کد خبر: ۹۰۱۰۹۸
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۷ 19 September 2020
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
ماجرای شنیده شدن صدای انفجار در شرق تهران چیست؟

بامداد امروز برخی کاربران فضای مجازی از شنیده شدن صدای انفجار در شرق تهران خبر دادند. برخی از کاربران فضای مجازی مدعی بودند این انفجار حوالی ساعت یک بامداد رخ داده که صدای پی در پی دو انفجار به گوش رسیده است. با توجه به وقوع انفجار در این منطقه در ماه‌های گذشته و انتشار شایعاتی مبنی بر اینکه هر از چند گاهی وقوع انفجار در یکی از مناطق پایتخت به گوش می‌رسد، به سراغ پلیس و آتش نشانی رفتیم، اما پاسخ مشخصی دریافت نکردیم و گفته شد در صورت وقوع حادثه‌ای موضوع اطلاع رسانی می‌شود. /باشگاه خبرنگاران
 
جزئیات ماجرای حضور برخی از زوار اربعین در مرز شلمچه/ درگیری رخ نداده است

سرهنگ خسروی رئیس مرکز اطلاع رسانی و ارتباطات ناجا در واکنش به انتشار تصاویر حضور شماری از زائران در مرز شلمچه: شماری از افراد قصد خروج از کشور به مقصد اماکن متبرکه عراق را داشتند که مرزبانی جلوی ایشان را گرفت. درگیری بین مرزبانان و زائران اتفاق نیفتاد و افرادی که قصد خروج از کشور را داشتند، برگردانده شدند. در حال حاضر عراق آمادگی پذیرش زائر ندارد و مرزبانی ایران هم مطابق با ابلاغ و تصمیمات قانونی در این باره عمل خواهد کرد. در روزهای گذشته مقامات عراقی بارها گفته اند به خاطر شیوع بیماری کرونا نمی توانند امسال میزبان زوار اربعین از کشورهای مختلف باشند. وزارت بهداشت ایران هم پیش از این اعلام کرده است که حضور در تجمعات می تواند موجب گسترش بیماری کرونا شود./باشگاه خبرنگاران
 
هشدار شدید مقتدا صدر به نتانیاهو درباره هرگونه ارتباط با عراق
 
«مقتدا صدر» رهبر جریان عراقی الصدر، امروز (جمعه)، در متنی مکتوب به مناسبت خطبه روز جمعه به «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی هشدار داد.به گزارش پایگاه خبری «شفق نیوز»، رهبر جریان الصدر در این ارتباط گفت: «از عبدالله مقتدی الصدر به دشمن خداوند بنیامین "نتن یاهو" (نتن به معنای آلوده در زبان عربی)، درباره آمدن به سرزمین معصومان، عراق، به تو هشدار می‌دهم. مبادا به فکر بازگشایی سفارت- یا بدتر از آن- [بازگشایی این سفارت] در عراق بیفتی، زیرا مطابق با آیات قرآن، [آن روز] روز پایانی‌تان خواهد بود». الصدر ادامه داد: «پس از این مساله، به مستضعفان مشرق و مغرب این کره خاکی می‌گویم عادی‌سازی [روابط با رژیم صهیونیستی] ذلت و خواری است. "هیهات منا الذله" خداوند آن را از ما دور بدارد. بدانید که ما شهدای انقلاب سنگ را فراموش نخواهیم کرد. فلسطین در وجدان ما زنده است». این واکنش مقتدا صدر به اخباری است که چندی پیش در برخی از شبکه‌های مجازی عراقی دست به دست شده بود. در برخی از این شبکه‌ها، تصویری از یک سایت غیررسمی با عنوان «سفارت مجازی عراق در اسرائیل» منتشر شده بود. در این سایت، دو جمله به زبان انگلیسی و عربی نوشته شوده بود سفارت مجازی عراق در اسرائیل
 
منصوریان آثار استقلال را از اینستاگرامش پاک کرد

انتخاب سرمربی جدید تراکتور همان طور که پیش‌بینی می‌شد با واکنش‌های متفاوتی از سوی هواداران پرتعداد این تیم مواجه شد. شاید مهم‌ترین چالش منصوریان در باشگاه جدید، مساله هویت نشأت گرفته از حضور طولانی او در استقلال است؛ تیمی که هویت فوتبالی منصوریان را شکل داده و او ارتباط خاصی با آن دارد. طبیعتا در تبریز همان طور که در گذشته برای مثال برای مربی مثل پرویز مظلومی هم اتفاق افتاده، حساسیت‌های مختلفی نسبت به چهره‌های سرخابی وجود دارد و این‌بار نیز علیرضا منصوریان بعد از شعله‌ای که ناگهان ارتفاع گرفت، مجبور شد در اقدامی عجیب پست‌های قدیمی اینستاگرام خود را حذف کند؛ تصمیمی که به سرعت منجر به اعتراض بخش دیگری از جمعیت هواداری، منتسب به استقلال شد.

اعتراض پرسپولیس به حذف نام خلیج فارس

مدیر تیم فوتبال پرسپولیس در نامه‌ای به کنفدراسیون فوتبال آسیا خواهان اصلاح و استفاده از نام کامل «خلیج فارس» در صفحه توییتر AFC شد. در این نامه آمده است: با توجه به مصاحبه پیش از دیدار پرسپولیس و التعاون که توسط «حمید مطهری» مربی تیم فوتبال پرسپولیس، انجام شد، متاسفانه در صفحه توییتر کنفدراسیون و لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۰ و همینطور صفحه رسمی کنفدراسیون در اینستاگرام، به جای استفاده از نام کامل «خلیج فارس» از کلمه خلیج به تنهایی استفاده شد که عجیب به نظر می‌رسد. در ادامه آمده است: این مساله با اعتراض مردم و کاربران ایرانی روبرو شده است که در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها بازتاب زیادی داشت. مورد تقدیر و انتظار است که عبارات بیان شده از سوی مربی تیم فوتبال پرسپولیس به صورت کامل توییت شود و واژه خلیج فارس نیز به شکل کامل آن در صفحه ACL ۲۰۲۰ در توییتر بارگذاری گردد. از شما درخواست می‌شود، این اصلاح هرچه سریعتر انجام شده و ما را از نتیجه آن مطلع سازید.

حریرچی: دیگر نارنجی و زرد نداریم؛ کل کشور در وضعیت قرمز قرار دارد

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه دیگر رنگ‌بندی کرونایی معنایی ندارد، گفت: نارنجی و زرد نداریم، کل کشور در وضعیت قرمز قرار دارد. ایرج حریرچی پنجشنبه شب در تبریز، طی گفت‌وگوی خبری اظهار داشت: در صورت ادامه این روند آمار کشته‌های کرونا به ۴۵ هزار نفر هم خواهد رسید. وی با بیان اینکه انفجار کرونایی در برخی شهر‌ها اتفاق افتاده است، افزود: در شهر تبریز از زیر ۴۰ بستری روزانه به ۱۶۰ بستری رسیده ایم و در قم نیز از ۱۰ بستری روزانه به ۱۶۰ بستری رسیدیم. معاون‌کل وزارت بهداشت یادآوری کرد: در صورت استفاده ۹۵ درصدی از ماسک و کاهش ۵۰ درصدی تردد‌ها میزان مرگ کاهش خواهد یافت.

مدیر دفتر امور موقوفات حوزه: پرداختی فعلی موقوفات پاسخگوی حوزه نیست

حسینی نژاد، مدیر دفتر امور موقوفات حوزه با اشاره به موقوفه‌های موجود به نام علوم دینی، برنامه جدید مرکز مدیریت برای این موقوفه ها، ترغیب مردم برای وقف جدید و احیای موقوفه‌های فعلی گفت: وقف همیشه سرپل ارتباط حوزه با مردم بوده، اما در این بین مشکلاتی وجود دارد، که یکی عدم اشراف کافی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه بر موقوفات متعلق به حوزه علمیه است چون از گذشته تاکنون در کشور و نظام جمهوری اسلامی، متولی رصد موقوفات کشور، سازمان اوقاف و امور خیریه بوده است. مدیر دفتر امور موقوفات و منابع پایدار ادامه داد: هرچند این سازمان برای رصد این موقوفه‌ها زحمت زیادی می‌کشد، در شرایط فعلی که حوزه‌های علمیه با مشکلات مالی و کمبود اعتبار از سوی دولت مواجه است، ادعای ما این است اگر مدیریت این موقوفه‌ها به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه واگذار شود، اتفاقات بهتری برای حوزه در بحث اداره گسترده و مهم حوزه‌های علمیه می‌افتد. مدیر دفتر امور موقوفات و منابع پایدار بیان داشت: بالاخره حوزه در بحث هزینه مشکلاتی دارد. سازمان هم پیگیری می‌کند، ولی پیگیری سازمان اوقاف نمی‌تواند پاسخگوی مشکلات حوزه‌های علمیه و هزینه‌های جاری آن باشد حسینی نژاد گفت: چرا که معتقدیم سازمان اوقاف در کشور میلیون‌ها رقبه در اختیار دارد و نمی‌تواند به وضعیت همه رقبه‌ها مانند رسیدگی به آنها، اجاره دادن، گرفتن اجاره بهاء، واگذاری همه آن‌ها و ... اقدام کند، از سویی حوزه‌های علمیه کشور هم دارای هزینه‌هایی است و پرداختی فعلی موقوفات هم پاسخگویی حوزه نیست.

ترامپ: برای پاسخ «هزار برابری» به ایران، دستور مکتوب صادر کرده‌ام

ترامپ با تکرار یک ادعا در جمع هواداران خود در ایالت ویسکانسین، در واکنش به برخی گزارش‌ها مبنی بر تصمیم ایران برای گرفتن انتقام ترور سردار «قاسم سلیمانی» تهدید کرد: «ما ضربه‌ای هزار برابر سخت‌تر از چیزی که تا الان به آن‌ها زده‌ایم، وارد خواهیم کرد». او مدعی شد در حال حاضر «دستور‌های مکتوب» خود در این باره را به مقامات و دستگاه‌های مربوطه داده است.

گفت‌وگوی عجیب و تامل برانگیز احمدی‌نژاد با رادیو فردا

محمود احمدی‌نژاد در گفت و گویی اختصاصی مقابل دوربین رادیو اروپای آزاد / رادیو آزادی نشسته است. بخشی از این گفتگو را می‌خوانید:
*آقای احمدی نژاد آیا در دو دوره ریاست جمهوری‌تان کاری کردید یا حرفی زدید که از آن پشیمان باشید؟
خیر. چرا باید پشیمان باشم؟ کار‌ها روی اصول بوده روی برنامه‌های مدون و اندیشه بوده، کار‌های من در جهت اعتلای ایران و صلح و دوستی در جامعه بشری بوده.
*شما کسانی که علیه شما تظاهرات کردند و اعتراض کردند را خس و خاشاک خواندید. آیا پشیمانید از این حرفی که زدید؟
نه، این یک تحریفی است که انجام شده و فکر می‌کردم که شما با مطالعات بیشتری در این گفتگو شرکت کنید.
*تحریف نیست آقای احمدی‌نژاد، این را شما گفتید.
بله، آن کسانی که شیشه می‌شکستند، آتش می‌زدند اموال مردم را. نه مردمی‌که تظاهرات می‌کردند.
*پس فقط منظورتان آن دسته بود؟
این که بار‌ها گفته شده دیگر. حالا شما دوباره زنده‌اش می‌کنید نمی‌دانم منظورتان چیست.
*به هرحال فکر می‌کنم سؤال مهمی‌است... آقای احمدی‌نژاد، میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی الان بیش از ۳۵۰۰ روز است که در حصر خانگی به سر می‌برند، حدود ۹ سال. از طرفدارانشان شنیده‌ایم خواستار آزادی آن‌ها شده‌اند. شما نظرتان چیست؟ فکر می‌کنید باید رفع حصر شوند؟
من با حصر و زندانی شدن و محدودیت برای هر انسانی، در هر زمینه‌ای، مخالفم این را بار‌ها اعلام کرده‌ام.
*ولی زمانی که رئیس‌جمهور بودید این را اعلام نکردید. زمان شما بسیاری از دانشجوها، فعالان سیاسی به زندان افتادند.
آن موقع هم اعلام کردم.

آنچه در ۱۵ خرداد و ۱۷ شهریور رخ داد، عین صحنه‌های کربلا بود

حجت الاسلام علم الهدی در خطبه‌های مکتوب نماز جمعه این هفته مشهد گفت: در شب‌های حکومت نظامی در مقابل گلوله داغ دشمن، افراد ما جز یک چوب دستی چیز دیگری به دست نداشتند و سینه خشک را به استقبال گلوله داغ قرار داده بودند. اگر الان فیلم‌های آن زمان را بررسی کنید، آنچه در ۱۵ خرداد، در ۱۷ شهریور در تهران و آنچه در ۱۰ دی در مشهد اتفاق افتاد، صحنه‌ها عین صحنه‌های کربلاست.در بخشی از این خطبه آمده است:امام بزرگوار ما فرمودند: «ماه محرم، ماه پیروزی خون بر شمشیر است»، ایشان این را به‌عنوان یک تز و جریان حرکتی و به‌عنوان یک نسخه گرفته شده از انقلاب کربلا در انقلاب ما اجرا کردند، سینه‌های خشک مقابل گلوله تفنگ، شربنل و مسلسل دشمن قرار گرفت، نظام طاغوتی و دشمن با همه امکانات مردم به‌پاخاسته ما را سرکوب می‌کردند، در شب‌های حکومت نظامی در مقابل گلوله داغ دشمن، افراد ما جز یک چوب دستی چیز دیگری به دست نداشتند و سینه خشک را به استقبال گلوله داغ قرار داده بودند. اگر الان فیلم‌های آن زمان را بررسی کنید، آنچه در ۱۵ خرداد، در ۱۷ شهریور در تهران و آنچه در ۱۰ دی در مشهد اتفاق افتاد، صحنه‌ها عین صحنه‌های کربلاست، مردم ما به شهادت رسیدند، با شهادت و کشتار دشمن، انقلاب ما به پیروزی رسید، این نسخه کربلا بود، با این کیفیت، برگ دوم این انقلاب، دفاع مقدس بود.
 
نظر یک اصلاح‌طلب درباره اظهارات انتخاباتی اصولگرایان
 
یک چهره سیاسی اصلاح‌طلب گفت: تریبون‌ها حق اظهارنظر در مورد حضور و یا عدم حضور و یا فعالیت و عدم فعالیت سیاسی را ندارند به هر صورت، مسئول فعالیت سیاسی احزاب از سوی قانون اساسی مشخص است.«جلال جلالی‌زاده»، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت، در این باره که برخی اصلاح طلبان پیش‌بینی می‌کنند انتخابات سال آینده دو قطبی خواهد بود؟ به برنا گفت: مشخص است که انتخابات اگر در سطح ملی برگزار شود یقینا باید بین دو جریان و جناح فعال سیاسی کشور برگزار شود؛ اگر قرار باشد از همین حالا که خود اصولگرایان اعلام کنند که انتخابات، انتخابات درون جریانی اصولگرایان است نشان دهنده این است که این‌ها از همین حالا، تصمیم بر حذف اصلاح‌طلبان یا رد صلاحیت کاندیدای آن‌ها گرفته‌اند و دیگر نباید، اصلاح‌طلبان خودشان را به زحمت بیندازند. او افزود: از طرف دیگر کسانی که صاحب نظام، انقلاب و کشور هستند و اکثریت مردم هم با آنهاست، نمی‌توانند نسبت به حوادث کشور مخصوصا انتخابات ریاست جمهوری بی‌تفاوت باشند، باز هم حق دارند که در این زمینه تلاش کرده و کاندیدا‌های خودشان را معرفی کنند.

جلالی‌زاده ادامه داد: بنابراین بحث بر سر وجود دو تصمیم و دیدگاه است؛ یعنی اصول‌گرایان می‌خواهند با این ترفند از هم اکنون، خودشان را آماده کرده و بین خودشان با پشتوانه، فردی را برای ریاست جمهوری انتخاب کنند و در عین حال اصلاح‌طلبان، از صحنه حذف شوند که این با مشی دموکراسی، آزادی سیاسی و نص قانون اساسی اصلا سازگار نیست. از طرف دیگر اصلاح‌طلبان نمی‌توانند از دور، نظاره گر حذف غیرقانونی خود و خارج شدن از گرونه انتخابات و فعالیت سیاسی باشند وگرنه تشکیل حزب یا حضور در صحنه و بعد این همه هزینه برای حفظ نظام، کشور و انقلاب، چه فایده‌ای دارد!این چهره سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه باید تکلیف تریبون‌هایی که خواستار سلب حضور اصلاح‌طلبان در ۱۴۰۰ هستند، مشخص شود، تاکید کرد: اصلا تریبون‌ها حق اظهارنظر در مورد حضور و یا عدم حضور و یا فعالیت و عدم فعالیت سیاسی را ندارند به هر صورت مسئول فعالیت سیاسی احزاب از سوی قانون اساسی، مشخص است و اگر مسائلی وجود داشته باشد، بیشتر به وزارت کشور مربوط است یا به دستگاه‌های امنیتی و دیگر نیازی به اظهارنظر سایر دستگاه‌ها نیست.
 
توصیه تالارپشتی به روحانی درباره معرفی وزیر صمت

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس خطاب به رئیس‌جمهور، نوشت: گزینه‌ای را برای وزارت صمت به مجلس معرفی کنید که خودتان حاضر به دفاع از او باشید.عزت الله اکبری تالار پشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در حساب کاربری خود در توئیتر، خطاب به رئیس جمهور، نوشت: در شرایط جنگ اقتصادی وزیر صمت را عزل کردید، بعد حاضر نشدید از گزینه خودتان در مجلس حمایت کنید.وی تاکید کرد: با برخورد غیرمسئولانه، بازارِ گرفتار التهابات را بدون متولی رها و معیشت مردم را هدف گرفته‌اید.رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان مطلب خود آورده است: اکنون کسی را معرفی کنید که خودتان حاضر به دفاع از او باشید!
 
جزئیات جلسه متقاضیان استیضاح زنگنه در دفتر قالیباف

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس جزئیات جلسه متقاضیان استیضاح زنگنه وزیر نفت در دفتر قالیباف را تشریح کرد.ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تسنیم، در تشریح روند طرح استیضاح بیژن زنگنه وزیر نفت در مجلس، اظهار داشت: هفته گذشته متقاضیان استیضاح وزیر نفت برای بررسی این موضوع جلسه‌ای در دفتر آقای قالیباف رئیس مجلس برگزار کردند.وی با بیان اینکه وزیر نفت نیز در این جلسه حضور داشت، افزود: در این جلسه متقاضیان استیضاح سوالات و محور‌های استیضاح را مطرح کردند و وزیر توضیحاتی را پیرامون موضوعات استیضاح مطرح کرد.ابوترابی با بیان اینکه پس از استماع توضیحات زنگنه متقاضیان اعلام کردند که از توضیحات وی قانع نشده‌اند و استیضاح پابرجاست، ادامه داد: بنابراین نمایندگان بر ادامه پیگیری استیضاح تاکید کردند و امضا‌های خود را پس نگرفتند و همچنین خواستار مطرح شدن این طرح در کمیسیون انرژی و جلسه علنی مجلس هستند.
 
نظر واعظ آشتیانی درباره کاندیداتوری لاریجانی در انتخابات آینده

امیررضا واعظ آشتیانی، فعال سیاسی اصولگرا البته معتقد است که علی لاریجانی با توجه به عملکرد خود در میان اصلاح طلبان جایگاهی دارد و نه اصولگرایان. او در گفت‌وگویی با «نامه نیوز» گفت: «به اعتقاد من آقای عطریانفر صرفا نظر خود را بیان کرده است و افراد مختلف در طیف‌های دیگر اصلاح طلبی، لاریجانی را گزینه مناسبی برای خود نمی‌دانند.» وی افزود: «در اینکه لایجانی ریشه اصولگرایی دارد، شکی نیست، اما فضای امروز کشور، ذائقه سیاسی مردم نگاه اجماعی به او ندارد لذا تصور می‌کنم کسانی که از الان نام او را طرح می‌کنند، نگاه خیرخواهانه ندارد.»این فعال سیاسی اصولگرا خاطر نشان کرد: «به نظر من با توجه به عملکرد مجلس دهم و نگاه مردم به آن مجلس و دولت یازدهم و دوازدهم، لاریجانی اقبالی ندارد و حداقل به سه سال ریکاوری و کسب آمادگی لازم برای ورود به یک سری عرصه‌های سیاسی دارد».

وی با تاکید بر اینکه «اصلاح طلبان روی لاریجانی اجماع نمی‌کنند و به دنبال چهره دیگری می‌روند که البته او هم باید کاریزما و قابلیت جلب آرای لازم را در خانواده اصلاح‌طلبی داشته باشد. به نظر من، یکی از دلایلی که لاریجانی در انتخابات مجلس کاندید نشد همین بود که می‌دانست چه از تهران ثبت نام کند و چه از قم؛ رای نمی‌آورد. این خودش یک دست مایه واقعی برای ارزیابی لاریجانی است.»واعظ آشتیانی در پاسخ به این پرسش که نسبت لاریجانی ۱۴۰۰ با اصولگرایان چیست؟ گفت: «اول از همه بر این نکته تاکید کنم که لاریجانی در جایگاه خود یک مدیر خوب بود، اما میخواست که تصویر معتدلی ازخود به نمایش گذارد و تلاشش برای این کار سبب شد به نحوی عمل کرده و این تصور را ایجاد کند که به سوی اصلاح طلبی و یا حتی ایجاد یک جریان جدید می‌رود. شخصا فکر می‌کنم که لاریجانی به دنبال ایجاد یک جریان جدید بود، اما به آن نتیجه‌ای که می‌خواست نرسید. در ابتدا البته قدری مخاطب داشت و برخی از نمایندگان مجلس به سوی او جلب شدند، اما تیم وی توانست کار جدی انجام دهد».وی ادامه داد: «بار‌ها گفته و باور دارم که مجموعه اصولگرایی یک مجموعه بزرگ و با تنوع نگاه بسیار است. بخشی از این مجموعه بزرگ نیز نسبت به لاریجانی نگاه مثبتی دارد، اما نکته اینجا است که این بخش، قابلیت جلب رای لازم برای ریاست جمهوری لاریجانی را ندارند. شاید بخشی قلیلی از اصلاح طلبان و بخش قلیلی از اصولگرایان باور داشته باشند که او می‌تواند کاندید باشد، اما می‌دانند که توانایی رای آوری او پایین است؛ هرچند مردم ایران غیرقابل پیش‌بینی هستند.»
 
توصیه غریب آبادی به آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد عربستان

نماینده دائم ایران نزد دفتر سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین المللی مستقر در وین در نشست شورای حکام گفت: آژانس باید از ریاض بخواهد فوراً موافقتنامه جامع پادمان را کامل اجرا کند. به گزارش ایسنا، کاظم غریب آبادی در این نشست اظهار کرد: کشور‌های عضو آژانس که همکاری با عربستان سعودی را انتخاب کرده اند، ضمن هشیاری در این خصوص، کاملا به تعهدات مربوطه خود تحت رژیم پادمان آژانس احترام بگذارند و اطمینان حاصل کنند که ابزار‌های پادمانی لازم توسط عربستان سعودی قبل از انتقال هرگونه فناوری، مواد و تجهیزات هسته ای، فراهم شده اند.غریب آبادی با اعلام نگرانی از عدم اجرای کامل موافقت نامه جامع پادمان توسط عربستان سعودی و سکوت کسانی که همیشه در مورد حفظ یکپارچگی رژیم پادمان ابراز نگرانی می‌کنند، افزود: علیرغم درخواست‌های مکرر آژانس، تا زمانی که ریاض "پروتکل مقادیر کوچک" فعلی خود را لغو نکند، ابزار‌های ضروری راستی آزمایی برای اجرای مأموریت آژانس فراهم نمی‌شود.سفیر و نماینده دائم کشورمان با هشدار در این خصوص که عدم اجرای پادمان آژانس در زمانی که عربستان به طور فعال به دنبال برنامه هسته‌ای است، می‌تواند منجر به پنهان کردن برخی فعالیت‌های هسته ای، بدون قرار گرفتن ذیل بازرسی‌های آژانس، شود، افزود: طبق فعالیت‌های هسته‌ای افشاء شده عربستان، کشف ساخت تاسیسات هسته‌ای بدون اطلاع آژانس، باعث نگرانی جدی است. این دیپلمات ارشد کشورمان در ادامه با اعلام اینکه داشتن "موافقتنامه پادمانی ویژه" با آژانس از سوی عربستان در حال تبدیل شدن به یک تاکتیک شناخته شده برای طفره رفتن از اجرای کامل و قابل راستی آزمایی تعهداتی است که برای اطمینان جامعه بین المللی در مورد صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای لازم است، هشدار داد که تاریخ در حال تکرار شدن است و عربستان همان مسیری را می‌رود که رژیم اسرائیل طی نمود که بر اساس آن وانمود می‌کند، به هیچ تعهدی ملزم نمی‌باشد، چرا که عضو ان. پی. تی نیست.

غریب آبادی سپس با طرح این موضوع که اگرچه از لحاظ قانونی برخی جنبه‌های فعالیت‌های هسته‌ای قابل اظهار یا راستی آزمایی نیستند، افزود: با این حال، کشور‌هایی که زنجیره‌های مختلف برنامه هسته‌ای را دنبال می‌کنند، باید تعهدات اساسی تحت ان. پی. تی را که اجرای کامل و موثر موافقتنامه جامع پادمان است، بپذیرند. وی تاکید کرد: آژانس، از جمله شورای حکام، باید برای سعودی‌ها روشن کنند که پذیرش و پایبندی به تعهدات، ضروری بوده، و در نتیجه، شفافیت و پاسخگویی پیش شرط چنین برنامه‌ای است. سفیر و نماینده دائم کشورمان تأکید کرد آژانس باید از ریاض بخواهد فوراً موافقتنامه جامع پادمان را به طور کامل اجرا کند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار