال کردند.

 آژانس در ترور دانشمندان هسته ای دخالتی نداشت

سخنگوی کمیسیون برجام اظهار داشت: عمده‌ترین مطالب مطرح شده از سوی همکاران عبارت بود ازعلت بی‌اعتمادی ملت ایران به آژانس، علت لاینحل ماندن PMD، سایه انداختن دیوار بی‌اعتمادی بین ایران و آمریکا بر روابط ایران و آژانس، علت لو رفتن اطلاعات محرمانه‌ای که در اختیار آژانس بوده و هزینه‌های جانی که ملت ما دادند و جمعی از دانشمندان ما به شهادت رسیده‌اند، بی‌اعتمادی جامعه دانشگاهی به آژانس به خاطر ترور دانشمندان ایرانی وتعارض بین بیانیه‌های مختلف آژانس طی دو دهه اخیر.

آمانو در پاسخ گفت: من یک دیپلماتم ولی از حرف‌های شما ناراحت نشدم و خوشحالم و بهتر می‌توانم شما را درک کنم. سعی می کنم به تمام سوالات پاسخ دهم. مسئله ترور دانشمندان به طور مکرر تکرار شد. باید بگویم هیچ دخالتی از آژانس در این مورد وجود نداشته و صریحا می‌گویم هیچ ارتباطی با آژانس نداشته است.

دبیر کل آژانس بین المللی انرژی هسته ای ادامه داد:در اساسنامه و شورای حکام جایی برای ترور دانشمندان وجود ندارد و اعمال ترور هم وجود ندارد. فقط راستی آزمایی وظیفه ماست. قبلا هم گفتم اگر شما اطلاعات مستندی در این زمینه دارید به ما نشان دهید تا پیگیری کنیم ولی چیزی به ما داده نشد. اطمینان می‌دهم که ما و آژانس هرگز به دنبال چنین چیزهایی نیستیم.

 حفاظت از اطلاعات محرمانه

آمانو همچنین تاکید داشت: حفاظت از اطلاعات در آژانس دارای رژیم مشخصی است و همه آن را مهمترین وظیفه آژانس می‌دانیم. من ادعا نمی‌کنم در این زمینه صد در صد دقیق هستیم ولی در دوران ریاست من مشکلی نبوده است. شاید مدیران ارشدی مشکلاتی هم داشته‌اند ولی من برخورد می‌کنم. افشای اطلاعات ممکن است از کانال های دیگری باشد، نباید قضاوت عجولانه کنیم. کانال‌های دیگری هم برای لو رفتن اطلاعات هست. در عین حال وظیفه داریم اطلاعات ضروری را به اعضا بدهم یا به شورای حاکم گزارش محرمانه برای همه کشورها ارسال می‌شود نه کشور خاصی. ما طبق برنامه فعلی، تا پایان سال میلادی جدید کار را به نتیجه می‌رسانیم.

مخالفت آژانس با ترور هسته ای

وی گفت: رویکرد و ساختار قبلی در زمان جلیلی ما را به هم نزدیک کرد و همان رویکرد ما را به این نقشه راه می‌رساند.

نقوی حسینی در تشریح جلسه اظهار داشت: آمانو همچنین عنوان مرد که همکاری‌های فنی بین ایران و آژانس قابل انجام است. ما معتقدیم انرژی اتمی باید در اختیار بشریت باشد و همکاری های مفید بین ما و ایران باید انجام شود. مهم‌ترین مسئله‌ای که باید مطرح کنیم ما با تروریسم مخالفیم به ویژه ترور دانشمندان و ما مصر بر حفظ و امنیت اطلاعات هستیم و پس از توافق همکاری‌های گسترده‌ای خواهیم داشت و باز هم باید با هم بنشینیم و گفت‌وگو کنیم و بیشتر به هم نزدیک شویم.

لغو تحریم بستگی به همکاری ایران و آژانس دارد

سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس گفت: آمانو در پاسخ به این سوال که راستی آزمایی که شرط لغو تحریم‌هاست، تا چه تاریخی انجام خواهد شد؟ اظهار داشت بستگی به همکاری ایران با آژانس و انجام تعهدات ایران دارد.

همچنین آمانو در پاسخ به این سوال که چرا کشوری مثل رژیم صهیونیستی که عضو آژانس نیست، همه کار می‌کند و کسی با او کاری ندارد ولی ایران که عضو آژانس است با این همه مانع و مشکل روبروست گفت: این سوال سختی است که من قادر به پاسخ به آن نیستم.

وی در پاسخ به این سوال که شما گفتید ایران اخیرا فعالیت‌ هسته‌ای در مریوان داشته است می‌شود در این زمینه توضیح دهید که فعالیت مذکور چه بوده است، گفت: به ما اطلاعاتی داده شده و ما از شما گزارش خواستیم اما پاسخی دریافت نشده، وی گفت ما اطلاعات خود را بررسی می‌کنیم و بعد نتیجه‌گیری را بعد از توضیح شما می‌گیریم که توضیحی داده نشد.

در پایان علی رضا زاکانی گفت: از آژانس 5 درخواست داریم، اولا با فناوری هسته‌ای ایران برخورد فنی و علمی شود، همچنین پرونده مسائل گذشته که سیاسی باز است بسته شود و نیز دستاوردها و اطلاعات و امانت داری آژانس در مورد ایران رعایت شود.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آژانس برای پیشرفت و توسعه انرژی هسته‌ای  به ایران کمک کند و  همچنین خلع سلاح کشتار جمعی در کل جهان و تلاش در جهت نابودی اینگونه سلاح‌ها و خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای عملی شود.

خانه ملت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :