رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند جنتی: معلوم نیست مسئولان ناتوانند یا بی‌اعتنا / روحانی: چرا برای پیروزی سیاسی مردم فیلم درست نمی‌کنید؟ /استاندار تهران: قرنطینه تهران منتفی است و… رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۵۳۸۷۹
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۳ 07 April 2021

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

می‌خواهند مرگ‌ مردم را جبران ورشکستگی ‌خود کنند
وزیر بهداشت:با شناختی که از قدرت سرایت و مرگ و میر ویروس جدید داشتم با مکاتبات عدیده از بخش‌های مختلف درخواست کردم تا موضوع را جدی بگیرند و بتوانیم در حد امکان، ویروس را در استان خوزستان زمین‌گیر کنیم. برخی کرونا و مرگ مردم این سرزمین را ابزار سیاسی می­‌کنند تا بتوانند ورشکستگی گذشته را جبران کنند و در ماه‌های پیش روی، آب رفته به جوی را بازگردانند./تسنيم

 

چرا برای پیروزی سیاسی مردم فیلم درست نمی‌کنید؟
رییس جمهور در جلسه هیات دولت گفت: دولت حتی در جنگ سه ساله حاضر نشد به توصیه برخی دوستان عمل کند که می گفتند، برای ارزاق عمومی سیستم کوپنی تعبیه کنیم. حسن روحانی افزود: ما گفتیم می توانیم کالا را به اندازه نیاز جامعه به وفور در اختیار آنها قرار دهیم؛ هرچند قیمت نامتعادل بوده است. او گفت: الان به صراحت می گویند راهی جز مذاکره با ایران نداریم این پیروزی را دست کم نگیریم. برخی می خواهند این پیروزی را تحریف و آن را بپوشانند، این موضوع پیروزی ملت ایران است و نه دولت. آمریکا در سه سال گذشته منزوی ترین دولت در سازمان ملل، شورای امنیت، مجمع عمومی دادگاه و افکار عمومی بود؛ چرا این پیروزی را نمی گوییم. روحانی تاکید کرد: پیروزی سیاسی ملت ایران و دولت را با هدایت رهبری چرا نمی گوییم؟ چرا با پول ملت این را به نمایش نمی گذارید؟ فیلم بسازید و واقعیت ها را به مردم بگویید.

درخواست ویژه آخوندی از روحانی در روز بررسی FATF در مجمع تشخیص
عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی، در یادداشتی در کانال تلگرامی اش نوشت: امروز موضوع FATF در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت است. از آقای روحانی درخواست می‌کنم که شخصا در این جلسه حضور، ضرورت رفع موانع تجارت و مبادله‌های مالی ایران را بیان و به وظیفه قانونی، ملی و تاریخی خود عمل کنند. در غیر این صورت و در صورت عدم تصویب ایشان هم مسئول پیامدهای سخت آن برای ملت ایران خواهند بود؛ البته ساعتی بعد از این پیشنهاد جلسه مجمع لغو شد.

سردار شریف: خبر خلع درجه معاون هماهنگ کننده سابق سپاه صحت ندارد
در پی انتشار خبری در یکی از کانال های تلگرامی پیرامون خلع درجه سردار سرتیپ پاسدار جمال الدین آبرومند (معاون هماهنگ کننده سابق سپاه)، سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه با تکذیب این خبر، تصریح کرد: خلع درجه سردار آبرومند معاون هماهنگ کننده سابق سپاه صحت نداشته و خبر جعلی و ساختگی یک کانال تلگرامی در این خصوص به شدت تکذیب می شود. وی تاکید کرد: این گونه خبرسازی‌ها و عملیات روانی علیه سپاه که معمولاً در موسم انتخابات شدت می یابد، مذموم و به مانند همیشه در برخورد با سد هوشمندی و هشیاری مردم شریف و بیدار ایران، محکوم به شکست است./سپاه نیوز

بادامچیان: اصلاح‌طلبان از شورای نگهبان، ممنون باشند 
اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه اسلامی، به خبرآنلاین گفت: اصلاح طلبان حاضر نیستند قبول کنند که افراطی هستند. اگر شورای نگهبان همه مسائل را برای ملت باز کند، علیه اصلاح‌طلبان شورش می‌شود. اصلاح‌طلبان باید از شورای نگهبان، ممنون هم باشند! در چند دوره شورای نگهبان آقای علی مطهری را تایید کرده و چقدر رای آورده است؟ می گفتند اگر علی مطهری بیایند همه می آیند اما چنین چیزی نیست. اگر بنده فردا رئیس جمهور شوم قطعا آقای جهانگیری معاون اول بنده نخواهد بود، اما چرا آقای جهانگیری را دور  بیندازم؟ البته اگر  او رییس جمهور شود یقینا بادامچیان جایی ندارد. تعصبی به هیچ کس نداریم از جمله احمدی نژاد! اینکه کسی فکر کند آقای بازرگان می خواست کشور را به سمت بدبختی بکشاند، چنین چیزی نیست یا رئیس دولت اصلاحات می خواست کشور بدبخت شود؟ او حداقل می خواست در دوران خودش یک نام پرافتخار باقی بگذارد. مردم از این درگیری های جناحی خسته هستند و اعتنایی به دوقطبی ها و چند دستگی‌های سیاسی ندارند. برخی می گویند یارانه را بالا می بریم. آیا این راه حل است؟ یعنی آیا با یک یارانه حتی ۲۰۰ هزار تومانی می‌توانید زندگی تان را اداره کنید؟ ملت ما نشان داده است که به نظامی و امنیتی رای نمی‌دهد، چون می‌ترسند کشور دچار مشکلات امنیتی شود یا در مورد چهره‌های نظامی نیز بدین گونه است و می‌ترسند، کشور پادگانی شود. حزب بر سر کاندیداتوری میرسلیم دو قسمت نشد. میرسلیم ستاره مناظرات انتخاباتی بود. او احساس تکلیف شرعی کرد و کنار نرفت تا روحانی رأی نیاورد‍!

آقای مطهری! تنها انسان های سالمِ جنسی از نظر شما شاه سلطان حسین و فتحعلی شاه قاجار هستند 
احمدزیدآبادی،‌ روزنامه‌نگار در کانال تلگرامی خود نوشت: با تعریفی که علی مطهری از "انسان سالم به لحاظِ جنسی" در سخنان اخیر خود به دست داده است، قاعدتاً سالم‌ترین شخصیت‌های تاریخ ایران را باید شاه سلطان حسین صفوی و فتحعلی شاه قاجار و امثال آنان در اقشار و طبقات دیگر دانست! آقای مطهری با این قبیل سخنان، قصد جذب رأی کدام قشر اجتماعی را دارد؟ آنان که این قبیل حرف‌های او را می‌پسندند، مواضع سیاسی او را رد می‌کنند و کسانی هم که مواضع سیاسی او را تأیید می‌کنند، این نوع سخنان را برنمی‌تابند!

ضرغامی با شعار چریک های فدایی خلق می اید؟ 
روزنامه شرق نوشت: نان، مسکن، آزادی، با عشق به چگوارا. اینها مانیفست انتخاباتی عزت‌الله ضرغامی است که در مصاحبه‌اش با فارس بیان کرده. مانیفستی بسیار شبیه به چریک‌های فدایی خلق. شعار آنها در پنج دهه قبل،  "نان، کار، آزادی" بود.رئیس اسبق صداوسیما که مدتی است، می‌گوید اصولگرا نیست و این تقسیم‌بندی اصلاح‌طلب و اصولگرا را قبول ندارد، تقریبا همان مسیری را می‌رود که سلف او پیش‌تر طی کرده بود.احمدی‌نژاد هم اواسط دهه ۸۰ با شعار عدالت‌خواهی روی کار آمد و در مسیرش سری هم به آمریکای لاتین زد. فرزندان چگوارا را به ایران دعوت کرد و بعد هم گفت که چاوز یک موحد معتقد به امام زمان بود.به نظر می‌رسد، بخشی از اصولگرایان روی شعار معترضان دی‌ماه ۹۶ یعنی «اصلاح‌طلب، اصولگرا، دیگه تمومه ماجرا» مانور می‌دهند و آن را مصادره به مطلوب می‌کنند، به شکلی که حتی هویت و شناسنامه سیاسی خود را هم نفی می‌کنند، در حالی‌ که همچنان آبشخور آن‌اند.

عضو جبهه پایداری: احمدی‌نژاد مورد حمایت سران اصلاحات است
غلامحسین رضوانی، عضو شورای مرکزی جبهه پایداری و قائم مقام سازمان برنامه و بودجه دولت نهم و نماینده این روزهای مجلس شورای اسلامی: سران اصلاحات با احمدی نژاد در تفاهم کامل قرار دارند، ولی بدنه اصلاحات اقبالی به احمدی نژاد ندارند و صرفا نقش احمدی نژاد این است که در انتخابات اینده به نحوی نقش ایفا کند که صحنه به نفع غرب باوران رقم بخورد.

مجلس یازدهم باز هم طرف صدا و سیما را گرفت 
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مجلس، امروز ضمن تاکید بر توقف پخش سریال گاندو، بیانیه ۱۶۰ نفر از نمایندگان را در تقدیر از عوامل تولید سریال گاندو خواند.

معلوم نیست مسئولان ناتوانند یا بی‌اعتنا
آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان گفت: وضعیت اقتصادی کشور بسیار نگران‌کننده است و معلوم نیست که آیا مسئولان از اصلاح وضعیت موجود اقتصادی، ناتوان هستند یا اینکه اعتنایی ندارند. وضعیت برای قشرهای کم درآمد جامعه، بسیار سخت شده و نرخ‌ها هر روز بالا می‌رود، مسئولان باید هر چه سریع‌تر به مشکلات مردم رسیدگی کنند. تمام امور اجرایی و اداره کشور بر عهده رئیس‌جمهور است و اگر فردی توانمند به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود، حتما می‌تواند مشکلات مردم را حل کند.

افشاگری داوری درباره ثروت افسانه ای یار غار احمدی نژاد
عبدالرضا داوری، مشاور احمدی نژاد که اخیرا راهش را از رئیس‌جمهور سابق جدا کرده است، در توئیتی افشاگری کرد و نوشت: اموال و املاک حمید بقایی که غالبا به نام همسرانش انتقال یافته، هیچ تناسبی با حقوق و مزایای یک مدیر دولتی ندارد؛ از خودروهای متعدد و املاک تجاری و ویلایی در تهران و کاخ در آبسرد تا چمدان مکشوفه اش مملو از سکه و دلار و اوراق بهادار. یک مفسد اقتصادی که نقاب پاکدستی بر چهره دارد.

خبر استعفای رئیس قوه قضاییه صحت ندارد
علی نادری، مدیرکل روابط عمومی قوه قضاییه با انتشار توئیتی ضمن تکذیب خبر استعفای رئیس قوه قضاییه نوشت: با نزدیک شدن به ماه‌های انتخابات، هم بازار شایعه داغ‌تر می‌شود و هم شبکه‌های اجتماعی امکان نشر خبر فاقد منبع معتبر را فراهم می‌کنند. مثلا امروز خبری مبنی بر استعفای رئیس قوه قضاییه منتشر شد؛ آن هم با منبع ناشناس. این خبر کذب محض است و البته نه اولین مورد از این شایعات بوده و نه آخرین.

نظامیان برای ورود به انتخابات و قدرت، کلام امام را توجیه می‌کنند
روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: تبلیغات انتخاباتی در کشور ما متأسفانه سالهاست بگونه‌ای است که برای هیچ کس حیثیت و اعتباری باقی نمی‌گذارد و نامزدهای انتخاباتی در بی‌حیثیت ساختن رقبای خود هیچ ملاحظه‌ای ندارند و به هیچ یک از ضوابط و معیارهای دینی و اخلاقی و قانونی پای‌بندی نشان نمی‌دهند. رسیدن به قدرت با چنین مقدمات خفت‌باری برای هرکس جایز باشد، برای افراد نظامی، اعم از آنها که به تازگی از کسوت نظامی‌گری جدا شده‌اند و آنها که سالها قبل این کار را کرده‌اند، جایز نیست، زیرا مردم همه‌ی آنها را نظامی و سپاهی می‌دانند و حساب آنها را از سپاه جدا نمی‌دانند. خیرخواهانه به برادران سپاهی می‌گوییم وارد انتخابات ریاست جمهوری نشوید، فرمایش امام خمینی را توجیه نکنید و آن را نقشه راه خود بدانید. کسانی که شما را برای به دست گرفتن قدرت سیاسی تشویق می‌کنند، خیرخواهتان نیستند.

اصلاح طلبان گزینه‌های محدودی برای انتخابات دارند
غلامرضا ظریفیان، فعال سیاسی اصلاح طلب: اصلاح طلبان با توجه به شرایط کشور و نحوه بررسی صلاحیت‌ها، گزینه های خیلی زیادی هم نخواهند داشت، بنابراین، طبیعی است که آنها به سمت هر گزینه ای بروند که حداقل های شرایط اصلاح طلبی را داشته باشد و بتواند اقبال عمومی را با خود همراه کند. اینکه تا کنون چهره‌های مطرح اصلاح طلبان اعلام آمادگی نکردند، شاید به این دلیل باشند که می‌خواهند ببینند آیا میان اصلاح طلبان درباره آنها اجماع شکل می‌گیرد یا نه؟ ما هنوز از میان اصولگرایان مطرح و شناخته مثل قالیباف و رئیسی ندیده‌ایم که فردی مصمم اعلام کند که وارد صحنه می‌شود.

وزیر بهداشت سخت در اشتباه است
قاسم میرزایی‌نیکو، نماینده سابق مجلس گفت: سعید نمکی در هنگام اخذ رای اعتماد، خود را همراه و نزدیک به دولت نشان می‌داد؛ اما خیلی زود ثابت کرد بر طبل جدایی از دولت می‌کوبد! سعید نمکی اگر احساس می کند با فاصله گرفتن از این دولت می‌تواند در کابینه ۱۴۰۰ نقش و جایگاه داشته باشد، محکم به او می‌گویم سخت در اشتباه است، زیرا صندلی دهم وزارت بهداشت را نیز به او نخواهند داد. دنیا را نگاه کنید، روش‌ها و شیوه های برخورد با کرونا را در همین همسایگی خودمان ببینید. یک نفر یک مجموعه و یک حوزه تصمیم می‌گیرد؛ آن هم حوزه و فردی است که متخصص و دانش‌آموخته پزشکی است اما در مملکت ما وزیر کشور را می‌گذارند، بر سر مدیریت بحران کرونا و این یعنی فاتحه مدیریت بحران را خواندن!/ آفتاب یزد

قرنطینه تهران منتفی است
محسنی بندپی، استاندار تهران: از سایر قشرها و صنوف مشمول محدودیت‌ها درخواست می‌کنیم، داوطلبانه این کار را انجام دهند و برای دو هفته فعالیت‌های خود را متوقف کنند. بی‌تردید چیزی اضافه بر مصوبات ستاد ملی قابل اجرا نیست. در خصوص فعالیت ادارات نیز تنها باید در شهرهای قرمز از یک سوم نیروهای خود، حضوری استفاده کنند. قطعا نمی‌توان شهری همچون تهران را که پایتخت کشور است و فعالیت‌های بین‌المللی در آن در حال انجام است قرنطینه کرد لذا موضوع قرنطینه تهران منتفی است. استاندار تهران در خصوص تصمیم‌گیری در مورد اجرای طرح ترافیک در تهران نیز گفت:‌ سال گذشته نیز این موضوع مطرح بود اما هنگامی که کاهش فعالیت‌ها را داریم، قطعا رفت و آمدها کاهش پیدا می‌کند و بر اساس مصوبات قانونی شهر با تراکم جمعیت نباید مواجه باشد.

 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار