کد خبر: ۸۸۶۱۹۸
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۴ 11 August 2020

 

برداشت یاقوت‌های سرخ انجیر از باغات نمهیل خلخال در جوار قزل اوزن خروشان آغاز شده اما خرید ارزان این محصول توسط دلالان، شیرینی انجیر را به کام باغداران تلخ نموده است.

برداشت یاقوت‌های سرخ انجیر از باغات نمهیل خلخال/ دلالان دسترنج یک‌ساله کشاورزان را به یغما می‌برند

خبرگزاری فارس- اردبیل؛ سیدمصطفی مرادخانی: این روزها میوه‌ بهشتی انجیر از باغات نمهیل خلخال برداشت می‌شود که دست‌رنج خانواده‌هایی با همت در این روستا است.

تلاشی که شیرینی ناب انجیرهای خوش طعم در سایه‌سار باغات خفته در جوار رودخانه خروشان قزل اوزن در اواخر مرداد ماه را به بار نشسته و اکنون در خرماپزان جنوب کشور، فصل برداشت میوه خوش طعم انجیر در شمال‌غرب کشور است.

هر وقت نام انجیر بر زبان جاری می‌شود، انجیر سفید شهر استهبان و قم و شیراز در ذهن تداعی می‌شود؛ اما گذشته از طعم و کیفیت انجیر مناطق کویری، این روزها باغ شهر میوه بهشتی انجیر استان اردبیل شاهد تلاش زنان و مردانی از روستای نمهیل  است.

برداشت محصول انجیر علی‌رغم اشتغال‌زایی فصلی در روستا، پای دلالان و خریداران را به باغات باز کرده و باغات روستا به بازار تبدیل شده است.

علاوه بر رنگ سرخ و سیاه انجیر خلخال، طعم شیرین آن شیرینی را از وجود سایر میوه‌ها ربوده است.

دلالان دسترنج یکساله کشاورزان را به یغما می‌برند

اما باغداران نمهیلی می‌گویند اکنون قیمت ارزان فروش میوه انجیر به قیمت ۳ تا ۴ هزار تومان، نه تنها خستگی را از تن آنها به در نکرده بلکه دسترنج یک سال انتظار در این منطقه در اندک زمان به یغما می‌رود.

انجیر علاوه بر تازه‌خوری به‌صورت خشک و مربا نیز مصرف می‌شود و به دلیل ماندگاری کم این محصول، وجود کارخانه‌های فرآوری از نیازهای اصلی چنین مناطقی است.

صبرالله گرامی، مسؤول باغبانی اداره جهاد کشاورزی خلخال در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اردبیل اظهار کرد: امسال با وفور بارندگی و آب و هوای خوب و گرمسیری در جنوب شرق خلخال، شاهد برداشت میوه سردرختی انجیر از ۳۰ هکتار باغ هستیم.

وی افزود: انجیر ارگانیک تولید باغات خورش رستم در روستاهای چنارلق، زاویه جعفر آباد و نمهیل خلخال از لحاظ طعم و کیفیت با انجیر تولیدی استان قم، اصفهان‌ و شیراز برابری می‌کند و بازار فروش خود را در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، زنجان، گیلان، البرز، قزوین و تهران پیدا کرده و استقبال خوبی از محصول انجیر خلخال در بازار پایتخت وجود دارد.

این کارشناس اداره جهاد کشاورزی خلخال، کمبود کارخانه‌های فرآوری این محصول و سایر محصولات سردرختی را یادآور شد و تصریح کرد: اکنون بیش از ۵۰۰ نفر تا پایان مرداد و‌ اواسط شهریور در کار برداشت انجیر و انگور در خلخال به‌صورت فصلی مشغول خواهند بود و ترغیب سرمایه‌گذاران برای حضور در منطقه و ایجاد اشتغال برای جوانان از اولویت‌های اداره کل جهاد کشاورزی استان است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، روستای نمهیل ۱۳۰کیلومتر از مرکز استان اردبیل فاصله دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار