معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: هشت واحد پرورش مرغ اجداد گوشتی در این استان فعال است.
کد خبر: ۹۲۲۴۳۱
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۶ 08 December 2020

میرحجت اکبرنژاد روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این تعداد واحدهای پرورش مرغ اجداد گوشتی با ظرفیت ۱۳۶ هزار قطعه در استان گیلان فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه گیلان مقام دوم تولید جوجه مادر در کشور را دارد، افزود:  در این راستا جوجه های حاصل گله های اجداد  به واحدهای پرورش مرغ مادر در گیلان و سایر نقاط کشور عرضه می شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به این که  حدود ۵. ۶ میلیون جوجه یک روزه مادر گوشتی در یک دوره " ۱۴ تا ۱۶ ماهه" در واحدهای این استان تولید می شود افزود:  ۲۵ درصد سهم کشور را داریم.

وی بیان داشت: این جوجه های مادر گوشتی به جز   "یک میلیون و ۸۷۰ هزار قطعه" نیاز واحدهای پرورش مرغ مادر گوشتی ، بقیه به استان های دیگر کشور ارسال می شود.

وی در ادامه تعداد واحدهای مرغداری مادر گوشتی در گیلان را ۸۹ واحد به ظرفیت سه میلیون و ۳۷۸ هزار قطعه عنوان و تصریح کرد: این استان در تولید جوجه های یک روز گوشتی نیز جایگاه دوم کشوری را دارد که در یک دوره "۱۸ ماهه" ، نزدیک به ۳۰۰ میلیون جوجه یک روزه مادر گوشتی در گیلان تولید می شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گیلان اظهار داشت: شرکت های زنجیره ای تولید گوشت مرغ استان در حال حاضر سویه آرین را در حد گله مادر در حال پرورش دارند که در آینده نزدیک جوجه حاصل از آنها به بازار مصرف عرضه می شود.

وی بیان داشت: تامین امنیت غذایی در کشور، ایجاد اشتغال زایی پایدار، برخورداری از تجربیات علمی و عملی متخصصان داخلی و توانمندی های بومی، فراهم شدن تولیدی پایدار و مطمئن، زمینه سازی برای داشتن صادراتی ارز آور و پایدار در منطقه، کمک به جلوگیری از خروج ارز از کشور به منظور تامین مرغ از مزایای داشتن لاین و اجداد سویه آرین حداقل در کنار سایر نژادها است.

وی اضافه کرد: اولویت تامین و تحویل نهاده ها "ذرت، کنجاله سویا" با نرخ مصوب، اولویت تهیه و تامین دارو و واکسن با نرخ مصوب، اولویت تامین تسهیلات با نرخ مناسب و استمهال وام تولید کنندگان ذیربط در مدت زمان مناسب، صدور حداکثر ظرفیت مجوز جوجه ریزی و کاهش فواصل آن، عدم دریافت هر گونه هزینه و تعرفه در صدور مجوز، حذف عوارض صادراتی و اولویت صدور مجوز صادرات تخم مرغ نطفه دار، جوجه و گوشت مرغ، بخشودگی ۵۰ درصد بیمه تکمیلی و اجباری سهم بیمه گذار و اولویت خرید گوشت مرغ و ذخایر استراتژیک با قیمت بالاتر بسته ترویجی توسعه مرغ نژاد آرین در تمام زنجیره "اجداد، مادری و جوجه گوشتی" بر اساس ابلاغ وزیر جهاد کشاورزی  است.

حمایت از لاین آرین و بازگشت به بازار سبب ایجاد درآمد، ایجاد فرصت تحقیق و توسعه و پرورش استعداد متخصصان، پیشرفت ژنتیکی نژاد، حمایت امنیت غذایی و استقلال تأمین غذا است .

استان گیلان با ۸۴۳ واحد مرغداری با ظرفیت بیش از ۱۹ میلیون قطعه، ۱۰ درصد گوشت مرغ کشور را تولید می کند.گیلان از قطب های تولید گوشت مرغ است و با دارا بودن رتبه پنجم تولید مرغ کشور ۱۰ درصد این محصول را تولید می کند چنانکه سالانه ۹۰ تا ۹۵ میلیون جوجه ریزی در واحدهای مرغداری استان انجام و حدود ۱۶۵ هزار تن گوشت مرغ تولید می شود.به طور متوسط روزانه ۴۵۰ تن لاشه مرغ در کشتارگاه ها کشتار می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار