مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان از افزایش حدود ۵۰ درصدی عملیات کانتینری بنادر استان در ۹ ماه امسال نسبت به همین زمان درسال قبل خبر داد.
کد خبر: ۹۲۷۶۴۹
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳ 28 December 2020

حمید رضا آبایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان تلاش مضاعفی برای راه اندازی و استفاده از ظرفیت عملیات کانتینری در واردات و صادرات داشته است، افزود : از ابتدای امسال پنج هزار و ۶۲۰ کانتینر در بنادر گیلان جابجا شده که سهم انزلی از این مقدار چهار هزار و ۱۵۰ دستگاه، آستارا ۱۸۵ دستگاه(آستارا از آبانماه امسال برای اولین بار ورود کشتی کانتینری را تجربه کرد) و در بندرکاسپین هزار و ۲۸۸ کانتینر بوده است.
وی با اشاره به اینکه ۶۰ درصد از عملیات کانتینری استان گیلان از بندرگاه انزلی، ۱۲ درصد بندر آستارا و حدود ۲۷ درصد از بندر کاسپین بوده است، گفت: برای بهره برداری بهینه از شرایط مرز زمینی آستارا استفاده از کشتی های رو رو را در دستور کار قرار دادیم و در بندر انزلی هم امسال دوبار شاهد پهلوگیری کشتی رورو بودیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه هیچ کامیونی برای کشتی رورو اختصاص داده نشده است، عدم وجود برنامه منظم برای کشتی های رو رو را یکی از مشکلات این بخش عنوان کرد.

وی افزود : طی روزهای آتی شاهد ورود کشتی رو رو در بندرگاه انزلی خواهیم بود، این کشتی قادر است حدود ۵۴ کانتینر تریلی های ۴۰ فوت را حمل کند.
آبایی تصریح کرد : حدود ۵۰ کامیون از استانهای آذربایجان شرقی و غربی و زنجان کانتینر های این کشتی را جابجا خواهند کرد.
وی با اشاره به بهره برداری از دو دستگاه مکنده تاکید کرد : این دستگاهها از بندرامام(ره) به بندرانزلی منتقل می شوند که امید است با توجه به مشکلات عدیده ای که تحریم های ظالمانه در کشور ایجاد کرده بتوانیم تا پایان ماه جاری این دستگاهها را به بهره برداری برسانیم.
مدیر کل اداره بنادر و دریانوردی استان گیلان گفت : ۱۶ جرثقیل ۴۵ و ۶۵ هزار تنی جدید نیز برای بندر سفارش داده شده و در حال تامین نقدینگی و منابع مالی برای خرید آن هستیم.
وی با بیان اینکه در ۹ ماه گذشته یک میلیون و ۵۵۰ هزار تن تخلیه و بارگیری توسط ناوگان حمل و نقل دریایی استان گیلان و بندرانزلی انجام شده است، گفت : از این میزان ۳۰۰ هزار تن بارگیری و ۲۵۰ هزار تن تخلیه کالا بوده است.

این مسئول بندری اظهار داشت : سهم غلات از این عملیات ۵۷ درصد، چوب و تخته حدود ۲۰ درصد، کانتینر پنج درصد و کالاهای ساختمانی و روغن ۱۸ درصد است.
وی اعلام کرد : حدود ۶۴۵ فروند کشتی نیز در بنادر استان وارد شده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۵ درصد رشد داشته است.
وی در ادامه افزود : همچنین دومین کامیون تاجیکستان از طریق کشور ما راهی قزاقزستان می شود ضمن اینکه حدود ۲۳ کامیون نیز از کشور ترکیه وارد ایران می شوند.
آبایی با بیان اینکه عملکرد دریایی بنادر گیلان امسال ۵۰ درصد رشد داشته است، تصریح کرد : بنادر گیلان در بخش بارگیری حدود ۴۵ درصد و در بخش تخلیه ۵۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته اند.
وی تاکید کرد : بندرانزلی ۶۶ درصد از سهم کشتی های ورودی به استان گیلان را به خود اختصاص داده و پس از آن بنادر کاسپین منطقه آزاد و بندر آستارا هرکدام به ترتیب حدود ۱۸ و ۱۶ درصد را به خود اختصاص داده اند.
بندرگاه انزلی با سابقه ۱۰۰ ساله در عرصه حمل و نقل دریایی همواره در منطقه مورد توجه بازرگانان و تجار کشور بوده است و امروز با ۱۵ پست اسکله و امکان تخلیه و بارگیری ۱۰ میلیون تن کالا در سال بزرگترین و مجهزترین بندرگاه ایرانی حاشیه دریای خزر محسوب می شود.
این مجتمع بندری یکی از پرسابقه ترین بنادر ایران و از مهمترین و بزرگترین بنادر شمال کشور محسوب می شود که با قرار گرفتن در کریدورهای بین المللی از قبیل نوستراک و تراسیکا و غیره از دیرباز عهده دار نقش برجسته در صنعت حمل و نقل دریایی با کشورهای حاشیه دریای خزر و اروپایی بوده است.
بندر چند منظوره آستارا نیز با ۶۰ هکتار وسعت نخستین بندر بخش خصوصی کشور و نزدیک ترین و مقرون به صرفه ترین مسیر تجارت و حمل و نقل کالا بین آسیا، آفریقا و اروپا برای تخلیه و بارگیری کشتی های ۲ هزار و ۵۰۰ تنی طراحی شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار