رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: نوروزی: اصلاح طلبان به جای پاسخگویی اعتراض را در دستور کار قرار داده‌اند / بادامچیان: انتخابات رقابتی است / چمران: آرزو می‌کنم جلیلی به نفع رئیسی کنار برود / پاسخ مرعشی درباره احتمال حمایت از همتی و … رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۶۸۰۳۵
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۱ 31 May 2021

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

پیش بینی فلاحت پیشه از موضع دولت آینده درباره برجام

فلاحت‌پیشه با بیان اینکه غربی‌ها فکر می‌کنند دولت بعدی ایران به برجام پایبند نیست، خاطرنشان کرد: برخلاف این تصور، هر دولتی که در ایران روی کار بیاید دو مفهوم کلیدی را در مدیریت اجرایی کشور در عرصه داخلی و خارجی دنبال می‌کند. دولت بعدی در عرصه داخلی، توسعه و در عرصه خارجی، تنش‌زدایی را دنبال می‌کند.اینکه برخی‌ها بحث تندتر شدن دولت بعدی در سیاست خارجی را مطرح می‌کنند، یک موضوع انحرافی است. دولت آینده ایران از هر جریانی باشد، دید اقتصادی در داخل خواهد داشت و در سیاست خارجی به دنبال تنش نخواهد رفت./ایرنا

تهیه کننده سریال گاندو در ستاد رئیسی سمت دارد؟

سخنگوی شورای هماهنگی ستادهای مردمی حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی اخبار منتشر شده درباره ریاست تهیه کننده گاندو بر ستاد هنرمندان وی را فاقد اعتبار خواند و این خبر را تکذیب کرد./ایرنا

سعید جلیلی رئیس جمهور نشود، دولت سایه تشکیل می دهد

عباس سلیمی نمین از چهره‌های سیاسی اصولگرا به خبرگزاری خبرآنلاین گفت:رقابت اصلی بین آقایان رئیسی و مهرعلیزاده در نهایت شکل گیرد.اینکه اصلاح طلبان می گویند کاندیدا ندارند خلاف واقع است چون می‌خواهند آرام و پنهان، کارشان را پیش ببرند.فضا اصلا قطبی نخواهد شد، چون آقای رئیسی شخصی بسیار اخلاقی است بنابراین با یک شخص اخلاقی فضا قطبی نخواهد شد. کاندیداهای غیررأی آور اگر عقل و درایت داشته باشند کنار می‌روند!مشارکت حداکثری شرط عقل است و باید تلاش کنیم مشارکت را به حداکثر برسانیم که یک مانوری از اقتدار ملت ایران باشد .رو شدن بازی پنهانی اصلاح‌طلبان و شروع مناظرات انتخاباتی موجب افزایش مشارکت می‌شود. با وجود آقای رئیسی، سعید جلیلی، موج چندانی نمی تواند ایجاد کند که مثلا یک قطب یا یک پدیده باشد. طبعا آقای سعید جلیلی پدیده نخواهد شد، جلیلی اهل سهم خواهی نیست اما اگر رئیس جمهور نشود، دولت سایه را تشکیل می دهد. یارانه‌های ۴۵۰ هزار تومانی و وام ۵۰۰ میلیونی آرزوهای کاندیداها است نه واقعیت!همتی اگر رأی بیاورد شگفتی انتخابات رخ خواهد داد.

چمران و سروری سرلیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب شدند

امیر ابراهیم رسولی سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با اشاره به جلسه یکشنبه شورا گفت: بارای اکثریت قاطع اعضا، «تعهد به لیست ائتلاف» تصویب شد. با این مصوبه کسانی که در فرآیند شرکت کرده و در لیست ۲۱ نفره حضور خواهند داشت متعهد می‌شوند تا در لیست دیگری حضور نداشته باشند.به عنوان مثال با این مصوبه آقایان چمران و سروری صرفاً سرلیست ائتلاف نیروهای انقلاب خواهند بود. رعایت حق الناس و اجرای عدالت برای کاندیداهایی که در فرآیند شرکت کردند از مهمترین دلایل این مصوبه تلقی می‌شود./مهر

اعضای شورای نگهبان باید از نقدهای عالمانه و نظرات استقبال کنند

آیت الله غرویان: باید سیاست ها و روش حکومت داری به گونه ای باشد که بین مردم و حاکمیت، مردم و دولت فاصله ای نیفتد.امام همیشه نگاهشان این گونه بود که رای و اظهارنظر و انتخاب حق مردم است. امروزه می بینیم که برخی آقایان می گویند شورای نگهبان نباید نظر به مصلحت داشته باشد و تنها باید قانون را ملاک قرار دهد. غافل از اینکه حضرت امام، مصلحت را نیز قانون کردند./ جماران

رئیسی اموالش را اعلام کرد

ابراهیم رئیسی با اعلام لیست اموالش تصرح کرد که فرزندانم دانشجو و ساکن تهران هستند.این داوطلب انتخابات ریاست جمهووری اعلام کرد:منزل من ۱۴۰ متر است و خودروی شخصی ندارم ولی همسرم یک خودروی ایرانی دارد.دو فرزند دختر دارم؛ یکی دوره دکتری جامعه شناسی دانشگاه تهران و دیگری لیسانس فیزیک دانشگاه شریف و ارشد علوم قران و حدیث.هر دو دخترم در تهران ازدواج کردند و مشغول تحصیل و زندگی هستند.

توصیه ذوالنور به نامزدهای انتخابات: وامدار پولدارها نشوید

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: هزینه‌های انتخاباتی باید کاملاً شفاف و با حساب و کتاب باشد و نامزدهای انتخابات مراقب باشند تا وامدار افراد و جناح‌ها نشوند.حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور در گفتگو با مهر، با بیان اینکه نحوه تامین هزینه‌های انتخاباتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید شفاف شود، اظهار داشت: هدف، وسیله را توجیه نمی‌کند و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید مواظب باشند تا برای رسیدن به هدف خود در انتخابات، مسیر خلاف و غلطی را انتخاب نکنند.وی بیان کرد: گاهی اوقات افرادی رانت‌خوار و فرصت‌طلب دور نامزدهای انتخابات جمع می‌شوند و برای آنان تبلیغات می‌کنند که هدفشان از این کار آن است که در صورتی که نامزد انتخاباتی مورد نظرشان در انتخابات پیروز شود، از آنان امتیازگیری کنند.نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نامزدهای انتخابات باید مراقب باشند و بدانند که همواره افرادی هستند که با فرصت‌طلبی و سوء استفاده به دنبال رسیدن به اهداف خودشان هستند و اگر هم کاری برای نامزدهای انتخابات می‌کنند، صرفاً به این دلیل است که آنان را وامدار خودشان کنند.

درخواست پزشکیان از شورای نگهبان: دلایل رد صلاحیتم را اعلام کنید

نماینده مردم تبریز در مجلس با بیان اینکه از شورای نگهبان تشکر می‌کنم که این‌بار را از روی دوش من برداشت گفت: شورای نگهبان به صورت شفاف علت رد صلاحیتم را اعلام کند.در ادامه جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز در نطق میان دستور با اشاره به رد صلاحیتش از سوی شورای نگهبان برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری گفت: از شورای نگهبان تشکر می‌کنم که این‌بار را از روی دوش من برداشت.وی ادامه داد: شورای نگهبان به صورت شفاف علت رد صلاحیتم را اعلام کند.پزشکیان افزود: من همیشه یار مظلومان بودم و در جبهه آنها زندگی کردم. دنبال پول و مال و مَنال نبودم و هیچ‌گاه در جبهه ظالمان و قدرتمندان گام برنداشتم.وی با بیان اینکه شورای نگهبان باید شاخص‌های بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کند، گفت: برونداد رد صلاحیت‌های اخیر این بود که فقط یک جناح می‌تواند در انتخابات ریاست جمهوری رقابت کند.نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در جامعه بی‌عدالتی در اقتصاد، قومیت، سیاست و اجتماع وجود دارد؛ باید وضعیت اصلاح شود.پس از پایان نطق پزشکیان، تعدادی از نمایندگان آئین‌نامه داخلی را در دست گرفتند و خواستار بیان تذکر آئین‌نامه‌ای شدند اما هیئت رئیسه اجازه چنین اقدامی را نداد.همچنین هادی بیگی‌نژاد نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در ابتدای نطق میان دستور خود خطاب به پزشکیان گفت: سیره و فرمایش امام خمینی (ره) برای ما ملاک است. اگر امام خمینی (ره) زنده بود از اظهارات شما خوشحال می‌شد یا ناراحت؟وی ادامه داد: امام خمینی (ره) فرمودند «اگر می‌خواهید ببینید حرف‌هایتان درست است یا غلط، ببینید دشمنان خوشحال می‌شوند یا ناراحت؟»بیگی‌نژاد افزود: آقای پزشکیان! امروز مؤمنین از حرف‌های شما خوشحال شدند یا ضد انقلاب؛ شما سال‌ها در این کشور مسئول بودید، آیا دلتان آن روزها برای بچه‌های سیستان و بلوچستان نسوخت؟

کواکبیان: از هیچ نامزدی حمایت نخواهم کرد

فعال سیاسی اصلاح طلب در توئیتی نوشت: در انتخابات ریاست جمهوری ازهیچ نامزدی حمایت نخواهم کرد.مصطفی کواکبیان در توئیتی نوشت: علیرغم صدور اطلاعیه حزب مردم سالاری وانتشار توئیت قبلی اینجانب برخی سوپر انقلابی های مدعی اصولگرایی!در فضای مجازی به صورت گسترده شایعاتی مبنی بر حمایت اینجانب ازشخص خاصی درانتخابات ریاست جمهوری منتشرنموده اند! مجددا اعلام میکنم در انتخابات ریاست جمهوری ازهیچ نامزدی حمایت نخواهم کرد.

سید حسن خمینی: انصاف داشته باشید؛ نمی شود شما منتخب کنید و بگویید به او رای بده

سید حسن خمینی در مراسم اختتامیه دهمین رویداد طریق جاوید با بیان اینکه نمی شود برای مردم تصمیم گیری کرد، گفت: شما حق رای دارید، من هم حق دارم آن کسی که دلم می خواهد را انتخاب کنم. هر کدام که اکثریت را کسب کردیم محل اطاعت است. نمی شود تو برای من منتخب کنی و بگویی به این رای بده!

پاسخ مرعشی درباره احتمال حمایت از همتی

مرعشی در رابطه با اظهارنظر یکی از اعضای این حزب مبنی بر حضور در انتخابات حتی در صورت ردصلاحیت همه کاندیداها، بیان داشت: ایشان نه سخنگوی کارگزاران هستند، نه سخنگوی جبهه اصلاحات، من مطلب ایشان را ندیدم اما اگر چنین حرفی را مطرح کرده‌اند، برداشت شخصی خودشان است.وی در رابطه با گمانه‌زنی‌ها در خصوص نزدیکی میان حزب متبوع خود با عبدالناصر همتی یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، تصریح کرد: آقای همتی یکی از شخصیت‌های خوبی هستند که در انتخابات حضور دارند اما ما منتظر تصمیم جبهه اصلاحات هستیم. در مجموع برای هر کنش و فعالیتی در انتخابات در حال بررسی شرایط هستیم و جمع‌بندی نهایی را سخنگوی جبهه اصلاحات اعلام خواهند کرد.

نماینده مجلس: کسانی که وعده دروغ بدهند حتما مردم دست رد به سینه آنها می‌زنند

نماینده مردم محلات در مجلس یازدهم گفت: یک دوم کسانی که در اجرا بودند، در دلسرد کردن مردم نقش بارز دارند، شورای نگهبان باید آن‌ها محاکمه کند چون آنها به آرمان های مای کشور خیانت می کنند.حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، نماینده مردم محلات در مجلس یازدهم، در گفتگو با برنا درباره وعده های کاندیداها گفت: مردم آگاه هستند و دقیق مسائل را رصد می‌کنند. مردم ظرفیت های کشور و توانایی‌ها را می‌دانند و مسئولینی که تصور می‌کنند می توانند مردم را فریب بدهند اشتباه می کنند، کسانی که وعده دروغ بدهند حتما مردم دست رد به سینه آنها می‌زنند. یک دوم کسانی که در اجرا بودند، در دلسرد کردن مردم نقش بارز دارند، شورای نگهبان باید آن‌ها محاکمه کند چون آنها به آرمان های ملی کشور خیانت می کنند.او ادامه داد: برخی از وعده‌ها برای جذب رای است و بخشی از آنها قابل اجرا نیستند چون یا از بودجه سر در نمی آورند و یا اعداد و ارقام و ریال و تومان را تشخیص نمی‌دهند.

سلیمی با بیان اینکه کاندیداها به صورت ملموس برنامه هایشان را در اختیار مردم بگذارند، تصریح کرد: زمان کلی‌گویی و شعار دادن گذشته است، برای وعده‌هایی همچون گشایش معیشتی مردم، از بین بردن بیکاری یا رونق بورس باید به تفصیل توضیح داده شود که با چه ابزاری و چگونه و منابع آن را از کجا می خواهند تامین کنند، این منبع چقدر است و چقدر موجب نقدینگی می شود.سلیمی با اشاره به صحبت‌های یک نماینده مجلس مبنی بر اینکه "پرشوری انتخابات به انتخاب نادرست می‌انجامد" عنوان کرد: ما چنین چیزی را تایید نمی کنیم، انتخابات پرشور آبرو و ضامن امنیت کشور است و باید به رای مردم احترام گذاشت. من فکر می کنم به هر کیفیت بعضی از مسائل باید دقیق تر بیان شود، پرشور شدن انتخابات باعث مایوس شدن دشمن و اولویت اول برای همه ما است.

رونمایی طلایی از چهار گزینه پیشنهادی برای شهرداری تهران؛ قاسمی، دهقان، بذرپاش و محمد

رئیس ستاد انتخابات شورای وحدت در تهران در خصوص ویژگی‌های شهردار آینده پایتخت گفت: شهردار تهران باید دارای ویژگی‌هایی مانند رویکرد اجتماعی، علم مدیریت و تخصص باشد که رستم قاسمی، سردار دهقان، سعید محمد و بذرپاش دارای این ویژگی‌ها بوده و گزینه‌ ما هستند.مرتضی طلایی در گفت‌وگو با آنا در رابطه با ارائه لیست نهایی جبهه انقلاب برای انتخابات شورای شهر تهران که بین شورای وحدت و شورای ائتلاف مشترک خواهد بود، گفت: هم عزیزان ما در شورای ائتلاف و هم دوستان ما در شورای وحدت، همه از یک جنس هستند و تفاوتی بین اعتقادات، باورها و ارزش‌های هیچ‌کدام از مجموعه دوستان ما وجود ندارد، ممکن است سلیقه‌ها متفاوت باشد و ما معتقد به این هستیم که باید منادی وحدت و همگرایی و هم‌افزایی بین این مجموعه باشیم.

چمران: آرزو می‌کنم جلیلی به نفع رئیسی کنار برود

چمران تاکید کرد: کاندیداها باید در روزهای آخر انتخابات پا روی نفس خود بگذارند و عاقل باشند و به نفع یک نفر کنار بروند هر چند اگر کنار نروند رایی ندارند.او افزود: اینکه انتخابات به دور دوم کشیده شود یا خیر، تفاوتی در اصل موضوع ایجاد نمی کند اما امکان دارد عدد و رقم مشارکت مردم را جابجا کند.یک عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در رابطه با کناره گیری سعید جلیلی به نفع ابراهیم رئیسی گفت: آروزی من این است که جلیلی به نفع رئیسی کنار برود این دو کاندیدا هر در یک طیف هستند البته دفعه پیش هم آقای جلیلی به نفع آقای رئیسی از انتخابات کناره گیری کرد امیدواریم این بار هم در لحظات آخر تصمیمات عاقلانه ای اتخاذ شود.

قدیری ابیانه: پایداری رئیسی را از جلیلی قوی‌تر دید

محمدحسن قدیری ابیانه درباره چرایی چرخش جبهه پایداری از جلیلی به رئیسی گفت: شاهد یک تخریب بسیار گسترده ای از سوی آقای روحانی و حامیان داخلی و خارجی او در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ علیه آقای رئیسی بودیم. این تبلیغات موثر شد و آقای رئیسی دوره پیش رأی نیاورد. آقای روحانی در انتخابات گذشته وعده های زیادی داد که نه تنها محقق نشد بلکه برعکس از آب درآمد.وی افزود: امروز مردم با گوشت، پوست و استخوان شان وضعیت اقتصادی کنونی برآمده از مدیریت دولت روحانی را حس می کنند و معتقدند فریب خوردند. در عین حال با انتصاب آقای رئیسی به عنوان رئیس قوه قضائیه شاهد مبارزه قاطعانه و بدون ملاحظه با مصادیق دانه درشت مفاسد اقتصادی بوده ایم. مردم امروز از عملکرد قوه قضائیه کاملا راضی هستیم. همچنین با پیگیری قوه قضائیه ۲ هزار کارخانه تعطیل شده احیا شدند و همین مسئله موجبات اشتغال زایی را فراهم آورد.

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه مردم امروز می دانند، می توانند به آقای رئیسی اعتماد کنند، یادآور شد: جریانات سیاسی نیز به دو دلیل در حال اضافه شدن به پویش حمایت از آقای رئیسی هستند. نخست آنکه آنها می بینند ایشان کسی است که می تواند وضعیت کشور را اصلاح کند. بر همین اساس برخی اصلاح‌طلبان نیز اعلام کردند به آقای رئیسی رأی می دهند. دوم آنکه امکان دارد برخی جریانات حس کرده اند آقای رئیسی پیروز انتخابات است می خواهند در این پیروزی مشارکت کنند.وی افزود: آقای جلیلی شخصیت ولایتمدار، خادم مردم، سالم و دلسوز است اما آقای رئیسی هم همین‌طور است. طبیعتا هر حزب و جریانی که قصدش خدمت باشد بین این دو گزینه، آقای رئیسی را ترجیح خواهد داد. به همین دلیل جبهه پایداری سمت آقای رئیسی آمد چون ایشان را برای خدمت قوی تر می داند، کما اینکه در دوره گذشته نیز از آقای رئیسی حمایت کرد.

شرط ایران برای داشتن مذاکرات بهتر در وین

سخنگوی وزارت خارجه درباره شرط ایران برای داشتن مذاکرات بهتر در وین گفت: برای ما آزادی اتباع به گروگان گرفته شده در ایالات متحده آنهایی که به ناحق و غیرقانونی در زندان های این کشور هستند یک اولویت قطعی است. اگر آمریکا این موضع را تسهیل کند فضای بهتری حتی در گفتگوها در وین ایجاد خواهد شد.

آرین‌منش: مناظره‌های داغی را شاهد نخواهیم بود

جواد آرین‌منش، فعال سیاسی درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «بر اساس نظرسنجی‌ها تا این لحظه میل به مشارکت در انتخابات در مردم به وجود نیامده و زمینه‌های آن هم فراهم نشده است و امیدواریم در روزهای آینده رسانه‌ها اعم از رسانه‌های رسمی مانند صداوسیما و غیررسمی مانند فضای مجازی کمکی به بالارفتن مشارکت کنند».
او ادامه داد: «وقتی مشارکت بالا می‌رود که مردم احساس کنند در میان نامزدهای موجود فردی هست که بتواند خواسته‌های آنان را جامه عمل بپوشاند در حالی که چنین نیست و تعداد زیادی از نامزدهایی که اتفاقا از یکی دوماه پیش خود صداوسیما درباره آنها گزارش تهیه می‌کرد هم ردصلاحیت شده‌اند و مردم در این شرایط میل زیادی به شرکت در انتخابات ندارند. ما باید بدانیم که انتخابات در نظام اسلامی، مظهر مردم‌سالاری دینی است و عمیقا امید داریم که مشارکت پایین نیاید».

او در پاسخ به این پرسش که آیا مناظره‌ها می‌توانند بر میل مردم به شرکت در انتخابات مؤثر باشند، بیان کرد: «ما در گذشته هم دیده‌ایم که مناظره‌ها بر انتخاب مردم تأثیر گذار بوده است زیرا مردم در مناظره‌ها برنامه‌ها را با یکدیگر مقایسه می‌کنند اما واقعیت این است که در این دوره اصلا فضای رقابت به معنای دقیق خود وجود ندارد و بخشی از مردم اصلا تلویزیون نگاه نمی‌کنند. بنابراین به نظر می‌رسد که مناظره‌ها چندان مورد اعتنای مردم قرار نگیرد».

این فعال سیاسی درباره اینکه چه فردی بیش از دیگران در انتخابات دارای شانس است، اظهار کرد: «اگر فضای رقابتی احساس می‌شد در آن صورت پاسخ به این سوال سخت بود اما اکنون به احتمال زیاد آقای رئیسی رئیس‌جمهور می‌شود. مردم بر اساس مناظره‌ها تصمیم می‌گرفتند اما تاثیر مناظره‌ها زمانی بود که فاصله اندکی میان نامزدها وجود می‌داشت نه حالا که فاصله میان ایشان زیاد است».
آرین‌منش در پایان گفت: «در مجوع مناظره‌های داغی را شاهد نیستیم اما به هر روی امیدوارم که مردم در انتخابات مشارکت بالایی داشته باشند».

زمان پخش مناظر‌ه‌ها تغییر می‌کند؟

صداوسیما بر برگزاری مناظره های انتخاباتی نامزدها در روزهای هفدهم، بیست و یکم و بیست و پنجم خرداد ماه تاکید کرد.در حالی که برخی گمانه زنی ها و خبرهای رسمی از تغییر روز پخش مناظره های نامزدهای انتخاباتی به دلیل پخش مسابقات فوتبال حکایت داشت، مدیر کل روابط عمومی صداوسیما با تاکید بر برگزاری این ساختار تلویزیونی در همان تاریخ قبلی اعلام شده توسط این سازمان، یادآور شده است که «بر اساس آنچه در برنامه ریزی قبلی صورت گرفته بود و در قرعه کشی هم اعلام شد، مناظرات در روزهای هفده، بیست و یک و بیست و پنج خرداد به صورت قطعی برگزار می شود و زمان هر مناظره سه ساعت خواهد بود.»
محمدحسین رنجبران در عین حال در گفت وگویی با یکی از رسانه های وابسته به صداوسیما، تاکید کرده است که مناظرات کاملا خارج از زمان بازی های فوتبال تیم ملی در انتخابی جام جهانی پخش خواهد شد و از ابتدا هم به این موضوع دقت شده بود.

تاکید مدیر کل روابط عمومی صداوسیما بر پخش مناظره ها در همان روزهای اعلام شده، در حالی مطرح می شود که سید اسماعیل موسوی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور امروز در سخنانی در جلسه ستاد تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده است که برنامه مناظره نامزدهای ریاست جمهوری به لحاظ زمانی با مسابقات فوتبال تیم ملی در کشور بحرین مصادف شده است و در نتیجه با تدبیر وزیر کشور برنامه مناظره نامزدهای ریاست جمهوری تغییر یافت.

او همچین اینگونه عنوان کرده که «کمیسیون تصمیم گرفته است زمان برگزاری مناظره‌ها به روزهای ۱۶، ۲۰ و ۲۴ و یا ۱۸، ۲۲ و ۲۶ خرداد منتقل شود.»بر اساس این گزارش ایسنا، تا لحظه مخابره این خبر، هنوز ساعت دقیق مناظره ها در روزهای هفدهم، بیست و یکم و بیست و پنجم خرداد ماه از سوی صداوسیما اعلام نشده است.اجرای این مناظره ها همان دو دوره قبل، بر عهده مرتضی حیدری است و از شبکه اول سیما پخش خواهد شد.

بادامچیان: انتخابات رقابتی است

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی گفت: این انتخابات رقابتی است زیرا دو نامزد اصلاح طلب و چند نامزد دیگر با هم رقابت دارند که برخی رقابت در خیرات دارند و برخی برای رسیدن به قدرت رقابت می کنند با اینکه می دانند از آنها شایسته تر وجود دارد.اسدالله بادامچیان در پایان نشست شورای سیاسی این حزب با اشاره سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب، اظهار داشت: رهبر معظم و آینده نگر در سخنان روز پنج شنبه خود موضوع انتخابات 28 خرداد را برای مردم تشریح کردند. رهبر عالیقدر، شورای نگهبان را در اعلام و احراز صلاحیت نامزدها دارای حق قانونی بر اساس قانون اساسی دانستند و از آن داوطلبانی که نجیبانه، احترام شورای نگهبان را پاس داشتند و التزام خود را به قانون اساسی آشکار کردند، تقدیر فرمودند.وی ادامه داد: با این همه سخنگوی محترم شورای نگهبان افکار عمومی را اقناع کند و اجازه ندهد که در این هیاهوگری و غوغاسالاری دشمنان و رسانه ها و شبکه های مجازی دشمنان و معاندان، در اذهان مردم ابهام ایجاد کند.

نوروزی: اصلاح طلبان به جای پاسخگویی اعتراض را در دستور کار قرار داده‌اند

عضو فراکسیون روحانیت مجلس گفت: اصلاح طلبان به جای پاسخگویی و اعتراض فرار به جلو را در دستورکار خود قرار داده‌اند اما باید بدانند مردم بدون توجه به اظهارات و القائات آنها حضور پرشوری در انتخابات خواهند داشت.حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به بیانیه اصلاح طلبان به دنبال رد صلاحیت تعدادی از کاندیداهای انتخابات سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مبنی بر اینکه با رد صلاحیت این کاندیداها مشارکت در انتخابات پایین خواهد آمد، گفت: این گونه اظهارنظرها در راستای فضاسازی‌های صهیونیست‌ها و وهابی‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران است که می‌خواهند مردم در انتخابات شرکت نکنند.

وی افزود: همه ما سوا از قومیت، نژاد، گویش و دین و مذهب، ایرانی هستیم و برای تعیین سرنوشت خود باید در انتخابات شرکت کنیم و دیگران را نیز به این کار ترغیب کنیم؛ چراکه با حضور پرشور در انتخابات است که نظام جمهوری اسلامی می‌تواند مقتدرانه در عرصه بین المللی حاضر شود و در سایه این حضور مقتدرانه ما امنیت خواهیم داشت و اگر هم این امنیت به دنبال عدم حضور ما در صحنه‌های مختلف تضعیف شود، همه ما از هر قوم‌، نژاد، مذهب و گرایش سیاسی که باشیم متضرر خواهیم شد.عضو فراکسیون روحانیت مجلس اظهار داشت: البته نکته‌ای که در اینجا قابل ذکر است، این است که این اولین باری نیست که مردم ما با این گونه فضاسازی‌ها و منفی‌بافی‌ها مواجه می‌شوند. از ابتدای پیروزی انقلاب و در آستانه برگزاری انتخابات‌های مختلف و یا راهپیمایی 22 بهمن ما همواره شاهد تلاش دشمنان خارجی و عناصر آنها در داخل کشور برای عدم حضور مردم در صحنه بوده‌ایم و البته مردم هم بدون توجه به این گونه فضاسازی‌ها در صحنه حاضر شده و حمایت خود از نظام را اعلام کرده‌اند.

طرح شکایت از خبرگزاری فارس توسط ستاد انتخابات کشور

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: از خبرگزاری فارس به دلیل افشای اسامی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری قبل از اعلام رسمی شکایت شد.جمال عرف در رادیو انتخابات گفت: بعد از اعلام اسامی ۷ نفر تائید صلاحیت شده در انتخابات ریاست جمهوری توسط خبرگزاری فارس، از این خبرگزاری شکایت کردیم و مسئولان این خبرگزاری باید بگویند این اطلاعات را از کجا آورده‌اند.رئیس ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: هنوز وزارت کشور اسامی تائید صلاحیت شده‌ها را نداشت و شورای نگهبان هم اسامی را به ما اعلام نکرده بود، اما خبرگزاری فارس این اسامی را منتشر کرد.عرف درباره دلیل حساسیت این موضوع تصریح کرد: علت حساسیت این است که در مرحله نهایی حساسیت بالاتر است و باید اقدامات لازم را انجام دهیم. باید ساز و کار حقوقی و قانونی لازم برای این نوع مسائل در نظر گرفته شود تا شاهد این اتفاقات نباشیم.رئیس ستاد انتخابات کشور بیان کرد: این اعلان‌ها می‌تواند تنش زا باشد و جزو خط قرمز‌های ما است و با آنها برخورد می‌شود.

توصیه جدید علی مطهری به شورای نگهبان

علی مطهری در توئیتی خطاب به سخنگوی شورای نگهبان نوشت: بهتر است شورای نگهبان فقط کسانی را رد کند که عدم صلاحیت آنها برای او احراز شده است.علی مطهری نماینده ادوار مجلس در توئیتی با اشاره به اظهارات سخنگوی شورای نگهبان نوشت؛ آقای کدخدایی گفته است عدم احراز صلاحیت برخی افراد به معنی بی صلاحیتی آنان نیست. می گویم پس بهتر است شورای نگهبان فقط کسانی را رد کند که عدم صلاحیت آنها برای او احراز شده است.بقیه کار را به عهده مردم بگذارد. در این صورت مردم از حضور برخی شخصیت های ملی محروم نمی شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :