نماینده مردم آستارا در مجلس با بیان اینکه ثبت ملی روستای«عنبران» آغازی برای توسعه اقتصادی آستارا است گفت: باید از هنرمندان صنایع‌دستی حمایت‌ شود.
کد خبر: ۹۳۰۸۲۷
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱ 09 January 2021

غلامرضا مرحبا در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، اظهار داشت: تحریم‌های اکنون آمریکا علیه ایران بیش‌تر حالت تبلیغاتی داشته و دولت ترامپ می‌خواهد به این برسد که تا لحظات آخر نیز از تحریم‌ها علیه ایران دست بر نمی‌دارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ملت ایران در همه ادوار نشان دادند که در بدترین شرایط و در سخت‌ترین تحریم‌ها نیز به راه خود ادامه می‌دهند.

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی عنوان داشت: ثبت ملی روستای عنبران آستارا آغازی است تا ما بتوانیم دوست‌داران صنایع دستی و فعالان این عرصه را به سمت آستارا جذب کنیم.

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: از این پس باید حمایت‌هایی در قالب حمایت‌های تسهیلاتی، بیمه‌ای، تبلیغاتی و بازاریابی در حوزه صنایع دستی انجام پذیرد.

مرحبا افزود: این حمایت‌ها باید تداوم داشته باشد تا این هنر ارزشمند که توسط هنرمندان آستارایی تولید می‌شود هم در داخل کشور و هم در سطح بین‌المللی شناخته شده باشد و بتوانیم زمینه‌های صادرات آن را نیز فراهم آوریم.

وی گفت: همچنین با توجه به اینکه آستارا در منطقه مرزی قرار داشته و میزبان اتباع خارجی و توریست‌هایی از کشورهای دیگر است می‌توانیم با برگزاری نمایشگاه‌ها این صنایع دستی را به آنان نیز معرفی کنیم.

مرحبا با بیان اینکه به جز روستای عنبران در دیگر روستاهای آستارا نیز هنرمندانی به تولید صنایع دستی مشغولند افزود: باید به این بافندگان و هنرمندان حمایت‌های تسهیلاتی با شرایط خوب ارائه شود.

نماینده مردم آستارا در مجلس با اشاره به اینکه آستارا به شهر بام‌های سفالی معروف است گفت: در روستای عنبران آستارا علاوه بر گلیم بافی، هنر سفال و بام‌ها سفالی از ایام گذشته وجود داشته است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مردم عنبران سفال‌هایی را تولید می‌کردند که بام‌پوش خانه‌های آستارایی بوده و متأسفانه اکنون حتی یک تولیدکننده نیز در این عرصه وجود ندارد.

مرحبا با بیان اینکه در این حوزه فقط یک خانم سالمند به تولید ظروف سفالی و تنور مشغول به کار بوده که حتی کارگاه مناسبی نیز ندارد گفت: باید به آموزش این هنر به نسل‌های بعدی در جهت زنده نگه‌ داشتن آن توجه بیش‌تری داشته باشیم.

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: دلیل این امر نیز استفاده از فلز و حلب در بام‌ها بوده که بازار بام‌های سفالی در آستارا را از بین برد و تلاش ما بر این است که این صنعت را در آستارا احیا کنیم.

عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس افزود: همچنین باید در جهت حمایت از این صنایع، تسهیلاتی با نرخ سود کمتر و زمان تنفس بیش‌تر به هنرمندان این عرصه اعطا شود تا بتوانند این هنر تاریخی را زنده نگه دارند.

مرحبا گفت: در روستای عنبران هنرهای دیگری مانند کار روی چوب نیز وجود دارد که فقط یک نفر به انجام این هنر مشغول بوده و باید اقداماتی در جهت ترویج و گسترش این هنر از طریق آموزش به افراد انجام شود.

وی افزود: اقدام عمرانی خوب در حال اجرا در آستارا پیشرفت فیزیکی بالای ورزشگاه وحدت آستارا است که از سرعت خوبی برخوردار بوده و ان‌شاالله به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد و در لیگ دست یک، بازی‌های خانگی در این ورزشگاه انجام می‌شود.

مرحبا خاطرنشان کرد: هفته گذشته در خصوص معدن گوش داشی آستارا حواشی به‌وجود آمد که رسانه‌های معاند نیز از این موقعیت در جهت تفرقه‌افکنی استفاده کرده و در فضای مجازی اقدام به شایعه پراکنی کردند.

نماینده مردم آستارا در مجلس گفت: وظیفه ما احقاق حق مردم بوده و تمام تلاش ما بر این است که در این راستا وظایف خود را به خوبی ایفا کرده و مطمئناً در راه حفظ منافع مردم از چیزی دریغ نمی‌کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار