مرغ و روغن نا محصولاتی است که در یک ماه اخیر گاهی بدلایل مختلفی با کمبودهایی در بازار گیلان روبرو شد اما اکنون با تلاش مسئولان مربوطه وضعیت آن به طور چشمگیری بهبود یافته است .
کد خبر: ۹۲۳۴۹۷
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۷ 12 December 2020

نیاز مصرف بازار گیلان متفاوت و حداکثر ۲۲۰ تن است که روزانه بین ۱۶۰ تا ۲۰۰ تن مرغ گرم در بازار رشت و  حدود ۳۰ تن روغن خوراکی مایع در استان عرضه می شود.

نماینده عالی دولت در گیلان در جلسه تنظیم بازار  در همین ارتباط  از رصد موجودی کالاهای اساسی در استان به صورت روز شمار خبر داد .

ارسلان زارع اظهار داشت : با وجود پاره ای مشکلات در پی تحریم های ظالمانه استکبار، حتی یک روز هم گمرکات گیلان تعطیل نبوده است.

وی خاطرنشان کرد: تغییر قیمت ها ،  ناشی از عرضه و تقاضاست و هرگونه تغییر و تحول در این بخش؛ بر قیمت کالاها و خدمات در بازار تاثیر می‌گذارد و قیمت بعضی کالاها  افزایش می یابد.

 زارع افزود: البته افزایش نرخ بعضی از کالاها مانند روغن، خاص استان نبوده و در سطح کشوری مطرح بوده است.

استاندار همچنین با بیان اینکه وضعیت ذخیره کالاهایی مانند گندم، آرد و شکر در گیلان خوب است، گفت: در زمینه مرغ هم سعی کردیم قیمت آن در استان به نسبت سایر استان‌ها افزایش زیادی نداشته باشد.

چالش ها و مشکلات موجود در بازار روغن و مرغ در گیلان

 برای اطلاع از وضعیت بازار این ۲ قلم  یکی از واحدهای صنفی رشت را که روغن یکی از کالاهای مورد عرضه اش بود، مقصد قرار دادم که  به  انصاف  و راستگویی در آن محله ، شهره بود.

سید رضا گفت: امروز روغن  خوراکی مایع آوردم اما در کمتر از یک ساعت تمام شد ولی قرار است فردا نیز روغن برایم بیاورند که البته متقاضیان باید روغن را  به همراه رب گوجه فرنگی بخرند.

از وی سوال کردم یعنی خرید رب به همراه روغن اجباریست ، سید رضا گفت:  شرکت های پخش روغن خوراکی  این محصول را به تعداد محدود با شرط عرضه  یک خوراکی دیگر به واحد صنفی می دهند  و ما فقط برای برطرف شدن نیاز مردم  این کالا را می آوریم.

در سرکشی از چندین فروشگاه بزرگ  برای اطلاع از وضعیت روغن خوراکی در بازار دریافتم که  سهمیه  بیشتری نیز برای توزیع روغن سرخ کردنی برای این فروشگاهها در نظر گرفته شده است به طوری که مردم می توانند دستکم تا بازگشت  به شرایط عادی نیازشان را برطرف کنند .

 واحدهای صنفی مرغ فروشی اما حکایت دیگری داشتند ،  نارضایتی  از قیمت عرضه مرغ اولین پاسخی بود که در پرسش  از قیمت مرغ شنیدم .

  صاحب این واحد صنفی مرغ فروشی لحظه ای درنگ کرد و گفت:  قیمت ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان  همان قیمتی است که  ما مرغ فروش ها باید ضرر کنیم تا  شما مردم رضایت داشته باشید.
وی که از ذکر نامش خودداری کرد ،  ادامه داد:  سود تعیین شده برای واحدهای صنفی مرغ فروشی ۱۰ درصد تعیین شده  اما در حال حاضر  سود ما  حدود پنج درصد است.
وی افزود: در حال حاضر ما فقط برای هر کیلو مرغ یک هزار تومان سود می گیریم  و این در حالی است که  هزینه هایی همچون هزینه های آب و برق ، اجاره مغازه و مالیات و هزینه های روزمره زندگی را نیز باید پرداخت کنیم .
  این مرغ فروش با بیان اینکه براساس قانون در واحدهای کمتر از ۲۰۰ متر امکان عرضه گوشت قرمز و ماهی وجود ندارد ،  گفت:  اگر دست کم می توانستیم محصولات دیگری را نیز در کنار آن بفروشیم ، این فشار کمتر می شد.

وی افزود: مردم  به طور معمول زمانی  برای خرید سماجت می کنند که محصولی کمیاب یا گران تر می شود اما وقتی  فراوان شد و قیمت ها  ثبات یافت دیگر بازار اشباع و مشتری ما بسیار کمتر می شود.
 وی با بیان اینکه ما هم بخشی از مردم هستیم و آیا نباید حداقل حاشیه سود تعیین شده قانونی  را داشته باشیم، افزود: برخی از مرغ فروشی ها به همین دلیل   قیمت های مصوب را رعایت نمی کنند.

وی گفت:  اگرامکان کاهش هزینه های تولید فراهم بود ، آنزمان قیمت عرضه به مرغ فروشی ها نیز کاهش می یافت و ما هم می توانستیم با رضایت این محصول را ارائه کنیم .  
این مرغ فروش تصریح کرد: بیش از ۲۰ سال است  که  در این زمینه فعالیت دارم و تمام خانواده ام نیز در همین عرصه فعال هستند  اکنون چه شغل دیگری می توانم داشته باشم؛ اگر همین طور پیش برود تعداد زیادی از این صنف  ورشکسته می شوند .

یک شهروند  رشتی نیز گفت: وضعیت  موجودی روغن و مرغ بهبود یافته  اما با  این وجود گاهی مشاهده می کنیم که  مرغ در برخی واحدها به قیمت بالاتر از قیمت مصوب عرضه می شود.

صالح توکلی افزود: وقتی  مرغ فروشی قیمت مصوب را رعایت نکند این موضوع به دیگر واحدهای عرضه نیز سرایت می کند  و دوباره مرغ چند نرخی می شود.

 

اجبار مشتریان به خرید محصول دیگری به همراه  کالاهای مصوب تخلف است

در همین ارتباط  دبیر اجرایی اتاق اصناف مرکز گیلان نیز با اشاره به اینکه در حال حاضر مشکلی برای شهروندان ازلحاظ تامین مرغ مصرفی شان با قیمت مصوب وجود ندارد ، گفت:  هم اکنون مردم می توانند مرغ مصرفی خود را از واحدهای عرضه با قیمت مصوب تهیه کنند.

سید ابراهیم سیدزاده در ادامه  سود یکهزار تومان برای هر کیلوگرم مرغ را برای واحدهای عرضه این محصول تاییدو اضافه کرد: در حالی که واحدهای صفی  براساس قانون  مصوب می توانند دست کم ۱۰ درصد حاشیه سود داشته باشند ، اما در حال حاضر  سود این قشر نزدیک به پنج درصد است.
وی با  اشاره به اینکه  مرغ مصوبی که در بین  واحد های  صنفی مختلف ، توزیع می شود ،  متفاوت است ،افزود: اگر واحد صنفی ۱۰۰ کیلوگرم هم مرغ بفروشد ، این میزان جوابگوی هزینه هایی همچون آب ، برق، گاز و اجاره و کارگر نمی شود.
سیدزاده اظهار داشت: حدود ۳۰۰ واحد صنفی مرغ فروشی در شهرستان رشت فعالیت می کنند که باید دستکم  درآمدشان با هزینه های  واحد صنفی آنها تناسب داشته باشد .  
وی همچنین با اشاره به اینکه قیمت روغن با قیمت مصوب نیز سودی معادل حدود چهار درصد برای واحد صنفی دارد، افزود:  مغازه دار  بیشتر به منظور حفظ مشتریانش این کالا را می آورد وگرنه سودی برای وی ندارد.
سیدزاده  درباره اجبار یک محصول با عرضه روغن این موضوع را تخلف خواند و گفت:  ۹۰ درصد این اجبار همراه شدن محصول توسط شرکت های پخش انجام می شود که البته تخلفاتی توسط واحدهای صنفی نیز صورت گرفته که با آنها برخورد کرده ایم.

 در حال حاضر در بخش عرضه مرغ با قیمت مصوب مشکل خاصی نداریم

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان نیز به ایرنا اظهار داشت: روزانه بین ۱۶۰ تا ۲۰۰ تن مرغ  گرم  به بازار عرضه می شود که به قیمت مصوب ارائه و نیاز استان را برطرف می کند.
مهدی نقدی افزود: اکنون که مرغ بازار تامین می شود ما نیز به عنوان سازمان بازرسی می توانیم نظارت بهتری داشته باشیم و در حال حاضر نیاز بازار کم شده است.

وی به موضوع توزیع روغن نیز اشاره و بیان کرد: روزانه حدود ۳۰ تن روغن به بازار در گیلان عرضه می شود اما نیاز مصرف مردم در حدود ۷۰ تا ۸۰ تن است بنابراین هنوز کمبودهایی در استان مشاهده می شود اما وضعیت بهتر شده و امید می رود با ترخیص کالاهایی که در گمرک صورت گرفت تا روزهای آینده این وضعیت بهبود بیابد.

وی اجبار فروش روغن به همراه محصول دیگری را تخلف خواند و گفت: اخطار به تمامی شرکت های پخش  صورت گرفته  و در صورت تخلف برای متخلفان تشکیل پرونده داده و جریمه می شوند.

نقدی خاطر نشان کرد: مردم می توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلفی در زمینه های اقتصادی با سامانه ۱۲۴ سازمان صنعت، معدن و تجارت تماس بگیرند.

وی نیز در پرسش خبرنگار ایرنا سود یک هزار تومانی  عرضه مرغ برای مرغ فروشی ها را تایید و تصریح کرد:  یک مرغ فروشی هزینه های متعددی همچون آب ، برق، گاز ، اجاره، گاهی کارگر، پلاستیک ، حمل و نقل بار دارد که با این میزان سود برای هر کیلو همخوانی ندارد .

وی تصریح کرد: تمامی واحدهای صنفی سهمیه های بالا با قیمت مصوب ندارند و فروش  روزانه شان شاید آنقدر اقناع کننده نباشد بنابراین این وضعیت آنها را در تنگنا قرار داده در حالی که  قانون به آنها اجازه ۱۰ درصد سود را داده است.

نقدی گفت: بدنبال راهکاری هستیم تا بتوانیم ضمن رعایت قیمت مصوب عرضه مرغ به  افزایش در آمد آنها نیز کمک کنیم تا این قشر نیز متضرر نشوند.

وی  خاطر نشان کرد:  البته این موضوع تا زمان مصوبه قانونی  نباید منجر به تخلف شود و همه باید  اعم از تولید کنندگان ، شرکت های پخش و عرضه کنندگان قیمت های مصوب را رعایت کنند و درغیر این صورت با مشاهده تخلف با آنها برخورد قانونی می شود.

دوران تحریم است و شرایط  هم به تبع آن برای مردم و دولتمردان دشوار؛  اما نباید از نظر دور داشت مردم  نیز خود می توانند شرایط را بهبود ببخشند و یا بدتر کنند . تقاضای بیش از مصرف و یا احتکار شرایط  را به  بدتر شدن وضعیت سوق می دهد بنابراین داشتن مسئولیت اجتماعی همه افراد جامعه بسیار در جلوگیری از معضل ها ی جامعه  تاثیر گذار است .

بی شک دولت نیز می تواند از طریق تامین نهاده ها به مرغداری ها و همچنین تخفیف هایی برای نرخ خدمات آب، برق ، گاز و مالیات عرضه کنندگان مواد غذایی به کاهش قیمت کمک کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار