کد خبر: ۸۹۸۲۲۱
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۵ 12 September 2020

 

پیش‌بینی برداشت 15000 تن برگ سبز چای تا پایان امسال/ 356 میلیارد تومان از مطالبات چای‌کاران پرداخت شد‌

گروه استان‌ها- رئیس سازمان چای کشور از پیش‌بینی برداشت ۱۵ هزار تن برگ سبز چای خبر داد و گفت: بیش از ۳۵۶ میلیارد تومان از مطالبات چایکاران پرداخت شده است.

حبیب جهانساز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، ضمن اشاره به استمرار فرآیند خرید برگ سبز چای تا 30 مهر با بیان اینکه درصورت مناسب بودن شرایط جوی، چایکاران گیلان و مازندران در این مدت 15 هزار تن برگ سبز چای برداشت می‌کنند اظهار داشت: بیش از 356 میلیارد تومان از مطالبات چایکاران پرداخت شده است.

رئیس سازمان چای کشور مقدار برگ سبز چای خریداری شده از چایکاران دو استان گیلان و مازندران از اردیبهشت تا 17 شهریور امسال را معادل 112 هزار و 518 تن برگ سبز چای اعلام کرد و در مورد ارزش اقتصادی آن هم تصریح کرد: ارزش این مقدار برگ سبز چای خریداری شده 447 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

جهانساز افزایش رغبت و علاقه چایکاران گیلانی برای ورود به باغاتشان و انجام روند احیاء باغات را مرهون تلاش‌های ترویجی و آموزشی سازمان چای و حمایت‌های دولت دانست و عنوان کرد: در شرایط کنونی تأمین نیاز بازار داخلی هدف مهمی است که سازمان چای به دنبال آن بوده و در این راه موفقیت هم به دست آورده است.

وی با اشاره به اینکه باقیمانده مطالبات چایکاران استان‌های گیلان و مازندران هم در صورت تأمین منابع به موقع و در کوتاه‌ترین زمان به حساب کشاورزان واریز می‌شود اظهار داشت: روند پرداخت مطالبات چایکاران با همکاری دولت و صاحبان کارخانجات چایسازی مطلوب است و امیدواریم رضایت نهایی چایکاران را نیز جلب کند.

رئیس سازمان چای، چای تولیدی در شمال کشور را محصولی کاملاً ارگانیک و فاقد هرگونه سموم شیمیایی ارزیابی کرد و با بیان اینکه این ویژگی بارز چای ایرانی در جهان زبانزد است خاطرنشان کرد: همگام شدن ذائقه و سلیقه مردم با چای ایرانی و گرایش به خرید بیشتر آن، از جمله اهداف مهم سازمان چای محسوب می‌شود.

جهانساز با تأکید بر اینکه احیاء و آماده‌سازی حدود 13 هکتار از باغات چای رها شده روستای طالش محله شفت در دستور کار قرار دارد اظهار داشت: سازمان چای کشور ضمن تدوین برنامه‌های مدون و با تسهیلات صندوق حمایت از توسعه صنعت چای قصد دارد زمینه بازگشت تمامی باغات رها شده به چرخه تولید را فراهم کند. 

وی اشتغالزایی و افزایش تولید ملی در کنار حرکت به قسمت اقتصاد مقاومتی و کاهش وابستگی کشور به محصول خارجی را از جمله اهدافی که با جدیت دنبال می‌شود اعلام کرد و افزود: در حال حاضر تعداد کارخانجات چایسازی فعال به 162 کارخانه افزایش پیدا کرده است که موضوعی نوید‌بخش محسوب می‌شود.

به گزارش تسنیم، کشت چای در کشور فقط در دو استان گیلان و مازندران انجام می‌شود و 90 درصد سطوح زیر کشت باغات چای در گیلان است؛ برداشت برگ سبز چای هر ساله در سه چین بهاره، تابستانه و پائیزه انجام می‌شود که چین بهاره از اوایل اردیبهشت، تابستانه از نیمه دوم خرداد و چین پائیزه در شهریور شروع و تا پایان مهرماه ادامه پیدا می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار