رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:فعال اصولگرا: بعد از رئیسی احتمال اجماع بر قالیباف وجود دارد / کسانی که در فتنه بودند نباید انتظار تایید صلاحیت داشته باشند و… رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۵۲۳۶۰
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۴ 02 April 2021

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

ناجا: "پهپادها" برای نخستین بار ۱۰۰ خودرو را در کشور جریمه کردند

سردار قاسم رضایی؛ جانشین فرمانده نیروی انتظامی، در آخرین روز از تعطیلات نوروزی سال 1400 مصادف با روز طبیعت از تفرجگاه‌ها، تفریحگاه‌ها و پارکهای استان تهران بازدید هوایی کرد. وی در این پایش هوایی به رصد محورهای مواصلاتی منتهی به پایتخت و ترددهای جاده‌ای پرداخت و گفت: خوشبختانه مشکل خاصی وجود ندارد و اکثر مردم طبق پروتکلهای وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا عمل کرده‌اند. این مقام انتظامی با اشاره به اینکه مردم فهیم جامعه اسلامی همواره با پلیس در همه زمینه‌ها همکاری کرده‌اند، بیان کرد: بحمدالله مردم عزیز مانند سال گذشته با توجه به شرایط کرونایی نسبت به پروتکلهای ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت پایبند بوده و سعی کرده‌اند تا حدممکن از منازل خود خارج نشوند.

کسانی که در فتنه بودند نباید انتظار تایید صلاحیت داشته باشند

محمدرضا باهنر درباره گفته‌های طیفی از اصلاح‌طلبان مبنی بر رویکرد سیاسی شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها در قبال جریان اصلاحات گفت: این ادعای اصلاح‌طلبان که نیرو نداریم و آدم نداریم چندان قابل قبول نیست چراکه بالاخره کسانی که در ایجاد فتنه نقش داشتند و به آن کمک کردند نباید انتظار تایید صلاحیت داشته باشند. باهنر در مورد فضای فعلی و چشم‌انداز مشارکت در انتخابات خرداد ۱۴۰۰ گفت: این دوره هم متاسفانه یکسری از نیروهای تندرو اصولگرا و اصلاح‌طلب هنجارشکن تصور می‌کردند و هنوز تصور می‌کنند که درباره مشارکت از جانب نظام تعصب و اصراری وجود ندارد. او با رد این دیدگاه گفت: بارها در تحلیل‌هایم عنوان کرده‌ام که حضرت آقا از مشارکت حداکثری ذره‌ای کوتاه نمی‌آیند و به این مساله اعتقاد قلبی دارند و بر من روشن بود که مساله مشارکت برای حضرت آقا بسیار مهم است.

رهبری نظری مثبت به خاتمی دارند

محمد عطریانفر: درخصوص نامه جناب آقای خاتمی اگرچه ما از مفاد آن مطلع نیستیم، هرچند اشخاصی چون اقای تاجزاده گمانه زنی می کنند اما باید گفت آنچه که ایشان می گوید نکات درستی است اما جدید نیست. درباره شخصیت آقای خاتمی باید گفت اساسا شخصی در تراز گفتمان جمهوری اسلامی با یک نظریه مدرن، بهتر از سیدمحمد خاتمی وجود ندارد و نیست. دوم، اینها که تلاش می کنند خاتمی را یک شخصیت جدا بافته ای از جمهوری اسلامی به ترسیم بکشند حتما اشتباه می کنند. متکی بر اطلاعاتم می گویم شخصیت بزرگوار رهبری، حضرت آقای خامنه ای نسبت به سید محمد خاتمی به صفت ذاتی، نظری مثبت دارند. واقعیت این است که ایشان می توانست در تراز جایگاهی رفیع دراین نظام به رسمیت شناخته شود در موقعیت‌هایی بسیار بالا. تجربه دوران همکاری در موقعیت ریاست جمهوری و رهبری این ۲ بزرگوار حد فاصل ۷۶ تا ۸۴ دلالت بر استدلال بنده دارد، لکن ایراداتی از ناحیه رهبری به حاشیه‌های ایشان وجود دارد که رفع آنها مورد توقع و نظر است.

منصور حقیقت‌پور: رهبر انقلاب نپذیرفت قالیباف پیگیر قرارداد با چین شود

منصور حقیقت‌پور با اشاره به اخبار منتشر شده درباره مسؤول مذاکره‌کننده با کشور چین برای امضای تفاهم‌نامه 25 ساله گفت:‌ مقامات دولتی این کشور رسما ناراحتی خود را از رفتار دولت یازدهم و دوازدهم بعد از برجام اعلام کردند. وی افزود: مقامات چینی عنوان می‌کردند که دولت ایران پس از برجام دولت چین را تحویل نگرفت و در واقع چین را تحقیر کرد و ما حاضر به همکاری با دولت ایران نیستیم ولی اگر «نظام» جمهوری اسلامی می‌خواهد با ما تعامل کند، ما هستیم. مشاور رئیس مجلس دهم اظهار داشت: مقام معظم رهبری در آن زمان رئیس مجلس وقت [علی لاریجانی]‌ را به عنوان مسؤول پیشبرد سند همکاری با چین می‌کنند و برای وی در این باره حکم صادر و آقای لاریجانی را رسما برای این منظور به مقامات چینی معرفی می‌کنند. حقیقت‌پور خاطرنشان کرد: مجلس دهم و دوره ریاست آقای لاریجانی بر مجلس به پایان می‌رسد اما آقای لاریجانی در دوره مجلس یازدهم به رهبر معظم انقلاب می‌گوید من دیگر رئیس مجلس نیستم و اجازه بدهید کار را رئیس مجلس وقت ادامه دهد اما رهبر معظم انقلاب قبول نمی‌کنند و می‌گویند که کار را خودت ادامه بده. وی افزود: در دوره فعلی که آقای لاریجانی رئیس مجلس نیست در مکاتباتی که با چین دارد سمتش را مشاور رهبر انقلاب و مجری پروژه توافق‌نامه 25 ساله عنوان می‌کند.

وزیر دولت اصلاحات: احتمالا مردم به صحنه انتخابات برگردند

«علی صوفی» در گفت و گو با ایرنا گفت: معمولا میزان مشارکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی به دلیل رقابت‌های محلی از انتخابات ریاست جمهوری همیشه بیشتر بوده است، این بار قضیه برعکس می‌شود زیرا شرایط کشور از نظر داخلی و بین المللی ایجاب می‌کند تا مردم حساسیت بیشتری نسبت به انتخاب رییس جمهوری داشته باشند.وی با بیان اینکه ارتباط انتخابات ریاست جمهوری از جهاتی با زندگی و معیشت مردم ملموس و عینی است، گفت: احتمال می‌رود بخشی از مردم با این ادراک از حساسیت اوضاع به صحنه انتخابات برگردند و سعی کنند رییس جمهوری را انتخاب کنند که هم معتقد به تنش زدایی بین المللی باشد و هم توانایی یک اجرای دیپلماسی فعال را برای تحقق این هدف داشته باشد.دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات افزود: این امر به عادی شدن روابط ایران با دنیا و به تبع آن عادی شدن روابط و مناسبات اقتصادی منجر خواهد شد و می‌توان انتظار داشت با رفع تحریم‌ها همانند اتفاقی که در ابتدای تصویب برجام رخ داد و موجی از سرمایه گذاران خارجی را به طرف ایران کشاند، رخ دهد.

فعال اصولگرا: بعد از رئیسی احتمال اجماع بر قالیباف وجود دارد

یک فعال سیاسی درباره اینکه رئیسی و قالیباف چه‌قدر می‌توانند منشأ ایجاد وحدت و اجماع در بین اصولگرایان باشد، تصریح کرد: «حتما آقای رئیسی ظرفیت اجماع‌سازی دارند اما آقای قالیباف هنوز نتوانسته است خود را به عنوان فرد اجماع‌ساز بعد از آقای رئیسی مطرح کند زیرا نیروهایی هستند که خود را در حد آقای قالیباف می‌دانند و به شاید به نفع او کنار نروند. من باور دارم اگر آقای رئیسی نامزد نشود، ممکن است بر آقای قالیباف اجماع شود اما به سختی».ترقی در پایان درباره راهکارهای افزایش مشارکت عمومی در انتخابات گفت: «به نظرم تا دو-سه ماه آینده فضا قدری پر شورتر می‌شود. دولت هم باید تلاش کند تا زمینه مشارکت حداکثری را فراهم کند. مردم هم باید هشیار باشند که انتخابات صرفا انتخاب میان این جناح آن جناح نیست، بلکه پیش از اینها دشمنی‌های دشمنان نسبت به نظام اسلامی را دفع می‌کند».

واکنش آشنا به دعوت صداوسیما از ظریف

مشاور رئیس جمهور به دعوت صداوسیما از ظریف پس از انتقاد او از گاندو واکنش نان داد و نوشت: آیا وزیر موظف به اجابت درخواست تیم تخریبى و شرکت در برنامه کم مخاطب صدا و سیماست؟حسام الدین آشنا، مشاور رییس جمهور، در حساب شخصی خود در توییتر نوشت: «آیا وزیر موظف است در هر برنامه ای از هر شبکه ای در صدا و سیما، در هر زمانی که آنان خواستند،شرکت کند و به همه سوالات مجری پاسخ دهد؟یا حق دارد ابتدا کیفیت، اثربخشی، حرفه‌ای گرایی و انصاف دست اندرکاران برنامه را سنجیده و سپس با اولویت بندی درخواست‌ها مناسب ترین برنامه را انتخاب کند.‌اگر شبکه‌ای دارای کمترین مخاطب بود و برنامه ای سابقه بیشترین تخریب و تحریف و یک طرفه به قاضی رفتن را داشت و حالا برای جور کردن جنس یا توهین و تخریب مضاعف یا بازارگرمی برای برنامه‌ای بی رونق از یک وزیر دعوت کرد؛ آیا او موظف و ملزم به اجابت درخواست تیم تخریبی است.»

نقد فعال اصولگرا به مدیریت جزیره‌ای در قوای سه‌گانه

یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: یکی از معضلات جدی در مدیریت اجرایی کشور وجود ساختارهای معیوب با وجود مدیریت جزیره‌ای در قوای سه‌گانه است.حسن بیادی، فعال سیاسی اصولگرا، در گفت و گو با برنا، درباره مشکلات کشور در سال گذشته اظهار کرد: یکی از معضلات جدی در مدیریت اجرایی کشور وجود ساختارهای معیوب با وجود مدیریت جزیره‌ای در قوای سه‌گانه است که تا به شکل منطقی قوانین و دستوالعمل های آن اصلاح نشود و یک مدیریت جامع و سیستمی یکپارچه در ساختار سازمانی و اجرایی کشور مستقر نشود، همچنان شاهد این ناهنجاری‌های کنونی و بی تدبیری در مدیریت خواهیم بود.او درباره راهکار برون رفت از این شرایط اظهار کرد: باتوجه به مطالعات صورت گرفته موارد ذیل را می توان به عنوان راهکارهایی برای برون رفت از رکود در بخش اقتصاد و تولیدی ذکر کرد، از جمله تدوین راهبرد توسعه صنعتی و انتخاب پیشران ها، شفافیت، رقابت و تسهیل برای ورود به کسب و کارها و اداره بنگاه ها و نیز کاهش هزینه فرایند تولید با هزینه دار کردن فعالیت های نامولد رقیب تولید و دیگر تأمین امنیت سرمایه گذاری، ارتقای سطح فرایند تأمین مالی در تولید، پیش بینی پذیری بازار ارز و حفظ رقابت پذیری تولید داخلی و همچنین ثبات و کنترل نرخ ارز و کاهش و کنترل تورم از طریق کنترل بانک ها و تقویت سیاست های پولی در کشور.بیادی درباره اینکه برای اصلاح این امور نیازمند اصلاح قوانین هستیم یا خیر، گفت: قوانین و ضوابط مربوط به جامعه بزرگ و اجرایی و مدیریتی حتما نیاز به بازنگری دارد و بعضا باید تغییر یابد، قوانین مربوط به حوزه‌های پولی و مالیاتی، تامین اجتماعی، بیمه بیکاری، افزایش توانمندی‌های بخش خصوصی و کاهش اختیارات و کوچک سازی بخش های دولتی و تقویت حوزه سلامت و بهداشت و آموزش و پرورش باید تغییر یابد. همچنین بکارگیری افراد با دو شاخصه مهم دانا و توانا که لازم و ملزوم یکدیگر هستند و همچنین توسعه فرهنگ «صداقت در گفتار و سلامت در عمل» با برنامه و استقرار روش های هوشمند فرهنگی و اجتماعی از جمله ملزومات هستند.

لاوروف چرا به ایران می‌آید؟

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که محوریت سفر «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه این کشور به ایران، رایزنی درباره همکاری‌های اقتصادی تهران و مسکو است.به گزارش ایلنا وی با اشاره به سفر لاوروف به ایران که برای ۱۳ ماه جاری میلادی و به دعوت «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه این کشور برنامه‌ریزی شده است، گفت که دو طرف در مرحله نخست درباره همکاری‌های اقتصادی بر اساس اجرای طرح‌های مشترک کلیدی در عرصه‌های انرژی و حمل و نقل مذاکره خواهند کرد.رایزنی درباره مسائل مهم بین‌المللی از جمله برجام، تحولات سوریه، یمن، افغانستان، منطقه خلیج‌فارس و همکاری مشترک برای مقابله با ویروس کرونا نیز از محورهای دیگر این سفر است

آخرین خبر از نفتکش توقیف شده کره‌ای در ایران

یک منبع دیپلماتیک کره جنوبی می‌گوید که ایران احتمالا هفته آینده نفتکش توقیف شده این کشور و کاپیتان آن را آزاد خواهد کرد.خبرگزاری «یونهاپ» به نقل از یک منبع دیپلماتیک کره جنوبی گزارش داد که ایران احتمالا نفتکش توقیف شده کره جنوبی و کاپیتان آن را هفته آینده آزاد می‌کند.این منبع دیپلماتیک گفته که پیشرفت خوبی در مذاکرات بر سر نفتکش توقیف شده کره جنوبی حاصل شده و احتمالا هفته آینده نفتکش «هانکوک چیمی» آزاد می‌شود.یک فروند شناور نفتکش کره جنوبی با نام تجاری «هانکوک چیمی» صبح روز دوشنبه ۱۵ دی ماه به دلیل نقض اصول زیست‌محیطی توسط نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس متوقف شد. این شناور از مبدا بندر الجبیل عربستان سعودی عازم بمبئی هند بود که در خلیج فارس به دلیل نقض پیاپی قوانین زیست محیطی دریایی توقیف شد. این کشتی با پرچم کره‌جنوبی در حال تردد و حامل ۷ هزار و ۲۰۰ تن اتانول بوده است.

آیا «کلاب‌هاوس» پدیده انتخابات ۱۴۰۰ ایران است؟

شب 11 فروردین ماه حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و سعید خطیب زاده سخنگوی دستگاه دیپلماسی در شبکه اجتماعی کلاب هاوس و پرسش و پاسخ وی با برخی فعالان رسانه، علاوه بر آنکه حاوی اخبار جدیدی در حوزه سیاست خارجه و مسائل مرتبط با برجام و سند همکاری ایران و چین داشت، موجب شد تا شبکه اجتماعی کلاب هاوس نیز بیشتر بر سر زبان‌ها بیفتد.کلاب هاوس که بیش از یک ماه است تب نصب و حضور در آن در میان مردم به‌ویژه نخبگان در ایران بالا گرفته این‌روزها بیشتر از سایر شبکه‌های اجتماعی محل بحث شده است اگر‌چه هنوز به لحاظ تعداد کاربران اختلاف فاحشی با دیگر پلتفرمها دارد.

آخرین برنامه‌های شورای ائتلاف اصولگرایان برای انتخابات

عضو شورای ائتلاف اصولگرایان گفت: اگر یک خانم به‌جای خانم فاطمه رهبر به مجلس برود بهتر است ولی چون بحث رأی‌آوری هم مطرح است، باید فرد شناخته شده باشد.مهدی چمران عضو شورای ائتلاف اصولگرایان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، درباره جلسه اخیر این شورا و مباحث مطرح شده در آن، پیرامون انتخابات 1400 اظهار داشت: ما در دستورکار داشتیم که به جای مرحومه خانم فاطمه رهبر که عضو شورای مرکزی بود و به رحمت خدا رفت، یک خانم به‌جای ایشان انتخاب کنیم تا تعداد خانم‌ها کاهش نیابد که این‌کار انجام گرفت و یک خانم به جایگزینی ایشان انتخاب شد.وی افزود: هم‌چنین درباره فردی که می‌بایست به جای ایشان به مجلس برود نیز بحث و بررسی صورت گرفت و بعد از انجام گفت‌وگوها و بررسی‌های نهایی، قطعی خواهد شد. ضمنا با توجه به نیاز ورود یک نفر به مجلس خبرگان رهبری هم بحث شد که یک فرد را با هماهنگی با جامعه روحانیت مبارز و حوزه علمیه برای مجلس خبرگان انتخاب کنند و شورای ائتلاف از هر کسی که انتخاب شد، حمایت کند.

تصمیم تازه آمریکا برای برجام

وزارت خارجه آمریکا خبر داد که این کشور در نشست روز سه‌شنبه آتی در وین اتریش برای بحث درباره بازگشت دوجانبه به برنامه جامع اقدام مشترک حضور خواهد یافت.وزارت خارجه آمریکا دربیانیه خود اعلام کرد: «ما برای شرکت در گفت‌وگوها با شرکای اروپایی، روسیه و چین برای مشخص کردن موضوعاتی که شامل بازگشت دوجانبه به پایبندی به برجام با ایران است، موافقت کردیم».

 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار