رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:رهامی: یک سیدمحمد خاتمی با نگاهی نوتر هستم / تحلیل نقوی حسینی از گزینه‌های ریاست جمهوری / حق‌شناس: اصلاح‌طلبان ۵۰ نفر رجل‌تر از ضرغامی و محمد دارند و… رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۵۱۵۷۱
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۹ 28 March 2021

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

شبیخون کرونا به تیم وحید شمسایی

تست کرونای تعدادی از اعضای تیم گیتی‌پسند اصفهان مثبت شده و وضعیت دیدار این تیم مقابل فرش‌آرای مشهد مشخص نیست. پس از اینکه بازیکنان و مربیان تیم فوتسال گیتی‌پسند اصفهان تست کرونا دادند، نتایج این تست‌ها نشان می‌دهد ۹ نفر از آنها به کرونا مبتلا شده‌اند. وحید شمسایی سرمربی، مجید رئیسی مربی، علی هواکشیان سرپرست، حسین حسینی مربی دروازه‌بانان به همراه ماساژور و یک عضو تدارکات گیتی‌پسند، افرادی هستند که علائم کرونا دارند و پس از مثبت شدن تست، به قرنطینه رفته‌اند./تسنیم

اگر FATF تصویب نشود، هزینه‌های عادی چند برابر می‌شود

محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: اف‌ای‌تی‌اف با سیاست خارجی و سیاست داخلی مرتبط است و هم با مسائل اقتصادی مردم و هزینه‌هایی که به بیت‌المال و نظام تحمیل می کند، در ارتباط است. عدم تصویب این لوایح باعث می‌شود هم به لحاظ بین‌المللی دچار انزوا شویم و مشکلات جدی بانکی پیدا کنیم و بانک‌های ما نتوانند با بانک‌های خارجی ارتباط برقرار کنند و هم، هزینه‌های عادی چند برابر شود. ایرانیان خارج از کشور نیز مشکلات بسیار زیادی دارند و نمی‌توانند حساب باز کنند این مجموعه زیان‌هایی است که به کشور تحمیل می‌شود. از شورای نگهبان و سایر نهادها تذکراتی به مجلس داده شد تا به مصالح نظام فکر کنند و این همه درگیر مسائل جناحی نشوند.من اگر مسئول بودم برای پیشرفت، رویکرد امنیتی حاکم را به رویکرد فرهنگی تبدیل می‌کردم و با نگاهی مثبت به مردم و خواسته‌های مادی و معنوی آنها که آرامش و آسایش و کرامت انسانی است نگاه می کردم و در این جهت حرکت می‌کردم/ برنا

رهامی: یک سیدمحمد خاتمی با نگاهی نوتر هستم

محسن رهامی، کاندیدای اصلاح طلب انتخابات 1400 در گفتگوی عیدانه با خبرآنلاین گفت: اگر تایید صلاحیت شوم، یک روحانی با حرف های جدیدتر یا یک خاتمی با یک نگاه نوتر در مسائل حقوقی و اجتماعی هستم. تکرار حضور پرشور مردم در انتخابات مانند خرداد ۷۶ یا ۹۲ مشکل است. ظریف برای وزرات خارجه مناسب است، عارف و فرجی دانا برای معاون اولی. فانی، برای آموزش و پرورش، گودرزی برای وزارت وزرش و نصیری برای وزات علوم.یک بخش از سبد رای من، دانشگاهیان، وکلا و حقوقدانان هستند. بخش دیگر مردم استان زنجان، آذربایجان، اردبیل و ارومیه. حوزوی هایی که به دنبال شنیدن حرف جدید هستند هم به من رأی می دهند. رئیسی را شکست خواهم داد و 20 میلیون رأی خواهم آورد اگر اصلاح طلبان اجماع کرده و از من حمایت کنند.من منکر معجزات الهی نیستم، اما در انتخابات معجزه رخ نمی دهد. درباره اثر «تکرار» خاتمی یا فراخوان میرحسین موسوی}: هر کدام از این آقایان تاثیرگذاری خود را دارند اما ممکن است مانند انتخابات قبلی اثرگذار نباشد.آقای خاتمی مایل به تعامل با رهبری حکومت هستند و بارها تاکید کردند که دیدار و تعامل با رهبری را ادامه داده و قطع نکنیم.

مرعشی: ریاست‌جمهوری برای آذری جهرمی زود است

سخنگوی حزب کارگزارن سازندگی درباره نامزد‌های انتخاباتی اصلاح طلبان توضیح داد: محمدجواد ظریف و سیدحسن خمینی همچنان جزو گزینه‌های مطرح هستند و بحث بر سر آن‌ها ادامه دارد، اما هنوز به نتیجه نهایی نرسیده ایم.مرعشی در پاسخ به این سوال که آیا در مورد نامزدی محمدجواد آذری جهرمی در محافل اصلاح طلبان صحبتی شده است گفت: تا الان به طور کلی صحبتی در مورد آذری جهرمی نشده، اما ما در حزب کارگزاران ضمن احترام ویژه که برای او قائل هستیم؛ معتقدیم که ورودش به عرصه انتخابات ریاست جمهوری زود هنگام است.او ادامه داد: شخصیت‌هایی باید به صحنه بیایند که سابقه خوبی داشته اند؛ ما فراتر از اینکه چه فردی یا چه جناحی پیروز انتخابات آینده است باید به فکر کاستن مشکلات مردم باشیم، با توجه به فشار‌های اقتصادی این چند سال و بروز اختلافات سیاسی داخلی و افزایش ناکارآمدی در نهاد‌های مختلف، زندگی بر مردم سخت شده و اولویت با سروسامان دادن به وضع معیشتی مردم است نه پیروزی جناح ها؛ همچنین کشور باید به سمت وحدت و بسیج همه نیرو‌ها پیش برود تا بتوانیم از مشکلات عبور کنیم.

پیشنهاد کنایه‌آمیز جنتی به صدا و سیما درباره گاندو ۳

وزیر پیشین ارشاد در توییتی نوشت: پیشنهاد می کنم صدا و سیما، گاندو ۳ را به افشای شیوه های نفوذ جاسوسان اسرائیلی در نهادهای اطلاعاتی، امنیتی و نظامی کشور اختصاص دهد.علی جنتی در حساب توییتری خود نوشت: «‌پیشنهاد می کنم صدا و سیما، گاندو ۳ را به افشای شیوه های نفوذ جاسوسان اسرائیلی در نهادهای اطلاعاتی، امنیتی و نظامی کشور اختصاص دهد که مرکز مهم هسته ای نطنز را منفجر کردند، هزاران سند بکلی سری را سرقت کردند و در روز روشن شهید محسن فخری زاده را به شهادت رساندند و کمترین ردپایی از خود بجای نگذاشتند».

واکنش ظریف به قسمت جدید سریال گاندو و ادعاهای آن

وزیر امور خارجه ایران با انتشار پیامی به حاشیه‌ های قسمت جدید سریال گاندو واکنش نشان داد.

ظریف ساعتی قبل در صفحه‌ی اینستاگرام خود با انتشار عکسی نوشت:

ترسم که اشک در غم ما پرده‌در شود
وین راز سر به مهر به عالم سمر شود
گویند سنگ لعل شود در مقام صبر
آری شود ولیک به خون جگر شود
در تنگنای حیرتم از نخوت رقیب
یا رب مباد آن که گدا معتبر شود
بس نکته غیر حسن بباید که تا کسی
مقبول طبع مردم صاحب نظر شود

خداوندی، که رحمت بی‌کرانش بر همه جهان گسترده، قدرت بی‌انتهایش بر همه زورمداران چیره و حکمتش از مکر همه مکاران برتر است، را شاکرم که به این بنده کوچک و سراپاتقصیرش و همکاران خوب و ایثارگرم نعمت عظیم ایمان به قیامت و روز جزا، که در آن روز هیچ قدرت و مکنتی جز قلب سلیم و دل آرام بکار ناید، را عنایت فرموده و با این کرم و عنایتش صبر ما را در برابر نارواها و هجمه‌ها دو چندان کرده است؛ چراکه یقین داریم در پیشگاه عدلش در دنیا و عقبی مفتریان و هتاکان، بدون توجه به امکانات و شوکتشان، کمترین حاشیه امنی نخواهند داشت.

دل به مهر و کمر به خدمت این آب و خاک پاک و مردمان دلاورش بسته‌ایم، که با پایمردیشان همه فشارها را تحمل کرده‌ و افتخار آفریده‌اند.

و برای رعایت مصالح همین ولی‌نعمتان‌مان، که هر چه داریم از آنان و لطف خدا و دعای پاکان است، همچون مادری که دو نیم کردن فرزند دلبندش را برنتابید و او را به مدعی ناراست سپرد، دم از پاسخ به نارواها فروبسته‌ایم که

ما را سریست با تو که گر خلق روزگار
دشمن شوند و سر برود هم بر آن سریم

میلاد منجی عالم بشریت مهدی زهرا بر همه منتظران راستینش خجسته باد.

شاد و سربلند باشید.

کنایه عباس عبدی به سریال گاندو۲

عباس عبدی با کنایه به سریال گاندو ۲ نوشت: اینجا اول فیلم می‌سازند بعد دادگاه باید مطابق آن‌حکم دهد! اگر دادگستری مستقل نباشد، جاسوسی آسیب رایجی می‌شود.عباس عبدی روزنامه نگار و فعال سیاسی اصلاح طلب در حساب کاربری خود در توئیتر با مخاطب قرار دادن محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد محمود احمدی‌نژاد درباره سریال گاندو نوشت: «تلویزیون ندارم نمی‌دانم گاندو۱و۲ دقیقا چیست. ولی می‌دانم که این توییت دادرسی کشور را بی‌اعتبار می‌کند.چون در جامعه سالم اول دادرسی می کنند سپس از روی پرونده فیلم می‌سازند. اینجا اول فیلم می‌سازند بعد دادگاه باید مطابق آن‌حکم دهد! اگر دادگستری مستقل نباشد، جاسوسی آسیب رایجی می‌شود.»

تحلیل نقوی حسینی از گزینه‌های ریاست جمهوری

نقوی حسینی با تاکید بر اینکه با توجه به شرایط؛ حضور هیچ نامزدی منتفی نیست اظهار کرد: در این شرایط هم آیت الله سید ابراهیم رئیسی ممکن است حضور پیدا کند هم محمدباقر قالیباف، همچنین حضور سعید جلیلی هم منتفی نیست و در این شرایط نمی‌شود تحلیلی ارائه داد که چه کسی قطعا حضور پیدا می‌کند یا نمی‌کند. اما یک چیز مشخص است که اگر رئیسی به این جمع بندی برسد که در انتخابات شرکت کند رقابت در جریان اصولگرایی بین نامزدهای مختلف نخواهد بود و اجماع صورت می‌گیرد.وی ادامه داد: اگر رئیسی در انتخابات به عنوان نامزد شرکت نکند، قطعا بین جریان اصولگرایی اختلاف نظر پیش می‌آید و اجماع بر روی یک گزینه سخت صورت می‌گیرد.نماینده سابق مجلس در پاسخ به این سوال که اگر قالیباف هم نامزد ریاست جمهوری نشود اصولگرایان چه جایگزینی دارند گفت: به شرطی که خود قالیباف صراحتا اعلام کند که نامزد نمی‌شود نه اینکه اطرافیان او بگویند؛ نزدیک‌ترین فردی که منجر به اجماع اصولگرایان می‌شود سعید جلیلی است و حضور او در انتخابات نتیجه خوبی را رقم خواهد زد.نقوی حسینی درباره نامزد جریان اعتدال گرایان در انتخابات ۱۴۰۰ هم گفت: علی لاریجانی یک رجل سیاسی است، ولی اینکه چقدر مورد اقبال قرار بگیرد معلوم نیست؛ بالاخره در رقابت‌های انتخاباتی دو عامل مهم است، یکی اقبال پایگاه اجتماعی و دوم اجماع جریانات سیاسی بر روی آن فرد؛ لاریجانی زیرک‌تر و باهوش‌تر از این حرف هاست که بدون برنامه ریزی و مشاهده همه جوانب وارد انتخابات شود؛ او به دنبال این است که در صورت اجماع همه جریانات وارد رقابت‌های انتخابات شود؛ اما نزدیک‌ترین جریان سیاسی و انتخاباتی به او جریان اعتدال گرایان است.

تشکیل کمپین‌های حمایت مردمی از نامزدی رئیسی برای ۱۴۰۰

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه گفت: استقبال مردمی از آیت‌الله رئیسی بسیار بالاست و این موضوعی است که در نظر سنجی‌ها هم به وضوح آشکار است.حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به کمپین مردمی ایجاد شده برای دعوت از آیت الله رئیسی به عرصه انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم گفت: استقبال مردمی از آیت‌الله رئیسی بسیار زیاد بوده و این موضوعی است که در نظر سنجی‌ها هم به وضوح آشکار است و حتی امروز کمپین‌های خودجوش مردمی هم برای حمایت از آیت الله رئیسی در سطح کشور در حال انجام فعالیت هستند.او ادامه داد: اصولا چنین افرادی دلشان برای مسئولیت لک نمی‌زند؛ الان مسئولیت فعلی رئیسی هم بسیار مهم است و اگر بخواهد مسئولیت مهم‌تری را هم بپذیرد مستلزم این است که درخواست عمومی از سوی جامعه به صورت خودجوش در این زمینه برایش صورت بگیرد. امروز مردم به سبب شرایط بد گذشته به دنبال کسی هستند که بتواند مشکلاتشان را حل کند و به این سبب درصدد هستند تا آیت‌الله رئیسی به میدان بیاید.

انتقادات محمود صادقی از مجلسی‌ها: نباید خود را نماینده اقلیت بدانند

نماینده مردم تهران در مجلس دهم گفت: یکی از ضعف های مجلس یازدهم این است که پشتوانه مشروعیت رای مردمی پایینی دارد اما نمایندگان نباید این امر را در تصمیم گیری های خود دخالت دهند و خود را نماینده اقلیت بدانند، نمایندگان باید همه خواسته های مردم را پوشش دهند، نگاه یک سویی و جناحی نداشته باشند اما متاسفانه در مصوبات و طرح های مجلس این به وضوح مشاهده می شود.«محمود صادقی»، نماینده مردم تهران در مجلس دهم، در گفت و گو با برنا در رابطه با قوانینی که نیاز است در سال جدید مورد بازنگری قرار بگیرد، گفت: قانون گذاری به تنهایی نمی تواند حلال مشکلات باشد؛ بسیاری از مشکلات در اثر تورم قوانین است، قوانین متعدد در حوزه های مختلف وجود دارد که اگر کار میدانی بر روی آنها صورت بگیرد و مورد ارزیابی قرار بگیرند اتفاقات خوبی را رقم می زند. باید ببینیم قوانینی که تصویب می شود تا چه مقدار قابلیت اجرا شدن دارد پیش از اینکه به دنبال حل مشکل از طریق قانون گذاری باشیم باید موانع اجرای قوانین را بدانیم، قوانین خوب کم نداریم.

حق‌شناس: اصلاح‌طلبان ۵۰ نفر رجل‌تر از ضرغامی و محمد دارند

محمدجواد حق شناس ادامه داد: «شما به چهره‌های جوان جناح راست اشاره کردید، در جریان اصلاحات هم نسل دهه‌های ۳۰ و ۴۰ وجود دارند و اتفاقا از نظر رزومه اجرایی و تجربه‌هایی، چون مجلس و جنگ چند رده از کسانی که نام بردید بالاتر هستند. شما از ضرغامی و محمد نام بردید. اگر بپذیریم که این دو رجل سیاسی هستند؟ کدام یک از آن‌ها تجربه وزارت را داشته‌اند؟ آقای ضرغامی در وزارت ارشاد معاون وزیر بود؛ من هم همزمان در همان وزرات خانه معاون وزیر بودم. او معاون پارلمانی در صدا و سیما بود، من هم معاون پارلمانی وزارت ارشاد بودم. یا آقای محمدعلی افشانی در همان مقطع ومعاون وزیر بوده و تجربه چند دوره استانداری در استان‌های مختلف را دارند. افشانی مانند محمود احمدی نژاد شهرداری تهران را هم تجربه کرده است، اگر بپذیریم احمدی‌نژاد رجل سیاسی است، بسیاری از اصلاح‌طلبان میان سال از او رجل‌تر هستند. احمدی نژاد چگونه رجل سیاسی شد؟ اول انقلاب فرماندار شهر خوی بود، در دولت دوم مرحوم هاشمی رفسنجانی استاندار استان تازه تاسیس اردبیل بود و کمتر از یک سال بعد از آن شهردار تهران شد. وقتی در معیار رجل سیاسی امکان شاخص‌گذاری دقیق وجود ندارد، داستان رد شدن از سوراخ سوزن و دروازه تداعی می‌شود، کما اینکه آقای احمدی نژاد از سوراخ سوزن شورای نگهبان رد شد و هاشمی رفسنجانی پشت دروازه آن ماند. این نشان می‌دهد مدیریت این داستان درست و دقیق عمل نمی‌کند.»

ادعای بی‌اساس جمهوری خواهان علیه ایران

جمهوری خواهان به بیان ادعاهای بی اساس علیه ایران پرداختند.به گزارش العربیه، اعضای ارشد مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای مطرح کردند: توافق هسته‌ای با ایران ممکن است به تهران اجازه دهد تا به سلاح هسته‌ای دسترسی پیدا کند و دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای به موازات رفتارهای بی‌ثبات کننده تهران در خاورمیانه، می‌تواند به کابوسی برای کشورهای متحد آمریکا در منطقه و جهان تبدیل شود.جانی ارنست، سناتور جمهوریخواه و تعداد زیادی از سناتورهای آمریکایی گفتند: ایران منافع و امنیت ملی ایالات متحده و متحدان و شرکای ما را تهدید می‌کند.

بلومبرگ: همکاری ایران و چین آمریکا را به چالش می‌کشد

تارنمای بلومبرگ نوشت: سند همکاری جامع ایران و چین؛ دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا را در تلاش برای ایجاد ائتلاف در مقابل چین به چالش می‌کشد.بلومبرگ نوشت: ایران و چین سند جامعی را با هدف ترسیم برنامه روابط اقتصادی، سیاسی و تجاری آنها در ۲۵ سال آینده امضا کردند.پکن قصد دارد همزمان با خرید نفت از جمهوری اسلامی ایران، در این کشور سرمایه گذاری کند و بیش از پیش روابط خود با آمریکا را تحت فشار قرار دهد. روابط آمریکا و چین تاکنون به دلیل واردات مخفیانه نفت خام از ایران تخریب شده است.تارنمای بلومبرگ نوشت: سند همکاری جامع راهبردی ایران و چین که روز شنبه در تهران به امضای محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و یانگ یی همتای چینی او رسید، از سال ۲۰۱۶ در دست بررسی بود. در این سال شی جین پینگ به عنوان اولین رهبر چین بعد از یک دهه از پایتخت ایران دیدار کرد.تازه ترین ائتلاف بین پکن و تهران چالشی برای دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا محسوب می شود به ویژه اینکه وی تلاش می کند در مقابل چین ائتلاف تشکیل دهد و آنتونی بلینکن وزیر خارجه او این کشور را «بزرگترین آزمون ژئوپلتیکی» جهان توصیف کرده است.

امید متکی برای وحدت اصولگرایان

سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان درباره احتمال همگرایی این شورا با جبهه پایداری گفت: ممکن است یا نامزدی که نظرهای مثبت فراوانی درباره او وجود دارد بتواند زمینه این وحدت را ایجاد کند یا شرایط پیش‌رو این امکان را فراهم سازد.منوچهر متکی در نشست خبری شورای وحدت اصولگرایان با بیان اینکه انتخابات ۱۴۰۰ انتخاباتی پرشور با گزینشی درست است، اظهار کرد: البته این گزینش را مردم انجام خواهند داد و دولت بعدی شکل خواهد گرفت. ما آنچه که جزو مطالبات مردم و رهبری انقلاب است را برای کار خودمان در انتخابات در نظر داریم.وی با برشمردن ویژگی های کاندیدای مناسب ریاست جمهوری از منظر رهبری، افزود: شورای وحدت در دو عرصه انتخابات شوراها و ریاست‌جمهوری پیگیری‌های خود را دارد و قریب به ۳۰۰ نفر در روندی که شورای وحدت مشخص کرده بود برای انتخابات شورای شهر تهران ثبت‌نام کردند. این افراد با توجه سه ضلع جریان‌ها و تشکل‌های همگرا، کمیته‌های اقشار و جامعه روحانیت مبارز اقدام به ثبت‌نام کردند.متکی تاکید کرد: این افراد پس از داوری شورای داوری شورای وحدت به ۱۰۴ نفر کاهش یافته و بعد در نظر داریم تا این افراد را به ۶۳ نفر برسانیم که سه برابر ظرفیت شورای شهر تهران است و بعد از آن به ۴۲ نفر و بعد به ۲۱ نفر که لیست نهایی شورای شهر تهران است، خواهیم رسید.سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان گفت: ما در شورا ۱۹ کمیته تشکیل دادیم که موضوعی و اقشاری هستند و یک هسته مرکزی ۲۱ نفره بر آن حاکم است و یک مجموعه چندصدنفره با آن‌ها مرتبط است. ما از ماه اسفند برگزاری همایش‌ها را داشتیم و مابقی را هم در نیمه دوم فروردین و نیمه اول اردیبهشت برگزار خواهیم کرد.وی با اشاره به برگزاری همایش‌ها در فروردین ماه اظهار کرد: اولین همایش ما در ۱۶ فروردین خواهد بود و بعد هم تقویم سایر همایش‌ها به اطلاع رسانه‌ها خواهد رسید.

تحلیل نیویورک تایمز درباره همکاری جامع ایران و چین

به گزارش نیویورک تایمز، توافق منعقد شده میان ایران و چین فرصت نفوذ و سرمایه گذاری بیشتر در خاورمیانه را برای پکن فراهم کرده است. چین در این توافق متعهد به سرمایه‌گذاری‌های چشم‌گیر در ایران شده است.این در حالی است که اختلاف میان ایران و آمریکا بر سر نحوه بازگشت به برجام وجود دارد؛ بایدن خواهان احیای برجام بوده اما می‌گوید که ایران باید به تعهداتش در توافق برجام بازگردد. ایران، پیشنهاد آمریکا را رد کرده و گفته که تحریم ها باید لغو شود. اکنون با توافق فعلی انتظار بر حمایت چین از موضع ایران است.

ماجرای ۱۲ روز خانه‌نشینی جهانگیری

صادق خرازی درباره استعفا و خانه‌نشینی جهانگیری در آبان سال ۹۸ مطالبی بیان کرد. خرازی در این گفت‌وگو گفت: «آقای جهانگیری شاید ده­‌ها موضوع در دلش باشد که نخواهد بگوید. آقای جهانگیری بعد ماجرای بنزین آبان ماه، ۱۲ روز در خانه نشست و وزرا به دنبالش رفتند و وی را برگرداندند.» بخشی از این گفت‌وگو را می‌خوانید:
*یعنی استعفا داده بودند؟

بله. چرا این‌ها را نمی­‌گویند؟ بیایند و به مردم بگویند. این‌ها باید برای جامعه و مردم گفته شود. اگر نمی­‌خواهیم شفاف باشیم و فکر می­‌کنیم مردم غریبه هستند، مردم نامحرم هستند؛ همین راه را ادامه بدهند، همین طور که تا به حال ادامه دادند و کار به قضاوت تاریخ بسپارند.

*شما دو نکته اساسی در مواجهه اصلاحات با دولت بیان کردید. یکی اینکه فرمودید که یکسری قول‌­هایی در سال ۹۶ به آقای جهانگیری داده‌­اند و اعمال نشد. یک پارادوکس این میان مطرح است که بعد از آمدن ترامپ و اعمال تحریم‌­هایی که انجام شد. یکسری موضوعات و نابسامانی‌­های ارزی به وجود آمد اینطور می­‌گویند که دلار ۴۲۰۰ تومانی دستپخت آقای جهانگیری بود و مامور شد تا بیاید به مردم بگوید. این مسئله متناقض است!

من نمی‌دانم، خود آقای جهانگیری باید بیاید روشنگری کند. من در جلسات نبودم و براساس شنیده­‌های خودم می­‌گویم؛ براساس آگاهی‌های فردی خودم عرض می­‌کنم. شاید موضوعاتی که می­‌گویم این قسمتش قابل مناقشه باشد، امیدوارم روشنگری کنند. آقای جهانگیری، خروجی یک عقل جمعی و جلسه جمعی را آمد و بیان کرد مثل یک سخنگوی دولت. سخنگوی دولت که مسئول اجرایی قوانین نیست. آقای جهانگیری خودش می‌­گوید که فداکاری کردم و کسی نبود که جلو بیاید. آقای روحانی گفتند و من آمدم بیان کردم و بازار به خاطر اعتباری که ایشان در بخش صنعت داشت؛ ۸ سال وزیر بود ایشان بیاید صحبت کند و التیام و آرامش در بازار مستقر شود و جلوی التهاب را بگیرند.

*جهانگیری وقتی کاری از دستش برنمی‌آید بیخود پای دولت می‌ایستد.

من سخنگوی آقای جهانگیری نیستم؛ تازه منتقد ایشان هستم. آقای جهانگیر وقتی نمی‌­تواند کاری کند، بی­خود پای این شیوه می‌­ایستد. نقد ما به آقای جهانگیری این است که وقتی زمینه کار برایش فراهم نبود، برای چه ادامه داد.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار