هرگاه در انزلی سخن از بازیافت و تحویل زباله خشک به میان می آید مردم بی اختیار غرفه های بازیافتی در ذهنشان تداعی می شود که برای تفکیک از مبداء در چهار نقطه شهر تعبیه شد و قرار بود روزهای زوج و فرد به مردم خدمات ارائه کنند.
کد خبر: ۹۱۴۰۳۸
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۸ 03 November 2020

 اما آنچه آسمان این یادآوری را تیره و تار می کند، خاطره ناخوشایند مردم از عملکرد این غرفه هاست، مردم انزلی نتوانستند آن خدماتی که توقع داشتند به نحو مطلوب و شایسته ای دریافت کنند.  

غرفه هایی که قرار بود از ساعت ۹ الی ۱۳ و ۱۵ الی ۱۹ باز باشند  اما در عمل مردم با در بسته مواجه می شدند. مکان این غرفه ها در خیابان پاسداران، کوی انصارالحسین و بازار کاسپین بود.  

با توجه به تاکیدات مسئولان بر لزوم فرهنگ سازی در این حوزه، مردم انزلی اشتیاق بسیاری دادند اما در نهایت غرفه ها عملکرد مطلوبی نداشتند.

این تجربه نه چندان مطلوب، زمینه ساز نصب و راه اندازی دستگاه خود دریافت زباله توسط شرکت پیمانکار جدید خدمات شهری شهرداری انزلی شد که براساس شواهد و اظهارات شهروندان در فضاهای مجازی این دستگاه نیز ظاهرا به سرنوشتی همچون غرفه های بازیافت مبتلا گشته است.

مردم در ساعات اولیه ( ۸ صبح) با دستگاهی که بسته است روبرو هستند.  

در روز افتتاح این دستگاه مدیرعامل شرکت پیمانکار خدمات شهری انزلی نیز اعلام کرده بود که این دستگاه در ساعات مشخصی قادر به ارائه خدمات است. متاسفانه حافظه تاریخی مردم شهر انزلی لبریز از خاطرات این چنینی است.  

لیلا مسروری یک فعال محیط زیستی با اشاره به تجربه نامطلوب مردم انزلی از غرفه دریافت پسماند خشک می گوید : کار با این دستگاه برای عموم ساده نیست و طبق گفته ها تا مدتی برای آموزش اپراتورها حضور دارند که گذر زمان کیفیت و ثمر بخشی این موضوع را مشخص می کند.  اصولی تر آن بود که در ساخت دستگاه سادگی و اصطلاحا کاربردوست بودن آن لحاظ می شد.  

وی دستگاه خود دریافت زباله و غرفه بازیافت را اقدامات کمکی برای مدیریت پسماند عنوان و تصریح کرد :  کاهش پسماند و تفکیک زباله از مبدا به فعالیت های اصولی و رفتار متعهدانه کلیه افراد جامعه نظیر همراه داشتن کیسه پارچه ای هنگام خرید و رایزنی دستگاههای مربوطه با صنایع جهت کاستن از پسماند و غیره بستگی دارد.

وی خاطرنشان کرد : هر کدام از ما در هر خریدها حجم زیادی پسماند تولید می کنیم که این یک چالش است. باید در مدیریت پسماند زیر ساختها را اعم از ایجاد کارخانه کمپوست و زباله سوز فراهم کردتا بتوان این چرخه را کامل نمود.  

وی با بیان اینکه برای جلب مشارکت های عمومی در موارد این چنینی باید دستگاهی که استفاده از آن برای مردم آسان باشد، انتخاب کرد، افزود: درگاه های ورود پسماند به دستگاه در ارتفاعی طراحی شده که استفاده عمومی از آن بویژه برای کودکان آسان نیست. این درحالی است که بیشترین اثربخشی این دستگاه ها برای فرهنگ سازی و ایجاد عادت مثبت از کودکی است.  

هرکاری که مردم را ترغیب و تشویق به تفکیک پسماند کند می تواند اثر بخش باشد.  

صفورا غله زاری کنشگر اجتماعی و فعال محیط زیستی با بیان این مطلب افزود : دریافت پول، بن و غیره در ازای زباله های بازیافتی یکی از عوامل موثر در فرهنگ سازی تفکیک زباله از مبداء است.

وی یادآور شد : غرفه های بازیافت، تجربه ناخوشایندی بود. کارمندان و کارکنان ادارات دولتی و خصوصی در ساعات اولیه صبح و یا عصر هنگام می توانستند از این غرفه ها استفاده کنند که در آن ساعات با در بسته این غرفه ها مواجه می شدند؛ تجربه ای که به ظاهر در حال تکرار شدن است.       

مدیرعامل شرکت بهبود گستر پایدار خزر مجری این طرح با بیان اینکه دستگاه خود دریافت زباله در راستای فرهنگ‌سازی جمع آوری پسماند خشک و تفکیک زباله از مبداء در مدیریت پسماند شهری نصب و راه اندازی شده است، اذعان داشت : امروزه یکی از مشکلات مدیریت پسماند شهری افزایش میزان تولید پسماند در خانوارهاست. هم اکنون سرانه تولید پسماند در ایران دو برابر معدل جهانی است.  

محمد ابراهیم تولایی با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی در تولید پسماند خانگی تصریح کرد: باید هزینه های مدیریت پسماند نیز کاهش یابد. یکی از راههای موثر در این زمینه که علاوه بر کاهش هزینه از اشاعه و همه گیری بیماری های واگیردار جلوگیری کرده و سلامت مردم را تهدید نمی کند تفکیک زباله خشک و تر در محل تولید مانند منازل، ادارات، سازمانها، مراکز تفریحی، گردشگری و هتل هاست.

وی با اشاره به اینکه ما برای طرح جمع آوری پسماند خشک از مبداء تلاش می کنیم، خاطر نشان کرد: این دستگاه ساخت یکی از شرکتهای دانش بنیان کشور و ایرانی می باشد که پس از دریافت زباله های خشک اعم از پت، بطری های آب معدنی و نوشابه، قوطی های فلزی نوشابه، رب گوجه فرنگی، کنسرو،   ظروف شوینده های بهداشتی، مایع های سفید کننده و جرم گیر، مایع ظرفشویی، ظرف های شیشه ای، کارتن، مقوا، کتاب آنها را خرد و آسیاب می کند.  

وی تصریح کرد : افرادی که از این دستگاه استفاده می کنند هدیه های مشارکت بصورت بن خرید می گیرند.  

وی مردم انزلی را به لحاظ فرهنگی و هنری دارای خصوصیات ویژه و منحصر به فردی عنوان و تصریح کرد : برای برخورداری از شهری بهتر و زیباتر با همکاری مدیریت شهری و شهردار انزلی در قدم بعدی نایلون های قابل بازگشت به طبیعت را جایگزین کنیم. احداث کتابخانه ای از کتابهای جمع آوری شده طرح تفکیک زباله از مبداء از برنامه های آتی این شرکت می باشد.  

وی با بیان اینکه باید برای مشکل زباله گرد ها در شهر چاره اندیشی کرد گفت : اجرای این طرح به معنی بیکاری و ضربه زدن به زباله گردها نبوده بلکه ما به دنبال ساماندهی آنها با انجام تست سلامت و صدور شناسنامه سلامت هستیم.  

اما شهردار بندرانزلی انزلی هدف از بهره برداری از دستگاه خود دریافت زباله زباله را تسریع در تفکیک زباله از مبداء عنوان کرد.

بدرالدین بدری با بیان اینکه انزلی سومین شهر پس از تهران و شیراز به این دستگاه مجهز شده است، افزود: این دستگاه ساخت نخبگان ایرانی و گامی موثر برای تحقق شعار جهش تولید می باشد.  

به گفته وی با تشویق شهروندان برای تفکیک زباله از مبداء از حجم زباله تر و خشک تولید شده شهروندان کاسته خواهد شد.

بدری سرانه تولید زباله هر شهروند اهل انزلی را روزانه یک کیلوگرم اعلام و تصریح کرد: متاسفانه مقدار زباله تولید شده در انزلی بیش از معیار جهانی است.  

وی در خصوص علت جانمایی دستگاه خود دریافت زباله در بوستان ساحلی پاسداران گفت : حضور شهروندان و گردشگران در این محل بندرانزلی از دلایل جانمایی این دستگاه بوده است. شهر گردشگری انزلی علاوه بر جمعیت ثابت ۱۲۵ هزار نفری، جمعیت شناور بسیار بالای دارد.  

بدری،  از شهروندان و گردشگران خواست این شهر را خانه دوم خود بدانند و با بی توجهی زباله ها را در شهر رها نکنند.

گرچه از استقرار دستگاه خود دریافت زباله مدت زیادی نگذشته است ولی در روزهای نخستین آغاز به کار خود نتوانسته رضایت شهروندان را فراهم آورد.  

دستگاه خود دریافت زباله دستگاهی است که بطری‌های خالی و استفاده شده را دریافت کرده و در مقابل آن رسیدی برای دریافت پول یا اوراق بهادار دیگر به مشتری می‌دهد.

 این دستگاه، با دریافت یک محصول استفاده شده، پول یا رسیدی معادل پول به مشتری می‌دهد، عملکرد این دستگاه برعکس دستگاه فروش خودکار است. به همین جهت در عنوان انگلیسی آن، ماشین فروش خودکار معکوس یا وندینگ ماشین معکوس خوانده می‌شود.

شهرستان بندر انزلی در ۴۰ کیلیومتری غرب مرکز گیلان نخستین شهر در شمال کشور است که پس از تهران و شیراز به این دستگاه مجهز شده است. این شهر حدود ۲۰۰ نفر نیروی خدماتی و پاکبان دارد.  

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار