کد خبر: ۸۹۱۹۹۱
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳ 25 August 2020

 

مصرف سالانه ۱۰۰ هزار تن چای خشک در کشور

لاهیجان- رئیس سازمان چای با اشاره به مصرف سالانه حدود ۱۰۰ هزار تن چای خشک در کشور، گفت: بر اساس پیش بینی ها امسال شاهد رشد ۱۰ درصدی برداشت برگ سبز چای خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار مهر، حبیب جهانساز پیش از ظهر سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن اجتماعات سازمان چای برگزار شد، گفت: صنعت چای طی سنوات گذشته تا به امروز دچار تحولات زیادی شده است.

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه چای ایرانی مورد استقبال ذائقه مصرف کننده داخلی قرار گرفته است، افزود: خوشبختانه چایکاران و صاحبان کارخانه‌های چای در یک فضای آرام مشغول تولید چای هستند که نشانگر نقطه ثباتی برای این صنعت است.

جهانساز با اشاره به اینکه ۲۵ هزار هکتار باغ در گیلان زیر کشت چای قرار گرفته است، گفت: هر ساله بیش از ۲۰ هزار هکتار مورد بهره برداری قرار گرفته و ۵۵ هزار چای کار در این عرصه فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه ۱۲۷ هزار تن برگ سبز چای در سال گذشته از چایکاران استان‌های گیلان و مازندران خریداری شده است، اظهار داشت: میزان برداشت امسال در مقایسه با سال گذشته با رشد ۱۶ درصدی مواجه است.

خریداری ۱۳۰ هزار تن برگ سبز چای از چایکاران

رئیس سازمان چای کشور از خریداری ۱۳۰ هزار تن برگ چای در گیلان و مازندران خبر داد و گفت: چای پس از برنج جز با اهمیت ترین محصول‌های زیر کشت کشاورزی در گیلان است.

وی با بیان اینکه صنعت چای برای ۵۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم و ۱۰۰ هزار نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال زایی ایجاد کرده است، افزود: ۸۰ درصد چرخش اقتصادی در برخی از شهرستان‌ها وابسته به این صنعت می‌باشد.

جهانساز با اشاره به اینکه مصرف چای خشک در کشور به ۱۰۰ هزار تن رسیده است، اظهار داشت: تولید چای خشک در کشور به میزان ۳۰ هزار تن است که تنها ۱۵ هزار تن سهم واردات چای شده است.

وی در ادامه از جمله راهکارهای مؤثر جلوگیری از تغییر کاربری‌ها را اقتصادی کردن صنعت چای دانست و افزود: با تلاش‌های صورت گرفته تغییر کاربری‌ها به کم‌ترین حد رسیده و ۳۰۰ هکتار از باغات مخروبه نیز احیا شده است.

جهانساز با بیان اینکه ۵ کیلوگرم برگ سبز چای بیش از یک کیلو گرم چای خشک تولید می‌کند، اظهار داشت: قیمت چای به درجه کیفیت و مرغوبیت آن وابسته است.

وی با تاکید بر اینکه حمایت از تولید کنندگان چای به اولویت اصلی سازمان چای کشور تبدیل شده است، خاطر نشان کرد: صاحبان کارخانه چای به صورت تضمینی مازاد قیمت خرید برگ سبز چایکاران را خریداری کنند.

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه همزمان با شیوع بیماری کرونا جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی فصل برداشت باغات چای با تأخیر آغاز شده است، گفت: پیش بینی می‌شود برداشت محصول برگ سبز چای امسال با ۱۰ درصد افزایش همراه باشد.

پرداخت ۳۲۲ میلیارد تومان از مطالبات چایکاران / ‏‬ ۵۰ میلیارد باقیمانده به بزودی پرداخت می‌شود

وی با اشاره به اینکه یکی از رویکردهای دولت جلوگیری از صادرات چای است، بیان کرد: در سال گذشته شش هزار تن چای صادر کرده است و این میزان چای صادرشده از نوع چای ضعیف بوده که مصرف داخلی نداشته است.

جهانساز در ادامه با اشاره به اینکه تمامی باغات چای از محل صندوق تخصصی چای بیمه شده و منابع آن در سال ۹۶ تأمین اعتبار گردیده است، گفت: میزان ۷۰ درصد از بیمه چایکار توسط دولت و مابقی توسط چایکار پرداخت می‌شود.

رئیس سازمان چای کشور از خریداری ۹۳ هزار تن برگ سبز چای به ارزش ۳۸۰ میلیارد تومان خبر داد و افزود: ۳۲۲ میلیارد تومان از مطالبات چایکاران پرداخت شده ۵۰ میلیارد تومان باقی مانده به زودی پرداخت می‌شود.

جهانساز به فعالیت ۱۶۶ کارخانه فعال در حوزه خرید برگ سبز چای اشاره کرد و گفت: ۵۵ کارخانه نیز دارای مجوز برند سازی و استاندارد هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار