کد خبر: ۸۸۵۰۵۳
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۸ 07 August 2020

 

تهران از ابتدای سال تاکنون ۳۲ روز به دلیل افزایش غلظت آلاینده ازن و ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون هوای آلوده داشته است.
 
                                                   تعداد روزهای آلودگی هوا در تهران از ابتدای سال تاکنون

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، کیفیت هوا در تهران از ابتدای امسال تاکنون ۱۵ روز در شرایط پاک، ۹۲ روز در شرایط قابل قبول و ۳۰ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس بود. بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، پایتخت‌نشینان همچنین از ابتدای سال تاکنون دو روز هوای ناسالم برای همه افراد را گذراندند.

آلاینده‌های شاخص هوای تهران طی این بازه زمانی آلاینده ازن و ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون بودند که هر کدام به ترتیب ۳۰ و ۶ روز هوا را تحت تاثیر خود قرار دادند.

آلاینده ازن حدود سه سال است که در ماه‌های گرم سال به عنوان آلاینده هوای تهران اعلام می‌شود. در مورد چگونگی تشکیل آن باید گفت که آلاینده‌هایی مانند اکسیدهای نیتروژن و ترکیبات آلی فرّار در حضور نور خورشید آلاینده ازن(O۳) را تولید می‌کنند. اکسیدهای نیتروژن محصول احتراق خودروها، موتورسیکلت‌ها و خودروهای دیزلی است. ترکیبات آلی فرّار نیز از بخارات بنزین و از فعل و انفعالات سوخت‌رسانی تولید می‌شود. شاخص آلاینده ازن عموما در ماه‌های گرم سال افزایش پیدا می‌کند همچنین یکی از منابع پیش ساز آلاینده ازن، آلاینده ناکس است که منابع آلاینده متحرک ۳۵ درصد در تولید آن دخیل هستند.

بررسی اطلاعات نشان می‌دهد که هوای پایتخت طی سال گذشته از ابتدای سال تا نیمه مرداد ماه ۲۵ روز پاک و ۹۰ روز در شرایط قابل قبول بود همچنین تعداد روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۹ ، هفت روز کمتر بود البته تهرانی‌ها در این بازه زمانی یک روز هوای ناسالم برای همه افراد داشتند.

آلاینده‌های ازن، ناکس و ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون علت آلودگی هوا طی ۱۳۷ روز از بهار و تابستان سال گذشته بودند.

منابع متفاوتی در تولید آلاینده ناکس دخیل هستند. در شهر تهران ۳۵ درصد آلاینده ناکس توسط منابع متحرک و ۳۲ درصد آن توسط نیروگاه‌ها تولید می‌شود. مصارف خانگی، اداری و تجاری و صنایع نیز هر کدام به ترتیب سهم ۱۴ و ۸ درصدی در تولید این آلاینده هوا دارند.

طی سال ۹۷ نیز تهران از ابتدای سال تا اواسط مرداد تنها هشت روز هوای پاک داشت. کیفیت هوا در پایتخت در این بازه زمانی ۱۰۵ روز در شرایط قابل قبول و ۲۶ روز به دلیل افزایش غلظت آلاینده ازن و ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت.

ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون که طی بهار و نیمی از تابستان این سال ۱۱ روز از هوای تهران را آلوده کرده بود، آلاینده شاخص هوا در شهرهای صنعتی و پرجمعیت کشور است که بیشتر در پاییز و زمستان به دلیل وارونگی دما خود را نشان می‌دهد.

بر اساس آخرین سیاهه انتشار شهر تهران، سهم منابع متحرک در انتشار ذرات معلق ۶۰.۸ درصد است و حدود ۴۰ درصد ذرات معلق در تهران از منابعی مانند نیروگاه‌ها، صنایع، پالایشگاه، پایانه‌های اتوبوس، منابع‌ آلاینده خانگی، تجاری، اداری، راه آهن، جایگاه سوخت و فرودگاه‌ها منتشر می‌شود همچنین سهم خودروهای سواری در تولید ذرات معلق ۱۳.۹ درصد و سهم خودروهای دیزلی شامل مینی‌بوس، اتوبوس واحد، اتوبوس سرویس و کامیون‌ها حدود ۳۵ درصد است.

بر اساس اطلاعات موجود از کیفیت هوای تهران، طی بهار و نیمی از تابستان سال ۹۶ کیفیت هوا ۱۲۲ روز در شرایط مطلوب قرار داشت که از این بین سهم هوای پاک ۹ روز بود. کیفیت هوا طی این دوره نیز ۱۷ روز به دلیل افزایش غلظت آلاینده ازن و ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت.

به گزارش ایسنا، سالانه ۵.۷ میلیارد دلار هزینه مرگ‌های زودرس منتسب به آلودگی هوا در کشور است همچنین سالانه ۱۱هزار مرگ منتسب به آلودگی هوا در کشور رخ می‌دهد. با توجه به اینکه امسال نحوه محاسبه آلاینده‌های هوا در کشور تغییراتی کرده و سختگیرانه‌ و واقع بینانه تر شده است، لازم است مسوولان با توجه به این معیارها در جهت کاهش آلودگی هوا تلاش کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار