کد خبر: ۸۸۳۶۶۹
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۵ 03 August 2020

آتش‌سوزی در سایت پسماند اهواز بزرگترین چالش ماه‌های اخیر

تابناک/معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: بزرگترین چالش در سه تا چهار ماه اخیر اهواز، آتش سوزی در سایت پسماند این کلانشهر در نزدیکی روستای صفیره بود که آلودگی زیادی را ایجاد کرد.

روزانه یک هزار تن زباله شهر اهواز به سایت پسماند اهواز منتقل می شود. در مدفن زباله های اهواز، قرار بود دفن بهداشتی پسماند به روش نیمه هوازی (فوکوئوکا) اجرا شود و پسماندها باید به روش خاصی در محلی موسوم به «سلول» دفن شوند و روی آنها چند لایه خاکریزی شود اما به دلیل رعایت نشدن اصول دفن، از حدود پنج سال پیش در فصل گرما با آتش سوزی وسیع روبه رو می شود که گاهی تا بیش از ۱۵ روز به طول می انجامد.

سایت جدید دفن پسماند اهواز در نزدیکی روستای «صفیره» در بخش غیزانیه این شهرستان، از سال ۹۱ و با تعطیل شدن مدفن قدیمی پسماند در منطقه «برومی» راه اندازی شده است.دود شدید ناشی از آتش سوزی در مدفن پسماند در پنجم تیر ۹۵ که برخی مناطق شرقی اهواز را هم فراگرفته بود موجب کاهش دید و اختلال در پروازهای فرودگاه اهواز شد و چند پرواز را به تاخیر انداخت. سال گذشته نیز این سایت چندین بار آتش گرفت.بخش غیزانیه یکی از سه بخش تابعه شهرستان اهواز در شرق این شهرستان در مسیر ماهشهر، رامشیر و رامهرمز واقع شده است.

روستای صفیره حدود ۴۰۰ نفر جمعیت دارد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور روز دوشنبه در نشست شبکه ملی جامعه و دانشگاه به‌منظور بررسی تلاقی سه مشکل کووید ۱۹، حساسیت‌های تنفسی نخستین بارندگی و آنفولانزای فصلی در خوزستان بیان کرد: خوزستان فلرهای نفتی دارد که دراستان های دیگر وجود ندارد یا محدود است البته میزان فلرها تا حدی کاهش یافته است.

احمد رضا لاهیجان زاده ادامه داد: بررسی نقش گیاه کونوکارپوس در آلودگی هوا و ایجاد مشکلات تنفسی به دانشگاه علوم پزشکی اهواز سپرده شد و دانشگاه با مطالعه جامع به جمع بندی رسید، نتایج را اعلام کرد و در نشست‌های استانداری نیز به بحث گذاشته شد.

وی افزود: ما به دنبال حذف گیاه کونوکارپوس نیستیم اما هرس مناسب و در زمان مناسب اثرات آن را کاهش می‌دهد.

لاهیجان زاده گفت: با هرس مناسب درختان کونوکارپوس در سال ۹۵ میزان مراجعه بیماران تنفسی از ۲۵ هزار به کمتر از ۲۰۰ نفر کاهش یافت.

تنگی نفس شهروندان خوزستانی همزمان با نخستین باران‌های پاییزی از سال ۱۳۹۲ آغاز شد و تا سال ۱۳۹۴ بیش از ۶۰ هزار نفر به دلیل مشکلات تنفسی به مراکز درمانی مراجعه‌کردند.
۱۸ گزینه به عنوان عامل این تنگی نفس در خوزستان بررسی‌ شد و چهار احتمال "مشعل‌های چاه‌های نفت، سوزاندن مزارع نیشکر، سوزاندن زباله و گرده‌ گیاهی" به عنوان عامل تنگی‌نفس معرفی‌شدند.

دانشگاه علوم پزشکی اهواز در آخرین اعلام نظر، گرده درخت کونوکارپوس را به عنوان عامل اصلی این نفس‌تنگی ها معرفی‌کرد.

گیاه «کونوکارپوس» که مساحت قابل توجهی از فضای سبز شهرهای خوزستان به ویژه اهواز را پوشانده، به عنوان عامل اصلی تنگی نفس اهوازی‌ها از سوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز معرفی و توسط اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز تایید شده است.

بر همین اساس شورای سلامت خوزستان هرس گیاهان کونوکارپوس را به منظور جلوگیری از بروز مشکلات تنفسی مصوب کرده است.

ایدنی رییس وقت دانشگاه علوم پزشکی اهواز در سال ۹۵ اعلام کرده بود که آمار مراجعه بیماران تنفسی به دنبال نخستین بارندگی‌های پائیزی، با هرس درختان ۷۰ تا ۸۰ درصد کاهش یافته است.

با گذشت ۶ سال از آغاز تنگی نفس شهروندان همزمان با نخستین باران های پاییزی، هنوز هم میان موافقان و مخالفان نظریه گرده افشانی گیاه کونوکارپوس به عنوان عامل تنگی نفس‌های پاییزی همزمان با نخستین باران‌ها اختلاف نظر وجود دارد.

از ۲۷ مهر تا دهم آبان سال گذشته،  ۱۲هزار و۵۷۶ نفر با عارضه تنفسی در خوزستان، راهی مراکز درمانی شدند که سوم تا هفتم آبان بارندگی قابل ملاحظه‌ای در خوزستان ثبت شد و در روزهای ۲۶ و ۲۷ آبان نیز به دنبال بارندگی یک هزار و ۵۳۴ نفر راهی مراکزدرمانی شدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار