کد خبر: ۸۹۵۶۸۹
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳ 05 September 2020
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
دستگیری سرپرست سابق شهرداری ساری

رئیس کل دادگستری مازندران از بازداشت سرپرست سابق شهرداری ساری، معاون سابق شهرسازی و امور مناطق و یک دلال خبر داد. حجت الاسلام محمدصادق اکبری اظهار کرد: در ادامه برخورد قاطع دستگاه قضایی استان با مفاسد اقتصادی، عبدالحمید فرزانه سرپرست سابق شهرداری ساری و همچنین معاون سابق شهرسازی و امور مناطق شهرداری ساری و یک دلال که واسطه متخلفان در شورای شهر بود، توسط سربازان گمنان امام زمان (عج) بازداشت شدند. وی خاطرنشان کرد: دستگیری این دو مدیر شهرداری به جرم اختلاس، ارتشا و تضییع اموال دولتی بوده است.

نظر قاطعانه رهبری درباره سنت «عروس خون بس»

صفحه توییتر ریحانه، بخش زن و خانواده پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری، نظرات رهبر انقلاب در خصوص سنت «خون‌بس» را منتشر کرد. در ادامه متن سخنان ایشان که در صفحه‌ی توییتر ریحانه منتشر شده، آمده است: «اگر کسی از قبیله‌ای، برای اینکه اختلافات خود را با قبیله‌ٔ دیگر حل کند -فرض کنید دعوا و اختلاف و خونریزی بوده است- حل این اختلاف و فصل این نزاع را به این قرار دهد که دختری را از این قبیله به آن قبیله بدهند؛ بدون این‌که از خودِ دختر اجازه بگیرند، این کار خلاف شرع است. البته یک وقت از خودِ دختر اجازه می‌گیرند، اشکالی ندارد. دختری خودش مایل است با جوانی از قبیله دیگر ازدواج کند که ضمناً با این ازدواج، اختلاف و نزاع هم از بین برود. این، مانعی ندارد؛ اهلاً و سهلاً. اما اگر بخواهند دختری را به این کار مجبور کنند، خلاف شرع و خلاف احکام اسلامی است.»

خط و نشان حاجی بابایی برای ستاد کرونا

حمیدرضا حاجی‌بابایی گفت: ستاد مبارزه با کرونای کشور در خصوص بازگشایی مدارس در روز شنبه ۱۵ شهریور، باید مسئولیت کامل را با اعلام شفاف مصوبه ستاد به‌ عهده بگیرد. حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس فراکسیون فرهنگیان با اشاره به تعدد تماس‌های فرهنگیان و اولیای دانش آموزان از سراسر کشور و طرح ابهام و بلاتکلیفی موجود، در خصوص نحوه فعالیت مدارس از شنبه ۱۵ شهریور گفت: از زحمات وزارت آموزش وپرورش به خاطر تلاشی که برای برنامه ریزی، در راستای استفاده از فرصت‌های مختلف برای پیشگیری از تعطیلی آموزش، علیرغم تعطیلی فیزیکی مدارس انجام شد، تقدیر و تشکر می‌کنم. وی افزود: شاید آموزش‌های دیجیتالی ومجازی پاسخگوی نیاز همه دانش آموزان نبود، اما با بحران پیش بینی نشده‌ای که در سال گذشته به سیستم‌های آموزش جهان تحمیل شد، بادر نظر داشتن شرایط باید گفت، برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش و تلاش‌های فرهنگیان، پاسخ خوبی در آن وضعیت خاص بود.

رئیس سازمان بورس هم وعده «از شنبه» داد

قالیباف امروز در حاشیه جلسه با سهامداران حقوقی شرکت‌های بورسی گفت: در این جلسه تصمیم بر این شد که سهامداران حقوقی در خصوص بازارگردانی سهام خود از شنبه اقدام کنند که این موضوع در متعادل شدن بازار تاثیر خود را خواهد گذاشت. وی گفت: همچنین در بلند مدت نیز این شرکت‌ها باید با صندوق‌های بازار گردان بزرگ قرارداد ببندند تا بتوانند هم در روز‌های رشد بازار و هم در روز‌های منفی برای متعادل شدن بازار اقدام کنند. وی افزود: این تصمیم از شنبه تاثیر خود را بر متعادل شدن بازار خواهد گذاشت و در بلند مدت نیز به نفع بازار سرمایه است و به نقدشوندگی بازار نیز کمک می‌کند. وی گفت: این شائبه که گفته می‌شود دولت دیگر از بورس حمایت نمی‌کند صحت ندارد و حمایت‌ها از بازار سرمایه ادامه خواهد داشت.

کنایه باهنر درباره انتخابات ۱۴۰۰
 
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین ضمن رد حضورش در رقابت انتخابات ۱۴۰۰، نظرش را در مورد وضعیت فعلی اصولگرایان و اصلاح طلبان در چند ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد. محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: متأسفانه تجربه نشان داده که رؤسای جمهور کشور ما دو یا سه ماه آخر گُر می‌گیرند و گُل می‌کنند. اینکه بشود از یک یا دو یا سه سال قبل برنامه‌ریزی کرد که چه کسی باید رئیس‌جمهور شود کار سختی است، چون عوامل انسانی و محیطی برای این امر در کشور ما فراهم نیست. همین رؤسای جمهور اخیر را هم که نگاه کنیم، هم آقای خاتمی و هم آقای احمدی‌نژاد و هم آقای روحانی، دو ماه مانده به انتخابات گٌر گرفتند و بالا آمدند. از قبل کسی پیش‌بینی نمی‌کرد و فقط خود احمدی‌نژاد می‌گفت که من در پاستور هستم و تا سه ماه قبل از آن هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که احمدی‌نژاد پیروز شود. او افزود: نکته بعد هم اینکه بسیاری از شخصیت‌های مهم و معروف کشور هنوز تکلیفشان روشن نیست و هنوز تصور برخی‌ها این است که ممکن است آقای رئیسی یا آقای قالیباف بیاید یا هر دو بیایند و شاید آقای محسن رضایی بیاید. اگر هم قرار است شروع کنیم اول باید سمت یک‌سری افرادی برویم و به آن‌ها بگوییم «تو را به حضرت عباس تو یکی نیا».

پلیس: خبر کشته شدن رییس اجراییات شهرداری اهواز در ماجری روستای ابوالفضل کذب است

جانشین فرماندهی انتظامی اهواز با تکذیب شایعه کشته شدن رییس اجراییات شهرداری اهواز گفت: برخورد جدی با نشر دهندگان این شایعات و مخلان آرامش جامعه در دستور کار است. سرهنگ کیومرث کشوری روز پنجشنبه در گفتگو با ایرنا بیان کرد: در روز‌های گذشته خبری مبنی بر کشته شدن بهنام علیزاده رییس اجراییات شهرداری اهواز در فضای مجازی خوزستان منتشر شده که این خبر کاملا کذب است. وی افزود: متاسفانه منتشر کنندگان، خبر درگیری در منطقه ابوالفضل اهواز بین امام جماعت و ماموران اجراییات شهرداری را ابزاری برای تشویش اذهان عمومی قرار داده و شایعه کشته شدن مامور اجراییات را به این حوادث ربط داده‌اند. جانشین فرماندهی انتظامی اهواز ادامه داد: اگرچه چند روز پیش در منطقه ابوالفضل اهواز و هنگام اجرای حکم رفع تصرف زمین، بین امام جماعت و برخی افراد گفت‌وگوی لفظی ایجاد شد، اما با میانجیگری بزرگان استان این سوتفاهم برطرف شد، ولی متاسفانه افرادی همواره سعی دارند از آب گل آلود ماهی بگیرند. وی گفت: بی شک نیروی انتظامی با استفاده از توانمندی خود برای شناسایی منتشرکنندگان این شایعات برخورد جدی خواهد داشت و در این خصوص نیز هماهنگی با مرجع قضایی برای برخورد با منتشرکنندگان این خبر در دستور کار قرار گرفته است.
 
ترامپ رسما شمشیر را از رو بست/ بدهی ۶۰ میلیون دلاری سازمان جهانی بهداشت را نمی‌دهیم!

یک روز پس از آنکه آمریکا اعلام کرد در طرح سازمان جهانی بهداشت برای تولید و توزیع واکسن کرونا مشارکت نخواهد کرد، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که بدهی بیش از ۶۰ میلیون دلاری خود به سازمان جهانی بهداشت را پرداخت نخواهد کرد. ترامپ در اظهارات روز گذشته خود تصریح کرد، قصد دارد این مبلغ ۶۰ میلیون دلار را برای کاستن از بخشی از تعهداتی که به دیگر نهاد‌های سازمان ملل دارد، صرف کند. تصمیم ترامپ برای امتناع از پرداخت موظفی ۶۲ میلیون دلاری به سازمان جهانی بهداشت، در حقیقت بخشی از تصمیم ترامپ برای خروج از سازمان جهانی به داشت محسوب می‌شود. /فارس
 
درآمد «عطاءالله مهاجرانی» در لندن از کجا تامین می‌شود؟

سیدعطاءالله مهاجرانی، معاون پارلمانی دولت هاشمی رفسنجانی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دورهٔ اول ریاست‌جمهوری محمد خاتمی، که هم اکنون در انگلیس اقامت دارد در پاسخ به سوال کاربری که از او پرسیده بود؛‎ «مشتاقیم تا بدانیم در انگلیس از چه طریقی امرار و معاش می‌کنید» گفت: در همین آتش اشتیاق بمان!
 
ضربه غافلگیرکننده سپاه پاسداران به افراد مسلح

حسین درویشی فرمانده سپاه ناحیه بندرعباس: پاسداران گمنام امام زمان (عج) ناحیه مقاومت بسیج سپاه بندرعباس دونفر از افراد مسلح را در این شهر دستگیر کردند. با تلاش شبانه روزی پاسداران گمنام امام زمان (عج) در شامگاه دوازدهم شهریورماه دو فرد مسلح که از ایرانشهر و از مسیر بندرجاسک وارد بندرعباس شده بودند، بلافاصله توسط پاسداران گمنام امام زمان (عج) سپاه ناحیه بندرعباس شناسایی و دستگیر شدند. از افراد مذکور سلاح و مقادیری فشنگ جنگی و سایر اقلام کشف و ضبط و به مراجع ذیصلاح قضایی تحویل داده شدند.
 
ادعای تولید زیر زمینی پراید

با وجود اعلام رسمی توقف پراید از پایان تیر و حتی برگزاری مراسم بدرقه خودرو برای این خودرو،هنوز این محصول در شرکت سایپا تولید می شود. شرکت سایپا و پارس خودرو صورت های مالی خود برای میانه تابستان را منتشر کرده اند. این اسناد نشان می‌دهد تولید پراید در پارس خودرو که به صورت حق العمل کاری برای سایپا کار می کرد، صفر شده است اما تولید این خودرو درخود سایپا با وجود افت شدید نسبت به دوره مشابه سال قبل ادامه دارد و سایپا هنوز با وجود خداحافظی از این محصول پرتیراژ دل نکنده است./اقتصاد نیوز
 
صدا و سیما: ­استعفای ظریف تایید نمی‌شود

طبق قرائن ­استعفای وزیر امور خارجه کشورمان تایید نمی‌شود. درخبری دیگر اینکه ظریف روز دوشنبه ۱۷ شهریور در تهران میزبان ایگنازیو کاسیس، وزیر امور خارجه سوییس و هیات همراه وی خواهد بود.
 
داماد ترامپ با وزیر خارجه انگلیس درباره ایران رایزنی می‌کند

«جارد کوشنر»، داماد و مشاور ارشد «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا قرار است، روز پنجشنبه با «دومینیک راب»، وزیر امور خارجه انگلیس دیدار کند.پایگاه پولیتیکو به نقل از منابع آگاه گزارش داده مسائل ایران در دستور کار این سفر قرار دارد.این رسانه به نقل از یک مقام آگاه انگلیسی نوشته است: «تلاش‌های کوشنر ظرف روز‌های گذشته برای میانجی‌گری صلح بین اسرائیل و کشور‌های خاورمیانه و ایجاد ائتلافی از کشور‌ها با هدف مقابله با نفوذ ایران در منطقه در دستور کار این سفر قرار دارد.» کوشنر روز گذشته (سه‌شنبه) در مصاحبه‌ای سه‌شنبه گفته بود دولت کشورش برای مقابله با نفوذ ایران با جدیت برای بازگرداندن قطعنامه‌های تحریمی سازمان ملل علیه ایران تلاش می‌کند.
کوشنر که در امارات حضور داشت، در مصاحبه با پایگاه «نشنال» ادعا‌ها علیه ایران را تکرار کرد و گفت: «اگر به جا‌هایی که ایران حضور دارد نگاه بکنید، می‌بینید آن‌ها همه جا هستند؛ این یک نمایش وحشت است. آن‌ها در یمن حضور دارند و یمن بی‌ثبات شده است؛ در سوریه بازیگرند و در عراق حضور دارند که بی‌ثبات شده است. در لبنان حضور شدید دارند و می‌بینید که چه بر سر دولت آنجا آمده است.»او در بخش دیگری از این مصاحبه، تلاش برای بازگرداندن محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران را بخشی از تلاش‌ها برای «مهار ایران» توصیف کرده است. کوشنر گفت: «مسیر بسیار روشنی برای بازگرداندن این قطعنامه‌ها وجود دارد، چون ایران همه اقدامات مخربی را که باعث بی‌ثبات شدن منطقه می‌شوند، انجام داده و این چیزی است که ما داریم مجدانه پیگیری می‌کنیم. فکر نمی‌کنم اگر ایران به سلاح‌های پیشرفته‌تر دسترسی داشته باشد، دنیا به مکان امن‌تری تبدیل شود.»
 
توضیح قالیباف درباره سفر به شهرستان محروم و صعب العبور اندیکا

تلاش داریم در این سفر چیزی از قلم نیفتد تا تصمیم‌گیری‌های مبتنی بر این نظارت از جامعیت و دقت کافی برخوردار باشند.محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی اینستاگرام خود از سفر صبحگاهی به شهرستان محروم و صعب‌العبور اندیکا خبر داد.وی در یادداشت مجازی خود نوشت: تلاش ما بر این است تا در این سفر، نه از لحاظ جغرافیایی و نه از لحاظ موارد مهم در نظام مسائل و مشکلات استان، چیزی از قلم نیفتد تا تصمیم‌گیری‌های مبتنی بر این نظارت از جامعیت و دقت کافی برخوردار باشند.
 
تحلیل گلوبال تایمز از نشست وین؛ اعضای برجام پای امضای خود ایستادند

روزنامه گلوبال تایمز چین از روزنامه های حزب حاکم این کشور نوشت: اعضای توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ میلادی موسوم به «برجام» در جریان برگزاری کنفرانس وین یک بار دیگر پای امضای خود ایستادند.گلوبال تایمز روز پنجشنبه در گزارشی خاطرنشان کرد: اعضای برجام در این نشست نه تنها پای امضای خود بلکه مقابل اقدامات آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه و بازگرداندن تحریم های بین المللی علیه جمهوری اسلامی ایران هم ایستادند.در این گزارش آمده است: کشورهای اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان از یک طرف و دیگر امضا کنندگان این توافق شامل چین و روسیه از طرف دیگر در تلاش هشتند تا توافق بسیار مهم برجام را نجات دهند. گزارش در ادامه با یادآوری خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ میلادی، فشارهای حداکثری و تحریم های واشنگتن علیه تهران را از علت های اصلی افزایش تنش ها بر سر این موضوع دانسته است. گلوبال تایمز نوشته است: با این حال در موضع متفاوت با آمریکا، کشورهای دیگر عضو برجام اصرار دارند، باید از این توافق حفاظت و به آن عمل شود. رسانه چینی به نقل از توییت «هلگا اشمید» مقام ارشد اتحادیه اروپا که ریاست روز سه شنبه گفت و گوها را بر عهده داشت نوشته است: اعضای باقی مانده در برجام به رغم وجود پاره ای از چالش ها، عزم راسخی برای حراست از توافق با ایران و اجرای کامل آن دارند. گلوبال تایمز به نقل از بیانیه بعدی وی نیز آورده است: آمریکا که از توافق هسته ای خارج شده است، دیگر نمی تواند مبتکر یک اقدام دیگر برای بازگرداندن تحریم ها باشد. روزنامه تاکید کرده است: ریشه همه مشکلات فعلی و افزوده شدن به تنش ها در این خصوص به خروج واشنگتن از برجام بازمی گردد و حالا دیگر اعضا به ظور مشترک خواستار حراست از توافق بین المللی هسته ای سال ۲۰۱۵ میلادی با ایران هستند.

نوبخت: امکان فروش یک قطره نفت هم وجود ندارد

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: شدیدترین مرحله تحریم نفت در برابر غذا بود اما الان در شرایطی هستیم که این بی‌انصاف‌ها و دژخیمان حتی برای غذا و دارو اجازه فروش یک قطره نفت را نمی‌دهند و اگر هم به فروش می رسد امکان تبادل مالی نباشد.نوبخت افزود: با توجه به نامگذاری امسال از سوی رهبر فرزانه انقلاب به عنوان «جهش تولید»، بخش تولید ملی را بی‌توجه به تحریم‌ها جهش می‌دهیم. محمدباقر نوبخت روز پنجشنبه در نشست اعضای شورای توسعه و برنامه ریزی همدان بیان کرد: همه به ویژه رهبر معظم انقلاب می‌دانند که در سال سختی پیش رو داریم و باید به دشمن پیام برسانم هر چه عرصه را سخت تر کند ما مقاوم و فعال تر به جهانیان نشان می هیم که ایران را در اوج تحریم ها ظالمانه اداره می کنیم.وی اضافه کرد: شدیدترین مرحله تحریم نفت در برابر غذا بود اما الان در شرایطی هستیم که این بی‌انصاف‌ها و دژخیمان حتی برای غذا و دارو اجازه فروش یک قطره نفت را نمی‌دهند و اگر هم به فروش می رسد، امکان تبادل مالی نباشد. رییس برنامه و بودجه کشور اظهار داشت: هرچند این تحریم‌ها برای دیگر کشورها کارساز است، اما ملت ایران با کارنامه هشت سال دفاع مقدس و با قدرت و بزرگی، آنها را پشت سر می گذارد. نوبخت گفت: برنامه‌ای دولت که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز بود، مبنی بر داشتن برنامه یک ساله برای تکمیل طرح‌های در دست اجراست.
 
گلایه از درخواست عجیب یک امام جمعه از شورای نگهبان

اکبر ترکان، مشاور سابق رئیس جمهور در گفتگو با خبرآنلاین اظهار کرد: در فضای سیاسی کشور ما دو نگاه وجود دارد؛ یک نگاه مردم سالاری دینی است و نگاه دیگر جمهوری است. مردم سالاری دینی و جمهوری هر دو به آرای مردم متکی هستند، منتها در یکی مردم و جمهور انتخاب کننده هستند و در دیگری مردم و جمهور انتخاب کننده نیستند. وی افزود: اخیرا یکی از آقایان امام جمعه فرموده بودند که آقایان شورای نگهبان خودشان از روی خیرخواهی و استصواب افرادی را انتخاب و معرفی کنند تا مردم به آنها رای دهند، بله این هم رای مردم است، اما انتخاب مردم نیست. مشاور پیشین رئیس‌جمهور تاکید کرد: راه دیگر این است که مردم انتخاب های متعدد داشته باشند و دست به انتخاب بزنند و اکنون باید ببینم قرار است به کدام سمت پیش برویم.ترکان تصریح کرد: نظر مبارک این آقای امام جمعه این بود که ما باید به سمتی برویم که خیرخواهان و به اصطلاح شورای نگهبان با خیرخواهی انتخاب کنند و مردم رای دهند که اگر این گونه باشد شورای نگهبان نهایتا براساس خیر خواهی افراد خوبی برمی‌گزیند و مردم فقط یکی از آن انتخاب ها و تایید می کنند و به آن می گویند انتخاب. وی ادامه داد: حالا باید دید انتخابات دور آینده ریاست جمهوری در سال آینده چطور است! قرار است مردم انتخاب کنند یا خیرخواهان انتخاب می کنند و مردم تاییدیه می دهند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار