کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس تابناک پاسخ داد؛
دلایل ریزش بازار به مراتب بیشتر بوده و شاید اگر بازار بتواند بر مبنای دلار نیمایی ۲۰ هزار تومان تحلیل‌های خود را استوار کند، قیمت‌های فعلی را هضم کرده و تا زمانی که نگاه ما به ارز نیمایی تغییر نکند، در ارزندگی بازار دچار تردید خواهیم بود.
کد خبر: ۸۸۷۸۲۹
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۳ 15 August 2020

رمزگشایی از چرایی سقوط شاخص کل بورس در روزهای اخیر

 

تابناک گیلان/ کارشناس بازار سرمایه با برشمردن برخی دلایل اصلاح بازار گفت: دلایل ریزش بازار به مراتب بیشتر بوده و شاید اگر بازار بتواند بر مبنای دلار نیمایی 20 هزار تومان تحلیل های خود را استوار کند، قیمت های فعلی را هضم کرده و تا زمانی که نگاه ما به ارز نیمایی تغییر نکند، در ارزندگی بازار دچار تردید خواهیم بود.

 

روز جاری شاخص کل بورس تهران با عقب نشینی بیش از 72 هزار واحدی مواجه شد و به ارتفاع یک میلیون و 903 هزار واحدی عقب نشینی کرد،شاخص هم وزن نیز با کاهش بیش از 10 هزار واحدی رقم 501 هزار واحدی را نمایش داد. چنین ریزشی در در تاریخ بورس تهران بی سابقه به نظر می رسد در این خصوص گفت و گویی داشتیم با هومن عمیدی کارشناس و فعال بازار سرمایه که در ذیل می خوانید.

هومن عمیدی در گفت و گو با خبرنگار بورس تابناک در خصوص دلایل ریزش امروز شاخص کل اظهار کرد: برای یک اتفاق مجموعه دلایل و موضوعاتی موثر است، مسائلی همچون عرضه 30 درصد دیگر سهام عدالت، ابهام در عرضه دارا دوم، مباحث مربوط به تصمیم شورای امنیت در خصوص محدودیت های تسلیحاتی ایران بهانه های اصلاح هستند و چنانچه قرار باشد اصلاح عمیقی در بورس را شاهد باشیم به دلیل مجموع پارامترهای است که ذکر شد.

وی ادامه داد: رشد بازار سرمایه متاثر از انتظارات تورمی و همچنین رشد قیمت ارز منجر به ان شد که فعالان این بازار در ارزشگذاری خود تجدید نظر داشته باشند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در حالی که بعد از رشد 30 درصدی نرخ ارز از 12 به 16 هزار تومان، با تثبیت در نرخ ارز طی بازه زمانی را شاهد بودیم، رشد ادامه دار نرخ ارز از 12 هزار تومان به 24 هزار تومان باعث شد شاخص کل بورس تهران رشد شارپی را تجربه کرده و روند شاخص با اصلاح اندکی همراه باشد.

عمیدی با بیان اینکه هر بازاری به صورت شارپی رشد کند ناچار از ریزش سنگین و سهمگین در یک دوره زمانی است، ادامه داد: مهمترین پارامتری که اصلاح بازار را تعمیق می کند این است که یک جریان مالی، نقدینگی را به تعدادی سهم سوق داده و پس از چند روز صف خرید، سهم منفی می شود، ولی در نمادهای که گزارش ها، تحلیل ها و پیش بینی ها شفاف تر باشد، بازار بی محابا به سمت خرید سهم رو نمی آورد.

بیشتر بخوانید:

                *توصیه به سهامداران برای چینش پرتفو

              *آقای همتی؛ نظام بانکی در خدمت تولید یا بورس بازی؟

وی با اشاره به ارزش بازار چند نماد بانکی و P/E برخی نمادها در گروه معدنی که نسبت به P/E صنعت کمتر است، ادامه داد: هنوز سهام ارزشمند در بسیاری از صنایع دیده می شود.

این فعال بازار سرمایه تاکید کرد: دلایل ریزش و اصلاح بازار به مراتب بیشتر است و شاید اگر بازار بتواند بر مبنای دلار نیمایی 20 هزار تومان تحلیل های خود را استوار کند، قیمت های فعلی را هضم کرده و تا زمانی که نگاه ما به ارز نیمایی تغییر نکند، در ارزندگی بازار دچار تردید خواهیم بود.

وی وضعیت فعلی بازار و اصلاح را ناشی از تقابل تحلیلگران آینده نگر که نگاه میان مدت و بلند مدتی نسبت به بازار سرمایه دارند، در مقایسه با سرمایه گذاران کوتاه مدت و نوسانگیران روزانه دانست و خاطر نشان کرد: تحلیل گران با توجه به آینده نسبت به انتخاب سهام اقدام می کنند و وضعیت فعلی موجود را موثر نمی دانند اما سرمایه گذاران کوتاه مدت و نوسانگیر بدون توجه به آینده شرکت فقط در مورد قیمت امروز آن سهم تصمیم گیری می کنند.

عمیدی اصلاح شاخص کل را به صورت فرسایشی تا اواسط شهریور ماه پیش بینی کرد و گفت: فعلا و از نظر تکنیکالی، پس از موج 3 بزرگ در موج 4 قرار داریم و بعد از آن شاخص در موج 5 قرار خواهد گرفت.

رمزگشایی از چرایی سقوط شاخص کل بورس در روزهای اخیر

وی دیگر مسئله مهم را انتظارات بازار از نرخ دلار دانست و گفت: بازار سرمایه تورم محور است و چنانچه تورم پایین یا کنترل شده باشد، چه بسا بازار اصلاح کند ريال تاثیر تورمی نرخ ارز را در بازارهای دیگر من جمله مسکن به وضوح شاهد هستیم لیکن به اندازه ای که در خصوص افزایش قیمت ها در بازار سرمایه در رسانه ها سخن گفته می شود، به افزایش قیمت ها در بخش مسکن پرداخته نمی شود حال آنکه رشد این بازار مستقیما با نرخ ارز وابستگی دراد.

عمیدی در خصوص قطعنامه سازمان ملل در خصوص محدودیت های تسلیحاتی ایران که منجر به افزایش نرخ دلار نشد، نیز گفت: رای ممتنع بیش از 11 عضو به قطعنامه آمریکا حاکی از این است که اعضای سازمان ملل به طور کامل با دیگاه آمریکا در مرود ایران زاویه دارند و به نوعی شاید کلیت قضیه را قبول اشته باشن لیکن رفتار قلدرمآبانه آمریکا را نمی پذیرند و رای ممتنع در این مقیاس نشان می دهد که رای دهندگان خواهان بازگشت هر دو طرف به میز مذاکره هستند.

وی افزود: از طرف دیگر دو شیفتی شدن معاملات و مشکلات هسته معاملات، درگیری بین وزارت نفت و اقتصاد در خصوص عرضه دارا دوم و تایید و تکذیب های فراوان در این خصوص که نشانه ناهماهنگی بخش اقتصادی دولت با یکدیگر است، از دیگر دلاریل اصلاح و بهانه ای برای ریزش شاخص بود.

عمیدی تاکید کرد: مادامی که بازار سرمایه کشور بخواهد بزرگ شده و توسعه یابد لازمه آن همدلی و وفاق بین همه فعالان بازار سرمایه است و همچنین مسولان و متولیان باید نسبت به هر گونه تصمی عاجلانه خودداری ورزند، و با کار کارشناسی شوک به این بازار وارد کنند و از آنجایی که تابحال این مسیر را نپیموده ایم باید با استفاده از تمام ظرفیت های کارشناسی مشکلات و مسائل را برطرف کنیم که اینها تبعات و آثار دعوت مردم به بازار سرمایه است و نباید بهراسیم و با اعمال تمهیدات لازم از این بازارحمایت کنیم.

وی در پایان تصریح کرد: حجم بسیاری از سرمایه و نقدینگی مردم در این بازار درگیر شده و راه برگشتی وجود ندارد و قطار بازار باید در ریل خود حرکت کند.در نهایت سهامداران علی رغم هیجانات مثبت و منفی باید با تحلیل اقدام به خرید و فروش سهام کنند و چنانچه دانش تحلیل ندراند نسبت به مشاوره با مراکز معتبر اقدام کنند. در همین بازارهای منفی شدید نیز نمادهای هستند که فعالان روی آنها و ارزشمندی شان اجماع دارند و در نهایت این گونه سهام راه خود را از کلیت بازار جدا می کنند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار