کد خبر: ۹۱۹۳۰۷
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۳ 25 November 2020
با ثبت جهانی و ملی ملایر و ورود هرساله مسافران به این شهر و پخش تیزر‌های جذاب به مناسب جشنواره ملی مبل و منبت از صدا و سیما بیش از گذشته انتظارات و به طبع آن انتقادات و پیشنهادات به سازمان‌های خدمت رسان ملایری وارد است.

به راستی شهری که عناوین جهانی و ملی را با خود به یدک می‌کشد در چه حال و روزی است؟
 
آیا ملایر واقعا استاندارد‌های یک شهر جهانی را دارد یا خیر؟
 
عملکرد مدیران ما به اندازه رتبه شهرمان مناسب و در خور توجه است یا خیر؟
 
آیا مسئولین امر نمره قابل قبولی از همشهریان می‌گیرند؟
 
به خوبی می‌دانم بسیاری از این نوع سوال‌ها در ذهن شما همشهریان عزیز وجود داشته که نگارنده را به این امر مشغول ساخته تا یادداشتی را در این خصوص به رشته تحریر در بیاورم.

بدون شک هرگاه کم و کاستی‌ای وجود داشته باشد نامی ازشورای شهر و شهرداری نیز به میان می‌آید؛ اما اینبار فقط پیگیر فتور این نهاد اجرایی محلی نخواهم بود و در رشته یادداشت‌هایی با عنوان"ملایر؛ جهانشهری که همچنان کوچک است"گریزی نیز به عملکرد دیگر نهاد‌ها و دستگاه‌های خدمت رسان خواهم داشت؛


عملکرد پلیس و چالش ترافیکی ملایر:


کافیست سری به خیابان‌ها و شاهراه‌های اصلی شهرمان بزنیم؛ همه چیز وجود دارد به غیر از نظم! مگر می‌شود؟! اینجا همان شهر ملی و جهانیست؟! قضاوت را به خودتان می‌سپارم؛ این دیگر چه اوضاعی است؟!

چندین سال است که معضل پارک خودرو‌ها در معابر اصلی و بسیار شلوغ شهرمان وجود دارد. در سال‌های گذشته با وجود انتقاد‌های مشابه، ایراد زیادی وارد نبود؛ اما حالا که ملایر جهانی شده دیگر چرا؟ قبول کنید این اتفاق در خور شان شهرمان نیست.

هر بار با صدور قبض جریمه و نگاهی سطحی به موضوعی به این مهمی مشکلی حل نمی‌شود. پلیس نباید نقش پیشگیرانه خود را فراموش کند. صدور قبض‌های جریمه تا چه مقدار در حل مشکلات ترافیکی ملایر مفید بوده اند؟3
 
اگر نیت چیز دیگری است که بنده مزاحم نشوم، ولی اگر قصد شما کمک به حل معضل ترافیکی است پس بسم الله! مسیر را که تا به اینجای کار اشتباه آمده اید، از حالا به بعد خط سیر خود را تغییر دهید.

چرا در خیابانی مثل خیابان شهید طلوعی، آنهم با آن عرض کم و فشار ترافیکی که بر روی آن است، اجازه می‌دهید خودرو‌ها در کنار خیابان پارک شوند و صاحبانشان با خیال راحت بروند به سراغ کارهایشان؟
 
در صورتی که در اطراف خیابان مذکور تعداد قابل توجهی پارکینگ عمومی وجود دارد که بعضا تا حدودی ظرفیت کافی نیز برای جای دهی این حجم خودرو را دارند.

چرا تابلو حمل با جرثقیل فقط در حد و اندازه یک تابلو و شعار باقی مانده است؟!
 
در این مدت یاد ندارم کسی گفته باشد در ملایر به دلیل پارک در محل توقف ممنوع خودرو ام را با جرثقیل به پارکینگ منتقل کرده اند. شاید تاثیر تابلو های"پارک=پنچری"بیشتر از تابلو‌های راهنمایی و رانندگی باشد. تابحال ندیده ام کسی جرات پارک در مقابل جمله مذکور را داشته باشد؟!

این بار با جدیت هر چه تمام‌تر از توقف مشکل آفرین وسایل نقلیه در کنار معابر اصلی شهرمان جلوگیری کنید. کدام قانون اجازه داده است که معبر روبری مغازه‌ها و فروشگاه‌ها در اختیار مالکان آن‌ها باشد؟! بار‌ها و بار‌ها با جمله"سرکار ننویس جلو در مغازمه"روبرو شده ایم. حقیر هر چه گشتم تبصره یا ماده‌ای در این خصوص در قانون نیافتم و بعید هم می‌دانم قانون استثنایی قائل شده باشد. بخش قابل توجهی از توقف‌های غیر مجاز در معابر اصلی شهرمان توسط مغازه داران و در مقابل محل کسب شان صورت می‌گیرد که متاسفانه تبدیل به یک رسم قدیمی در شهر شده است.
 


همیشه پای شهرداری در میان است❕:

 
همانطور که در ابتدای یادداشت عرض کرده بودم، محال است مشکل و کاستی‌ای باشد و شهرداری و شورای شهر در آن نقش نداشته باشند. بخش اعظمی از مشکلات ترافیکی ملایر به علت قصور شهرداری است. "تراکم فروشی"و کسب عوارض از"حذف پارکینگ" و موارد مشابه بلای جان این شهر شده و بخاطر این مصیبت باید ساعت‌ها گریست.
 
وقتی کارفرمایان و سرمایه گذاران با خیالی آسوده در مرکز شهر و در شلوغ‌ترین مکان‌ها نسبت به احداث مجتمع‌های اداری و تجاری اقدام میکنند و شهرداری نیز هیچ ایرادی به موضوع عدم تامین پارکینگ مورد نیاز نمی گیرد باید انتظار چنین وضعی را داشت.

به خوبی می‌دانم که حجم زیادی از درآمد‌های شهرداری از چنین مواردی کسب می‌شود، اما به چه قیمت؟!
 
کمیسیون ماده 100 کوتاهی بزرگ به این شهر کرده است و این مهم مختص دوره مدیریتی خاصی نیست و شامل اکثر مدیران در بازه‌های مختلف زمانی می‌شود.
 
شاید عدم تامین پارکینگ در بسیاری از نقاط شهر مشکل زیادی به وجود نیاورد، اما لطفا خط قرمزی تعیین کنید تا حداقل در خیابان‌های اصلی ملایر و در مناطق شلوغ از ساخت و ساز‌های مشکل آفرین جلوگیری شود. چیزی که در حقیقت وظیفه اصلی شهرداری و کمیسیون ماده 100است!


چاره چیست؟


امروزه تب و تاب بهره گیری از طرح "مدیریت هوشمند پارک حاشیه ای" و نتایج مثبت آن به گوش می رسد. طرحی با هدف کاهش بار ترافیک شهری و تخلفات ایستایی از جمله پارک دوبل، صرفه جویی در زمان، عدالت اجتماعی در راستای استفاده از فضا‌های شهر، رونق کسب و کار‌های مجاور خیابان به دلیل فرصت پارک برای افراد بیشتر که می‌تواند تحولی اساسی در زمینه ترافیکی ملایر رقم بزند.
 
پروژه‌ای که اگر به درستی صورت بگیرد می‌تواند دستاورد قابل توجه‌ای در پی داشته باشد. اگرچه تخلفات ایستایی در خیابانی همانند خیابان شهید طلوعی و فرعی‌های آن و اطراف میدان امام خمینی (ره) باید به طور کامل رفع و ساماندهی شود، اما اجرای طرح"مدیریت هوشمند پارک حاشیه ای"در اطراف پارک شهید چمران و خیابان‌های خیام و سعدی میتواند به خوبی اجرا شود و در نهایت نتایج خوبی نیز در پی داشته باشد.

به خدا قسم مسئولی که نتواند این موضوعات را مدیریت کند جایش در صندلی مدیریتی دومین شهر بزرگ استان همدان نیست!


انتظار تمام همشهریان و حتی قانون شکنان، برخورد قاطع نهاد‌های ذیربط با این معضل است.

 
چرا منابع مالی به سمت سرمایه گذاری شخصی در احداث پارکینگ‌های طبقاتی نمی‌رود؟
 
مسئول محترم از خودت سوال کن که چه مقدار شرایط را برای سرمایه گذاری این چنینی فراهم کرده ای؟
 
نمایندگان محترم مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی تا چه مقدار آماده حمایت از سرمایه گذاران این بخش هستید؟
 
آیا خودتان از این مقدار بی توجهی به چنین مسئله مهمی خسته نشده اید؟
 
نماینده محترم لطفا گریبان آن مدیری که کم کاری می‌کند را بگیرید؛ مگر شما صدای این مردم نیستید؟!

معضل ترافیکی این شهر باید هر چه زودتر برطرف شود و بر تمامی دستگاه‌های خدمت رسان واجب است پیگیر این موضوع باشند.

پیگیری و برخورد مداوم پلیس راهنمایی و رانندگی با متخلفین، حمایت نمایندگان مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در جهت سرمایه گذاری‌های شخصی در احداث پارکینگ‌های طبقاتی، جدیت اعضای شورای اسلامی شهر در برخورد با تراکم فروشی و کسب عوارضات از "حذف پارکینگ" و کوتاهی کمیسیون ماده ۱۰۰ و دنبال کردن طرح تعریض خیابان‌های اصلی توسط شهرداری ملایر، از مورد انتظار‌ترین اقدامات آن نهاد‌ها در برخورد با مشکلات ترافیکی و جای پارک این شهرستان است.
 
امید است که این یادداشت آغازگر یک تحول و شروع فعالیت مسئولین در جهت حل این مشکل باشد.

پی نوشت: نگارنده حق پاسخ را برای تمامی نهاد‌ها محفوظ و خود را ملزم به انتشار جوابیه‌های احتمالی میداند.
 
حامد عارفی-منتقد حوزه شهری
 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
بسیار عالی؛انشالله به گوش مدیران برسه این موضوع
والا دیگه خسته شدیم از این همه ترافیک
اشکان عادلی
|
United States
|
۰۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
حرف حق رو زده بنده خدا
هیجکس به فکر مردم این شهر نیست
ترافیک ملایر دیوانه کنندس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار