کد خبر: ۸۸۲۷۷۵
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۷ 01 August 2020

 

تابناک گیلان/ رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: نظر مصباحی‌مقدم درباره تعاملات با روسیه و چین / فعال اصلاح‌طلب: نماینده باید بتواند بدون ترس و لکنت نقد کند / دولت‌آبادی در روز تولدش: می‌خواهم سبب‌ساز هیچ آسیبی نباشم و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
 
 
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
 
دادگستری اصفهان: اجرای حکم اعدام ۵ نفر از محکومان کذب است

رئیس کل دادگستری استان اصفهان، اجرای حکم پنج نفر در اصفهان را تکذیب کرد. روابط عمومی دادگستری استان اصفهان اعلام کرد: «محمدرضا حبیبی رئیس‌کل دادگستری استان در پی انتشار مجدد اخبار کذب در خصوص اجرای حکم ۵ نفر از اغتشاشگران در اصفهان تأکید کرد: هیچ گونه تعیین وقت برای اجرای حکم ۵ نفر از اغتشاشگران که تشریفات قانونی اجرای آن طی شده باشد وجود نداشته و اخبار منتشره در خصوص اجرای این احکام از پایه کذب است.»

وزیر خارجه کانادا: ایران تمام داده‌های جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی را منتشر کند

وزیر امور خارجه کانادا بر لزوم انتشار تمام داده‌های جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی توسط ایران تاکید کرد. فرانسوا فیلیپ شامپاین وزیر امور خارجه کانادا در توییتی با اشاره به دیدار هیات ایرانی با طرفین ذینفع حادثه هواپیمای اوکراینی مدعی شد که ایران باید عواقب حادثه رخ داده را قبول کرده و بار دیگر بر لزوم انتشار تمام داده‌های جعبه سیاه توسط ایران تاکید کرد. در بیانیه‌ای که پس از اولین دیدار هیات ایرانی با طرفین ذینفع منتشر شده است، بر پایبندی به تعهدشان نسبت به تداوم همکاری تاکید کرده‌ و از ایران خواسته‌اند تا غرامت کامل حادثه هواپیمای PS۷۵۲ را پرداخت کند. هیات ایرانی و طرفین ذینفع همچنین در خصوص تدارکات جلسات مذاکرات آتی به گفت‌وگو پرداخته‌اند.همچنین در این بیانیه از ایران خواسته شده تا مطابق با استانداردهای بین‌المللی تحقیقاتی کامل، بارز و مستقل انجام دهد.

ذوالنوری: منشأ انفجار سایت نطنز بیشتر از سوی عناصر داخلی بوده

حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری، نماینده قم و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به ماجرای انفجار سایت هسته‌ای نطنز هر گونه حمله موشکی، پهپادی و راکتی را به این تاسیسات منتفی دانست. ذوالنوری با اشاره به بازدید میدانی از سایت نطنز تصریح کرد: بررسی‌های انجام شده از بازدید میدانی، ارتباط با سازمان انرژی اتمی، سپاه، ارتش، وزارت اطلاعات، وزارت خارجه و دیگر دستگاه ها نشان می‌دهد احتمال پهپادی، موشکی و حمله از طریق هواپیما و بمب و راکت به این تاسیسات منتفی است. او که با صداوسیما گفت و گو می کرد، افزود: این بررسی‌های حاکی از آن است که منشأ این انفجار بیشتر از سوی عناصر داخلی بوده است که فعلا از بیان جزییات آن معذوریم. ذوالنوری همچنین درباره مرگ قاضی منصوری در رومانی گفت: این موضوع در قوه قضائیه، موشکافانه در حال بررسی است و ما هم با آن‌ها در تماس هستیم. او تاکید کرد: با توجه به این که این جنایت در خارج کشور اتفاق افتاده، بخشی از کار در اختیار آنها نیست و کار با کندی پیش می‌رود که طبیعی است.

کنکور یک میلیون نفری را‌ چگونه می‌خواهند مدیریت کنند؟

احمد نادری، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر خاطرنشان کرد: مسئولان برگزاری کنکور به مردم توضیح دهند آزمون‌های ۷۰۰ هزار و بالای یک میلیونی را‌ چگونه می‌خواهند مدیریت کنند؟ متن توییت عضو کمیسیون آموزش مجلس به شرح زیر است: همانطور که دو شب پیش اعلام کردم، نسبت به رعایت کامل پروتکل‌ها در کنکور دکترا تردید داشتیم و تضمین خواستیم که جدی گرفته نشد. وضعیت امروز این نگرانی را تایید کرد. آیا وقت آن نیست تا مسئولان برگزاری، به مردم توضیح دهند آزمون‌های ۷۰۰ هزار و بالای یک میلیونی را‌ چگونه می‌خواهند مدیریت کنند؟

انتقاد تند معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان به برگزاری کنکور

حمدمهدی تندگویان با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در ایام محرم در یک پیام توئیتری نوشت: «بهترین توصیه ها برای ⁧ عزاداری محرم ⁩ در کلام‌ رهبری خطاب به منبری‌ها و مداحان بیان شد و لازم الاجراست، ولی ظاهرا نظام آموزش و پرورش ما حریف مافیای کنکور نیست گروهی که برای تامین منافع مالی نه سلامت و جان برای آنها اهمیت دارد، نه حجم ناامیدی جوانان در مواجهه با کنکور و اقدام به مهاجرت از ایران».

توضیحات پلیس درباره فیلم تیراندازی خونین اوباش در سعادت‌آباد

سردار حمید هداوند درباره فیلم منتشرشده در فضای مجازی مبنی بر درگیری و تیراندازی در منطقه سعادت‌آباد، در این رابطه اظهار کرد: ساعت ۱۸ هفتم مرداد امسال، خبری مبنی بر درگیری مسلحانه در منظقه سعادت‌آباد به پلیس واصل شد. جانشین فرمانده انتظامی تهران بزرگ تصریح کرد: با حضور مأموران در محل و بررسی اولیه مشخص شد دو گروه از اراذل و اوباش با دو دستگاه خودروی سوناتا و جک مشکی با سلاح گرم در محدوده فوق درگیر شده و تیراندازی کردند. وی افزود: در پی درگیری مسلحانه اوباش دو نفر مصدوم شدند که اراذل یکی را با خود برده و دیگری در بیمارستان تحت درمان است. این مقام انتظامی با بیان اینکه پلیس اجازه نمی‌دهد که اراذل و اوباش امنیت و آرامش مردم را به خطر بیندازند، از شناسایی تمام عوامل دخیل در درگیری مسلحانه در منطقه سعادت‌آباد خبر داد. به گفته هداوند، شش متهم این پرونده شناسایی شده‌اند که پلیس تاکنون موفق به بازداشت سه نفر از عاملان اصلی این درگیری شده‌ و تلاش برای دستگیری سه نفر دیگر ادامه دارد. جانشین رئیس پلیس تهران بزرگ بیان کرد: تمام نفرات حاضر در درگیری اخیر دارای سوابق کیفری بوده‌اند، در سال های گذشته نیز با همدیگر درگیری داشته و در تاریخ فوق نیز در منطقه مذکور قرار نزاع گذاشته بودند.

واکنش مداح معروف به سخنان مقام معظم رهبری درباره برگزاری عزاداری ماه محرم

سیدمجید بنی‌فاطمه، مداح اهل بیت(ع) در پی سخنان امروز مقام معظم رهبری در خصوص برگزاری جلسات محرم با توجه به معیارهای بهداشتی و نظر کارشناسان ستاد مقابله با کرونا، پستی در صفحه شخصی‌اش در فضای مجازی منتشر کرد. او نوشت:
«رهبر عزیزتر از جان ما؛
فرمایش حضرتعالی پیرامون چگونگی پاسداشت عزای حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام و تعظیم شعائر حسینی، مطابق معمول، فصل‌الخطاب است. ما نیز دست اطاعت و ادب بر سینه گذاشته و در جمیع امور گوش به فرمان جنابتان خواهیم بود.»مقام معظم رهبری، امروز در سخنرانی خود که از شبکه‌های صدا و سیما و حساب‌های این پایگاه در شبکه‌های اجتماعی به‌صورت زنده پخش شد، درباره برگزاری مراسم عزاداری در ماه محرم فرمودند: «معیار آن چیزی است که ستاد مقابله با کرونا و کارشناسان بهداشت می‌گویند. من هر آنچه آن‌ها لازم بدانند، مراعات خواهم کرد.»
 
آیا طیف سنتی از جریان اصولگرایی حذف شده است؟

حسین الله‌کرم، رئیس شورای هماهنگی حزب‌الله: جریان‌های اصولگرا از یک طیف انقلابی تا سنتی تشکیل می‌شوند که هر زمان یک یا چند تشکل از این‌ها توفیق بیشتری دارد. کسانی‌که توفیق سیاسی بیشتری دارند، تاثیرگذاری افزون تری نیز خواهند داشت و طیف‌های دیگر کمرنگ می‌شوند. این به معنای حذف یکی از تشکل‌ها نیست، بلکه هر یک از آن‌ها در اصول با یکدیگر مشترک هستند. با توجه به وضعیت اقتصادی ـ اجتماعی شاهد تاثیر کمتر جریان سنتی می‌باشیم. البته برخی تحلیلگران کاهش تاثیر اصولگرای سنتی را بر اساس ریزش اجتماعی گروه‌های مرجع می‌دانند. /برنا
 
رضایی کوچی: از میرسلیم شکایت کرده ام

محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس: بنده اخیراً شکایتی را نسبت به آقای سید مصطفی آقامیرسلیم تنظیم کرده و به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان فرستاده ام تا مدارک ایشان در خصوص رشوه ۶۵ میلیاردی را که در رسانه ها علیه بنده مطرح می کند را بررسی و بر اساس آن تصمیم بگیرند.آقای میرسلیم باید بر اساس مدارک اعلام کند که این مبلغ به چه کسی و چه زمانی پرداخت شده است و هیات نظارت هم با بررسی اسناد با فرد یا افراد متخلف برخورد کند. فرقی هم نمی کند فرد متخلف بنده باشم یا آقای قالیباف و یا شخص آقای میرسلیم!/مدارا
 
دولت‌آبادی در روز تولدش: می‌خواهم سبب‌ساز هیچ آسیبی نباشم

محمود دولت‌آبادی، در سالروز تولدش، دهم مرداد ماه، در یادداشتی نوشت: با دل خونین... سپاسگزارم از همه شما جوانان و دوستانی که زادروز این محمود را به یاد آورده‌اید با همزمانی نشر و پخش اسب‌ها، اسب‌ها از کنار یکدیگر و به این مناسبت در گوشه و کنار یادی از من می‌دارید.قدرشناسی از یکایک شما که حوصله به خرج داده و مستقیم زادروز مرا یادآوری کرده‌اید.دشوار است در این زمانه دلگزای و فترت برگزاری اجتماعات، و خواستِ من کماکان حفظ صحّت و سلامتِ شما همگان است.بنا بر این بیش و پیش از هرچه گفتنی است می‌خواهم آرزو کنم که سبب ساز هیچ آسیبی نباشم. از آن که همواره آرزومندِ تندرستی، بهروزی و سرفرازی شما بوده‌ام و هستم.
 
شهادت ۲ مرزبان در هنگ مرزی سردشت

مرزبانان هنگ مرزی سردشت روز گذشته حین رصد و پایش نوار مرزی متوجه برخی تحرکات در مرز شده که پس از بررسی بیشتر متوجه جابجایی کالای قاچاق و انتقال آن شدند. مرزبانان موفق به توقف و دستگیری قاچاقچیان و ضبط کالای قاچاق شدند. در این عملیات، گروهبان‌یکم متین ساعدی و سرباز مهدی ملکی به درجه رفیع شهادت نائل شدند.
 
فعال اصلاح‌طلب: نماینده باید بتواند بدون ترس و لکنت نقد کند

یک فعال سیاسی گفت: نماینده مجلس باید بتواند بدون ترس و لکنت نقد کند.علی صوفی در گفتگو با ایسنا، در ارتباط با برخی اظهارنظر‌ها مبنی بر ضرورت نظارت شورای نگهبان بر مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مجلس دو وظیفه عمده قانون گذاری و نظارت بر دستگاه‌های اجرایی را داراست که برای این امر شانش مصونیت قضایی را به این قوه داده اند. وی اظهار کرد: در قانون اساسی جایگاهی که برای نمایندگان مجلس به جهت اجرای وظایفشان در نظر گرفته اند، بسیار بالاست. این فعال سیاسی بیان کرد: نماینده باید آزاد باشد و بتواند بدون لکنت و نگرانی و ترس، هر انتقادی از هر مقامی دارد آن را مطرح کرده و احساس عدم امنیت هم نداشته باشد. صوفی در ادامه چنین ابراز عقیده کرد: این نظرات که نظارت باید از بیرون قوه قانون گذاری صورت گیرد، باعث می‌شود به تدریج مجلس از جایگاه خودش خارج شود. بر آن اساس به تدریج جایگاه نمایندگان مجلس کم می‌شود و تیر خلاصی بر آزادی این قوه زده می‌شود.
 
نظر مصباحی‌مقدم درباره تعاملات با روسیه و چین

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه سیاست‌های آمریکا علیه ایران با تغییرات رئیس‌جمهور و روی کار آمدن دموکرات‌ها تغییری نمی‌کند، گفت: نباید فرصت همکاری با روسیه و چین را از دست داد. حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با مهر، در رابطه با تعاملات با دو دولت چین و روسیه اظهار داشت: نظام جمهوری اسلامی ایران یک نظام مستقل است و نظامی است که روی پای خود ایستاده و استقلال سیاسی صد در صد و کاملی دارد. البته شعار نه شرقی نه غربی که در آغاز انقلاب جمهوری اسلامی ایران داده شد، یک شعار استراتژیک در نظام جمهوری اسلامی است یعنی نه وابستگی به شرق و نه وابستگی به غرب.وی عنوان کرد: معنای عدم وابستگی، عدم همکاری نیست بلکه می‌تواند همکاری و پیمان‌های اقتصادی و سیاسی با کشور‌های مختلف و با روابط متوازن و متعادل صورت بگیرد به گونه‌ای که این روابط حکایت از سلطه دولتی نسبت به دولت جمهوری اسلامی ایران نکند. اکنون که غربی‌ها با رفتار دولت آمریکا به شدت ایران را تحت فشار تحریم‌ها قرار داده‌اند و از سوی دیگر روزنه‌ای برای همکاری میان ایران و چین و همکاری ایران و روسیه و سایر کشور‌ها از جمله کشور‌های همسایه اتفاق افتاده است ما باید این فرصت را مغتنم شماریم و با این کشور‌ها روابط دوجانبه و چندجانبه سیاسی و اقتصادی و احیاناً همکاری‌های نظامی داشته باشیم.
 
مطالبه میثم مطیعی از ستاد ملی کرونا

میثم مطیعی، مداح در حساب کاربری خود در توییتر درباره برگزاری عزاداری محرم نوشت: تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا هستیم؛ اما یک حرف بزنید. میثم مطیعی مداح در حساب کاربری خود در توییتر با اشاره به تاکید امروز رهبری درباره حرف شنوی از ستاد ملی کرونا نوشت: سلامت مردم بیش از دیگران، برای هیأتی‌ها مهم است ما تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا هستیم؛ اما یک حرف بزنید. نه مثل تجربه روز عرفه که نهاد آ صبح یک چیز بگوید، ظهر نهاد ب یک چیز، عصر همه خلاف هم! او در ادامه عنوان کرد: عید غدیر نزدیک است. اگر نظری دارید اولا بین خودتان جمع بندی و ثانیا زودتر اعلام کنید.
 
علاج تحریم از زبان یک نماینده مجلس

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری، بر دورن‌زایی و برون‌گرایی تاکید کرد.به گزارش خبرگزاری خانه ملت، سید احسان خاندوزی نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت:
« اهداف تحریم: به ستوه آوردن مردم و متلاشی شدن اقتصاد.
اهداف تحریف: واژگون نشان دادن نقاط ضعف و قوت و آدرس غلط دادن.
اگر در جنگ اراده ها، تحریف را شکست دهیم تحریم را نیز....
علاج تحریم: دورنزایی و برونگرایی.
در کوتاه مدت: مهار نوسان قیمت‌ها و ارز
+رفع موانع تولید.
 
گفت و شنود خاص روحانی و اردوغان

رئیس جمهور با اشاره به روابط خوب ایران و ترکیه در بخش‌های مختلف بویژه در زمینه همکاری‌های اقتصادی و تجاری، اظهار داشت: اراده جمهوری اسلامی ایران توسعه همه جانبه مناسبات و همکاری‌های دوستانه و برادرانه با ترکیه است.به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز جمعه در تماس تلفنی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه با وی، با تبریک عید سعید قربان به دولت و مردم ترکیه، اظهار امیدواری کرد دو کشور همچنان که تاکنون برای مقابله با بیماری کرونا در کنار هم بوده اند، با همکاری و تبادل تجربیات بتوانند تلاش‌های خوبی برای مهار این بیماری داشته باشند.رئیس جمهور با اشاره به برخی مسائل و مشکلات در منطقه، اظهار امیدواری کرد با تلاش و همکاری همه کشور‌های منطقه شاهد ثبات و آرامش در سرتاسر منطقه باشیم. روحانی با بیان اینکه امروز آمریکا در حال اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران است، تاکید کرد: باید در این شرایط کشور‌های دوست و همسایه مانند ایران و ترکیه بیش از پیش مناسبات و همکاری‌های خود را توسعه دهند.«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه نیز در این گفتگو با تبریک عید سعید قربان ابراز امیدواری کرد این عید برای مردم دو کشور و همه مسلمانان جهان موجب خیر و برکت باشد. رئیس جمهور ترکیه با تجلیل از تلاش‌های موفقیت آمیز دولت و ملت ایران در مقابله با بیماری کرونا، بر ضرورت توسعه همکاری‌ها و انتقال تجربیات در این مسیر تاکید کرد. وی با اشاره به لزوم گسترش روابط و همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران و ترکیه و تسریع در انجام مبادلات تجاری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، اظهار امیدواری کرد تا جلسه شورای عالی همکاری‌های راهبردی دو کشور در آینده نزدیک برگزار شود.
 
دلیل قرمز شدن وضعیت مشهد از نگاه علم‌الهدی

امام جمعه مشهد با اشاره به مراسم روز عرفه و رعایت اصول بهداشتی در آن گفت: بیشترین رعایت اصول بهداشتی در برپایی شعائر الهی به چشم می‌خورد، زیرا باورمندی به خدا، قوی‌ترین ضامن اجرای حفظ نظم بهداشتی است، اما در مراکز مختلف تفریحی، چنین رزم مردمی را مشاهده نمی‌کنید؛ یعنی مشکل ما در این‌که این شهر و استان منطقه قرمز قرار گرفته است، عمدتاً به خاطر بی ملاحظگی‌ها و لاابالی‌گری‌هایی است که برخی در حفظ اصول بهداشتی در مراکز تفریحی و اقتصادی قرار می‌دهند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار