کد خبر: ۸۸۵۰۵۴
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۸ 07 August 2020

 

هفته گذشته اتفاقی در یکی از پاساژهای شهر یاسوج رخ داد که نشان دهنده شرایط سخت برای برخی کسبه های بازار است! و حال آمار کشوری نشان از پیشتازی کهگیلویه و بویراحمد در تعدا چک های برگشتی را دارد!
 
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، شیوع کرونا و تعطیلی باززارها و کسب و کارها ، باعث ایجاد شرایط خاصی در کشور و البته در کل جهان شده است . در زمینه قدرت مقابله با شرایط مطمئنا برای واحد های با بنیه مالی و اقتصادی قوی تر راحت تر است اما برای کسب و کارها کوچکتر و با پشتوانه سرمایه ای کمتر سخت تر است .
 
هفته گذشته اتفاقی در یکی از پاساژهای شهر یاسوج رخ داد که نشان دهنده شرایط سخت برای برخی کسبه های بازار است!
بازرسان بازرسی مشترک صمت و تعزیرات حین انجام وظیفه از بازاریان ، با پرخاشگری و تندخوئی یکی از واحدهای کسب در یک پاساژ مواجه می شوند و کار به اطلاع رسانی و حضور نیروی انتظامی ، مدیر کل تعزیرات و معاون دادستان کشیده می شود !
پس از حضور مسئولین در محل و بررسی تصاویر دوربین های مدار بسته تخلفات و پرخاشگری های افرادی که در این موضوع متهم بودند مورد تایید بود و تخلف مشهود بود! اما در مورد صاحب مغازه که یک جوان متاهل بود نکته هایی مطرح شد که جای تامل دارد ! این جوان گفته می شد که چک برگشتی نزدیک به 200 میلیون تومان دارد که به علت تعطیلی مغازه و نداشتن فروش قادر به پرداخت وجه خود را ندارد و همین موضوع باعث پرخاشگری وی نسبت به بازرسان شده است در حالی که در فیلم های بازبینی شده چیزی که نشان از اقدام تحریک کننده بازرسان باشد مشاهده نمی شود اما صحبت های کسبه متخلف از نوعی سردرگمی و ناامیدی در خصوص پرداخت چک برگشی حکایت داشت!
کهگیلویه و بویراحمد رکورددار چک برگشتی
در چنین شرایطی مطمئنا تصمیم گیری برای حق و ناحق بسیار سخت است هر چند اقدام غیرقانونی محرز است اما سرانجام افرادی با چنین وضعیتی چه می شود و چه باید کرد؟ موضوع وقتی جالب تر می شود که با نگاهی به آمار رسمی ، وضعیت کلی دارای چنین شرایطی است !
تازه‌­ترین آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که همزمان با موج نخست شیوع ویروس کرونا در ایران و حمله به کسب‌وکارها، شاخص اعتماد بازار یعنی میزان چک‌‌های برگشتی جهش داشته و با بازگشایی کسب‌وکارها از میزان چک‌های پاس نشده کاسته شده است. این احتمال و خطر جدی وجود دارد که با شیوع دوباره و موج تازه حمله کرونا بار دیگر کسب‌وکارها دچار اختلال شدید شود و میزان بیشتری از چک­‌های پاس نشده روی دست دارندگان این چک‌ها تلنبار شود.
خردادماه امسال در بین 31 استان ایران ، بیشترین نسبت تعداد چک‌های برگشت‌ خورده به‌ کل چک­‌های رد و بدل شده در شبکه بانکی به‌ ترتیب مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد برابر با 18.1درصد، چهارمحال و بختیاری معادل 15درصد و کردستان 14.6درصد بوده است. این در حالی است که نسبت چک‌­های برگشتی به‌کل چک‌های مبادله شده در استان گیلان 7.7درصد، البرز 9.5درصد و مازندران 10درصد بوده است؛ اما از منظر ارزش ریالی، بالاترین نسبت چک‌های برگشتی به استان خراسان جنوبی با 21.4درصد، سیستان و بلوچستان 19.8درصد و لرستان 19.2درصد و کمترین نسبت چک‌­های برگشتی هم به استان‌های گیلان 8.6درصد، البرز 9.3درصد و هرمزگان 9.6درصد اختصاص دارد.
حساب‌های خالی از پول
بانک مرکزی می‌گوید در سومین‌ ماه از سال‌ جاری و در شرایطی که شیوع موج کرونا اندکی فروکش کرده و کسب‌ و کارها در حال برگشت به حالت عادی بود ، بیشترین نسبت تعداد چک های برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی به‌ کل تعداد چک‌های برگشتی در استان ، به‌ ترتیب به استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، اردبیل، اصفهان، زنجان کردستان و لرستان اختصاص داشته است. از منظر ارزش ریالی هم بیشترین نسـبت ارزش چک‌های برگشـتی بـه دلایل کسری یا فقدان موجودی به‌کل ارزش چک­‌های برگشتی در استان، به‌ترتیب بـه استان‌های لرستان، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی و کرمان مربوط می‌شود.
نکته تاسف برانگیز در این آمار به این معنی است که هر چند تعداد چک های برگشتی کهگیلویه و بویراحمد در صدر است اما ارزش ریالی این چک ها در صدر نیست و این یعنی مبالغ چک ها با وجود پایین بودن اما توانایی پرداخت کم بوده است!
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار