نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران به تابناک اقتصادی گفت: مسئولین دولتی اعلام می‌کنند که ما ۵۴ درصد نهاده‌های دام را تامین می‌کنیم، پرسش این است که این ۵۴ درصد کجا می‌رود؟ آنچه که ما رصد کردیم حداکثر ۳۰ درصد نهاده‌ها تامین می‌شود که سیستم توزیع این ۳۰ درصد هم به صورت حواله می‌باشد.
کد خبر: ۹۰۱۰۸۷
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۷ 19 September 2020

آیا قتل عام جوجه‌ها برای به جیب زدن سود ۳۰۰ درصدی از رانت «۴۲۰۰» حقیقت دارد؟

 

تابناک گیلان/ حدود 90 درصد از جیره غذایی مرغ را ذرت (60 درصد) و کنجاله سویا (30 درصد) تشکیل می دهند. این دو قلم کالا عمدتاً وارداتی است و دولت برای واردات آن ارز 4200 تومانی تخصیص می دهد.

 

علیرغم تخصیص ارز 4200 تومانی برای واردات این دو قلم کالا، مرغداران همواره از کمبود آنها شکایت داشتند و بارها این مسئله را از طریق نامه نگاری به مسئولین اطلاع داده اند. با کمبود این دو قلم کالا قیمت آن ها نیز در بازار آزاد چندین برابر قیمت مصوب شده است. به عنوان نمونه کنجاله سویا باید کیلویی 3250 تومان به دست مرغداران برسد اما هم اکنون قیمت هر کیلوی آن در صورت موجود بودن در بازار، به کیلویی بیش از 13 هزار تومان رسیده است!

همین روند صعودی قیمت کنجاله سویا در بازار موجب شد تا در ابتدای سال شاهد فیلم هایی از زنده به گور کردن جوجه های یک روزه باشیم. موضوعی که واکنش افراد مختلف را در بر داشت و فعالان صنعت مرغداری به شدت این مسئله را تکذیب کردند.

حالا شش ماه بعد از ماجرای زنده به گور شدن جوجه های یک روزه، دوباره مسئله کشتار جوجه ها این بار با گاز مطرح شده است. مسئله ای که در آن گویا رد پای ارز 4200 تومانی دیده می شود. ماجرا از این قرار است که برخی از کاربران شبکه مجازی توئیتر طی توئیت هایی اعلام کردند که برخی از مرغداران، کنجاله سویا به قیمت دولتی را دریافت می کنند و سپس جوجه های یک روزه خود را با گاز کشته و این کنجاله سویا را در بازار آزاد به قیمت بیش از 13 هزار تومان از قرار هر کیلویی به فروش می رسانند و از سود 300 درصدی موجود بین قیمت دولتی کنجاله سویا و قیمت بازاری آن بهره مند می شوند.

در همین رابطه نیز حسین سلاح ورزی نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران روز گذشته مورخه 28 شهریور ماه 1399 طی توئیتی در صفحه شخصی خود نوشت:

" ‏‏‎‏عاقبت مداخله بیش از حد در بازارها و قیمت گذاری می‌شود، توزیع رانت یا اینکه:

بعضی فولاد سازها به جای عرضه محصول، تولیدات را در قالب ضایعات به بازار عرضه کنند! و برخی مرغداری‌ها جوجه‌ها را از بین ببرند چون از فروش نهاده‌ها (سویا و ذرت و کنجاله و…) در بازار سود بیشتری می‌برند!"

آیا قتل عام جوجه‌ها برای به جیب زدن سود ۳۰۰ درصدی از رانت «۴۲۰۰» حقیقت دارد؟

 

اما ماجرای کشتن جوجه های یک روزه با گاز برای دستیابی به سود 300 درصدی فروش کنجاله سویای دولتی در بازار چقدر صحت دارد؟

حبیب اسدالله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی درباره این موضوع اظهار داشت: من کاملاً این خبر را تکذیب می کنم و اصلا چنین چیزی صحت ندارد.

وی ادامه داد: لازمه دریافت سهمیه نهاده و جوجه یک روزه این است که مرغدار مجوز از سامانه سماصط (مدیریت اطلاعات صنعت طیور) و دامپزشکی داشته باشد.

اسدالله نژاد افزود: بعد از گذشت 45 تا 50 روز، حتما فرد باید مجوز تخلیه مرغ را از دامپزشکی دریافت کند و در کشتارگاه نیز این تخلیه مرغ تایید شود. مرغداری که مجوز تخلیه را نگیرد به هیچ عنوان دوباره اجازه جوجه ریزی نخواهد داشت. بنابراین با توجه به اینکه این پروسه کاملا مورد نظارت و کنترل می باشد، حتی اگر یک واحد مرغداری بخواهد دست به چنین کاری بزند عملا این کار امکان پذیر نیست.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور گفت: در ثانی نهاده ای وجود ندارد که مرغدار بخواهد آن را دریافت کند و بعد بخاطر رسیدن به سود فروش آن در بازار، جوجه های خود را معدوم کند.

اسداالله نژاد گفت: مسئولین دولتی اعلام می کنند که ما 54 درصد نهاده های دام را تامین می کنیم، پرسش این است که این 54 درصد کجا می رود؟ آنچه که ما رصد کردیم حداکثر 30 درصد نهاده ها تامین می شود که سیستم توزیع این 30 درصد هم که به صورت حواله می باشد و از طریق سازمان جهاد کشاورزی استان ها توزیع می شود، در برخی استان ها دارای انحرافاتی است و نیاز به نظارت دارد.

اسدالله نژاد دوباره با تکذیب موضوع پیش آمده، گفت: یک سری از واحدهای مرغ مادر بخاطر اینکه تعادل بین عرضه و تقاضا ایجاد شود و از زیانی که حدود هشت ماه است با آن درگیر هستند رهایی یابند، تخم مرغ هایی را که در واحدهای جوجه کشی برای تبدیل شدن به جوجه خوابانده بودند، قبل از اینکه جوجه ها به دنیا بیایند در چند مرحله معدوم کردند.

سرگردانی در بازار سیاه نهاده ها

این فعال صنعت مرغداری در مورد آخرین قیمت نهاده ها گفت: قیمت مصوب ذرت 1500 تومان است که در بازار قیمت این نهاده 3200 تا 3500 تومان می باشد (دو برابر قیمت مصوب) و قیمت مصوب سویا نیز 3250 تومان است که در بازار قیمت همین نهاده بین 13200 تا 13500 تومان می باشد (حدود چهار برابر قیمت مصوب).

وی افزود: اگر دولت نهاده ها را 100 درصد با نرخ مصوب تامین کند، با توجه به قیمت سایر مولفه های تولید از جمله واکسن و دارو که قیمت آن ها به نسبت مصوبه کارگروه ستاد تنظیم بازار و به دلیل حذف ارز 4200 تومانی برای واردات آن ها چندین برابر شده است، قیمت تمام شده هر کیلو مرغ زنده 13600 تومان و قیمت هر کیلو مرغ گرم نیز 19500 تومان می باشد.

اسدالله نژاد ادامه داد: نرخ مصوب هر کیلو مرغ زنده هم اکنون 10500 تومان و قیمت  هر کیلو مرغ گرم نیز 15500 تومان می باشد. وی گفت: با این وضعیت، واحدهای مرغداری ما هم اکنون با ضرر تولید می کنند.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور اظهار داشت: حالا اگر دولت بتواند 40 درصد نهاده ها را با قیمت مصوب تامین کند و 60 درصد دیگر را مرغدار بتواند از بازار آزاد تامین کند آنگاه قیمت تمام شده هر کیلوگرم مرغ زنده بیش از 16 هزار تومان و قیمت تمام شده هر کیلوگرم مرغ گرم هم بیش از 23 هزار تومان خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در برخی استان ها از جمله گیلان نهاده را برای تولید حذف کرده اند، افزود: این یک اقدام بسیار غلط و غیرکارشناسی است و به نوعی روشن کردن چاشنی بازار سیاه می باشد.

اسدالله نژاد گفت: بخاطر اینکه مرغ را به قیمت مصوب عرضه کنند از مرغدار، مرغ را می گیرند و به او نهاده تحویل می دهند. خب، در این نوع داد و ستد طبیعتاً واحد مرغداری که درگیر مسائل مالی است و این نهاده ها را تحویل می گیرد قطعا برای تولید خود نمی تواند آن ها را مورد استفاده قرار دهد و مجبور است نهاده ها را به قیمت آزاد بخرد و تولید خود را انجام دهد، بعد این نهاده ها را بفروش برساند تا بتواند آن بخش زیان خود را جبران کند و یا نقدینگی برای خود فراهم کند.

هشدار درباره آینده قیمت مرغ!

آیا قتل عام جوجه‌ها برای به جیب زدن سود ۳۰۰ درصدی از رانت «۴۲۰۰» حقیقت دارد؟

اسدالله نژاد گفت: به هر حال در سالی که مزین به سال جهش تولید است، اگر دولت نمی تواند بیش از 40 درصد از نهاده ها را با قیمت مصوب به دست مرغدار برساند که در این صورت باید قیمت های واقعی را برای تعیین قیمت مرغ تعیین کنند.

وی تصریح کرد: اگر دولت مدعی است که 100 درصد نهاده ها را با قیمت مصوب تامین می کند که خب باید گفت 40 درصد بیشتر به دست مرغداران نمی رسد و اینجا 60 درصد از نهاده ها با قیمت مصوب نشتی دارد که باید توسط دستگاه های مسئول این مسئله نشتی پیگیری شود تا مشخص شود آن 60 درصد نهاده ها که با ارز دولتی وارد شده است کجا است؟

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور در انتهای صحبت های خود گفت: با توجه به قیمت ارز نیمایی در حال حاضر و با توجه به زمزمه هایی که از برخی محافل شنیده می شود اگر دولت بخواهد آزادسازی قیمت را برای نهاده ها انجام دهد و ارز 4200 تومانی آنها را حذف کند، قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده نزدیک به 30 هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم در بازار بیش از 40 هزار تومان خواهد شد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار