کد خبر: ۸۸۴۱۰۲
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۳ 04 August 2020

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون فراز و فرود شاخص کل بورس، رشد بورس‌های آسیایی در سایه بهبود فعالیت‌های تولیدی، تغییرات نرخ تورم مصرف‌کننده در تیرماه، دلایل افزایش قیمت گوشت گوسفندی و قیمت سکه طرح جدید ۱۴ مرداد ۹۹ را در بر دارد.

 

فراز و فرود شاخص کل بورس

امروز شاخص کل با 1698 واحد افزایش معادل 0.09 درصد به یک میلیون و 995 هزار و 38 واحد، شاخص‌ قیمت وزنی - ارزشی با 446 واحد افزایش معادل 0.09 درصد به 524 هزار و 381 واحد، شاخص کل هم وزن با 1744 واحد افزایش معادل 0.33 درصد به 527 هزار و 624 واحد، شاخص قیمت هم وزن با 1145 واحد افزایش معادل 0.33 درصد به 346 هزار و 341 واحد، شاخص آزاد شناور با 35 واحد افزایش معادل 0.01 درصد به دو میلیون و 567 هزار و 123 واحد، شاخص بازار اول با 3443 واحد کاهش معادل منفی 0.27 درصد به یک میلیون و 440 هزار و 385 واحد و شاخص بازار دوم با 19767 واحد افزایش معادل 0.48 درصد به 4 میلیون و 102 هزار و 209 واحد رسید.

گزارش بورس امروز سه شنبه 14 مرداد 99/ سهامداران برای خرید چه نمادهایی صف ایستادند؟

۱۴۰ شرکت جدید آماده ورود به بورس می‌شوند

ییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام اینکه در چهار ماه نخست امسال، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تامین مالی در بازار سرمایه انجام شده است، افزود: ۱۴۰ شرکت در بورس و فرابورس در حال طی کردن فرایند پذیرش هستند. حسن قالیباف اصل اضافه کرد: سال گذشته در چهار ماه ابتدایی ۳۰ هزار میلیارد تومان تامین مالی انجام شده بود، بدین ترتیب امسال تامین مالی بوسیله بازار سرمایه بیش از سه برابر رشد داشته است. وی با اشاره به هدف‌گذاری‌های انجام شده، رونق بازار ثانویه به بازار اولیه و تولید هدایت می‌شود، گفت: هفته گذشته شورای عالی بورس، سقف صندوق‌های سرمایه‌گذاری را از ۱۰ به ۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش داد که به این ترتیب هم دولت در انتشار اوراق و هم شرکت‌ها می‌توانند از این منابع استفاده کنند. قالیباف اصل با بیان اینکه تا هفته گذشته یک عرضه اولیه در روزهای چهارشنبه‌ انجام می‌شد، گفت: هفته گذشته عرضه اولیه دو برابر شد و این در حالی است که آمار عرضه اولیه امسال در مقایسه با سال گذشته بسیار بیشتر است و بطور نمونه کل سال گذشته پنج هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان عرضه اولیه انجام شد، در حالی که در چهار ماه نخست امسال ارزش عرضه های اولیه از ۱۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان گذشت.

رشد بورس های آسیایی در سایه بهبود فعالیت های تولیدی

انتشار آمارهای مثبت نسبت به بهبود فعالیت های تولیدی در آمریکا باعث شد تا بخشی از نگرانی سهامداران نسبت به اوضاع اقتصاد جهانی و موج شیوع ویروس کرونا کاسته شده و بورس های آسیایی بازار خوبی را تجربه کنند. بر همین اساس شاخص MSCI, بزرگترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه خارج از ژاپن، در معاملات امروز 1.05 درصد مثبت شد اما بورس چین 0.17 درصد پایین آمد. بورس استرالیا هم دو درصد بالا رفت که بیشترین رشد روزانه شاخص بورس این کشور از روز 21 جولای به بعد محسوب می شود. بورس توکیو هم یک درصد مثبت شد. در اروپا شاخص یورو استاکس 50 معادل 0.15 درصد بالا رفت و بورس آلمان هم 0.11 درصد مثبت شد.

تغییرات نرخ تورم مصرف‌کننده در تیرماه

معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به جزییات تورم مصرف کننده در تیرماه براساس آمارهای مرکز آمار ایران پرداخته و نوشته است: تورم سالانه در تیرماه به ۲۶.۴ درصد و تورم نقطه‌ای نیز در این ماه به ۲۶.۹ درصد رسید. این در حالی است که تورم ماهانه در این ماه هم برابر با ۶.۴ درصد بود. براساس این گزارش، تورم خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات برابر با ۶.۷ درصد بود. همچنین تورم خوراکی‌ها برابر با ۶.۷ و خوراکی‌های تازه ۷.۶ درصد اعلام شده است. این در حالی است که شاخص قیمت مصرف کننده برای سایر خوراکی‌ها معادل ۵.۷ درصد بوده است.

البته آمارهای مرکز آمار نشان می‌دهند که شاخص قیمت مصرف کننده برای کالاهای غیرخوراکی و خدمات معادل ۶.۳ درصد بوده است. براساس این گزارش در حالی که تورم کالاها در تیرماه برابر با ۶.۴ درصد بوده، اما تورم کالاهای بادوام ۱۰.۴ درصد اعلام شده است. این در حالی است که شاخص قیمت مصرف کننده برای کالاهای بی دوام ۵.۶ درصد و برای کالاهای کم دوام ۶.۲ درصد محاسبه شده است. براین اساس شاخص قیمت مصرف کننده در بخش خدمات نیز ۶.۵ درصد اعلام شده است. سهم خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات از تغییرات ماهانه شاخص کل قیمت مصرف کننده در تیرماه نسبت به ماه قبل از آن معادل ۲.۱ درصد، خوراکی‌ها دو واحد درصد، خوراکی‌های تازه ۱.۲ واحد درصد، سایر خوراکی‌ها ۰.۸ واحد درصد و کالاهای غیرخوراکی و خدمات نیز ۴.۳ واحد درصد بوده است. از سوی دیگر سهم کالاها از تغییرات ماهانه شاخص کل قیمت مصرف کننده در مدت زمان مشابه ۳.۸ درصد و برای خدمات ۲.۶ واحد درصد اعلام شده است.

 

دلایل افزایش قیمت گوشت گوسفندی

قیمت گوشت گوسفندی طی یک ماه اخیر حدود ١٧ هزار تومان افزایش یافته و در حال حاضر نرخ هر کیلوگرم شقه بدون دنبه به١١٠ تا ١١٥ هزار تومان رسیده است. علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در گفتگو با مهر دلیل این افزایش قیمت را عدم تمایل دامداران به عرضه دام و نگهداری آن برای عید قربان اعلام کرد و افزود: به دلیل اینکه عید قربان نزدیک بود دامداران تصور می‌کردند می‌توانند دام‌های خود را باقیمت‌های بهتری به فروش برسانند. ضمن اینکه بخشی از جمعیت دام نیز به صورت غیرمجاز از کشور خارج می‌شد که ما این مساله را در جلسات مختلف مطرح کردیم و تا حدود زیادی کنترل شد. وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت نهاده‌ها نیز در گرانی قیمت گوشت مؤثر است، افزود: این مساله بویژه در شش ماهه دوم سال اثرات بیشتری خواهد داشت چون در شش ماهه اول دام‌ها بیشتر از مراتع تغذیه می‌کنند. ملکی تصریح کرد: در حال حاضر هیچ کمبودی در بازار دام و عرضه گوشت وجود ندارد. وی تصریح کرد: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، قاعدتاً افزایش قیمت گوشت نیز طبیعی است اما در این میان برخی خرده فروشان اقدام به گرانفروشی می‌کنند و محصول را با قیمت‌های چندین برابری عرضه می‌کنند که بازرسان صنفی باید با نظارت بر بازار و با اتکا به گزارش‌های مردمی از طریق ۱۲۴، با گرانفروشان برخورد کنند. رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تصریح کرد: با توجه به مناسب بودن قیمت در مراکز عمده فروشی و میادین میوه و تره بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای، به مردم توصیه می‌شود برای اینکه به این اقلام باقیمت مناسب دسترسی پیدا کنند به غرف میادین و فروشگاه‌های زنجیره‌ای مراجعه کنند که در حال حاضر نیز در محلات مختلف در دسترس هستند.

افزایش نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی های مجاز

در معاملات امروز (سه شنبه چهاردهم مردادماه ۹۹) بازار ارز، شاهد رشد نسبی شاخص ارزی هستیم. به گونه‌ای که هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۲۰۴۰۰ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل به قیمت ۲۲۳۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته می‌شود که نسبت به روز دوشنبه، ۴۰۰ تومان گران‌تر شده است. همچنین هر یورو در این صرافی ها، به نرخ ۲۴۲۰۰ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل به قیمت ۲۶۱۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود که نسبت به روز قبل، ۴۰۰ تومان رشد داشته است.

قیمت سکه طرح جدید ۱۴ مرداد ۹۹

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز سه شنبه ۱۴ مرداد ۹۹ در معاملات بازار آزاد تهران به ۱۱ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان رسید. همچنین قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۵ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی یک میلیون و ۷۳۰ هزار تومان است و هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۷۶ هزار و ۹۱۵ تومان است.

عواملی که به نفع بازار طلا خواهند بود؟

قیمت طلا در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی با وجود نگرانیها نسبت به پیامدهای اقتصادی افزایش موارد ابتلا به کووید ۱۹، به دلیل بهبود ارزش دلار آمریکا نتوانست پیشروی کند. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ثابت بود و در ۱۹۷۶ دلار و ۳۶ سنت ایستاد که هشت دلار و ۳۰ سنت کمتر از رکورد قیمت معاملات روز گذشته بود. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا ۰.۳ درصد رشد کرد و به ۱۹۹۳ دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز دوشنبه با ۴۰ سنت معادل کمتر از ۰.۱ درصد افزایش، در ۱۹۸۶ دلار و ۳۰ سنت بسته شد. طلا هفته گذشته ۴.۷ درصد رشد قیمت داشت و در ژوییه ۱۰.۳ درصد رشد کرد که بزرگترین رشد ماهانه از فوریه سال ۲۰۱۶ تاکنون بود.

به گفته ادوارد مایر، تحلیلگر بازار، مشکل ویروس کرونا برای مدتی ادامه خواهد داشت و همزمان به نظر می رسد اقتصادهای سراسر جهان برای مدت طولانی بسیار شکننده خواهند ماند. این اقتصادها به تدابیر محرک مالی، سیاست پولی تسهیلی و نرخهای بهره پایینتر برای مقابله با شوکها نیاز دارند. همه این عوامل به نفع بازار طلا خواهند بود.

بر اساس گزارش رویترز، عاملی که مانع رشد قیمت طلا شد، صعود ۰.۱ درصدی شاخص دلار در برابر سبدی از ارزهای رقیب بود. دلار قویتر طلا را برای دارندگان ارزهای دیگر گرانتر می کند.

طلای سیاه در برابر نگرانی‌های کرونایی کم آورد

قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه به دلیل نگرانی بازار از متوقف شدن روند احیای تقاضا به دلیل شیوع موج دوم بیماری کووید ۱۹ کاهش پیدا کرد. بهای معاملات نفت برنت ۳۷ سنت معادل ۰.۸ درصد کاهش پیدا کرد و به ۴۳ دلار و ۷۸ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۳۰ سنت معادل ۰.۷ درصد کاهش یافت و به ۴۰ دلار و ۷۱ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا ۱.۸ درصد و نفت برنت ۱.۵ روز دوشنبه صعود کردند که تحت تاثیر آمار بهتر از حد مطلوب فعالیت بخش تولید در آسیا، اروپا و آمریکا بود که نشان داد کارخانه ها در حال پشت سر گذاشتن پیامدهای اولیه شیوع پاندمی هستند. لاچلان شاو، مدیر تحقیقات کالا در بانک ملی استرالیا در این باره گفت: در بخش تقاضا ما شاهد آمار تولید جهانی کاملا دلگرم کننده بوده ایم اما همچنان شواهدی از راکد شدن روند احیای تقاضا در چند هفته بازار به دلیل افزایش دوباره موارد ابتلا به کووید ۱۹ وجود دارد. عاملی که به تقاضا برای سوخت لطمه زده است، وضع قرنطینه در شهرهای مختلف جهان از مانیل تا ملبورن برای مقابله با شیوع بیماری جدید است و همزمان، نروژ ترافیک کشتیهای تفریحی را متوقف کرده است. به گزارش ایسنا، تحلیلگران در نظرسنجی رویترز که در آستانه انتشار آمار هفتگی ذخایر نفت آمریکا برگزار شد، پیش بینی کردند که ذخایر فرآورده های نفتی آمریکا هفته گذشته رشد کرده است. گزارش موسسه امریکن پترولیوم روز سه شنبه و آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز چهارشنبه منتشر خواهد شد.

جاه‌طلبی رنو در هند

دنیای اقتصاد: براساس اعلام یکی از مدیران ارشد رنو، این خودروساز فرانسوی بنا دارد مدل‌های جدیدی را تولید کند تا بتواند جای پای خود را در بازار هند محکم کند. هند همچنان یکی از بازارهای مهم برای شرکت رنو است. رنو قصد دارد سبد محصولات خود را در هند غنی‌تر از گذشته کند. مدیرعامل واحد رنو در هند می‌گوید: «ما به زودی مدل جدیدی از رنو داستر را با موتور توربو عرضه و آن را به قدرتمندترین شاسی‌بلند در کلاس خود تبدیل خواهیم کرد.» او افزود:« رنو در حال طراحی و ساخت مدل‌های جدید برای بازار هند است. رنو بنا دارد انتظارات جدید مشتریان هندی را با محصولات جدیدش پاسخ دهد.» این مدیر ارشد رنو گفت:« ما برخی از محبوب‌ترین مدل‌های جهانی را در سبد خود داریم که رنو کوئید یکی از آنها است و توانسته به فروش جهانی خیره‌کننده‌ای دست یابد.»

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار