کد خبر: ۸۸۳۹۹۷
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۱ 04 August 2020
بنا بر گزارش اداره کل هواشناسی استان گیلان طی ۲۴ ساعت گذشته حدود ۴۰۰ میلی‌متر باران در شهرستان املش باریده و به گفته منابع محلی خسارت‌ها در به شالی‌کاران قابل‌توجه بوده است.
بارش کم‌سابقه ۴۰۰ میلی‌متری باران در املش/ سیل خسارت جدی به اراضی شالی‌کاری زد

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، مطابق پیش‌بینی هواشناسی گیلان، بارش شدید باران از ساعت ۱۶ در روز گذشته در اکثر نقاط استان آغاز شد.

املش رکوددار بارش‌ها

بنابر گزارش هواشناسی استان گیلان، طی ۲۴ ساعت گذشته تاکنون شهرستان املش ۳۷۸، چابکسر ۱۸۶، رودسر ۱۳۵، رضوانشهر ۱۰۱، تالش ۸۳، خمام ۸۳، پره سر ۷۲، پونل ۷۲، صومعه‌سرا ۶۹، بندرانزلی ۷۵، سیاهکل ۸۲، فومن ۶۴، لاهیجان ۷۸، سیاهمزگی شفت ۵۹، رشت (فرودگاه) ۵۳، اسبه وونی ۵۱، بندر آستارا ۴۸، آستانه‌اشرفیه ۴۲، شاندرمن ماسال ۴۲، رشت (کشاورزی) ۲۹، ماسوله ۲۱، جیرکول ۱۸، دیلمان هفت، جیرنده ۶، بندر کیاشهر ۶.۳ و رودبار پنج میلی‌متر باران باریده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد بیشترین بارش‌ها در شهرستان املش باریده است. به گفته محمد رنجبر، فرماندار شهرستان، املش، کارشناسان میزان بارش‌ها طی ۲۴ ساعت اخیر را در این شهرستان کم‌سابقه توصیف کرده‌اند.

تخریب پل و انسداد راه روستایی در املش

رئیس ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان املش همچنین از تخریب راه‌ها و پل‌های کنارگذر و مسدود شدن تعداد زیادی از روستاها، تخریب مزارع برنج و باغات چای در بخش مرکزی و رانکوه خبر داد.

آن‌طور که فرماندار شهرستان املش اذعان کرده، با تخریب پل کنارگذر و آب‌نمای رانکوه هم‌اکنون تعداد پنج روستا و حدود دو هزار خانوار ترددشان فعلاً قطع است.

به گفته رنجبر، با اعزام کارشناسان از سوی مدیریت بحران استانداری و راهداری استان به شهرستان، تعمیر و مرمت پل‌ها و راه‌های روستایی آغازشده تا مشکلات مردم هرچه سریع‌تر مرتفع شود.

همچنین رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان املش اعلام کرده که به دلیل حجم بالای بارش باران و احتمال خطر، پل روستای خرشتم که یکی از پل‌های محوری و پرتردد هم محسوب می‌شود تا اطلاع ثانوی مسدود است.

خبرنگار فارس در املش همچنین گزارش کرده که به دلیل بارش بی‌سابقه باران خسارات زیادی به باغات چای و خصوصاً مزارع برنج وارد آمده است.

در پی شدت بارش‌ها تاکنون آب گرفتگی در بخش مسکونی شهرستان املش گزارش نشده امام در بخش کشاورزی علی الخصوص مزارع شالیزاری تا کنون حدود ۵۰ درصد دچار خسارت شده اند.

گزارش‌های خبرنگار فارس همچنین از وارد آمدن خسارت‌ها به بخش راه در چند نقطه ازجمله در محور املش به بلوردکان، رانش و ریزش و آب شستگی بر اثر شدت بارش‌ها حکایت دارد.

خسارت ۷۰ درصدی اراضی کشاورزی در کومله

شدت بارش باران در بخش کومله شهرستان لنگرود هم خسارت های جدی به بخش کشاورزی از جمله به شالیزارها وارد کرد.

خبرنگار فارس در کومله میزان خسارت به اراضی شالیکاری را ۷۰ درصد اعلام کرده است.

نیمی از اراضی کشاورزی رضوانشهر خسارت دیدند

به گزارش خبرنگار فارس از رضوانشهر، بارش باران و وقوع سیل در رضانشهر نیز قابل توجه بوده و موجب خسارت ٤٥ درصدى به مزارع کشاورزى شهرستان شده است.

خسارت قطعی به اراضی کشاورزی رودسر

به گزارش خبرنگار فارس از رودسر، بخش مرکزی رودسر که دارای پنج هزار و ۷۰۰ هکتار اراضی شالیزاری است به گواه کارشناسان امر، متحمل خسارات گسترده‌ای شده است.

تاکنون میزان خسارت‌های وارده به بخش کشاورزی رودسر گزارش نشده اما مسؤولان شهرستان به‌منظور بازدید و ارزیابی خسارت‌ها و همچنین اتخاذ تصمیمات لازم در سطح مناطق درگیر بارش باران و بحران سیل حضور یافته‌اند.

انسداد راه و تخریب اراضی کشاورزی در یکی از محروم‌ترین شهرستان‌های کشور

خبرنگار فارس در شفت نیز گزارش داد بارش باران در این شهرستان علاوه بر مزارع کشاورزی به راه‌ها نیز خسارت وارد کرده است.

در پی شدت بارش‌ها و طغیان رودخانه‌ها، پل چوبر بخش احمدسرگوراب این شهرستان دچار آب‌گرفتگی و مسیر روستاهای بالادست به مدت چند ساعت مسدود شد.

در حال حاضر با تلاش‌های راهداری و مردم بومی، پل مذکور از انسداد خارج شده و آمدوشد در این محور روستایی بازگشایی‌شده است.

خوابیدگی برنج در اراضی کشاورزی آستانه‌اشرفیه

رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان آستانه‌اشرفیه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از خوابیدگی برنج در بخشی از اراضی شالیزاری این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: بر اثر بارندگی شدید عصر دیروز بخشی از مزارع کشاورزی دچار خوابیدگی برنج شد که میزان مزارع آسیب‌دیده در دست بررسی است.

یونس محمودی همچنین از آب‌گرفتگی برخی معابر از معابر به علت حجم بالای بارش و رفع این مشکل خبر داد و گفت که هیچ راهی در این شهرستان مسدود نشده است.

نقشه‌خوانی برای ساماندهی امکانات و تجهیزات در مدیریت بحران

یکی از اقدامات ارزشمند و حائز اهمیت ستاد مدیریت بحران گیلان در بحران ۲۴ ساعته گذشته که به نظر می‌رسد بسیار کمک‌کننده بوده و نقش مطلوبی در ساماندهی ستاد مدیریت بحران دارد، تهیه و نشر نقشه‌های هواشناسی و در اختیار قرار دادن آن بین اعضای ستاد مدیریت بحران استان از بالاترین مسئول تا سطح دهیاران است.

امیر مرادی، مدیرکل مدیریت بحران استان گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به تهیه و نشر نقشه‌های هواشناسی در ستاد مدیریت بحران می‌گوید که لحظه‌به‌لحظه مسؤولان و مردم را از آخرین وضعیت استان در شرایط بحرانی آگاه می‌کنیم.

به گفته وی داده‌های هواشناسی ۲۳ ایستگاه گیلان تبدیل به نقشه می‌شود و مسؤولان استان با مشاهده نقشه برای ساماندهی امکانات و تجهیزات تصمیم سازی کرده، ازاین‌رو این اقدام بسیار می‌تواند در کنترل بحران و کاهش آسیب‌های جانی و مالی به مردم اثرگذار باشد.

آن‌طور که مرادی اذعان کرده، آب و منطقه‌ای گیلان نیز در حال هماهنگ کردن اطلاعات خود با نقشه‌های هواشناسی است و این اقدام که تکمیل‌کننده پازل، تصمیم سازی ستاد مدیریت بحران است می‌تواند در کنترل بحران نقش بهتری ایفا کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار