استاندار گیلان:
استاندار گیلان بر ضرورت اجرای برنامه جامع مدیریت پسماند در شهر و روستا بر اساس زمان بندی مشخص و کاهش تولید زباله و تفکیک از مبدأ تاکید کرد.
کد خبر: ۹۲۸۲۷۵
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۲ 30 December 2020

 

به گزارش تابناک گیلان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری، ارسلان زارع روز چهارشنبه در جلسه کارگروه مدیریت پسماند استان شتاب در انجام طرحهای مرتبط با پسماند را مطالبه به‌حق شهروندان عنوان و تصریح کرد: اجرای پروژه هایی همچون افزایش ظرفیت شرکت کود آلی تا هزار تن در روز، احداث نیروگاه زباله سوز ۶۰۰ تنی رشت، تصفیه خانه شیرابه و بهسازی محل دفن سراوان ، و طراحی سامانه خرید پسماند خشک صرفاً با هدف کاهش تولید زباله و تفکیک از مبدأ توسط مردم با فرهنگ گیلان، منجر به تحقق برنامه ها و مدیریت این حوزه می شود.

وی با بیان اینکه دولت در زمینه مدیریت پسماند با تخصیص اعتبارات، حمایت های موثری به ویژه در سال گذشته داشته، افزود: بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبارات موجود استان های شمالی تا تیرماه سال آتی و پیش بینی حدود یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای وزارت کشور در بودجه سال آینده در حوزه پسماند ، نشان از اهتمام جدی دولت در این حوزه دارد که نیازمند پیگیری مجدانه و ارائه طرح ها در جذب عمده اعتبارات برای گیلان است.

وی شتاب در اجرای پروژه‌های مرتبط با پسماند را مطالبه به‌حق شهروندان خواند و افزود: برای پاسخ به حساسیت جامعه و افکار عمومی نسبت به مسائل پسماند باید با قوت، اهتمام و سرعت عمل گام برداریم .

زارع با اشاره به اینکه با تلاش های صورت گرفته برای مدیریت کرونا قطعاً با فروکش کردن این بیماری شاهد بازگشت به شرایط مطلوب حضور گردشگران در استان خواهیم بود، گفت: حفظ محیط زیست دغدغه همه مردم استان و گردشگرانی است که به این استان مسافرت می کنند و باید با طرح های آموزشی میزان آسیب ها را کاهش دهیم.

نماینده عالی دولت در گیلان به هم‌پوشانی اعتبارات موجود در طرح‌های مرتبط با تالاب انزلی، سازمان جنگل ها و وزارت نیرو برای مدیریت پسماند اشاره و خاطرنشان کرد: متولیان این حوزه ها به ویژه شهرداری‌های استان برای اتمام پروژه‌های حوزه پسماند در موعد مقرر اهتمام جدی داشته باشند و از هر ظرفیتی بهره بگیرند.

هم اینک بر اساس آمارها روزانه افزون بر دو هزار تن زباله در مناطق شهری و روستایی گیلان تولید می شود که در این میان بیشترین تولید زباله در روز مربوط به کلانشهر رشت است که در ایام نوروز با ورود مسافران وگردشگران به گیلان حدود ۲۵۰ تن زباله به میزان تولید زباله این استان در روز افزوده می شود.

در این میان ۲۲ مرکز دفن زباله در شهرستان های مختلف گیلان وجود دارد که به طور طبیعی این سایت ها باید مراکزی خاص با مشخصه های دفن استاندارد و دور از فضای زیست و طبیعت زیبا باشد اما امروز کمتر شاهد این امر هستیم.

چنانکه امروز منطقه سراوان رشت با درختانی سر به فلک کشیده به عنوان یکی از زیبایی های طبیعی و بی نظیر استان از جمله سایت های دفن زباله و چالش جدی این استان است که کوهی از زباله آن هم با ارتفاع ۷۰، ۸۰ متری دارد و اعتراض های مردم منطقه را هم در پی داشته است.

این منطقه در ۱۷ کیلومتری کلانشهر رشت بیش از سه دهه است که محلی برای تخلیه زباله شده و روزانه ۸۰۰ تا یک هزار تن زباله برای دفن به این محل انتقال داده می شود.

در سایر نقاط گیلان نیز زباله در حساس ترین مناطق از حاشیه تالاب گرفته تا ساحل دریا و حاشیه رودخانه ها و مناطق جنگلی و در ارتباط با آبهای زیرزمینی دفع می شود که معضلات زیست محیطی و بهداشتی بسیاری را برای مردم بوجود می آورد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار