کد خبر: ۸۸۲۷۱۵
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۲ 01 August 2020

طرح محققان کشور برای جلوگیری از خام فروشی زعفران

تابناک/فناوران کشور راهکاری ارائه داده‌اند تا از خام فروشی زعفران جلوگیری کنیم و با ارزش افزوده آن را به فروش برسانیم.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پژوهشگران در دانشگاه گیلان این طرح را انجام دادند، برای ایجاد ارزش افزوده این گیاه استراتژیک، آنها در این طرح ترکیبات موثره زعفران را استخراج کردند. ترکیباتی که اثراتی مانند ضد سرطان یا ضد استرس دارند. سپس با کاربرد نانو حامل‌هایی محصولی پایدار تولید کردند.

«بهینه‌سازی و مدل‌سازی استخراج و میکروانکپسوله کردن ترکیبات موثره زعفران» نام این طرح پژوهشی است که با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام شد.

مهدی جعفری مجری این طرح پژوهشی گفت: با توجه با ظرفیت بالای کشور به عنوان بزرگترین تولید کننده زعفران در جهان نتایج این تحقیق کمک زیادی به اقتصاد و رشد صنعت بومی این محصول می‌کند.

وی ادامه داد: فناوری ریز پوشانی برای انجام طرح استفاده شد تا با کاربرد آن زعفران را به ماده‌ای قابل استفاده در صنایع بهداشتی و غذایی تبدیل کنیم. پس این گیاه را با فناوری پیوند دادیم تا راهکاری برای جلوگیری از خام فروشی آن ارائه دهیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان همچنین بیان کرد: ترکیبات دارویی و زیست فعال مورد نیاز بدن در فناوری ریز پوشانی داخل پوشش‌هایی در مقیاس نانو و میکرو قرار می‌گیرد. در این صورت ماده از شرایط نامساعد محیط و فرآیند در امان می‌ماند. پس از آن به صورت هدفمند به بافت‌های بدن می‌رسد.

به گفته وی، این طرح با موفقیت در سطح پایلوت انجام و ثبت اختراع شده است. هم اکنون نیز در مراحل تجاری سازی قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار