روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه یکشنبه گزارش داد؛ یک طرح تحقیقاتی این دانشگاه نشان داد، عصاره آبی گیاه اُشَق (با دوز ۵۰۰ میلی گرم بر کیلوگرم) در درمان زخم معده موثر است
کد خبر: ۹۱۸۲۹۸
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶ 22 November 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،بر پایه نتایج طرح تحقیقاتی «ارزیابی اثر محافظتی عصاره آبی گیاه اُشَق (Dorema ammoniacum D. Don) در مدل حیوانی در درمان اولسر پپتیک» که توسط دکتر سمیرا شیرویی با همکاری دکتر محمدحسین فرزایی و دکتر مهسا هواسی پور در معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه انجام شد مشخص گردید، عصاره آبی گیاه اشق در درمان زخم معده موثر است.

براساس گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، نتایج بدست آمده در این تحقیق نشان داد که بـااستفاده از عصـاره اُشَق می توان روند بهبود زخم معده را تسـریع کرد.

این گزارش افزود: از آنجایی که اثر درمانی عصاره در دوزهای ۵۰۰ و هزار میلی گرم بر کیلوگرم تفاوت چشمگیری نسبت به دوز ۲۵۰ میلی گرم بر کیلوگرم آنها داشته و از طرفی دیگر اثر درمانی دوز ۵۰۰ نیز در مقایسه با رانیتیدین قابل قبول می باشد.

براساس این گزارش، مصرف دوز ۵۰۰ میلی گرم بر کیلوگرم نسبت به هزار میلی گرم به دلیل اثرات نامطلوب احتمالی (در اثر افزایش دوز) توصیه می شود.

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: در دسترس بودن آسـان، تهیه ارزان قیمت، بوی مطبوع و تأثیر مثبت آن در تسریع روند بهبودی زخم معده از ویژگیهای مثبت آن بوده و نقطه قوت این گیاه دارویی به شمار می آید.

باتوجه به مرور مقالات در دسترس به نظر می رسد این مطالعه، اولین مورد بررسی تأثیر عصاره اُشَق بر روند ترمیم زخم معده باشد.



منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار