کد خبر: ۹۰۵۱۳۰
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۹ 30 September 2020
«تسلیم اضطراب نمی شویم»، کتابی برای ایستادگی در برابر افکاری که با وعده های دروغ ما را به دام بیماری اضطراب سوق می دهد، منتشر شد.
 

 

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی- مریم داوری:  کتاب «تسلیم اضطراب نمی شویم» نوشته «جواد تقوی سوره برق» از روانشناسان کشورمان مشتمل بر 211 صفحه از سوی انتشارات آراه منتشر و روانه بازار کتاب شد.  این کتاب رویکرد شناختی – رفتاری با محوریت تکنیکی در درمان اختلالات اضطرابی دارد و کتابی کاربردی برای همه آنهایی است که جای خالی آرامش را در لحظه های زندگی جست و جو می کنند.

 

کتاب «تسلیم اضطراب نمی شویم» شامل 3 فصل با عناوین اضطراب، ارزیابی و سنجش در ساختار مصاحبه و درمان اختلالات اضطرابی است.در فصل اول مسایلی همچون عوامل استرس زا، اضطراب، اجتناب های موقعیتی، شناختی، حمایتی، جسمی و جانشینی، یادگیری و شناخت برای نترسیدن و مولفه های اضطراب مطرح شده است.

 

سنجش و ارزیابی در روند درمان، ابزارهای سنجش، راهبردهای عمده رفتار درمانی شناختی، آزمون افکار خود آیند و مولفه های ضروری جهت برنامه کنترل اضطراب از جمله مواردی است که در فصل دوم تبیین شده است. مسایلی مانند درمان اختلالات اضطرابی، آزمایش های رفتاری، اصول درمان، فنون آرامش، مواجهه تجسمی و سرکوبی فکر، اختلال هراس، درمان هراس، مدیریت موقعیت های پر استرس، برنامه ریزی برای عود بیماری در فصل سوم کتاب «تسلیم اضطراب نمی شویم» گنجانده شده است.

 

«تسلیم اضطراب نمی شویم» کتابی است برای تسلیم نشدن. برای ایستادگی در برابر افکاری که با وعده های دروغ ما را به دام بیماری اضطراب سوق می دهد. این کتاب حاصل سالها تلاش و تجربه مولف در کار با مراجعین اضطرابی در مرکز مشاوره و اعصاب و روان استان گیلان و تلفیق این تجارب با کتابها و اطلاعات معتبری است که سایر فعالان حوزه اختلالات اضطرابی در آثار خویش ثبت کرده اند.در این اثر که به سه ساختار معرفی، سنجش و درمان تمرکز دارد، نویسنده تلاش کرده است که در هر مرحله به روشن ترین طریق ممکن با طرح مثال های کافی، اضطراب را ترسیم و سپس روش های سنجش و شناسایی آن در افراد را آموزش داده و در نهایت با معرفی و یاددهی تکنیک های روز به رفع و درمان اضطراب کمک کند. این اثر نه تنها برای متخصصین حوزه های درمان که برای همه افرادی که به نحوی با اضطراب مواجه هستند، مفید است.

 

«جواد تقوی» در مقدمه کتاب «تسلیم اضطراب نمی شویم» آورده است: اضطراب یک احساس ناخوشایند و مبهم و اغلب به شکل دلواپسی است که با حسن تردید نسبت به یک عامل ناشناخته تعریف می شود. اضطراب یکی از احساسات عاطفی انسان است اما هنگامی که این احساس شدت می یابد، ممکن است به نتایج نامطلوبی منجر گردد. این حس ناخوشایند می تواند با علایم فیزیولوژیک، علایم عاطفی و علایم روانی بسیاری همراه باشد. در شرایط تهدیدکننده، واکنش های اضطراب عمومیت دارند. با این حال اضطراب بیش از حد ممکن است یک فرد را ناتوان کند و با عملکرد موکد تداخل نماید. امروزه استرس، اضطراب و افسردگی به یکی از مهمترین مسایل مورد مطالعه روان شناسان، روان پزشکان و متخصصان علوم رفتاری در سراسر جهان تبدیل شده است.

 

در قسمتی از کتاب «تسلیم اضطراب نمی شویم» می خوانیم: زمانی که مراجع احساس می کند خوب شده است، آخرین چیزی که می خواهد به آن فکر کند این است که بیماری وی دوباره برگردد ولی اگر از قبل برنامه ریزی داشته باشید، کارهای زیادی هست که می توانید برای جلوگیری از عود کردن علایم و در نتیجه ایجاد اطمینان سلامت در مراجع خویش انجام دهید. ابتدا برای وی با مثالی شرح دهید که این گونه فکر کنید که وقتی زخمی می شوید، احتمالا دوست دارید کارهایی انجام دهید که مانع از آن می شود که دوباره آسیب ببینند. اگر مثلا موقع دویدن مچ پایتان آسیب ببیند، تلاش می کنید موقع دویدن مراقب باشید پای خود را کجا می گذارید تا از این طریق دیگر مچ پایتان آسیب نبیند. جلوگیری از عود مجدد اضطراب نیز چیز متفاوتی نیست لذا در این بخش با روش نظام مند برای نظارت بر سلامتی مراجعین آشنا می شویم که آن را می توان از لزوم پایان درمان دانست. عود بیماری یعنی زمانی که نشانه های مشکل آفرین و نگران کننده بار دیگر باز می گردد یا بدتر می شود. خوشبختانه کارهای زیادی هست که می توان انجام داد تا از بازگشت بیماری یا بدتر شدن آن جلوگیری کند.

 

گفتنی است، کتاب «تسلیم اضطراب نمی شویم» نوشته «جواد تقوی سوره برق»، روانشناس خانواده، اختلالات اضطرابی و اعتیاد مشتمل بر 211 صفحه در شمارگان 1000 نسخه از سوی انتشارات آراه با قیمت 45000 تومان چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار