مردم گیلان با توجه به گردشگر‌پذیر بودن استان و قرار گرفتن در آستانه سال نو و همچنین تهدید نوع جهش یافته ویروس کرونا از مجمع نمایندگان استان خواستار انسداد مبادی ورودی گیلان از سوی ستاد ملی کرونا شدند.
کد خبر: ۹۴۳۳۰۳
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۶ 23 February 2021

 

اکنون یک سالی از شیوع ویروس کرونای چینی به کشور و گیلان می‌گذرد و هزاران تن در مواجه با این ویروس منحوس و متقلب جان‌باخته و چند صد برابر آن مبتلا و بستری شده‌اند.

شیوع بیماری کووید ۱۹ در گیلان علاوه بر خسارات جانی، بسیاری از فعالیت‌ها در بخش‌های اجتماعی و اقتصادی و سایر عرصه‌ها را تحت تأثیر قرار داد و فعالیت‌های آن‌ها را به‌شدت محدود کرد.

ازجمله پیامدهای منفی شیوع ویروس کرونا طی یک سال اخیر کاهش درآمد خانوار، بی‌رمقی بازار، نوسانات شدید در بازارهای مالی و پولی، کاهش ارتباطات درون خانوادگی، افسردگی، فقدان فعالیت‌های اجتماعی مثبت، کاهش محسوس کیفیت آموزش و به‌طورکلی تنگ شدن عرصه‌های مختلف در جوامع متعدد بوده است.

حالا بماند که در سایه تهدید شیوع ویروس کرونا در گیلان، ظرفیت‌های بالقوه و انقلابی مردم فعال شد و چندین نوبت مواسات و کمک مؤمنانه، تلاش همه‌جانبه برای مقابله با بیماری کرونا نظیر طرح‌های بسیج ملی و غربالگری خانه محور شهید سلیمانی به‌عنوان روی دیگر سکه فرصت‌ها را به رخ کشید.

یکی از مهم‌ترین اقدامات متولیان و سیاست‌گذاران در کنترل بیماری کرونا توصیه و تشویق مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی نظیر استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری حداقل دو متری با افراد و پرهیز از تردد غیرضروری و حضور عادی انگارانه‌ در اجتماعات پرازدحام است.

در کنار مسؤولان و متولیان حوزه سلامت مردم نیز به‌شدت از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی برخی مروم گله‌مندند و خواستارند تا سیاست گذران قوانین محدودکننده هنجارشکنان را سخت‌تر بگیرند.

برخورد سلیقه‌ای با صاحبان صنوف و صنایع متخلف و ناکافی بودن حدود تعیین‌شده برای متخلفان و همچنین عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی برخی مردم و در نظر گرفتن مجازات‌های سنگین و قانونی برای آن‌ها ازجمله دغدغه‌های این روزهای مردم گیلان است.

با شنیدن شدن شیوع بیماری کرونای بریتانیایی اکنون بسیاری از مردم به‌جای یک ماسک از دو ماسک استفاده می‌کنند و ضمن پرهیز از قرار گرفتن در اجتماعات، خریدهای مجازی را به حضور در بازار و اصناف ترجیح داده‌اند اما همچنان عادی انگاری برخی از مردم قابل‌تأمل و نگران‌کننده‌تر از پیش است.

بنا بر اظهار متخصصان، کرونا بریتانیائی شدت سرایت بیشتری در مقایسه با کرونا چینی دارد و علاوه بر آن سنین کمتر را درگیر می‌کند، این در حالی است که شمار بالای مبتلایان و جان‌باختگان کرونای چینی افراد سالمند و گروه‌های پرخطر ازجمله بیماران زمینه‌ای را درگیر می‌کرد.

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توان به کار گرفت محدودیت بازار و اصناف استان به‌ویژه در آستانه سال جدید است.

بسیاری از مردم در گفت‌وگوهای خود با خبرنگاران فارس مدعی هستند دولت تصمیم دارد نیمه دوم اسفند را به جهت کنترل بیماری کرونا در کشور تعطیلی اعلام کند ازاین‌رو کمی زودتر از سنوات گذشته برای خرید شب عید به بازار زده‌اند.

برخی دیگر از شهروندان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس معتقدند حاکمیت باید قوانین جاری کشور در شرایط کرونا را سخت‌گیرانه‌تر اجرایی کند تا شاهد بیش‌ازپیش مرگ اطرافیانشان نباشند.

شهروندان با اشاره به جریمه ناچیز ۵۰۰ هزارتومانی تردد بین شهرها در شرایط کرونایی معتقدند بسیاری از هنجارشکنان بحران کرونا این جریمه‌ها را به سبب پایین بودن نرخ آن به جان می‌خرند و بی‌مهابا به گشت‌وگذار می‌زنند.

ازجمله اقدامات قابل‌توجه که بیشتر مردم گیلان در گفت‌وگو با خبرنگاران فارس مطرح کرده‌اند، انسداد مبادی استان و بستن حداقل دوهفته‌ای آن است.

درخواست مردم استان مبنی بر انسداد استان تقاضایی است که در چندین نوبت به‌ویژه در پیک‌هایی که کرونا زده در جمع خبرنگاران مطرح‌شده است؛ هرچند تاکنون محدودیت‌ها قابل‌توجه نبوده و یا گاهی باکیفیت پایین اجراشده است.

مردم با اشاره به شیوع ویروس کرونا انگلیسی و لزوم جدی گرفتن این ویروس از سوی همه، دست یاری به‌سوی مجلس نشینان دراز کرده و خواهان وضع قوانین اعمال محدودیت شدید تردد در استان هستند.

گیلانیان به‌ویژه شهروندان رشتی، تالش، انزلی و همچنین لاهیجی‌ها تأکید دارند مجمع نمایندگان گیلان باید به جهت حفظ جانشان این بار از ستاد ملی کرونا محدودیت عبور و مرور در استان را بخواهند و به‌شدت پیگیر آن باشند تا اسفندی دیگر توأمان با دو بیماری کرونای چینی و بریتانیائی هم‌وطنان را در این استان گردشگر ‌پذیر قتل‌عام نکند.

خواسته مردم گیلان با توجه به حضور دائمی مسافران در این استان که هم‌اکنون نیز حضورشان نه‌تنها در شهرها بلکه در روستاها و ییلاقات نیز پررنگ هست به نظر می‌رسد منطقی و برای همگان مقرون‌به‌صرفه است.

نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی در کنار استیفای حقوق ملت و تأمین و حفظ منافع ملی باید درخواست منطقی، دلسوزانه و به‌جای مردم را به‌عنوان خواسته‌ای عمومی مدنظر قرار دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار