کد خبر: ۸۹۷۳۶۹
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳ 09 September 2020

 

تحقق طرح منطقه سبز در ۱۷۴ روستای عاری از بی‌سواد گیلان

ایسنا/گیلان معاون سوادآموزی آموزش و پرورش گیلان با بیان اینکه بر اساس سرشماری سال ۹۸ میزان باسوادی استان در گروه سنی ۱۰ الی ۴۹ سال، ۹۸ درصد است، گفت: طرح منطقه سبز در ۱۷۴ روستای عاری از بی سواد گیلان محقق شد.

سیروس محمدی در نشست با خبرنگاران با اشاره به فرا رسیدن روز جهانی سوادآموزی، اظهار کرد: دامنه فعالیت سازمان نهضت سوادآموزی در گروه سنی ۱۰ الی ۴۹ سال است و برای گروه‌های خاص مانند مددجویان زندان‌ها، کشاورزان، نوغانداران و افراد بی‌سواد تا ۶۰ سال نیز می‌توانند در کلاس‌های سوادآموزی ثبت‌نام کنند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش گیلان با بیان اینکه آموزش‌ها در سه دوره اصلی «سوادآموزی»، «انتقال» و «تحکیم سواد» دنبال می‌شود، افزود: مدت آموزش دوره سوادآموزی پنج ماه بوده که مدرک آن معادل سوم ابتدایی است، همچنین مدت آموزش دوره انتقال هفت ماه و مدرک آن معادل ششم ابتدایی است که سوادآموز با اخذ این مدرک می‌تواند در دوره متوسطه اول تحصیل کند؛ دوره تحکیم نیز به منظور تعمیق و تثبیت سواد و جلوگیری از رجوع به بی سوادی تعیین شده که مدت این دوره ۶ ماه است.

وی ادامه داد: بر اساس سرشماری سال ۹۸ میزان باسوادی استان در گروه سنی ۱۰ الی ۴۹ سال، ۹۸ درصد است که از میانگین کشوری هم بالاتر است.

محمدی گفت: در سال گذشته حجم ابلاغی در سه دوره سوادآموزی، انتقال و تحکیم ۸۲۴۳ نفر بوده که ۹۴ درصد از حجم ابلاغی استان محقق شد، بطوریکه حوزه سوادآموی گیلان در ارزیابی سالانه معاونت‌های سوادآموزی حائز رتبه بسیار خوب شد؛ برای سال‌جاری نیز حجم ابلاغی استان در دوره‌های سوادآموزی ۷۲۰۰ نفر پیش‌بینی شده که ثبت‌نام و کلاس‌گذاری از فردا، ۲۰ شهریور ماه آغاز می‌شود.

معاون سوادآموزی گیلان در خصوص جمعیت بی‌سواد استان، بیان کرد: طبق سرشماری سال ۹۵، تعداد افراد بی‌سواد استان در گروه سنی ۶ سال به بالا ۴۵ هزار نفر بوده که طی سه سال اخیر آمار تعداد بی‌سوادان گروه ۱۰ الی ۴۹ سال به ۱۱۵۰۰ نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه با توجه به شیوع کرونا فعالیت‌های آموزشی در حوزه سوادآموزی در سال گذشته به سه حالت حضوری، تلفیقی و غیرحضوری دنبال شد، تصریح کرد: با توجه به اینکه تعداد سوادآموزان هر کلاس ۱۰ نفر یا کمتر از ۱۰ نفر است، فعالیت‌های آموزشی می‌تواند به صورت حضوری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود. با این حال اقداماتی نظیر تهیه فیلم‌های کوتاه آموزشی توسط نفرات برتر جشنواره الگوهای برتر تدریس استانی، پیگیری مسائل آموزشی توسط آموزش دهندگان از طریق تماس تلفنی با توجه به تعداد پایین سوادآموزان هر کلاس، استفاده از آموزش‌دهندگان و سوادآموزان از بستر برنامه شاد استفاده خواهند کرد، علاوه‌بر این پخش فیلم‌های آتموزشی از طریق شبکه آموزش برنامه ریزی شده است.

محمدی با اشاره به برنامه‌های سوادآموزی در راستای بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در آموزش، اضافه کرد: بر خلاف تصور اغلب مردم، سواد فقط محدود به خواندن و نوشتن نیست و امروزه سوادهای مختلفی مورد نیاز زندگی فردی و اجتماعی است، بر همین اساس سازمان نهضت سوادآموزی دامنه فعالیت خود را از آموزش صرف خواندن و نوشتن فراتر برده و با اجرای طرح‌های مختلفی از جمله طرح آموزش ICDL، طرح آموزش از طریق تبلت، طرح اطلاعات اجتماعی سوادآموزان را آشنا می‌کند و این‌ طرح‌ها هم اکنون در استان در حال اجراست.

معاون سوادآموزی گیلان تصریح کرد: یکی از برنامه‌های آموزش و پرورش مهارت آموزشی در کنار درس است و تلاش شده تا دانش‌آموزان ما مهارت‌هایی را در کنار آموزش تئوری کسب کنند. در مراکز یادگیری محلی نیز فضایی برای سوادآموزان مهیا شده که در کنار آموزش سواد، انواع مهارت زندگی مانند فرزند پروری، همسرداری، بهداشت، همچنین مهارت‌های شغلی مانند خیاطی، گلدوزی، منبت کاری، قالیبافی و... به صورت رایگان آموزش ببینند.

وی گفت: در حال حاضر ۶ مرکز فعال یادگیری محلی در شهرستان‌های آستانه اشرفیه، تالش، فومن، صومعه سرا و دو مرکز در شهرستان رشت فعال هستند که یکی از برنامه‌های معاونت سوادآموزی گسترش و کیفیت بخشی برنامه‌های مراکز یادگیری محلی در سطح استان است.

محمدی با بیان اینکه حدود ۱۶۷۰ آموزش‌دهنده در امر آموزش سوادآموزان فعالیت دارند، تصریح کرد: در آزمون استخدامی نهضت سوادآموزی که در ۲۰ تیرماه سال‌جاری برگزار شد، از ۱۱۴۶ داوطلب ۸۴۹ نفر معادل ۷۴ درصد قبول شدند و این آزمون با همکاری جهاددانشگاهی استان گیلان در شهرستان‌های رشت و تالش برگزار شد.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش گیلان در خصوص وضعیت جمعیت باسوادی شهرستان‌های استان، بیان کرد: در گروه سنی ۱۰ الی ۴۹ سال، شهرستان‌های بندر انزلی با ۹۹ درصد، رشت با ۹۸.۵ درصد و لاهیجان با ۹۸.۳ درصد به ترتیب بیشترین جمعیت باسوادی را دارا هستند. بیشترین رشد با سوادی در طی یکسال گذشته در شهرستان‌های ماسال، تالش، شفت و آستارا صورت پذیرفته است.

وی در خصوص اجرا طرح منطقه سبز برای روستاهای عاری از بی‌سوادی، ادامه داد: این طرح مربوط به روستاهایی بوده که دارای حداقل بی‌سوادی بوده و با جذب این افراد میزان بی سوادی در حدود ۱۷۴ روستا به صفر رسیده و به عنوان منطقه سبز معرفی شده که این روستاها در شهرستان‌های انزلی، رودسر، رشت، لاهیجان، لنگرود و آستانه اشرفیه قرار دارند.

محمدی با بیان اینکه میزان باسوادی هر کشور در میزان توسعه یافتگی آن موثر است، خاطرنشان کرد: طرح شتاب بخشی یکی از طرح‌های اجرایی سوادآموزی است که با اجرای این طرح در شهرستان‌هایی با زیر میانگین باسوادی استان درصدد هستیم با بسیج کلیه ادارات سطح سواد شهرستان را به میانگین استانی برسانیم، این طرح در ۸ شهرستان تالش، رضوانشهر، ماسال، فومن، شفت، سیاهکل، املش و صومعه سرا اجرا می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار