کد خبر: ۹۰۰۸۳۴
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۳ 19 September 2020
گزارش| دانش آموزان چقدر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند؟

گروه استان‌ها- همزمان با به صدا آوردن زنگ مدارس در ۱۵ شهریورماه تو سط رئیس جمهور دغدغه والدین دستورالعمل های بهداشتی از سوی دانش آموزان است.

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری تسنیم، مرتضی حیدری در جلسه شورای آموزش‌وپرورش شهرستان قم که در تالار امام رضا(ع) فرمانداری برگزار شد،خاطرنشان کرد: براساس گزارش‌های به دست آمده دانش‌آموزان با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی سر کلاس درس حاضر شده‌اند و تحصیل با رعایت ضوابط بهداشتی در حال انجام است، ضمن اینکه از فضای مجازی نیز در جهت آموزش استفاده می‌شود.

حیدری در ادامه افزود: در کنار آموزش، مسئولان بهداشت و درمان استان نیز سلامت دانش‌آموزان در تمامی مقاطع را ارزیابی و رصد می‌کنند و در صورتی که 2 هفته پس از آغاز سال تحصیلی شاهد موج جدیدی از بیماری کرونا باشیم، تصمیمات جدیدتری اتخاذ می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر در این شرایط نیز موفقیت‌های خوبی در صیانت از سلامت دانش‌آموزان رقم خورد، نشان می‌دهد نظام آموزشی الگوی خوبی برای سایر حوزه‌ها بوده است.

اجباری برای آموزش حضوری نداریم

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان گفت: تهدید و اجباری برای آموزش‌های حضوری و حضور دانش‌آموزان در مدارس نداریم اما مدارس استان نیز تعطیل نمی‌شود.

رشید قربانی در نشست شورای معاونان که در سالن اجتماعات اداره کل برگزار شد با اشاره به اقدامات انجام شده در پروژه مهر و فصل تابستان و سنگینی فعالیت‌ها، ضمن قدردانی از زحمات تمامی همکاران اظهار داشت: با مشارکت تمام بخش‌ها و دست‌اندرکاران امر، سال‌تحصیلی جدید با موفقیت آغاز شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان نظارت بر فعالیت‌های مدارس را یکی از برنامه‌های اولویت‌دار در استان عنوان کرد و با تاکید بر ضرورت رصد و پایش اقدامات مدارس به‌ویژه رعایت پروتکل‌های بهداشتی و سلامت دانش‌آموزان گفت: بر اساس بازدیدهای سر زده که  از ابتدای آغاز سال ‌تحصیلی جدید انجام شده عملکرد مدارس در بخش‌های مختلف رضایت‌بخش بوده است.

وی با اشاره به عدم قطعیت در مواجه با کرونا و ضرورت آمادگی برای پیشبرد امور افزود: در این فضا و شرایط باید همه کمک کنند تا برنامه‌ها به خوبی مدیریت شود و اظهارنظر و اقدامات باید در چارچوب‌های ابلاغی وزارت باشد.

قربانی آموزش حضوری را اولویت نخست استان اعلام کرد و با بیان اینکه در ارائه آموزش‌های حضوری تهدید و اجبار نداریم تصریح کرد: سیاست کلی تشویق دانش‌آموزان برای آموزش حضوری است.

وی اظهار داشت: در صورت عدم  حضور دانش‌آموزان در مدارس باید با همکاری اولیا و هماهنگی والدین با مدارس، آموزش جایگزین برای دانش‌آموزان تعیین و مسائل مربوط به آموزش دانش‌آموزان باید از طریق مدارس رصد و پیگیری شود و مدارس نباید تعطیل شوند.

به گفته وی تمام مدارس بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ضدعفونی کلیه بخش‌ها بوده و در صورت امکان دستگاه ضدعفونی پدالی خریداری شود.

اجازه ورود دانش‌آموزان مشکوک به کرونا به مدارس داده نمی‌شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام از ممنوعیت ورود دانش‌آموزان مشکوک به ویروس کرونا در ایلام خبر داد و گفت: فوت دانش آموزان مبتلا به کرونا در ایلام صحت ندارد.

محمد کریمیان در ارتباط با نقش بازگشایی مدارس در روند افزایش ابتلا به کرونا ویروس اظهار داشت: تجمع انسانی در صورت بی توجهی به پروتکل‌های بهداشتی خطرناک و احتمال افزایش ابتلا به کرونا ویروس را خواهد داشت، این تجمع خواه در مدارس باشد، خواه در پارک‌ها و تفرجگاه‌ها و حتی در دورهمی‌های خانوادگی نیز چنین خطری متصور است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: بررسی آمار ابتلا به ویروس کرونا در بین سنین نوجوانی تا جوانی در استان ایلام که با بازگشایی مدارس در مقاطع مختلف تحصیل می‌کنند، نشان داده است این آمار در استان ایلام نسبت به قبل از بازگشایی مدارس رشدی نداشته است.

وی ابتلای 10 دانش‌آموز ایلامی ابتلا به کرونا را مورد اشاره قرار داد و گفت: گستردگی و اشاعه این ویروس تمام صنوف و مشاغل را نیز در بر گرفته است و نمی‌شود ابتلای 10 دانش‌آموز ایلامی را به بازگشایی مدارس تصریح داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: قبل از بازگشایی مدارس نیز ما با آمار مبتلایان به کرونا ویروس در سنین مختلف و حتی در نوزدان را در استان شاهد بوده‌ایم و فوت دانش‌آموز مبتلا به کرونا در ایلام نداشته‌ایم و چنین خبری کذب محض است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بازگشایی مدارس و مبتلایان ویروس کرونا در میان دانش‌آموزان و معلمان برای سایر دانش‌آموزان خطرآفرین و موجب افزایش ابتلا به این ویروس نمی‌شود؟ گفت: به جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی به آموزش و پرورش استان ایلام و اولیا مدارس ابلاغ و تاکید شده است که از ورود دانش‌آموزان و معلمان مشکوک و حتی دارای علائم سرما خوردگی نیز به مدارس جلوگیری شود.

مدارس در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی تعطیل می‌شوند

در همین مورد سرپرست فرمانداری شهرستان بروجرد وضعیت کرونایی این شهرستان را قرمز اعلام کرد و گفت: مدارس بروجرد در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی تعطیل می‌شوند.

احمد گودرزیان با تاکید بر اینکه  مدارسی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند تعطیل می‌شوند عنوان کرد: تیمی از شبکه بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و فرمانداری در راستای اقدامات اخیر و آماده سازی مدارس برای سال تحصیلی فعالیت می‌کنند، این تیم‌ها با برنامه‌ریزی‌های انجام شده هر روز به مدارس سطح شهر سرکشی کرده و وضعیت آنها را از نظر رعایت دستورالعمل‌های صادره بررسی می‌کنند.

وی بیان کرد: مدارسی که پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی مورد نظر را رعایت نکرده باشند و یا کمبودهایی احساس شود تا رفع موانع تعطیل می‌شوند؛ این مدارس باید بر اساس برنامه‌هایی که از طریق شبکه بهداشت به آنها اعلام می‌شود برای رفع این نواقص اقدام کنند در غیر این صورت آموزشگاه‌ها تعطیل و دانش‌آموزان از آمدن به مدارس منع خواهند شد.

سرپرست فرمانداری شهرستان بروجرد تصریح کرد: با توجه به این که وضعیت شهرستان در حال حاضر قرمز است سختگیری نیز بیشتر شده است و بر اساس صحبت‌هایی که در جلسات چند روز اخیر با مسئولان شبکه بهداشت و درمان و مدیران آموزش و پرورش داشتیم به این نتیجه رسیدیم که در حال حاضر به همین روال ادامه دهیم که در واقع باید گفت در چنین شرایطی پاک کردن صورت مسئله هیچ کمکی به ما نمی‌کند و باید مشکل را اساسی حل کرد و به سمتی حرکت کنیم که پروتکل‌ها رعایت شود.

نگرانی از عدم رعایت پروتکل‌ها در برخی مدارس

این در حالی است که رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان کاشان ضمن تاکید بر لزوم همکاری آموزش و پرورش در رفع مشکلات مدارس گفت: پروتکل‌های بهداشتی همچنان در برخی مدارس کاشان رعایت نمی‌شود.

مسعود دهقانی با بیان اینکه متاسفانه در برخی مدارس همچنان پروتکل‌های بهداشتی رعایت نمی‌شود اظهار داشت: ما تمام نکات بازدیدها از مدارس را به صورت رسمی به آموزش و پرورش اعلام می‌کنیم و نکات هر مدرسه و آموزشگاه به آموزش و پرورش ابلاغ می‌شود.

وی با بیان اینکه امیدواریم با همکاری آموزش و پرورش مشکلات یاد شده در مدارس کاشان رعایت ‌شود، افزود: مشکلاتی که در برخی مدارس کاشان وجود دارد عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، عدم گندزدایی به موقع، عدم استفاده از ماسک توسط معلمان، عدم رعایت زمان کلاس، عدم خود اظهاری سلامت و عدم نصب پوستر است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان کاشان با بیان اینکه سیاست ما آن است که موارد و بازدیدهای مشاهده شده به مدیریت آموزش و پرورش ابلاغ می‌شود، ابراز داشت: کارشناسان ما به صورت شفاهی به کارشناس بهداشت مدارس موارد را یادآور می‌شوند اما به صورت رسمی به آموزش و پرورش ابلاغ می‌شود.

95درصد مدارس استان اصفهان بهداشت را رعایت کرده‌اند

رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان از اجرای دقیق شیوه‌نامه‌های بهداشتی در مدارس استان خبر داد و گفت: 95 درصد مدارس استان اصفهان پروتکل‌های بهداشتی را کاملا رعایت کرده‌اند.

حسین عباسیان با اشاره به اجرای دقیق شیوه‌نامه‌های بهداشتی در مدارس اظهار داشت: تمامی پروتکل‌های بهداشتی به مدارس ابلاغ شده و آنها ملزم به رعایت کامل و صحیح آنها هستند.

وی افزود: اولویت بازگشایی مدارس حفظ سلامت دانش‌آموزان و کادر مدرسه است و بنابراین شرایط مناسب بهداشتی صحیح و خوبی در مدارس فراهم شده است.

رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه دستورالعمل‌های بهداشتی در 5 نسخه به اطلاع مدارس رسیده گفت: مواد ضدعفونی در اختیار مدارس برای ضدعفونی سطوح و دست‌های دانش‌آموزان قرار گرفته و همچنین حوضچه‌های ضدعفونی جلوی در ورودی مدارس تعبیه شده تا دانش‌آموزان قبل از ورود به مدرسه کفش‌های خود را ضدعفونی کنند.

وی تصریح کرد: گروه‌بندی دانش‌آموزان و رعایت فاصله‌گذاری مناسب در کلاس و مدرسه از دیگر پروتکل‌هایی است که به شدت در مدارس توصیه شده و همه کادر مدرسه در رعایت هر چه بیشتر پروتکل‌های بهداشتی به منظور حفظ سلامت خود و دانش آموزان تلاش می‌کنند.

عباسیان ادامه داد: استفاده از ماسک توسط کادر مدرسه و دانش‌آموزان اجباری است و دانش آموزان باید مسائل بهداشتی استفاده از ماسک مناسب از جمله اینکه ماسک باید بینی، دهان و چانه را کاملا بپوشاند، ماسک زیر چانه قرار نگیرد، موقع صحبت کردن ماسک پایین چانه نباشد را رعایت کنند.

بیشتر بخوانید

بازرسی از 3500 مدرسه استان کرمان

معاون آموزش و پرورش استان کرمان با بیان اینکه 600 بازرس بازدید از مدارس استان را انجام می‌دهند گفت: بازرسی 3 هزار و 500 مدرسه انجام شده است.

ماشاءالله میرزاحسینی با اشاره به آغاز سال تحصیلی در شرایط شیوع ویروس کرونا و وضعیت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در مدارس استان کرمان اظهار داشت: از ابتدای بازگشایی مدارس در استان کرمان تیم‌های بازرسی در تمامی شهرستان‌های ما تشکیل شده و بر رعایت دستورالعمل‌های مد نظر وزارت بهداشت در مدارس نظارت دارند.

میرزاحسینی با اشاره به اینکه وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط دانشگاه علوم پزشکی رصد می‌شود افزود: در پایش انجام شده شهرستان بم رتبه نخست کشوری رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا در مدارس را کسب کرد.

وی ادامه داد: از آنجا که حضور دانش آموزان در مدارس اختیاری بوده و دانش‌آموزان مخیر به حضور در مدارس و یا استفاده از آموزش‌های غیرحضوری هستند تنها تعداد محدودی از دانش آموزان در مدارس استان کرمان حضور دارند این مسئله باعث شده تا رعایت فاصله گذاری به خوبی انجام شود.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده در مدارس استان کرمان در ارتباط با رعایت دستورالعمل‌ها بهداشتی مقابله با شیوع کرونا در مدارس و نگرانی‌هایی که در بین خانواده‌ها در این حوزه وجود دارد گفت: در بازرسی‌های انجام شده مشاهده شد که حتی در مدارس حاشیه‌ای شهر کرمان هم دستگاه ضدعفونی دست وجود داشته و گندزدایی سطوح در تمام کلاس‌ها انجام شده و دستورالعمل‌های مدنظر ما در مدارس استان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه تمامی معلمان و مسئولان مدارس استان کرمان در این روزها در کنار آموزش دانش آموزان سلامت آنها را مد نظر دارند افزود: رعایت موارد بهداشتی و آموزش‌های لازم در این زمینه به صورت مرتب برای دانش آموزان تکرار می‌شود.

مواد ضدعفونی مدارس؛ دغدغه اصلی والدین کرمانشاهی

همزمان با بازگشایی مدارس و حضور برخی دانش‌آموزان در مدارس اکنون دغدغه خانواده‌ها علاوه بر مسایل آموزشی وجود مواد بهداشتی کافی در مدارس است.

برخی خانواده‌ها آموزش غیرحضوری و مجازی فرزندان را به حضور در مدرسه ترجیح دادند؛ اما خانواده‌هایی که به‌هر دلیل تمایل به حضور دانش‌آموزان در کلاس درس داشتند اکنون با دغدغه‌های جدی مواجه هستند.

4000  مدرسه و 3500 فضای آموزشی برای آموزش بیش از 326هزار دانش‌آموز در اختیار آموزش و پرورش قرار دارد و با بازگشایی مدارس این دغدغه برای خانواده‌ها ایجاد شده که آیا مواد بهداشتی به میزان کافی در مدارس و در دسترس فرزندانشان قرار دارد.

هرچند نقش خانواده‌ها در آموزش فرزندان برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی غیرقابل انکار است اما رعایت پروتکل‌ها در مدارس و وجود لوازم و مواد بهداشتی نیز از ضروریات محسوب می‌شود.

مجید یزدان‌پناه مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه اظهار داشت: در مرحله اول 33 میلیارد ریال برای تهیه مواد ضدعفونی‌کننده و بهداشتی مدارس تخصیص داده شد.وی افزود: در مرحله دوم در تیر ماه 770 میلیون تومان برای تهیه مواد بهداشتی مدارس تخصیص یافت و در طی روزهای آینده مبلغ جدید دیگری به این منظور در اختیار ما قرار خواهد گرفت.

یزدان‌پناه بیان کرد: 42 گروه ناظر به صورت نامحسوس و 120 گروه نیز از 24 منطقه آموزشی کار نظارت بر مدارس را بر عهده دارند.

حضور دانش‌آموزان در مدارس "اجباری" نیست

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: اجباری برای حضور دانش آموزان در مدارس نداریم و خانواده‌هایی که می‌توانند بر روند تحصیلی فرزندان نظارت داشته باشند دانش‌آموزان را به مدرسه نفرستند.

عباس سعیدی اظهار داشت: 4 نوع نظارت در مدارس استان خراسان شمالی از ابتدای بازگشایی مدارس اعمال می‌شود؛ نظارت آموزش و پرورش٬ اولیا٬ عوامل مدارس و وزارت بهداشت بر همه آموزشگاه‌های استان اعمال می‌شود.

وی افزود: در سامانه جدید شاد٬ تعامل بین معلم و دانش آموز بیشتر شده و با بارگذاری ابزار جدید در نسخه به روز اپلیکیشن شاد، این نرم افزار قادر است خودش حضور دانش‌آموزان را اعلام کند در حالی که در نسخه قبلی معلم با چک کردن آنلاین بودن دانش‌آموز متوجه حضور او در کلاس می‌شد. همچنین تعامل تصویری و بارگزاری دروس در شاد در نسخه جدید بیشتر و سهل‌تر شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی با بیان اینکه تمهیداتی برای تامین تبلت‌های مورد نیاز دانش آموزان مناطق محروم اندیشیده شده است٬ افزود: پیشنهاد دادیم برای مناطق کم برخوردار٬ چند تبلت در اختیار هر مدرسه قرار گیرد تا برای دانش آموزان آن مناطق مورد استفاده باشد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه کاربردهای جدید نرم افزار شاد٬ اولیا می‌توانند برای در اختیار قرار دادن گوشی همراه یا تبلت در بازه‌های زمانی مختلف در شبانه روز فراهم کنند و مشکل برای خانواده‌هایی که چند دانش آموز و یک گوشی دارند٬ حل شده است.

سعیدی ادامه داد: با توجه به شرایط کرونایی٬ تاکید ما بر حضور دانش آموزان در مدارس است ولی اجباری برای حضور نداریم و خانواده‌هایی که می‌توانند موضوع تحصیل فرزندان را مراقبت کرده و بر آن مدیریت کنند٬ می‌توانند فرزندان خود را به مدرسه نفرستند. امتحانات پایان نیمسال تحصیلی از همه دانش آموزان گرفته می‌شود.

‌رعایت66 درصدی پروتکل‌های بهداشتی در مدارس بوشهر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر با بیان اینکه "99 درصد دانش‌آموزان و معلمان از ماسک استفاده می‌کنند" گفت: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس استان بوشهر 66 درصد است.

سعید کشمیری در نشست ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر ضدعفونی مدارس علیه کرونا را 62 درصد دانست و گفت: در مدارس 90 درصد فاصله گذاری اجتماعی رعایت می‌شود که در بین دانش آموزان 79 درصد ارزیابی شده است.

وی، با تاکید بر تعطیل شدن بوفه مدارس و جمع آوری آب سردکن‌های مدارس تصریح کرد: در مجموع میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس استان بوشهر 66 درصد است.

وقتی رعایت پروتکل‌ها حرف اول را می‌زند

کلاس‌های درس اردبیل در حالی شروع شد که نیاز است زندگی کرونایی به دانش‌آموزان تدریس شود و تمرین کرونازیستی به عنوان یک تمرین مهم برای آنان مرور شود.طبق اعلام آمار آموزش و پرورش استان 80 درصد دانش‌آموزان به صورت اختیاری بر سر کلاس‌های درس حضور می‌یابند تا آزمون و خطای کرونازیستی را بیاموزند و تمرین درس کرونا را با مربیان آموزشی مرور کنند.

درسی که این روزها برای دانش‌آموزان خیلی بیشتر از بزرگسالان حائز اهمیت است رعایت موارد بهداشتی و عمل به ضوابط ستاد مقابله با کرونا است، چرا که هم‌اکنون این دانش‌آموزان هستند که بیشتر از سایرین در محیط‌های سربسته وقت می‌گذرانند و در معرض خطر قرار دارند.

این در حالی است که زنگ خطر بازگشایی مدارس و انتقال مخفی کروناویروس از دانش‌آموزان به والدین نیز از  مشکلاتی است که خانواده‌ها را تهدید می‌کند چرا که دانش‌آموزان قادر به انتقال کروناویروس به بزرگترها هستند، بدون اینکه از خود علائمی بروز دهند.

وی با اشاره به این که 90 درصد مدارس خوشبختانه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند، بیان کرد: در مدارس معلمان و مربیان آموزشی وظیفه و رسالت خطیر و حساسی بر عهده دارند و تا زمان برگشت به خانه مکرراً در راستای ضدعفونی و رعایت موازین بهداشتی باید با دانش‌آموزان همراهی کنند.

حبیب‌زاده ادامه داد: از والدین انتظار می‌رود تردد در جلوی مدارس را برای خود خطری از جانب خود به فرزندان بدانند و از این اقدام جلوگیری به عمل آورند و این مسئله باید مورد توجه اولیا و معلمان قرار گیرد که شروع فصل سرد سال به شیوع آنفلونزا و کرونا دامن خواهد زد.

دانش آموزان مراقبت از خود را یاد بگیرند

فاز بازگشایی مدارس نیازمند تعریف سازوکارهای اساسی بوده و دانش آموزان ما باید با هم زیستی با کرونا مراقبت از خود را یاد گرفته و بدانند مسیر سلامت از مسیر آموزش می‌گذرد.

تولد کرونا زیست بوم جدیدی درراه آموزش به وجود آورد به‌گونه‌ای که شروع سال تحصیلی جدید به دغدغه‌ای بزرگ برای والدین، دانش آموزان و حتی معلمان و کادر اجرایی مدارس تبدیل شد، سردرگمی‌ها و نگرانی‌های موجود در میان والدین برای کنار آمدن با شرایط جدید تحصیلی، با بازگشایی غیرمنتظره مدارس به‌نوعی افزایش پیدا کرد.

از چند ماه گذشته در جلسات متعددی شیوه‌نامه‌های آموزشی در وضعیت‌های مختلف سفید، زرد و قرمز پیش‌بینی، برنامه‌ریزی و اطلاع‌رسانی شد به‌نحوی‌که هم‌زمان با نیمه شهریورماه به‌جز مناطقی که از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا قرمز اعلام شدند، تصمیم بر بازگشایی مدارس به‌صورت حضوری گرفته شد خانواده‌ها نیز فراخور شرایط و اعلام وضعیت برای استقبال از سال جدید تحصیلی مهیا شدند.

اما تمامی شیوه‌نامه‌های ابلاغی در لحظات پایانی و چند روز مانده به بازگشایی مدارس زیر پا گذاشته شد و با یک بخش‌نامه جدید آموزش‌ها در کلیه مناطق با هر وضعیتی حضوری اعلام شد همین امر منجر به بلاتکلیفی و درگیری ذهنی اغلب خانواده‌ها شده است که آیا فرزندان خود را با این شرایط به مدرسه بفرستند یا خیر؟ به‌منظور درک بهتر موضوع نظرات تعدادی از والدین را در این رابطه جویا شدیم.

به گفته یکی از اولیاء بازگشایی حضوری مدارس بدون مقدمه و آماده‌سازی روانی خانواده‌ها صورت گرفت درحالی‌که اگر در فرصت سه‌ماهه بعد از پایان سال تحصیلی گذشته این تصمیم‌گیری انجام می‌شد قطعاً والدین نیز می‌توانستند با برنامه‌ریزی و انگیزه بهتری مهیای سال تحصیلی جدید شده و راهنمای خوبی برای فرزندان خود در سپری این مسیر پرتنش باشند.

هدف از آموزش‌وپرورش یادگیری توأم با تربیت

در همین حال؛ مجتبی رمضان بیگی با اشاره به نحوه بازگشایی مدارس اظهاربابیان اهداف آموزشی تصریح کرد: با توجه به این مسئله که در آموزش‌وپرورش بحث یادگیری باید توأم باتربیت انجام شود و هدف از آموزش یادگیری صرف نبوده لذا حضور دانش آموزان با رعایت نکات و موارد بهداشتی بسیار احساس می‌شود.

رمضان بیگی سلامت دانش آموزان و همکاران آموزشی را در اولویت دانست و یادآور شد: حضور همکاران فرهنگی و دانش آموزان در محیط آموزشی طبق شیوه‌نامه‌های بهداشتی انجام‌شده فاصله گزاری اجتماعی و استفاده از ماسک با عنوان یکی از ضروریات مقابله با بیماری کاملاً رعایت شده است.

وی استفاده از ماسک را نمادی از مسئولیت‌پذیری و دین‌داری در محافظت از سلامتی خود و دیگران دانست و گفت: حضور در مدارس الزامی نداشته و دانش‌آموزانی که تمایل به آموزش غیرحضوری دارند می‌توانند از شبکه‌های آموزشی و فضاهای مجازی در این راستا بهره ببرند.

به نظر می‌رسد در فاز بازگشایی مدارس نیازمند تعریف سازوکارهای اساسی هستیم و در این راستا باید بر شیوه‌نامه‌های مکتوب نظارت دقیقی صورت بگیرد که به‌طورجدی اماکن و فضاهای آموزشی بازبینی و نکات لازم نیز تذکر داده شود چراکه امورات مدارس از حساسیت بالاتری نسبت به دیگر حوزه‌ها برخوردار است لذا با توجه به‌سلامت دانش آموزان که در اولویت قرار دارد باید نگرانی‌ها و دغدغه والدین نیز برطرف شود.

ضدعفونی مستمر مدارس استان گلستان

مدیرکل آموزش و پرورش استان گلستان با اشاره به ضدعفونی مستمر مدارس استان گفت: تاکنون گزارشی مبنی بر ابتلای دانش‌آموزان استان به کرونا گزارش نشده است.

احسان گوهری‌راد اظهار داشت: ضدعفونی مدارس به صورت مستمر در حال انجام بوده و تاکنون ابتلای دانش‌آموزی به بیماری کرونا در مدارس استان گزارش نشده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بیان داشت: سرانه تهیه مواد ضدعفونی به مدارس استان اختصاص یافته است. در مرحله نخست 2 میلیارد و 300 میلیون تومان و در مرحله دوم 700 میلیون تومان برای خرید مواد ضدعفونی کننده به حساب مدارس استان واریز شده است.

وی درباره اینکه برخی مدارس از خانواده‌ها برای حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درس تعهد می‌گیرند بیان داشت: اجباری برای حضور دانش‌آموزان در مدارس وجود ندارد و آموزش‌ها از طریق شبکه شاد، رادیو و تلویزیون نیز ادامه دارد. اگر مدیری چنین کاری انجام داده سلیقه‌ای بوده و الزامی برای حضور دانش‌آموزان وجود ندارد با این حال اگر مردم گزارشی دارند به ما اعلام کنند.

گوهری‌راد گفت: برخلاف آنچه که گفته می‌شود حدود 85 درصد از والدین دانش‌آموزان آموزش‌های حضوری را برای فرزندان خود مناسب دانسته‌اند.وی اظهار داشت: ما تمام شرایط لازم را برای حضور دانش‌آموزان با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی فراهم کرده‌ایم. ضمن اینکه مراقبان سلامت نیز نظارت مستمری بر مدارس دارند.

ضرورت تشدید نظارت‌های بهداشتی در مدارس گیلان

استاندار گیلان با اشاره به ضرورت تشدید نظارت‌های بهداشتی در مدارس گیلان گفت: اصول بهداشتی در تمام فعالیت‌ها جدی گرفته شود.

نماینده عالی دولت در استان گیلان از بازدید و بازرسی حدود هزار مدرسه در سطح استان گیلان از لحاظ رعایت پروتکل‌های بهداشتی خبر داد و افزود: رعایت اصول بهداشتی در سطح مدارس همچنان مورد تاکید است و گروه‌های نظارت و بازرسی نیز بازرسی‌های لازم را در این حوزه انجام می‌دهند.

زنگ تفریح مدارس نباید به صورت جمعی باشد

رشید قربانی با تاکید بر ضرورت آموزش حضوری دانش‌آموزان، بیان کرد: اصرار ما برای آموزش حضوری به معنی تهدید و اجبار نیست و نباید باشد، بلکه باید دانش‌آموزان برای آموزش حضوری و بهره‌گیری از فرصت کلاس‌های تشکیل شده ترغیب و در این فرایند نباید مدارس تعطیل شوند و ارزیابی‌های به عمل آمده نیز نشانگر تمایل و نظر موافق اولیای محترم  برای آموزش حضوری است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان با بیان اینکه آموزش حضوری در اولویت قرار دارد، افزود: سایر روش‌های آموزشی هیچ کدام جای آموزش حضوری را نمی‌گیرد و باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که آموزش‌های حضوری به صورت منسجم پیگیری شود.

وی با اشاره به بازدید‌های حضوری خود از برخی از مدارس سطح شهر سنندج، وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس را رضایت‌بخش دانست و با بیان اینکه استفاده از ماسک در بین دانش‌آموزان و فرهنگیان خوب فرهنگ‌سازی شده است، خاطرنشان کرد: از لحاظ فاصله‌گذاری اجتماعی نیز عملکرد مدارس قابل قبول بوده و مدیران باید در خصوص نحوه نشستن دانش‌آموزان و رعایت حداقل فاصله، آموزش و توصیه‌های لازم را ارائه بدهند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان در بخش دیگری از سخنان خود به تعدادی از سؤالات جمع‌بندی شده مدیران مدارس عمچون «نحوه تشکیل کلاس و ساعت ورزشی مدارس»؛ اجرای ورزش‌های تیمی و تجمعی مانند قوتبال را ممنوع اعلام و از تهیه و تدوین مجموعه‌ای برای تربیت بدنی خبر داد و تصریح کرد: ورزش‌های دانش‌آموزی باید به صورت فردی و بر اساس دستورالعمل ابلاغی باشد و تا آن زمان معلمان ورزش در اداره امور مدارس کمک کنند.

وی فعالیت بوفه مدارس را نیز ممنوع اعلام کرد و افزود: در زمان حضور دانش‌آموزان در محوطه نباید تجمع صورت گرفته و دانش‌آموزان به هم نزدیک نشوند، زنگ تفریح مدارس نیز نباید به صورت دسته جمعی باشد، بلکه باید باید نوبتی و به تدریج باشد.

قربانی بر رعایت پروتکل های بهداشتی و توجه به سلامت جسمی و روانی دانش‌آموزان تاکید کرد و گفت: در طول فعالیت مدارس باید کلاس‌های درس، سرویس‌های بهداشتی و مستمر ضدعفونی و گندزدایی شود و مدارس در حد امکان نسبت به تهیه اقلام مورد نیاز از جمله دستگاه پدالی ضد عفونی اقدام کرده و همه موظفیم در راستای آرامش جسمی و روانی دانش آموزان تلاش کنیم.

وی با اشاره به کمک استاندار برای تهیه اقلام بهداشتی مورد نیاز مدارس و دانش‌آموزان گفت: از این محل به تعداد نیاز ماسک قابل شستشو تهیه و توزیع و بخشی هم در اختیار شهرستان‌ها قرار می‌گیرد تا در بین مدارس مورد نیاز توزیع شود و در سطح کلان کشوری نیز سرانه‌هایی به همین منظور اختصاص خواهد یافت کمااینکه باید مدارس تا روزی که اعتبار دارند، اقدام به تهیه وسایل کنند.

شرایط کرونا بحرانی شود مدارس تعطیل می‌شود

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش‌وپرورش استان همدان با بیان اینکه حضور دانش‌آموزان در مدارس اختیاری است، گفت: اگر شرایط کرونا بحرانی شود بدون شک مدرسه‌ها هم تعطیل می‌شود.

عبدالله جعفری اظهار داشت: بازرسان بهداشت و آموزش وپرورش نیز به صورت روزانه وضعیت مدارس و آموزشگاه‌های استان را رصد می‌کنند.

جعفری با بیان اینکه جمعیت 60 درصد از  مدارس استان همدان کمتر از 150 نفر است، اظهار داشت: مدارس با جمعیت بالای 150 نفر نیز برای اجرای فاصله گذاری اجتماعی اقدام به گروه بندی و تقسیم دانش آموزان در روزهای زوج و فرد کرده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه تصمیم برای ادامه حضور دانش‌آموزان در مدرسه تابع تصمیمات ستاد  ملی و استانی مدیریت کرونا است، تصریح کرد: باتوجه به شرایط کرونا در استان تصمیمات بروزی گرفته می‌شود.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان همدان با بیان اینکه یک میلیارد تومان اعتبار برای  تجهیزات ورزشی، نشاط و تهیه اقلام بهداشتی مدارس استان اختصاص یافته است، گفت: این تجهیزات به ترتیب اولویت در اختیار مدارس قرار می‌گیرد.

جعفری با تاکید بر اینکه برخی از خانواده‌ها همکاری بسیار خوبی با ما  در زمینه بازگشایی مدارس داشته اند، افزود: سلامتی دانش‌آموزان مهم‌ترین اولویت ما است و تلاش ما بر این است که دانش آموزان در کنار محیط درسی، آموزش‌های فرهنگی، تربیتی و مراقبت از خود در شرایط کرونایی را آموزش ببینند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار