کد خبر: ۸۹۸۷۶۱
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳ 13 September 2020

 

حدود نیمی از نیاز مصرف چوب صنایع مربوط به گیلان است

رشت - ایرنا- مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری گیلان با اشاره به نیاز به مصرف سالانه بیش از ۱۰میلیون متر مکعب چوب در صنایع مختلف وابسته به این محصول در کشور گفت: حدود نیمی از این نیاز به دلیل استقرار پنج صنعت بزرگ و کارگاههای پالت سازی و سایر صنایع مربوط به استان است.

یونس رنجکش روز یکشنبه  با اشاره  به بازدیدش از کارخانجات تولید نئوپان و  ام دی اف در شهرستان های رشت و فومن به همراه  نیر عرب مجری زراعت چوب کشور اظهار داشت : با توجه به نیاز جدی صنایع سلولزی کشور و استان گیلان به چوب و وابستگی آینده سرمایه گذاری های این واحدها و سایر صنایع وابسته به این محصول،  کشت و زراعت چوب از مهمترین اقدامات و برنامه های استراتژیک در این زمینه است.

وی با بیان اینکه  اقتصاد زراعت چوب هنوز برای جامعه بویژه کشاورز تبیین نشده است،  افزود : برآوردهای انجام شده حکایت از نیاز به مصرف سالانه بیش از ۱۰میلیون متر مکعب چوب در صنایع مختلف وابسته به این محصول در کشور دارد که  برآورد می شود که حدود نیمی از این نیاز به دلیل استقرار پنج صنعت بزرگ و کارگاههای پالت سازی و سایر صنایع در گیلان است  که  در حال حاضر از لحاظ تامین مواد اولیه با مشکل مواجه شده اند.
وی با اشاره به محل های تامین مواد اولیه این واحدهای سلولزی تصریح کرد:  استفاده از منابع داخلی نظیر برداشت از جنگل های دست کاشت و چوب های افتاده جنگلی بخشی از منابع تامین چوب این صنایع است؛ ضمن آنکه  واردات چوب از خارج از دیگر منابع تامین کننده است که البته به دلیل محدودیت در واردات چوب های با پوست که نیاز صنایع ام دی اف و نئوپان است این امکان فعلا وجود ندارد.
رنجکش خاطرنشان کرد:  از نگاه اقتصادی و مجموعه زنجیره های ارزش وابسته آنچه که می تواند موجب تامین مواد اولیه صنایع وابسته به چوب و همچنین صیانت و حفاظت از منابع طبیعی و جنگل ها شود زراعت چوب است که از سال گذشته با جدیت در استان گیلان دنبال می شود.
مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری گیلان  با اشاره به سیاست های توسعه زراعت چوب در کشور و استان گیلان افزود : با توجه به این سیاست ها ستاد زراعت چوب در استان به ریاست استاندار گیلان تشکیل و تاکنون با پیگیری های معاونت هماهنگی امور اقتصادی با توجه ماموریت های اداره کل جذب و سرمایه گذاری اقدامات مهمی انجام گرفته است.
رنجکش یاد آور شد :  تدوین بسته حمایتی زراعت چوب و پیگیری برگزاری مزایده واگذاری عرصه های ملی برای زراعت چوب در گیلان از مهمترین اقدامات پیگیری شده در این ستاد در یکسال اخیر بوده است.
وی تصریح کرد:  در برنامه ششم توسعه بیش از شش هزار هکتار از عرصه های ملی در گیلان که واجد شرایط اجاره برای زراعت چوب هستند شناسایی شدند که در مرحله اول مزایده اجاره بیش از یک هزار و ۵۰۰هکتار در دو شهرستان گیلان برگزار شده  و مراحل مزایده دیگر نیز در حال انجام از طریق اداره کل منابع طبیعی است.
وی با بیان اینکه زراعت چوب یکی از اقتصادی ترین روش ها برای اشتغال و سرمایه گذاری در استان در کنار سایر فعالیت های کشاورزی است که کشاورزان خرد و شرکت های دارای زمین می توانند به این کار وارد شوند. اظهار داشت: متقاضیان حقیقی و حقوقی با مراجعه به سایت مربوطه می توانند از این فرصت برای سرمایه گذاری استفاده کنند.
 رنجکش اظهار داشت:  هرچند که زراعت چوب از چند دهه پیش در برخی از شهرستان های گیلان با کاشت گونه صنوبر آغاز شده است اما هنوز عرصه های زیادی در استان وجود دارند که با تشویق ‌کشاورزان  می تواند زیر کشت زراعت چوب برود.
وی  با تاکید براینکه تنها راه نجات جنگل ها و منابع طبیعی  زراعت چوب است ، خاطرنشان کرد : فرهنگ سازی و تبیین ارزش افزوده زراعت چوب و اقتصادی بودن این تولید با توجه به نیازهای موجود موجب اشتیاق و استقبال کشاورزان خواهد شد .
 مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری گیلان  از آغاز عملیات برداشت بخشی از جنگل های دست کاشت طی دو دهه گذشته در گیلان و کشت مجدد آن به  زراعت چوب خبر داد و تصریح کرد : برداشت از عرصه های دست کاشت و زراعت شده را نباید با قطع درختان جنگل های طبیعی اشتباه گرفت و در این زمینه باید فرهنگ سازی شود.

حدود ۲ هزار و ۹۵۰ واحد صنعتی در گیلان فعالند که از این تعداد بیش از ۱۰۰ واحد صنعتی در زمینه تولید انواع اوراق فشرده چوبی نظیر نئوپان، MDF و HDF وهایگلاس  در حال فعالیت است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار