کد خبر: ۸۸۵۵۶۶
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۸ 09 August 2020

۲۴۰ یزدی بهبود یافته از کرونا  پلاسمای خون خود را اهدا کردند

تابناک/ مدیر پایگاه انتقال خون یزد گفت: تاکنون ۲۴۰ نفر از بیماران بهبود یافته از ویروس کرونا با اهدای پلاسمای خون خود به سلامتی و حفظ جان بیماران استان کمک کرده اند.

نقی تقوایی افزود: افراد بهبود یافته از کرونا می‌توانند با اهدای پلاسمای خون خود به سلامتی و حفظ جان دیگر بیماران کرونایی کمک کنند.

به گزارش یکشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی انتقال خون، وی با آمادگی برای دریافت پلاسمای خون از داوطلبان اظهار کرد: افرادی که یک ماه از بهبودی کامل آنها می‌گذرد می‌توانند با اطمینان خاطر به این پایگاه مراجعه و با اهدای خون خود به بیماران کمک کنند.

مدیر پایگاه انتقال خون استان با اشاره به ضروری بودن این کار مهم و خداپسندانه افزود: مردانی که ۱۸ سال بیشتر دارند و یک ماه از بهبودی آنهاد از بیماری کووید -۱۹ می‌گذرد می‌توانند در این امر نیک مشارکت کنند.

وی  از همکاری مردم خیر استان در فعالیت‌های انسان دوستانه به خصوص در شرایط خاص برای رهایی از کرونا قدردانی کرد.

رهایی از ویروس کرونا و بازگشت به چرخه عادی زندگی نعمتی به ارزشمندی حیات دوباره است ، که افراد رهایی یافته از کرونا شایسته است با اهدای پلاسمای خون به سایر هموطنان گرفتار در چنگال این ویروس، شکرانه آن را به جا آورد.

به گفته متخصصان آنکولوژی، پلاسما درمانی یکی از روش‌های قدیمی درمان است و از سال‌های گذشته تا زمان کشف درمان قطعی و واکسن بیماری، از روش پلاسما درمانی برای درمان سایر بیماران استفاده شده است.

بخش مایع خون، پلاسما نام دارد، پلاسما که ۵۵ درصد خون را تشکیل می‌دهد مایعی است که ۹۱ درصد آن را آب و یک درصد آن را املاح و یون‌های معدنی، هفت درصد آن را پروتئین‌های پلاسما و یک درصد باقی‌مانده را ویتامین‌ها، مواد قندی و لیپیدی، هورمون‌ها، اسیدهای آمینه، کلوگز و چربی و مورد دفعی تشکیل می‌دهد.

یاخته خونی که در تولید پاتن از سایر یاخته‌های خونی فعال‌تر است، یاخته پلاسما نامیده می شود.

این روزها با شیوع کرونا و نبود واکسن برای درمان مبتلایان به این ویروس، بار دیگر اهمیت پلاسمای خون مورد توجه قرار گرفته است.

در مواجهه با کرونا تاکنون هیچ واکسن و یا روش درمانی قطعی برای آن کشف نشده است با روش‌هایی نظیر پلاسما درمانی تعدادی از بیماران مبتلا به کووید - ۱۹ بهبود یافته‌اند.

همچنین سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه اعلام کرد که  از اوایل اسفند ۹۸ تاکنون ۳۲۶ هزار و ۷۱۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۱۶۳ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار این افراد به ۱۸ هزار و ۴۲۷ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری بیان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر ۱۹ مرداد ۱۳۹۹  و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲ هزار و ۲۰ بیمار جدید مبتلا به کووید- ۱۹ در کشور شناسایی شدند که از این تعداد ۹۶۱ نفر بستری شدند.

معاون وزیر بهداشت گفت:  تاکنون ۲۸۴ هزار و ۳۷۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و چهار هزار و ۲۲ نفر هم تحت مراقبت قرار دارند.

لاری گفت: تاکنون ۲ میلیون و ۶۸۶ هزار و ۴۹۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت با اعلام اینکه همچنان ۲۶ استان در وضعیت قرمز یا هشدار کرونا هستند، افزود: مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز قرار دارد و شرایط در فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد هم در وضعیت هشداررسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار