کد خبر: ۹۰۵۱۲۹
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۸ 30 September 2020

 

طبق آمار اعلام شده توسط مرکز آمار ایران، استان اردبیل با تورم نقطه به نقطه ۲۹.۵ درصدی در شهریور ماه سال ۹۹ در رتبه ۳۰ قرار دارد و در این ماه درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل برای خانوارهای کشور ۳۴.۴ درصد است.

کمترین نرخ تورم ماهانه به اردبیل اختصاص یافت/ رتبه ۳۰ اردبیل در تورم نقطه به نقطه شهریور ماه ۹۹

خبرگزاری فارس- اردبیل|سرویس اقتصادی؛ مهران عقلمند: مرکز آمار ایران پس از بررسی شاخص قیمت مصرف‌کننده در شهریورماه سال ۹۹، درصد تغییر شاخص کل نسبت به مدت مشابه سال قبل را به تفکیک استان‌ها منتشر کرد که در این آمار درصد تغییر شاخص کل برای خانوارهای کشور نسبت به شهریور ماه سال ۹۸، ۳۴.۴ درصد اعلام شد، در این ماه عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور (١٠٠=١٣٩٥) به  ۲۴۴.۳ رسید که نسبت به ماه قبل ۳.۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

 

رتبه ۳۰ اردبیل در تورم نقطه به نقطه کل خانوارها

بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان هرمزگان با ۳۸.۲ درصد و کمترین آن مربوط به استان آذربایجان‌غربی با ۲۸.۶  درصد است و استان اردبیل نیز با ۲۹.۵ درصد در رتبه ۳۰ قرار دارد؛ یعنی خانوارهای ساکن استان هرمزگان نسبت به شهریور ماه ۱۳۹۸ به طور متوسط ۳.۸ درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوارهای استان آذربایجان‌غربی ۵.۸ درصد کمتر از میانگین کل کشور برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌‌اند و خانوارهای استان اردبیل نیز به طور متوسط ۴.۹ درصد کمتر برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان هزینه پرداخت کرده‌اند.

در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان کهگیلویه وبویراحمد با ۶.۳ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان اردبیل با ۱.۷ درصد افزایش است.

طبق آمار اعلامی نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به شهریور ماه ۱۳۹۹ برای کل خانوارهای کشور به عدد ۲۶ درصد رسیده و در عین حال نرخ تورم دوازده ماهه استان اردبیل نیز ۲۳.۸ درصد بوده و در رتبه ۲۶ قرار دارد.

بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان هرمزگان با ۳۱.۴ درصد و کمترین نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به شهریور ماه ۱۳۹۹ نیز مربوط به استان آذربایجان‌غربی با ۲۱.۵ درصد است.

رتبه ۲۹ اردبیل در تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری

در شهریور ماه ۱۳۹۹ عدد شاخص کل برای خانوارهای شهری (١٠٠=١٣٩٥) به ۲۴۳.۱ رسید که نسبت به ماه قبل ۳.۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای شهری کشور ۳۴.۵ درصد است و بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری در این ماه مربوط به استان هرمزگان با ۳۸.۵ درصد و کمترین آن مربوط به استان آذربایجان‌غربی با ۲۷.۸ درصد است و استان اردبیل نیز با ۲۹.۳ درصد در رتبه ۲۹ قرار دارد.

یعنی خانوارهای شهری ساکن استان هرمزگان به‌طور متوسط ۴ درصد بیش از میانگین کل کشور برای خرید یک«مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند و خانوارهای استان اردبیل نیز به‌طور متوسط ۵.۲ درصد کمتر از میانگین کشوری برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان هزینه پرداخت کرده‌اند‌.

در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای شهری مربوط به استان کهگیلویه وبویراحمد با ۶.۸ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان اردبیل با ۱.۸ درصد افزایش است.

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به شهریور ماه ١۳۹۹ برای خانوارهای شهری کل کشور ۲۶.۱ درصد بوده و در عین حال در استان اردبیل نیز نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به شهریور ماه ۲۳.۶ درصد رسیده و از این حیث نیز در رتبه ۲۵ قرار دارد.

بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان هرمزگان با ۳۱.۳ درصد و کمترین نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به شهریور ماه سال ۹۹ نیز مربوط به استان آذربایجان غربی با ۲۱.۹ درصد است.

رتبه ۲۹ اردبیل در تورم نقطه به نقطه خانوارهای روستایی

در شهریور ماه ١۳۹۹ عدد شاخص کل برای خانوارهای روستایی کشور (١٠٠=١٣٩٥) به ۲۵۱.۰ بوده که نسبت به ماه قبل ۳.۵ درصد افزایش داشته و درصد تغییر شاخص کل خانوارهای روستایی نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۳۴.۱ درصد است.

بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای روستایی مربوط به‌ استان‌ یزد با ۴۱.۸ درصد و کمترین آن مربوط به استان ایلام با ۲۸.۶ درصداست و استان اردبیل نیز با ۳۰.۲ درصد در رتبه ۲۹ قرار دارد؛ یعنی خانوارهای‌روستایی ساکن استان یزد به طور متوسط ۷.۷ درصد بیشتر از میانگین کل کشور برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند و خانوارهای روستایی ساکن استان اردبیل نیز به‌طور متوسط ۳.۹ درصد کمتر برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان هزینه پرداخت کرده‌اند.

در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای روستایی مربوط به استان گیلان با ۵.۵ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان اردبیل با ۱.۵ درصد افزایش است.

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به شهریور ماه ١۳۹۹ برای خانوارهای روستایی کشور به ۲۵.۴ درصد رسیده و نرخ تورم دوازده ماهه برای خانوارهای روستایی استان اردبیل نیز ۲۴.۲ درصد بوده و بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان هرمزگان با ۳۱.۷ درصد بوده و کمترین نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به شهریورماه سال ۱۳۹۹ نیز مربوط به استان خوزستان با ۲۰.۳ درصد است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، آمار منتشر شده نشانگر تورم پایین در استان اردبیل نسبت به سایر استان‌ها بوده و به طوریکه در شهریور ماه سال جاری استان اردبیل کمترین نرخ تورم ماهانه را در بخشهای کل خانوارها، شهری و روستایی کسب کرده و این درحالیست که آمار منتشر شده در سطح جامعه ملموس نبوده و موجب تعجب مردم شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار