برکسی پوشیده نیست که ریاست مجمع نمایندگان هر استان تنها ساختاری درون سازمانی در راستای تسهیل بروکراسی اداری شکل می گیرد اما در عمل رییس مجمع نمایندگان هیچ برتری یا امتیازی نسبت به دیگر همکاران خود برخوردار نخواهد بود ،همچنان که رییس مجلس شورای اسلامی هم تنها از یک رای در پارلمان برخوردار است ،رییس مجمع هم چیزی فراتر از همان حق رای وحق نظارت را نمی تواند برای خود قایل شود .
کد خبر: ۹۱۶۱۳۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵ 12 November 2020

تابناک ایلام::روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه "بهزاد علیزاده " نماینده مردم شریف شهرستانهای دهلران ،دره شهر ،آبدانان وبدره  بعنوان رییس مجمع نمایندگان استان ایلام انتخاب شده است . این خبر و نحوه انتخاب نماینده حوزه جنوب استان بعنوان رییس مجمع نمایندگان  از قول "علی اکبر بسطامی " نماینده حوزه شمالی استان در رسانه ها وفضای مجازی انتشار یافت.

قبل از پرداختن به موضوع ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که انتخاب هر کدام از نمایندگان استان ،چه آقای علیزاده ،آقای بسطامی و خانم فلاحی هیچ تفاوتی برای این رسانه نداشته و هرکدام از نمایندگان دارای جایگاه خاصی نزد این رسانه می باشند از اینرو انتظار می رود ،تحلیل این موضوع به منزله رویارویی یا تخریب نمایندگان تعبیر نشود .

اهمیت این موضوع از این منظر است که بالاخره پس از دو ماه بحث وجدل درون گروهی بین نمایندگان استان این گونه تصور می شود که سه نماینده استان برای تشکیل ابتدایی ترین ساختار درون مجلس به یک اتفاق نظر رسیده اند ،اما بررسی شیوه تشکیل مجمع وانتخاب رییس آن بیانگر واقعیتی غیر از مفروضاتی است که از انتخاب رییس مجمع نمایندگان استان در اذهان عمومی شکل می گیرد .

برکسی پوشیده نیست که ریاست مجمع نمایندگان هر استان تنها ساختاری درون سازمانی در راستای تسهیل بروکراسی اداری شکل می گیرد اما در عمل رییس مجمع نمایندگان از هیچ برتری یا امتیازی نسبت به دیگر همکاران خود برخوردار نخواهد بود ،همچنان که رییس مجلس شورای اسلامی هم تنها از یک رای در پارلمان برخوردار است ،رییس مجمع هم چیزی فراتر از همان حق رای وحق نظارت را نمی تواند برای خود قایل شود .

بررسی شیوه انتخاب رییس مجمع نمایندگان در ادوار گذشته نشان می دهد که نمایندگان استان با اجماع بر شیوه انتخاب رییس به یکی از شیوه های سنی یا بر اساس حروف الفبا به صورت چرخشی رییس مجمع نمایندگان را برگزیده اند ،هرچند براساس قانون به شکل یک انتخابات و از طریق رای اکثریت نمایندگان استان  ،رییس مجمع برای یک سال انتخاب می شود.کما اینکه در مجلس دهم ،ریاست مجمع بر اساس حروف الفبا سال اول به امینی ،سال دوم به کاظم زاده وسال سوم به میرزایی رسید!

از آنجاییکه تعداد نمایندگان استان کمتر از تعداد انگشتان یک دست است ،تنها انرژی مثبتی که از شیوه انتخاب رییس مجمع ساتع می شود ،همراهی ،همدلی ووحدت بین سه نماینده در راستای پیگیری مسایل ومشکلات استان و تامین منافع مردم است.

اما از آنجاییکه در انتخاب رییس مجمع نمایندگان استان در این دوره از مجلس شورای اسلامی به گونه ای عمل شده است که یکی از نمایندگان حوزه شمالی استان از چرخه مشارکت در انتخاب رییس مجمع خارج شوند ،این پیام به بیرون مخابره می شود که دو به یک شدن نمایندگان استان نمی تواند تامین کننده منافع مردم استان باشد .

مهمتر اینکه در حالیکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تعطیلات دوهفته ای به سر برده ویکی از نمایندگان استان به دلیل ابتلای به کرونا می بایست دوران نقاهت خود را سپری نماید ، بیشتر بر ابهام شیوه انتخاب رییس مجمع افزوده است ، موضوعی که می تواند وحدت و همدلی بین سه نماینده استان را به محاق ببرد.

مضافا اینکه تعجیل و انتخاب رییس مجمع بدون اطلاع  یکی از نمایندگان حوزه شمالی استان این بیم ونگرانی را ایجاد می کند که در ادامه از عنوان رییس مجمع در راستای فشار بر سیستم اجرایی به منظور دخالت در عزل ونصب مدیران و منفعت طلبی های فردی بهره برداری نادرستی شود .

آنچه که در این دوره از مجلس شورای اسلامی مشهود است ،درجایی که رییس پارلمان  ،دستگاه بزرگ تقنینی کشور را قایل به فرد نموده ،نمی توان این انگاره را از نظر دور نگه داشت که همفکران وی درمجلس شورای اسلامی، ریاست مجمع نمایندگان وفراکسیون ها را قابل به فرد نموده و از آن به عنوان ابزاری غیر قانونی برای پیشبرد اهداف فردی وجریانی استفاده نمایند .

جان کلام اینکه انشقاق و چند دستگی در بین نمایندگان استان که کمترین تعداد کرسی پارلمان را دریین سایر استانها به خود اختصاص داده اند یکی از نگرانی هایی بود که همواره بیس مطالب پیشین انتشار یافته از سوی  این رسانه را تشکیل می داد .با اتفاق نگران کننده شیوه انتخاب رییس مجمع نمایندگان این نگرانی عینیت یافت و اینک باید گفت سه نماینده ای که خود به دو دسته تشکیل شده اند چگونه می توانند تامین کننده منافع کلان مردم استان باشند ؟!

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ایلام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
تابناک دست ازاین فتنه انگیزی بردار خجالت بکش
اگر به قول خودتان برای تعیین رئیس مجمع نمایندگان شرط سنی یا الفبایی ملاک باشد سال سوم نوبت به خانم فلاحی می رسد این هم جزع و فزع و کارشکنی شما و خانم فلاخی در این مسیر برای چیست
حالا معلوم شد که چه کسیست مخالف می زنه به خانم دکترتان بگو این قدر تشنه قدرت نباشد به جای آن در فکر خدمت به مردم باشد
پیام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
برادر اسدی وقتی این ریاست بر اساس نوبت هست و هیچ برتری و امتیازی ندارد دیگه اینهمه تفسیر نمی خواد
اصلا خود نمایندگی اختیاراتش چی هست که رئیس و مرعوس ! داشته باشه ، انهم در جمع سه نفره
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار