کد خبر: ۹۰۳۴۰۷
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸ 26 September 2020

 

بعد از ۵۱ روز آمار فوتی‌های کرونا دوباره وارد کانال ۲۰۰ شد و در ۲ هفته آینده روند فوتی‌های کرونا صعودی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، بعد از ۵۱ روز دوباره آمار فوتی‌ها وارد کانال ۲۰۰ شد و بر اساس پیش بینی‌های متخصصان مرگ و میر‌های کرونایی در ۲ هفته آینده صعودی خواهد بود و ۱۵ الی ۲۰ درصد فوتی‌های روزانه بر اثر ابتلا به ویروس کروناست و برخی روزانه ۶۰۰ فوتی در آبان و ۹۸۰ فوتی در آذرماه را بر اساس روند فعلی بیماری تخمین زده اند.

به گفته سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت روز گذشته سه هزار و ۵۶۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و یک هزار و ۷۰۸ نفر از آن‌ها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴۳۹ هزار و ۸۸۲ نفر رسید.

متاسفانه ۲۰۷ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و بر این اساس هر ۷ دقیقه یک بیمار کرونایی جان خود را از دست می‌دهد، مجموع جان باختگان این بیماری به ۲۵ هزار و ۲۲۲ نفر رسید و ۴۰۲۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری در بخش‌های مراقبت ویژه قرار دارند.

استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند و در این بین وضعیت تنها ۲ استان سیستان و بلوچستان و کردستان سفید است.

استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد و آذربایجان شرقی به حالت شبه انفجاری شیوع بیماری رسیده‌اند، باید توجه داشت که افزایش موارد فوتی‌ها نتیجه رفتار‌های ما در یک ماه پیش است، درست زمانی که مردم به هشدار‌ها توجه نکردند و راهی سفر شدند و برخی هیات‌ها هم در مراسم عزاداری محرم شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت نکردند.

پاییز سختی در پیش خواهیم داشت

شیوع کرونا و همزمانی آن با آنفلوآنزا، بازگشایی مدارس، افزایش تراکم جمعیت در محیط‌های بسته به دلیل سردی هوا، کاهش سیستم ایمنی و بالا رفتن موارد ابتلا به بیماری‌های تنفسی ،لغو دورکاری کارمندان، تردد شاغلان در بخش آموزش و والدین برای جابه جایی دانش آموزان  پاییز کرونایی امسال را سخت کرده و این‌ها در شرایطی است که تاکنون خبری از واکسن کرونا یا داروی درمان بیماری نیست.

از طرفی آمار بیماران بدحال بستری در بخش‌های مراقبت ویژه در حال افزایش است و با افزایش موارد ابتلا به کرونا و با اضافه شدن بیماران تنفسی و مبتلا به آنفلوانزا در پاییز، بحران گریبان نظام سلامت کشور را خواهد گرفت.

باید پیش از آنکه دیر شود اقدام عاجل کرد چرا که هر اقدامی ۵ تا ۷ روز بعد روی موارد ابتلا، ۲ هفته بعد روی موارد بستری و یک ماه بعد روی موارد فوتی‌ها تاثیر می‌گذارد و افزایش موارد فوتی‌ها نتیجه رفتار ما در یک ماه گذشته است.

حالا هم در هشتمین ماه از شیوع کرونا در کشور، آمار‌ها همچنان می‌تازد و نگرانی‌ها از وضعیت پاییز بیشتر شده است، علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای شهر تهران، پاییز امسال را سخت‌ترین پاییز دوران معاصر دانست و گفت: سردی هوا، حضور افراد در مکان‌های مسقف، تهویه ناکافی، هجوم سایر بیماری‌های تنفسی، آنفلوآنزا و کرونا و حضور افراد مرتبط با مشاغل آموزشی در دانشگاه‌ها و مدارس چالش‌های پاییز امسال به شمار می‌روند.

ویروس کرونا

موج جدید کرونا؛ ابتلای خانوادگی و افزایش آمار مبتلایان جوان به بیماری

موج جدید کرونا در کشور شروع شده است و شاهد افزایش قدرت سرایت پذیری کرونا، ابتلای درون خانوادگی و افزایش آمار مبتلایان به بیماری در جوانان هستیم.

به گفته حریرچی عدد نرخ مولد که نشان دهنده میزان شیوع کروناست، اکنون در ۲۹ استان کشور یک و چند دهم است و اگر تغییر رفتار توسط مردم انجام نشود، عدد مولد پایه ۲.۵ یا ۲.۶ خواهد بود.

شهنام عرشی معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به ابتلای بیشتر جوانان در موج جدید بیماری کرونا در کشور گفت: در موج جدید کرونا شاهد آن هستیم که جوانان بیشتر به بیماری مبتلا می‌شوند و میزان رعایت نکات بهداشتی و استفاده از ماسک در جوانان کمتر از سالمندان است.

او افزود: باید توجه داشت که جوانان ناقلان کرونا هستند و در موارد بسیاری بیماری در آن‌ها بدون علامت یا خفیف بروز می‌کند و احتمال انتقال بیماری به میانسالان وسالمندان خانواده وجود دارد و نگرانی ما از این است که در هفته‌های آینده ابتلای افراد با سنین بالا به کرونا بیشتر شود و آمار مرگ و میر در سنین بالا افزایش پیدا کند.

شیوع کرونا در ایران

۲ هفته آینده؛ افزایش فوتی‌های ناشی از موج جدید کرونا

به گفته معاون کل وزارت بهداشت با روند کنونی بیماری ممکن است ۴۵ هزار فوتی کرونا داشته باشیم.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره افزایش مرگ و میر‌های موج جدید کرونا در کشور اظهار کرد: این وضع از حدود یک ماه قبل قابل پیش بینی بود چرا که علی رغم هشدار‌ها شاهد سفر‌های بین شهری و کاهش استفاده از ماسک و دستورالعمل‌های بهداشتی بودیم و در بسیاری از استان‌ها پیک جدید بیماری داریم.

فوتی های کرونا

لغو دور کاری کارمندان با خیز دوباره مبتلایان و فوتی‌های کرونا

در شرایطی که در برخی استان‌ها وضعیت شیوع بیماری کرونا به حد شبه انفجاری رسیده است، دورکاری یک سوم کارمندان بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا از یکم مهر ماه لغو شده است، هر چند برخی استاندار با اختیار خود دورکاری کارمندان را تمدید کردند، اما در این میان وضعیت برخی استان‌ها فوق قرمز یا سیاه است و به نظر می رسد به گفته متخصصان و مسئولان استانی تصمیمات عاجل و موثر، چون دورکاری کارمندان و لغو طرح ترافیک یا حتی تعطیلی در برخی شهر‌ها بتواند موج جدید کرونا را تا حد زیادی کنترل کند.

موج جدیدکرونا در تهران و قم با افزایش ۲ برابری موارد بستری همراه  است و هیچ محدودیت کرونایی در شهرهایی مانند تهران که چهارراه تبادل کروناست، حاکم نیست و از یکم مهرماه یک سوم کارمندان دولت که دورکاری می کردند هم باید با در شهر تردد کنند و در محل کار خود حاضر شوند.

انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران هفته پیش  خواستار اعمال مجدد محدودیت‌های کرونایی در تهران شد و گفت: با حذف دورکاری و لغو طرح ترافیک فاصله گذاری اجتماعی در این استان به ۴۹ درصد کاهش یافته‎است. با تعطیلات ابتدای محرم و اوج گیری مسافرت‌ها اکنون شاهد تکمیل ظرفیت تخت‌های بیمارستانی در سراسر کشور و تهران هستیم.

او تصریح کرد: روزانه یک میلیون سفر در مترو انجام می شود و ۸۰۰ هزار مسافر با اتوبوس جابجا می شوند، در حالی که فاصله میان آنان بسیار ناچیز است و در چنین شرایطی باید هم شاهد شیوع بیشتر بیماری کرونا باشیم.

علیرضا زالی فرمانده عملیات ستاد کرونای استان تهران هم از ارسال نامه ای به وزیر بهداشت برای بازگشت محدودیت‌های کرونایی به ویژه بحث دورکاری در استان تهران خبر داد و گفت: در طول دو هفته گذشته میزان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در محیط‌های عمومی و خدماتی بالای ۸۵ درصد بود که امروز به ۷۰ رسیده و با یک افت ۱۵ درصدی روبرو هستیم.

 لغو دورکاری کارمندان

محدودیت‌های کرونایی باز می‌گردد؟

بازگشت محدودیت‌های کرونایی از جمله ترفند‌های کشور‌ها در زمان اوج کروناست و رئیس جمهور هم در روز پنج شنبه از احتمال بازگشت برخی محدودیت‌های کرونایی سخن گفت و افزود: چنانچه با عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، دچار موج‌های جدید این بیماری در جامعه بشویم، ناچار به اعمال برخی محدودیت‌ها خواهیم بود.

او افزود: با توجه به سفر‌های تابستانی برون شهری، تردد‌های غیرضروری درون شهری و فشار بر سیستم حمل و نقل عمومی به‌ویژه خطوط مترو و عدم رعایت دقیق بهداشت، ضروری است که کمیته‌های درمان و امنیتی و اجتماعی و تبلیغات ستاد ملی مقابله با کرونا با جدیت و قاطعیت برای اجرای دقیق پروتکل‌ها در حوزه اجتماعی، درمانی و اطلاع‌رسانی اقدامات موثری انجام دهند.

حریرچی با اشاره به تصمیمات برای اعمال محدودیت کرونایی در سه استان کشور اضافه کرد: میزان ابتلا به کرونا در تهران و قم ۲ برابر شده است، در استان قم درخواست با موافقت ستاد کرونا تعطیلات قابل توجهی در نظر گرفته خواهد شد، امسال سفر به مقصد آذربایجان شرقی به طرز قابل توجهی افزایش پیدا کرد لذا اختیارات محلی تا حداکثر باید افزایش یابد.

او درباره احتمال اعمال محدودیت در تهران با توجه به وضعیت قرمز آن گفت: در مورد تهران رئیس ستاد مقابله با کرونای کلان شهر تهران و استانداری، درخواست‌هایی دارند که در حال بررسی است. اگر ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا در این زمینه به جمع بندی برسد اقداماتی انجام خواهد شد.

معاون کل وزارت بهداشت افزود: استفاده ازماسک در اماکن عمومی، در خیابان ها، در تجمعات پارک‌ها، در تجمعات پاساژ‌ها و مراکز خرید مناسب نیست، در برخی از روز‌ها تعداد بستری شده‌ها نسبت به مرداد و تیرماه حدود ۴ برابر شده است.

مسعود یونسیان استاد دانشکده بهداشت و عضو کمیته اپیدمیولوژی کووید-۱۹ دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه اقدامات ما باید جامع باشد، گفت:  نکته قابل توجه این است که همه انتظار دارند وزارت بهداشت اپیدمی را مدیریت کند، این در حالی است که وزارت بهداشت برنامه ریز است و باید کل کشور پای کار بیایند و اگر قرار است محدودیت یا تعطیلی اعمال شود باید از مشاغل تعطیل شده حمایت شود و تا زمانی که این موضوعات حل نشود در کنترل بیماری موفق نخواهیم بود.

یونسیان گفت: باید توجه داشت که تعداد مرگ و میر امروز نتیجه اقدامات ما در یک ماه پیش و تعداد موارد بستری نتیجه اقدامات در دو هفته پیش است.

او  تاکید کرد: باید همه پای کار بیایند و در اعمال محدودیت و جریمه حقوق دانان، اقتصاددانان، مجریان و قانون گذاران در کنار هم تصمیم گیری کنند، اکنون فاصله گذاری اجتماعی در تاکسی و هواپیما رعایت نمی شود و اگر بخواهیم جریمه اعال کنیم این اصناف دچار چالش می شوند چرا که هم اکنون هم این اصناف از نظر اقتصادی دچار چالش هستند و اعمال محدودیت نیازمند حمایت اقتصادی است.

عضو کمیته اپیدمیولوژی کووید-۱۹ دانشگاه علوم پزشکی تهران  ادامه داد: ما باید ساز و کار درست رفتار کردن را در جامعه فراهم و بعد اعمال جریمه کنیم و برخورد با متخلفان صورت گیرد.

به نظر می‌رسد ساز و کار درست برای اعمال محدودیت کرونایی، جریمه متخلفان بهداشتی و افزایش موارد شناسایی بیماران مبتلا به کرونا مهمترین راهکار‌ها برای کنترل بیماری باشد و اگر قرار است اقدامی صورت گیرد باید تصمیمات به سرعت گرفته و اجرایی شوند  و نباید اجرای تصمیمات گرفتار بروکراسی‌های مختلف شود و به ستاد‌های استانی اجازه داده شود با توجه به شرایط استانشان به سرعت تصمیم گیری کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار