شیراز شهر شعر و ادب، شهر عطر شکوفه‌های بهارنارنج و باغ‌های مسحورکننده و عمارت‌های زیبا و تاریخی با داشتن جاذبه‌های تاریخی فراوان هر ساله پذیرای مسافران زیادی از اقصی نقاط ایران و جهان است.
کد خبر: ۹۶۵۷۹۲
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۱ 22 May 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا: شیراز یکی از شهرهای زیبای ایران است که با جاذبه‌های گردشگری فراوان و آب‌ و هوای منحصربه‌فرد، هر ساله پذیرای مسافران متعددی از داخل و خارج کشور بوده که با تور شیراز به این شهر سفر می‌کنند. شیراز مرکز استان فارس و یکی از پایتخت‌های فرهنگی ایران محسوب می‌شود که با مساحتی حدود ۲۴۰ مترمربع، در نیمه جنوبی ایران واقع شده ‌است. شیراز کنار شهرهایی مانند مشهد، اصفهان، گیلان، تبریز و جزیره کیش، یکی از قطب‌های گردشگری در ایران به‌شمار می‌آید. اگر قصد دارید به شیراز سفر کنید یا با این شهر زیبا بیشتر آشنا شوید، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

جاذبه‌های تاریخی شیراز
با صحبت از شیراز و جاذبه‌های تاریخی آن، نام پاسارگاد و تخت جمشید در ذهن تداعی می‌شود. گرچه می‌دانیم دیدنی‌های تاریخی شیراز به تخت جمشید محدود نمی‌شود؛ ولی یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری تاریخی شیراز است. تخت جمشید با قدمتی بیش از ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح، در ۵۷ کیلومتری شیراز قرار دارد. این بنای تاریخی به دستور داریوش هخامنشی ساخته ‌شد و دارای سنگ نوشته‌ها و زیبایی‌های خارق‌العاده‌ای است که بازدیدکنندگان را متحیر می‌کند.

شاه‌چراغ

شاه‌چراغ که آرامگاه حضرت احمدبن‌موسی است، یکی از جاذبه‌های زیارتی و تاریخی شیراز یه‌حساب می‌آید. قدمت بنای اصلی حرم شاه‌چراغ، به قرن ششم هجری قمری مربوط می‌شود و با آینه‌کاری‌ها، کاشی‌کاری، گنبد و گلدسته‌های بسیار زیبا، چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. با سفر به شیراز علاوه‌بر بازدید از بناهای تاریخی و مراکز تفریحی، می‌توانید در فضای معنوی حاکم بر حرم شاه‌چراغ، لذت سفر با تور شیراز را دوچندان کنید.

عدم برگزاری مراسم تحویل سال نو در حرم مطهر شاهچراغ(ع)

 

حافظیه‌

حافظیه نام مجموعه آرامگاهی واقع در شمال شهر شیراز است که علاوه‌بر آرامگاه حافظ شیرازی، آرامگاه خاندان قوام، خاندان معدل و جمعی از شعرا و عارفان را در برمی‌گیرد. حافظیه با مقبره زیبا و سنگ مزار مرمرین حافظ شیرازی شاعر بزرگ ایران، حال‌وهوای عرفانی خاصی برای بازدیدکنندگان همراه دارد. اگر به شیراز سفر کردید، تجربه سپری کردن لحظاتی در حافظیه را از دست ندهید.
حافظیه - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

 

آرامگاه سعدی
سعدیه یا آرامگاه سعدی در شمال شرق شهر شیراز قرار دارد. این بنای تاریخی در دل باغی سرسبز واقع شده که زیبایی کاشی‌کاری‌ها و معماری منحصربه‌فرد آرامگاه سعدی را بیشتر می‌کند. کنار مقبره سعدی حوض ماهی با کاشی‌کاری‌هایی با قدمت دوره سلجوقیان قرار گرفته که تماشای آن برای گردشگران بسیار جالب است.

آب حوضچه تاريخي سعديه شيراز خشك شد - ایرنا

 

آرامگاه کوروش کبیر
پاسارگاد شهری تاریخی به‌حساب می‌آید که در حومه شهر شیراز بوده و پیکر پادشاه کبیر و باستانی ایرانیان در آن قرار گرفته است. پاسارگاد با فاصله ۱۳۰ کیلومتری از شیراز، مجموعه‌ای تاریخی شامل بناها و کاخ‌های دوره هخامنشیان بوده و آرامگاه کوروش کبیر در ضلع جنوبی این مجموعه قرار دارد. چنین جاذبه تاریخی محبوب و باشکوهی را هرگز در تور استانبول از شیراز پیدا نمی‌کنید.

مقبره کوروش؛ قدیمی‌ترین ساختمان ضد زلزله جهان

 

باغ هفت‌تنان
هفت‌تنان نام باغ موزه‌ای زیبا و تاریخی در شمال حافظیه است. قدمت این باغ و عمارت موجود در آن به دوره زندیه مربوط می‌شود. این باغ پیکر هفت عارف بزرگ را دربر دارد که به دستور کریم‌خان زند هفت سنگ بزرگ بر آرامگاه آن‌ها قرار داده ‌شده ‌است.

موزه سنگ هفت تنان شیراز

 

مجموعه وکیل
مجموعه وکیل شامل بازار وکیل، حمام وکیل و مسجد وکیل است که قدمت آن به دوره زندیه بازمی‌گردد. این مجموعه در مرکز شهر شیراز قرار دارد و با معماری ایرانی اسلامی خود توجه گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌کند. مسجد وکیل در مساحتی وسیع و حد فاصل بازار و حمام وکیل واقع شده و نشان‌دهنده ظرافت و دقت نظر معماران این بنای تاریخی است. حمام وکیل نیز با نقوش آهکی و ستون‌های زیبا به موزه مردم‌شناسی تبدیل شده و سالانه پذیرای خیل عظیم گردشگرانی بوده که با تور شیراز سفری به این شهر زیبا دارند.

معرفی بازار وکیل شیراز: آدرس، عکس ها و مسیر رفتن به بازار وکیل شیراز

حمام وکیل - یکی از بی نظیرترین حمام های ایران | ایران نگری

با دیدنی های مسیر تهران شیراز آشنا شوید | پایگاه خبری جماران

 

باغ جهان‌نما
باغ جهان‌نمای شیراز یکی از قدیمی‌ترین باغ‌های این شهر محسوب می‌شود که نزدیک به ورودی شهر شیراز و حافظیه در مساحتی حدود ۸/۲ هکتار واقع شده ‌است. میان باغ، عمارتی بسیار زیبا و هشت ضلعی به نام عمارت کلاه‌فرنگی بنا شده که زیبایی این باغ را دوچندان می‌کند. باغ جهان‌نما دارای درختان سرو و نارنج و گل‌های زیبایی مانند رز، اطلسی، داوودی و... است.

باغ جهان نما شیراز

 

مسجد نصیرالملک
مسجد نصیرالملک به شیشه‌های رنگی و دنیای رنگ و نور معروف است. این مسجد در خیابان لطف‌علی‌خان شیراز قراردارد و قدمت آن به دوره قاجار مربوط می‌شود. کاشی‌کاری‌ها و پنجره‌های رنگی و سنگ‌تراشی ستون‌ها و طاق‌های این مسجد، چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. بی‌شک یکی از آثار باستانی بسیار زیبا و رنگی شیراز، مسجد نصیرالملک بوده که گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند.

مسجد نصیر الملک ، شیراز ‌‌تا حالا رفتید ؟ مسجد نصیرالملک شیراز از دو ایوان  شمالی... • رکن آنلاین

 

ارگ کریم‌خان
یکی دیگر از جاذبه‌های شهر شیراز، ارگ کریم‌خان‌زند است که ابتدای خیابان کریم‌خان‌زند، قرار دارد. ارگ کریم‌خانی یا زندان کریم‌خان، دارای دو بخش نظامی و مسکونی است که با بنای ساده و تزئینات ظریف و زیبای درونی و سردر کاشی‌کاری شده، بازدیدکنندگان بسیاری را به سمت خود فرامی‌خواند.

ارگ کریم‌خان زند شیراز -

 

مراکز خرید و مراکز تفریحی شیراز
اگر بازدید از بناهای تاریخی و باغ‌های شیراز را به پایان رساندید، پیش از پایان سفر خود، لحظات شادی را در مراکز تفریحی شیراز سپری کنید. شیراز دارای پارک‌ها و مراکز تفریحی سرپوشیده و باز مختلفی است که گردشگران را به تجربه لحظه‌هایی مهیج دعوت می‌کند. از مراکز تفریحی معروف شیراز به می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: مجتمع تجاری تفریحی هامون، ایرانلند، تپه کاج، شهربازی گاندو، باشگاه پینت‌بال جنگلی، باشگاه پینت‌بال سیمرغ، پارک کوهستانی دراک، پارک جنگلی پالایشگاه، لونا پارک، پارک آزادی و...

همچنین می‌توانید زمانی را برای خرید سوغات و اقلام موردنیاز خود و همچنین بازدید از بازارهای قدیمی و سنتی یا مدرن شیراز اختصاص دهید. شیراز بازارها و مجتمع‌های تجاری فراوانی دارد که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد: بازار وکیل، سرای مشیر، بازار حاجی، بازار مسگرها، مجتمع تجاری خلیج فارس، مجتمع زیتون فارس و... 

شیراز شهر شعر و ادب، شهر عطر شکوفه‌های بهارنارنج، شهر باغ‌های مسحورکننده و عمارت‌های زیبا و تاریخی منتظر شما است. با رزرو تور شیراز لحظاتی ناب و فراموش‌نشدنی را تجربه کنید.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار