با آغاز دور جدید اعمال محدودیت های کرونایی در گیلان متاسفانه عدم اطلاع رسانی درست سبب ایجاد تجمع در فرمانداری ها برای دریافت برگ تردد شده است.
کد خبر: ۹۱۸۴۳۳
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۹ 22 November 2020

۹ ماهی از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد و ستاد ملی مقابله با کرونا در طول این مدت طرح‌های زیادی را برای مهار این ویروس اجرا کرده که برخی از طرح‌ها در مدت زمان خود تأثیرات خوبی در کنترل نسبی و کاهش میزان ابتلاها و فوتی‌ها داشته است.

در ایام عید نوروز بود که ستاد ملی کرونا برای جلوگیری از انتشار بیشتر و انتقال این ویروس خطرناک طرح فاصله گذاری اجتماعی و ممنوعیت ورود بین استانی را اتخاذ و اجرایی کرد که اجرای این طرح در بسیاری از استان‌های درگیر همانند گیلان که در آن زمان شرایط بدی داشت مؤثر واقع شد. به گونه‌ای که با مشارکت مردم و اعمال این محدودیت‌ها در طول آن دو هفته ویژه در روز طبیعت شاهد کاهش چشمگیر میزان ابتلاء و آمار فوتی‌ها در این استان بود. و روزهای خوب و کنترل نسبی ویروس کرونا را می‌داد.

اما متأسفانه با برداشته شدن محدودیت‌های تردد بین استانی و آغاز فعالیت بسیاری از کسب و کارها دیگر کسی از این ویروس خطرناک ترسی نداشت و گویی آن را جزئی از زندگی روزمره خود دانسته با آن کنار آمده بودند و همین عادی انگاری نسبت به ویروس کرونا این روزها بلای جان ایرانیان شده و هر روز آمار تأسف بار و غم انگیز مرگ چند صد هموطن بر اثر ابتلاء به کرونا را از زبان سخنگوی وزارت بهداشت می‌شنویم. آماری که تحلیل آن بیانگر فوت هر سه دقیقه یک ایرانی است.

این موضوع سبب شد تا بار دیگر ستاد ملی کرونا تصمیم به بازگشت دو هفته‌ای محدودیت‌های کرونایی و تعطیلی همه مشاغل بجز مشاغل ضروری در سراسر کشور بگیرید تا شاید این بار نیز همانند فروردین ماه این محدودیت‌ها ترمز کرونا را کشیده و آمارهای صعودی ابتلاء و فوتی‌ها نزولی شود تا کادر درمان و پرستاران نفسی تازه کنند. هر چند که به اذعان خود مسئولان این محدودیت‌های دو هفته‌ای برای کسب و کارها باز خسارت‌های اقتصادی به صاحبان واحدهای صنفی و بخش‌های مختلف وارد خواهد کرد اما این روزها نباید هیچ چیزی مهم‌تر از حفظ سلامت مردم و کاهش آمارها باشد.

البته در کنار مزیت‌های اجرای این محدودیت‌ها متأسفانه عدم اطلاع رسانی درست درباره جزئیات و یا شفاف و ساده نبودن توضیحات مسئولان در نخستین روز اعمال این محدودیت‌ها در استان گیلان سبب شده بود تا شاهد برخی ناهماهنگی‌ها و یا مشکل برای شهروندانی شود که مجبور به حضور در محل‌های کار خود در شهرستان‌های دیگر بودند.

عدم اطلاع رسانی درست از سوی فرمانداری‌ها به دستگاه‌های اجرایی برای اعلام اسامی کارکنان خود سبب شده بود تا از نخستین روز اعمال محدودیت‌های ترددی در برخی از فرمانداری‌ها صفی طولانی و تراکم زیادی از جمعیت برای دریافت برگ تردد شاهد باشیم که خود به محل مناسبی برای انتقال و شیوع ویروس کرونا تبدیل شده بود. این موضوع گلایه شهروندان را نیز به دنبال داشت.

باید تمام ضوابط و شرایط اعمال محدودیت‌ها برای مردم روشن بیان شود

خبرنگار مهر که برای اطلاع از چگونگی دریافت برگ تردد سری به فرمانداری رشت زده بود با جمعیت زیادی از شهروندان رو به رو شد که در صف دریافت این برگ بدون رعایت فاصله اجتماعی در انتظار بودند. یکی از این افراد در گفتگو با خبرنگار مهر خود را کارمند سرپرستی یکی از بانک‌ها معرفی کرد و گفت: محل زندگی من در یکی از شهرستان‌های غربی گیلان است که برای حضور در محل کارم هر روز مجبورم این مسیر را تا شهرستان رشت طی کنم.

وی با بیان اینکه بر اساس ضوابط تعیین شده در اعمال محدودیت‌ها من اجازه تردد بین شهرستان خودم و رشت را بدون داشتن برگ تردد و اعلام پلاک ماشین ندارم، افزود: متأسفانه عدم اطلاع رسانی درست از سوی دستگاه‌های مسئول سبب شده تا بانک به صورت خودسر اقدام به صدور برگ تردد برای کارمندان با شرایط من کند که بعد از پرس و جو مشخص شد این برگ هیچ اعتباری ندارد.

احمدی با اشاره به اینکه من و تعدادی از همکارانم برای تردد، بدون جریمه، دوباره مجبور شدیم تا لیستی تهیه و برای ثبت در سامانه پلیس به فرمانداری رشت ارائه دهیم، تصریح کرد: قطعاً اگر اطلاع رسانی درست و به موقع انجام و تمام موارد به روشنی برای مردم توضیح داده می‌شد شهروندان با این حجم از سردرگمی مواجه نبودند.

صدور ۴ هزار برگ تردد در فرمانداری رشت

اما علی فتح اللهی فرماندار رشت نیز درباره این تجمع و عوامل آن نیز در گفتگویی با اشاره به اینکه این ازدحام در ساعات اولیه صبح بوده است، اظهار کرد: تلاش شد با تسریع در صدور برگ تردد میزان انتظار شهروندان را کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه تلاش شده زیرساخت‌های لازم برای صدور اینترنتی برگ تردد نیز فراهم شود، گفت: احتمال دارد از سوی ستاد استانی کرونا، تصمیمات جدیدی در خصوص نحوه صدور برگ تردد و محدوده‌های ترددی بین شهری در استان اخذ شود که این موضوع بزودی از سوی این ستاد به فرمانداری‌ها اعلام می‌شود.

فرماندار رشت با اشاره به جزئیات چگونگی دریافت برگ تردد، اضافه کرد: برای افراد شاغل در ادارات و دستگاه‌های اجرایی مستقر در رشت که محل سکونت آنها در شهر دیگری است از طریق مکاتبه این دستگاه‌های با فرماندار و به صورت تجمیعی برگ تردد صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه بسیاری از مراجعات به فرمانداری برای دریافت برگ تردد بی مورد و غیرضروری است، تصریح کرد: برای ترددهای داخل شهرستانی نیاز به دریافت برگ تردد نیست مگر اینکه فرد دارای خودرویی با پلاک غیربومی باشد که در آن صورت با ارائه مدارک و مستندات به پلیس از جریمه جلوگیری به عمل می‌آید.

فتح اللهی با اشاره به صدور چهار هزار برگ تردد برای افراد واجد شرایط در فرمانداری رشت، افزود: شهروندان به اطلاعیه‌های ستاد استانی کرونا در زمینه چگونگی اجرای این محدودیت‌ها توجه کنند تا از مراجعه غیر ضروری به فرمانداری جلوگیری شود.

برخورد قاطع با متخلفان محدودیت‌های کرونایی

جانشین ستاد مقابله با کرونا استان گیلان نیز با اشاره به همکاری خوب اصناف در تعطیلی واحدهای صنفی از آغاز اعمال محدودیت‌های جدید کرونایی، اظهار کرد: در استان گیلان دو شهر دارای وضعیت قرمز، پنج شهر نارنجی و مابقی نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

محمود قاسم نژاد با بیان اینکه اعمال محدودیت‌های جدید بر اساس وضعیت هر شهری اجرایی می‌شود، افزود: ورود و خروج خودروهای با پلاک غیربومی به شهرستان‌های قرمز کرونایی گیلان همانند رشت و رودبار ممنوع است.

وی با بیان اینکه در صورت تخلف در ورود به این شهرها راننده یک میلیون تومان جریمه می‌شود، گفت: در صورت تکرار ورود این جریمه‌ها نیز تکرار خواهد شد.

قاسم نژاد با اشاره به ممنوعیت ورود و خروج خودروهای پلاک غیربومی به شهرهای نارنجی همانند آستارا، تالش، ماسال، سیاهکل و لنگرود، ادامه داد: رانندگان متخلف در این شهرها جریمه ۵۰۰ هزار تومانی می‌شوند و این جریمه نیز در صورت تکرار ورود و خروج غیر ضروری برای روز بعد هم تکرار می‌شود.

وی به چگونگی فعالیت ادارات و اصناف در این شهرها نیز اشاره و بیان کرد: گروه‌های شغلی ۱ و ۲ در شهرهای زرد می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گیلان با بیان اینکه گروه‌های شغلی ۳ و ۴ در شهرهای نارنجی و قرمز نمی‌توانند فعالیت کنند، افزود: بر اساس بخشنامه سازمان اداری و استخدامی کشور ادارات در شهرهای قرمز یک دوم تا یک سوم می‌توانند فعال باشند.

وی با اشاره به دریافت برگ تردد برای افرادی که به ضرورت کار و فعالیت خود باید بین شهرستان‌ها تردد کنند، ادامه داد: این افراد از طریق دستگاه مربوط خود می‌توانند با ارائه مدارک از فرمانداری برگ تردد دریافت کنند.

گفتنی است؛ از آغاز اجرای طرح جدید محدودیت‌های کرونایی در استان گیلان پلیس در مبادی ورودی استان در شرق، غرب و جنوب تعدادی از شهروندان و هموطنانی که اجرای این محدودیت‌ها را جدی نگرفته بودند و یا به دلیل عدم آگاهی درست اقدام به دریافت برگ تردد نکرده بودند را راهنمایی کرده است. بررسی سطح شهر به ویژه در شهرهای قرمز همانند رشت و رودبار نیز نشان از کاهش ترددها نسبت به روزهای گذشته دارد.

شناسایی ۱۳۰ بیمار جدید کرونایی طی ۲۴ ساعت گذشته

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی نیز با اشاره به شناسایی ۱۳۰ بیمار جدید کرونایی در شبانه روز گذشته، اظهار کرد: ۷۰ بیمار به صورت سرپایی و ۶۰ بیمار نیز در مراکز درمانی بستری شدند.

آبتین حیدرزاده با بیان اینکه در مجموع ۴۲۰ بیمار کرونایی در مراکز درمانی گیلان بستری هستند، گفت: متأسفانه عامل بیشتر ابتلاها مربوط به دورهمی های خانوادگی است.

وی با اشاره اینکه در حال حاضر اصناف با تعطیلی واحدهای صنفی خود مشارکت خوبی برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا در استان گیلان داشته‌اند، تأکید کرد: امیدواریم با اجرای محدودیت‌های جدید و در خانه ماندن شهروندان شاهد کاهش آمار ابتلاهای روزانه باشیم.

حیدرزاده اضافه کرد: قطعاً اگر شهروندان در کنار محدودیت‌های کرونایی، استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی و عدم حضور در دورهمی ها را مورد توجه قرار می‌دهند شاهد کاهش ۸۰ درصدی ابتلاها باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار